Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske dere seriøse Israel-støttere kunne hjulpet litt til med å bekjempe disse syke forestillingene som spres, som jo vitterlig farger Israel i et ufattelig stygt brunt lys i og med at dere ikke forteller at det er totalt uholdbare holdninger.

Jeg sliter med å få klart "ja" på om Hamas er en terrorgruppe (noe selv Støre er tydelig på) og teorier om at 7.oktober "ikke var så ille likevel" eller konspirasjonsteorier om at "Israel stod egentlig bak noe av det" ble tomlet opp i denne tråden.. :) Bare nevner det

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

...du siterer ingenting derfra som motstrider noen av punktene jeg nummererte for at det skulle være enkelt for dere anti-israelske troll å svare.

Engelske artikler er dog betydelig mye bedre:

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli–Palestinian_conflict

Her er de igjen..:

1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode.
Dette er åpenbart;
Det var ingen palestinsk stat, palestinerene er ikke kollektivt ikke ansvarlige for hva andre av dem gjør, ikke engang grupper av dem gjør -- så lenge de ikke tilhører gruppen.
En forståelse av at alle er skyldige i egenskap av sin etnisitet er samme forestillinger som ligger til grunn for rasisme. 

2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant får noen rett til å fordrive dem.

Dette er åpenbart, og innenfor folkeretten.

3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat.

Dette er igjen åpenbart; Palestinerene som gruppe i det Palestinske Mandat var ikke del av nabolandene.

4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel 

Dette er igjen åpenbart; Majoriteten av dem som ble fordrevet var sivile, uten tilknytning til militante.

5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen.

Bare psykopater mener at Hitler ville hatt rett om han vant krigen. Å vinne gjør ikke etnisk rensing riktig.

6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel.

Almost half of this figure (over 300,000 Palestinians) had fled or had been expelled ahead of the Israeli Declaration of Independence in May 1948.[83] This fact was named as a casus belli for the entry of the Arab League into the country, sparking the 1948 Arab–Israeli War.[134]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakba

...

Jeg ser ingenting i artikkelen som motstrider punktene.

Så du må nok sitere spesifikt hva du mener motstrider hvert av punktene, som jo åpenbart er din jobb.

Det holder ikke å bare slenge ut en tilfeldig kilde og si at svaret ligger der inne, på en konkret oppfordring til svar på konkrete punkter;
Når ikke svaret ligger der så må jeg bevise en negativ, og det går ikke -- så problemet med å adressere punktene er åpenbart ditt.

Ballalaika skrev (39 minutter siden):

Med mindre artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil så ser man at din versjon er en Disney-versjon.

Vil du si artikkelen er tuftet på omfattende fundamentale feil, eller er den i det store og hele korrekt?

Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Det holder ikke å bare slenge ut en tilfeldig kilde og si at svaret ligger der inne, på en konkret oppfordring til svar på konkrete punkter;
Når ikke svaret ligger der så må jeg bevise en negativ, og det går ikke -- så problemet med å adressere punktene er åpenbart ditt.

Du sitter på en 180 graders misforståelse av hva bevisbyrde er. Du pumper ut en niagrafoss av påstander så er det liksom min jobb å detaljredegjøre for hver enkelt av dem. #gishGallop

Når jeg snakker om Disney så snakker jeg om helheten. De punktene blir jo ikke så interessant når de springer ut av en banal forståelse av historien.

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
Skrevet
2 hours ago, leifeinar said:

Nrk melder om 88 drept siste døgn. hvor av 30 er myrdet av idf i matkø

I stedet for bare å slenge tall ut i lufta kan man sammenligne med faktiske folkemord.

The killing only stopped when there was no one left to murder.

From August to October 1942, 1.32 million Jews were either slain in Nazi death camps or shot in close by regions, an almost inconceivable 15,000 people per day, a new study suggests.

This is more than previously calculated, and is a rate that surpasses recent genocides such as the one that occurred in Rwanda in 1994. In fact, roughly 25 percent of all Holocaust victims were murdered from August to October 1942, which was quite likely the deadliest three months in human history as the German killing machine was at its most lethal.

