Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
23:4 skrev (Akkurat nå):

Nei det hadde vi ikke gjort ! Men innse en ting, vi nordmenn er så balleløse at vi ikke kunne gjort noe med det. Forsvar har vi ikke, og menn er det knapt igjen i Norge. 

Jeg tror nordmenn ville krevd utslettelse av organisasjonen lenge før rakett nr 10.000 var avfyrt. Alle støttet jo krigen mot IS, så det er åpenbart for meg at noe tilsvarende Hamas ville utløst NATO-artikkel 5 og vi gikk inn og utslettet faenskapet. Sivile skjold eller ikke. Tipper media ikke ville skrevet så mye om sivile tap før en stund etterpå, slik som i krigen mot IS der det vel viste seg at mange tusen sivile døde. Det var jo en riktig krig å ta likevel.

Men jeg forstår absolutt hva du mener :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, 23:4 said:

Nei det er ikke noe konspirasjonsteori ! Det kalles antisemittisme ! En regel for alle andre og noen helt andre regler for jøder ! Det er jo fakta her, så slutt å kalle det konspirasjonsteori ! 

Jeg kommer til å fortsette å kalle det konspirasjonsteori. Det må du bare leve med.

Skrevet

Kunne Israel ha fordrevet alle palestinerne fra Gaza ? Ja selvfølgelig. Men det er ikke politisk mulig slik den internasjonale situasjonen er, da måtte de jaget de inn i Egypt og sagt "farvel" . Ønsker mange i Israel det ? Helt klart ja, for å løse denne vanvittige gordiske knuten. Men folkemord ? Det kunne Israel lett gjort i løpet av 14 dager om de ville ha gjort det. Ekstremt få Israelere vil det, og det er null støtte for det i Israel. Derfor skjer det heller ikke. Det er min påstand ! Så kan noen si at det er fordi det er et stort internasjonalt samfunn som følger med som gjør at det faktisk ikke er slik. Jeg sier rett ut tullprat ! Israel ville aldri vurdert det.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer til å fortsette å kalle det konspirasjonsteori. Det må du bare leve med.

Og jeg kaller det tull, og det må du leve med :) Så er vi bare totalt uenige !  Helt greit at det er slik. 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

"Appeal to authority" er vel hovedargumentet ditt. Jeg anerkjenner at flere av disse organisasjonene gjør en god og viktig jobb. Men jeg tillater meg likevel å stadig være uenig med de. Jeg var uenig med Amnesty i at det er Ukraina sin skyld at Russland dreper sivile i Ukraina. Jeg var uenig med nær sagt alt av slike autoriteter da de sa at vi måtte åpne våre grenser for migranter i 2015, det ser vi ville vært katastrofalt nå i ettertid om vi hadde hørt på de den gangen. Ansvarlige politikere gjorde en mellomting og det har gjort nok skade. Og jeg er uenig i deres sterke og til dels ensidige fokus på Israel.

Men de fleste av disse organisasjonene virker da å klare å ta tydelig avstand fra Hamas og deres terror/handlinger. De har sagt at Hamas bærer et tungt ansvar. Der var det verre å få svar fra deg..

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Men de fleste av disse organisasjonene virker da å klare å ta tydelig avstand fra Hamas og deres terror/handlinger.

Ok, hører du sier det. Men da kan de ikke få gjort noe i Gaza ! Setter de sin fot der med den påstanden der ? De er døde, de vet bare ikke om det enda. Hamas kommer til  å knerte de på verst mulig måte. PS ! Greta mener nå at Sverige må gå til krig mot Israel for å beskytte denne bedritne Woke flåten. Det sier litt om nivået. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
23:4 skrev (28 minutter siden):

Nei det er ikke noe konspirasjonsteori ! Det kalles antisemittisme ! En regel for alle andre og noen helt andre regler for jøder ! Det er jo fakta her, så slutt å kalle det konspirasjonsteori ! 

Det er flere israelske og jødiske organisasjoner, prominente jødiske ledere og holocaust-forskere som også mener Israel bryter folkemordkonvensjonen og begår grove krigsforbrytelser på Gazastripen. Er disse også antisemitter?