Study lead author Lewi Stone, a mathematical biologist from Tel Aviv University and Australia's RMIT University, used railway transportation records to reach his conclusions. The “special trains” that transported the victims were kept on strict time schedules, of which the Germans had detailed records of each trip.

https://eu.usatoday.com/story/news/world/2019/01/02/holocaust-death-camps-15-000-murdered-per-day-august-october-1942/2463662002/

https://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_genocide

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust

• Liker 5
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg liker delen hvor dere forklarer hva som er feil av de hendig nummererte punktene, som er greit dokumentert tidligere, og jeg gjerne kan dokumentere igjen om dere genuint ikke vet hva som har hendt i virkeligheten.

Vi er ikke her for å svare på oppgulpet ditt, selv om du ser ut til å tro at du sitter på en eller annen fasit, og gjentatte ganger kaller alle som er uenig med deg for psykopater

Du kan komme med disse forfalskede historiene i all evighet, dette er et diskusjonsforum, men du er ikke i en posisjon hvor du kan forlange noe som helst, og hva du liker tar i hvert fall jeg lang fart å driter i, så lykke til med det, jeg har svart på det tullet så mange ganger at det hjelper neppe å forsøke flere ganger

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

Olaf har bortimot fasiten, selv om han mangler er par norkkurs.

Takk for det, men det heter norskkurs 😁

• Liker 5
Skrevet (endret)
16 minutes ago, 0laf said:

Takk for det, men det heter norskkurs 😁

Det var en tastefeil. Poenget var at jeg ikke så noen feil i det du ble sitert på, annet enn noe dårlig grammatikk.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Skrevet (endret)
BadCat skrev (27 minutter siden):

stedet for bare å slenge tall ut i lufta kan man sammenligne med faktiske folkemord.

Slenger ikke tall ut i lufta, bare viser til israelsk terror og krigsforbrytelser. 

Endret av leifeinar
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leifeinar skrev (3 minutter siden):

Slenger ikke tall ut i lufta, bare viser til israelsk terror og krigsforbrytelser. 

Eneste folketmordet i historien der befolkningen vokser?

Vil du gi noe som helst ansvar for død til Hamas som startet krigen, tar gisler og nekter å kapitulere i en tapt krig, skyter egne sivile og tar nødhjelpen fra de, bruker sivile som skjold og ikke følger et eneste punkt i folkeretten?

• Liker 7
Skrevet
2 minutes ago, leifeinar said:

Mener du at Israelerne er talentløse, siden de dreper så sakte, eller er de bare mer barmhjertige enn andre folkemordere eller terrorister?

Jeg har ingen tro på at Israel dreper mennesker verken ut av glede eller for å utslette et folk.

• Liker 6
Skrevet

Det Israelske forsvaret er blant de best trente i verden i SIBO (strid i bebygd område) (urban warfare, på engelsk).

I tillegg får soldatene en omfattende mental evaluering både før treninga og underveis i tjenesten.

Jeg skulle gjerne ha sett begrunnelsen for at media og enkelte her inne omtaler disse soldatene som en patetisk gjeng med løse kanoner.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Tussi:

Hva mener du om 0laf sine forestillinger om at det å håpe, men ikke gjøre noe aktivt for å hjelpe, araberene å vinne slik at de får stoppet stoppet etnisk rensing av sivile palestinere(...) rettferdiggjør etnisk rensing av 85% av palestinske sivile inkludert kvinner og barn?

Jeg forstår ikke helt spørsmålet, jeg har også vært på jobb de siste 9 timene...

Jeg mener dog at det som skjedde i 1948 var en fordrivelse  av to folk, det ene folket ble integrert der de kom, de andre ble holdt i en uendelig flyktningtilstand av politiske grunner, noe som er grusomt gjort. 