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23:4 skrev (9 minutter siden):

Greta mener nå at Sverige må gå til krig mot Israel for å beskytte denne bedritne Woke flåten. Det sier litt om nivået. 

lol! :) Et godt eksempel på hvorfor vi ikke bør lytte til diverse pro-palestinske aktører...

Skrevet (endret)

@23:4 Kritikken av Israel for folkemord er legitim.   Den "antisemittisme"-etiketten får du dra lenger ut på landet med.    (Sikter 23:4 til Matteus 23:4 ?  "I dette verset kritiserer Jesus det hyklerske ved deres religiøse praksis" )

For å unngå propaganda-svada om "sivile som skjold" som du tydeligivs sluker rått,  kan vi ta en kikk på Vestbredden.  Der er det ikke noen Hamas som bruker sivile som skjold.  Enig ?

Men IDF og ulovlige bosettere (inkludert aktive IDF soldater i sivile klær) har likevel drept mange mindreårige og det har eskalert mye etter 7de Oktober selv om palestinerne her ikke var med på angrepet

Grafikk på linken under som viser antall barn, men er fra Mars i år, så kan nok forvente høyere antall drepte mindreårige palestinere i år med den enormt brutale bosettingen som nå finner sted.  Jfr NRK reportasje om ulovlige bosettere som kuttet el og vann til 300 pers, og hvor en bosetter i sivile klæar gikk bort til NRK journalisten og krevde å få sjekke ID og vite hva hun gjorde der, og han sa klart at han hadde en offisiell rolle i IDF og dermed hadde autoritet.

https://www.btselem.org/video/20250310_israeli_forces_killed_four_children_who_posed_no_threat_in_less_than_a_month

https://www.btselem.org/ota Israelsk menneskeretts-organisasjon som ser ut til å ha litt anstendighet.

Noen overskrifter

9 Juli: Israel denying treatment to thousands of Gazans who lost limbs in Israeli attacks, almost 1,000 of them children

28 Juli: New report: Our Genocide

10 Aug: Um al-Kheir, South Hebron Hills: A settler shot and killed peace activist Awdah al-Hathaleen, and soldiers arrested the victim’s relatives on his orders

21 Aug: Total blockade and death traps: How Israel is starving the Gaza Strip

26 Aug: Israeli soldiers fatally shot a teen who was closing his family’s grocery store and delayed his evacuation

28 Aug: Nablus: Soldiers leaving the gold market after a raid shot merchants from a jeep, about 50m away, killing father of two Mahmoud al-Kharaz

21 Sep: Soldiers shot and killed three young men in Kafr Malik in a joint attack with settlers

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rune_says skrev (58 minutter siden):

Og du tror Israel ikke sjekker nøye alle mobiler og laptoper ved utpassering ?  Er bra naiv du...

Endel har likevel sluppet ut men det egner seg dårlig for sosiale medier.  Men har nok vært en del av grunnlaget FN har vurdert når de har kommet til konklusjonen folkemord.  Bare antallet drepte barn taler for seg selv.

Man kan gå på sosiale medier akkurat nå og få frem videoer fra vanlige folk i Gaza som er filmet i dag. At Israel har kontroll på det som blir filmet fremstår ikke som troverdig. 

At det som har «sluppet ut» egner seg dårlig for sosiale medier skjønner jeg ikke. Vi har videoer av skuddskader, henrettelser, m.m. som ligger lett tilgjengelig på nett.

FN har ikke basert seg på noen slike videobevis i sin granskning og konklusjon av folkemord. De har henvist til noen videoer i sin vurdering, men det er bare generelle videoer av skudd som blir avfyrt eller bomber som har gått av, de samme vi allerede har sett i media, og ingen videoer av israelere eller droner som skyter. Hadde de hatt det hadde de vel trolig brukt nettopp det.

• Liker 2
Skrevet
39 minutes ago, DukeNukem3d said:

"Appeal to authority" er vel hovedargumentet ditt. Jeg anerkjenner at flere av disse organisasjonene gjør en god og viktig jobb. Men jeg tillater meg likevel å stadig være uenig med de. Jeg var uenig med Amnesty i at det er Ukraina sin skyld at Russland dreper sivile i Ukraina. Jeg var uenig med nær sagt alt av slike autoriteter da de sa at vi måtte åpne våre grenser for migranter i 2015, det ser vi ville vært katastrofalt nå i ettertid om vi hadde hørt på de den gangen. Ansvarlige politikere gjorde en mellomting og det har gjort nok skade. Og jeg er uenig i deres sterke og til dels ensidige fokus på Israel.