Men situasjonen idag er at hvis disse sjal ha retten til å vende tilbake så vil det utslette jødenes eneste Trygge havn, og det var nok også målet ved å holde dem som flyktninger uten rettigheter i andre arabiske land der de bodde, i så mange år. 

Det er forferdelig urettferdig, men jeg synes ikke løsningen er å ødelegge den eneste trygge havnen jødene har, jeg synes heller de bør tilbys erstatning, og deler av denne kan jo betales av de arabiske landene som utviste sine jøder uten noen form for kompensasjon, eller da de flyktet og ikke fikk med seg eiendelene sine, evt noe av Israel og verdenssamfunnet, som også har ansvar for at disse flyktningene ble utsatt forndet å aldri få integrert seg i sine nye land av klart politiske grunner

Man må se på hva er tidligere urett, hvorfor er denne uretten i motsetning til absolutt alle andre langvarige flyktnignsituasjoner, blitt som den er blitt. Og hva gjør vi med det idag? 

Men løsningen er ikke å demografisk utslette den eneste staten der jødene kan forsvare seg selv. 

Men det burde kunne legges til rette for at noen får returnere, og det har jo også Israel tilbudt i tidliger eforslag til avtaler. Vil også minne om at søsteren til Yahya Simwar tror jeg det var, bor i Israel. Man kan legge til rette for retur av noen, men det kan ikke føre til et evig terrorproblem for landet.

Man må se på hvordan gjøre det best mulig for begge parter, det vil nødvendigvis ikke føre til individuelle gjenpprettelser for alle. Du kan ikke forvente at Israel skal forhandle seg frem til en avtale som fullstendig gir alle fordrevne palestinerne og deres millioner etterkommere full oppreisning. Husk at Israel selv de årene tok imot like mange flyktninger som det antallet fordrevne palestinere, og uten deres rikdommer, som de ikke fikk med seg

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Han der "Trygve Havn" er ikke så trygg som du skal ha det til.

Israelske menn har 32 måneders militærtjeneste, kvinnene 24 måneder og hverdagen er preget av eksistensiell kamp.

• Liker 3
Skrevet
BadCat skrev (6 minutter siden):

Israelske menn har 32 måneders militærtjeneste, kvinnene 24 måneder og hverdagen er preget av eksistensiell kamp.

Bare jødene. Andre israelere er fritatt militærplikt.

Skrevet
BadCat skrev (11 minutter siden):

Ja det ble en feil der. Poenget mitt var at Israel er det eneste landet der jødene selv kan forsvare seg, uten å risikere at majoritetsbefolkningen vender seg mot dem

• Liker 2
Skrevet
JK22 skrev (2 timer siden):

egypterne og emiratene ser ut til å eniges om å splitte Sudan i to ved å la RSF ta Darfur (og begå folkemord på 200,000 mennesker) for å unngå fremtidige forverrelse

Mener du at verden har bestemt seg for å se på enda ett folkemord i Darfur i taushet????

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Mener du at verden har bestemt seg for å se på enda ett folkemord i Darfur i taushet????

Det kommer ut svært lite på eteren om det som skje i Darfur. Byen El Fasher har blitt satt under beleiring av RSF, som stort sett består av nomadefolk, som hadde lenge ønsket å kaste ut fastboere - og nå har de muligheten for å fullbyrde dette målet. 

Siege of El Fasher – Wikipedia

260,000 mennesker er under direkte trussel om å bli massakrert av RSF militante som hadde i flere måneder drepte alt levende som prøvd å komme seg ut av den beleirede byen, selv da disse ønsket å flykte til Tsjad. Den som er direkte ansvarlig at RSF hadde kunne fortsette sin krig/folkemord, de er drevet ut av landet omkring Nilen etter lang tids strid som endt med at de sudanske regjeringsstyrkene og sivilister nektet å ta fange av både RSF og disses støttefolk, er oljesjeiken Mohamed bin Zayed Al Nahyan som kunne unngå bitende kritikk fordi EU trenger gass mens USA trenger et stabilt oljemarked. MBZ, som han kalles, nektet å realisere den krigsforbryterske naturen av RSF som slaktet titusener av sivilister og gjort seg sterkt forhatt i hele Sudan utenom Darfur. Minst 150,000 til 200,000 hadde blitt drept ved vold, sykdommer og sult ikke medregnet - trolig ti ganger flere - mest i Darfur. 

Og selvsagt, Putin støtter RSF. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
18 minutes ago, Tussi said:

Ja det ble en feil der. Poenget mitt var at Israel er det eneste landet der jødene selv kan forsvare seg, uten å risikere at majoritetsbefolkningen vender seg mot dem

Gårsdagens "Humoretaen" var sjeldent god, men det er ikke så sjelden jeg får meg en latter her inne heller. Gjerne uten at folk har prøvd å være morsomme.

Det er bra med litt "comic relief" i et ellers alvorlig tema.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

1: Palestinerene som folk angrep ikke sionistene, de hadde ingen stat eller statsoverhode.

Tar en "rask" historietime, det blir sikkert laaangt

Palestina var i flere år under det Osmanske riket
Under første verdenskrig støttet det Osmanske riket tyskerne, og tapte krigen
Dette førte til at riket ble oppløst, og landområdene tatt som krigsbytte av vestlige land, deribland Frankrike og England
Restene av det Osmanske riket ble til dagens Tyrkia

Både jøder og arabere i datidens palestina støttet i stor grad de vestlige landene i håp om å få selvstendighet dersom osmanene falt

Allerede lenge før krigen, startet konfliktene
Jødene hadde tilknytning til landet, de bodde der lenge før araberne, men ble til dels fordrevet, i perioder av osmanene, og andre perioder søkte jødene beskyttelse i det Osmanske riket

På 1800-tallet flyttet mange jøder tilbake, men så så igjen under krigen ble de fordrevet

https://en.wikipedia.org/wiki/1917_Jaffa_deportation

I 1901 kjøpte jødene et stort område av den libanesiske Sursock-familien, en av mange velstående familier som eide store deler av landet under Osmanenes tid, men som selv bodde andre steder

I denne perioden stifter både arabere og jøder diverse organisasjoner, som Al-Karmil, en lokal palestinsk avis drevet av en kristen araber, som spydde ut antisemittisk propaganda, og som hadde som mål å "stanse sionistene"

I 1910 selger Sursock-familien mer land til jødene, men denne gangen blir de palestinske bøndene som driver landet kastet ut
Palestinerne forsøker å vende seg til osmanene for å få hjelp, uten hell

På noe av dette kjøpte landet ble Degania Alef opprettet, den første jødiske kibbutzen, et slags landbrukskollektiv
I 1913 blir Moshe Barsky drept av palestinske beduiner, i det han er på vei fra kibbutzen for å hente medisin til en venn

https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Moshe_Barsky

Dette er av de fleste regnet som det første drapet i konflikten om landområdet

I 1915 finner McMahon–Hussein korrespondansen sted, som du nevnte tidligere
Det dreier seg altså om emiren av Mekka, som ligger i dagens Saudi-Arabia, som ble lovet palestinsk land dersom araberne bidro i krigen mot osmanene

Hussein og araberne fikk som nevnt sitt land, hans sønner ble konger av Irak og TransJordan, de områdene som araberne skulle få. Det var ingen som klaget i 80 år etterpå der, over at sønnene til en lokal emir fikk enorme landområder av vestlige land

I 1917 var det Balfourerklæringen, hvor den britiske utenriksministeren Arthur Balfour skrev til den engelske sionistlederen Lord Rothschild, og sa at han var enig i at jødene burde få sitt eget nasjonalhjem i Palestina

Rett etterpå faller det Osmanske riket, borgermesteren av Jerusalem overgir byen til britiske styrker
På slutten av krigen nektet osmanene å godkjenne salg av eiendom, men etter riket faller kjøper jødene flere store landområder fra Sursock-familien