Men de fleste av disse organisasjonene virker da å klare å ta tydelig avstand fra Hamas og deres terror/handlinger. De har sagt at Hamas bærer et tungt ansvar. Der var det verre å få svar fra deg..

Hvis du er en av dem som aldri kaller noe for konspirasjonsteori er du unnskyldt, men hvis ikke har du doble standarder.

Her er forøvrig en artikkel om de israelske organisasjonene som kaller Gaza-massedrapet for folkemord. Interessant lesning for de som har tid.

https://www.theguardian.com/world/2025/jul/28/israel-committing-genocide-in-gaza-say-israel-based-human-rights-groups

Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Hvis du er en av dem som aldri kaller noe for konspirasjonsteori er du unnskyldt, men hvis ikke har du doble standarder.

Her er forøvrig en artikkel om de israelske organisasjonene som kaller Gaza-massedrapet for folkemord. Interessant lesning for de som har tid.

https://www.theguardian.com/world/2025/jul/28/israel-committing-genocide-in-gaza-say-israel-based-human-rights-groups

Joda og dette er en av grunnene til at jeg støtter Israel. De er et demokrati og de har ytringsfrihet. Ulike meninger er lov. Du ser jo hva som skjer med palestinere som demonstrerer eller protesterer mot Hamas.

• Liker 2
Skrevet
Sir skrev (9 minutter siden):

Man kan gå på sosiale medier akkurat nå og få frem videoer fra vanlige folk i Gaza som er filmet i dag. At Israel har kontroll på det som blir filmet fremstår ikke som troverdig. 
At det som har «sluppet ut» egner seg dårlig for sosiale medier skjønner jeg ikke. Vi har videoer av skuddskader, henrettelser, m.m. som ligger lett tilgjengelig på nett.

FN har ikke basert seg på noen slike videobevis i sin granskning og konklusjon av folkemord. De har henvist til noen videoer i sin vurdering, men det er bare generelle videoer av skudd som blir avfyrt eller bomber som har gått av, de samme vi allerede har sett i media, og ingen videoer av israelere eller droner som skyter. Hadde de hatt det hadde de vel trolig brukt nettopp det.

Røntgenbilder av kuler i barnehoder er liksom ikke nok ?

Ja, det kommer ut videoer daglig som forteller hvor mange som er drept (51 siste 24 timer) og om hvordan Israel bomber sivile.  Men ønsker du å vende det blinde øyet til er det litt bortkastet å diskutere.

Skrevet

Det kan vel ikke være folkemord når befolkningen på gaza øker i antall i løpet av de to siste krigsårene ?  Mange av de sivile drepte har blitt nektet adgang til tunnelsystemet under gaza - hvor de hadde vært helt trygge for bomber og raketter -  det er reservert for hamas.  Folkemordet som pågår i Sudan er det ingen som snakker om.  Lurer på hva det er med denne konflikten og krigen som utløser denne maniske opptattheten hos mange ?  

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Novice99 said:

Det kan vel ikke være folkemord når befolkningen på gaza øker i antall i løpet av de to siste krigsårene ?

Du har blitt utsatt for og kjøpt desinformasjon

Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Israel er ikke et demokrati.

https://www.prio.org/comments/1806

Israel er for øyeblikket rangert som demokrati nr 31 i verden. Foran sterke demokrati som Sør-Korea, Belgia, Italia og Polen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist_Democracy_Index

For å finne neste land i Midtøsten må du scrolle lenge. Så dette er en historisk unik prestasjon av Israel i det nabolaget de er i.

• Liker 1
Skrevet
Rune_says skrev (10 minutter siden):

Røntgenbilder av kuler i barnehoder er liksom ikke nok ?

Ja, det kommer ut videoer daglig som forteller hvor mange som er drept (51 siste 24 timer) og om hvordan Israel bomber sivile.  Men ønsker du å vende det blinde øyet til er det litt bortkastet å diskutere.

Democracy now faktisk...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...