Dette leder til arabiske protester i 1920, særlig i Jerusalem, hvor flere jøder blir drept, og hundrevis skadet, av arabiske demonstranter

Flere jødiske jordbrukssamfunn blir også angrepet av arabere og beduiner, blant annet Tel Hai

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tel_Hai

Tel Hai anses ofte som det første store angrepet på et samfunn i palestinakonflikten
Etter dette oppretter jødene Haganah, for å beskytte jødiske interesser

I 1921 kommer britene frem til at tidligere salg av land opprettholdes, i tillegg får jødene kjøpe mer land av Sursock-familien og andre landeiere

Palestinske bønder klager igjen, uten å bli hørt, de anses å kun være leietakere, og bare i Jezreeldalen blir 1746 palestinske famililer kastet ut
Mange nektet å forlate eiendommene de hadde drevet i lengre tid, men som dessverre ikke tilhørte dem, og som nå var kjøpt av jøder, og britiske myndigheter tvangsflytter de

Mange av de flykter til Jaffa, og mai samme år er det arabiske opptøyer i Jaffa, hvor 47 jøder blir drept, og 146 skadet
Når britiske myndigheter trer inn, blir 48 arabere drep, og 73 skadet

Tusenvis av jøder rømmer fra Jaffa, til Tel Aviv

I 1922 støtter amerikanske myndigheter opprettelsen av en jødisk nasjon i Palestina

I 1923 opprettes det britiske og franske mandatet offisielt
I noen år går det litt roligere for seg, men i 1929 bryter store opprør ut, og arabere angriper jøder, som ofte er ubevæpnede

https://en.wikipedia.org/wiki/1929_Palestine_riots

Dette ledet igjen til Hebron-massakren, hvor jøder ble regelrett slaktet av arabere
Det hadde vært jøder i Hebron i årtusener, men etter massakren ble alle jøder evakuert fra byen av britiske myndigheter

https://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre

Dette ledet igjen til opprettelsen av "sorte hånd", den første palestinske terrororganisasjonen

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hand_(Mandatory_Palestine)

Organisasjonen ble ledet av syriskefødte Izz ad-Din al-Qassam, som i dag er en palestinsk folkehelt, og inspirasjon for mang en terrororganisasjon, blant annet al-Qassam brigaden

Året etter opprettes Irgun, som et svar på sorte hånd

I 1933 kommer nazistene til makten i Tyskland, og vi vet hvordan det gikk for jødene
Palestinerne støttet Nazi-tyskland, og håpet de sammen kunne løse "jødeproblemet"

..... kan jo fortsette helt frem til i dag, men gir meg her, poenget var at nesten alle de tidlige konfliktene var arabere som angrep, drepte og terroristerte jøder i området, for å drive de ut

2: Noen av dem forsvarte seg mot et varslet forsøk på etnisk rensing -- som åpenbart er deres moralske rett, uten at en okkupant for noen rett til å fordrive dem.

Dersom du mener under krigen i 1948 så eide ingen store deler av landet, det var britisk mandat, og av faktisk privat eierskap så eide jødene en god del av det, de okkuperte det ikke

s332.jpg.2eb081583f7b6fed60453d36fe2aed05.jpg

Det finnes mange uriktige kart på nettet som viser hva jødene eide, og så tillegges resten palestinerne, men av faktisk eierskap så var det ganske likt

Land kjøpt var som følger

429,887 Dounams (1000 Dounams=1 km2) - Palestine Jewish Colonization Association
579,492 Dounams - Palestine Land Development Company
836,396 Dounams - Jewish National Fund
432,100 Dounams av individuelle jøder

Totalt 2,317,395 Dounams = 2,317 km2

Dette utgjør 11.1% av landet som i dag er Israel, som var lovlig eiet av jøder

Arabere som ble i området eide 3.3%, mens arabere som enten bodde i andre land eller rømte fra sine eiendommer under krigen i 1948 er i følge eldre registre oppgitt til ca. 3,510,000 Dounams i eierskap, eller 16.9% av landet

Det er en total feilslutning å hevde at araberne eide hele landet, og at jødene okkuperte det
Opprettelsen av staten Israel var legitim, støttet av FN og de fleste vestlige land, men ikke av araberne, hverken de som bodde i området, som i et halv århundre hadde angrepet jødene, eller de arabiske nabolandene

3: De var ikke en part i konflikten mellom nasjoner, åpenbart, da de i motsetning til Israel ikke hadde en stat.

Dette er helt på viddene, vi vet at de fleste arabere i området støttet den arabiske kampen mot jødene, og at det pågikk en borgerkrig lenge før opprettelsen av Israel, og at arabernes de fakto leder, stormuftien av Jerusalem var en antisemittisk jødehater, og selv om mange ikke støttet den klovnen, så hadde han åpenbart relativt stor støtte i den palestinske befolkningen

At araberne i Palestina ikke kunne bidra i konflikten mot jødene fordi de ikke hadde en stat må være dagens mest tåpelige argument, ettersom det er veldig godt dokumentert at de gjorde det

4: Palestinerene tapte ikke noen krig mot Israel, da de som ble fordrevet i hovedsak var en sivil del av befolkningen i Israel 

Araberne startet dette i 1936 med opprør og drap av jøder

https://en.wikipedia.org/wiki/1936–1939_Arab_revolt_in_Palestine

Over årene utviklet det seg til hevnangrep mot hevnangrep, og Haganah og Irgun var ikke noe bedre enn araberne på den tiden

Når FN vedtok delingsplanen i 1947 starter araberne i området en borgerkrig

https://en.wikipedia.org/wiki/1947–1948_civil_war_in_Mandatory_Palestine#Beginning_of_the_civil_war_(30_November_1947_–_1_April_1948)

Bare dager senere kom de første angrepene, hvor arabere drepte flere jøder på to busser i nærheten av Jaffa, og flere busser i Jerusalem ble angrepet av palestinske terrorister

Araberne hevdet det var hevn for bombing av palestinske hus utført av Haganah

Du kan ikke alvorlig mene at palestinerne var uskyldige sivile som ikke hadde noe med konflikten å gjøre?
Dette var før de arabiske nabolandene gikk til krig

I mai 1948, etter at jødene offisielt erklærte staten for opprettet, gikk de arabiske landene til angrep, støttet av palestinske organisasjoner som Army of the Holy War, som talte 50 000 palestinere fra området

5: Hvem som vinner krig forandrer ikke på rett og galt, åpenbart -- når de sivile ofrene for etnisk rensing ikke er del av krigen.

Igjen, vås, se over

6: Det var jo tvert i mot denne volden mot sivile som var årsaken, casus belli, for at nabolandene -- ikke palestinerene som folk -- sitt angrep på Israel.

Og igjen, foranledningen til borgerkrigen er forklart ovenfor, med en rekke lenker

De arabiske landene angrep Israel av ymse årsaker, religiøst, for å ta egne landområder, og for å hjelpe palestinerne, som på den tiden bare ble kalt "arabere"

Disse "palestinerne" sto midt i en borgerkrig, etter flere tiår med terror fra begge sider, som i stor grad ble startet av araberne i Palestina, ikke nabolandene, så generelt sett var de ikke bare uskyldige mennesker som ble fanget i konflikten, de aller fleste arabere i Palestina bidro til konflikten, noen også på jødenes side

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Meanwhile in Norway:
image.png.0caf5f53a2f44c5ab60d1309daa4275b.png
image.thumb.png.7c76e28682ac6f3fb719cfaaa2697d74.png

Moxnes synser om fregatter og israelsk krigsindustri.

Dette synes jeg var så borte i natta fjernt at jeg hadde foretrukket et innslag om at han hadde fått et tilbakefall av kleptomani.

Hun fra SV som uttalte seg også.

Hvis man skal boikotte teknologi fra Israel må man pakke bort elbiler,  PC-en, sosiale media, smarttelefoner og mye forskjellig. Lykke til med det grønne skiftet uten teknologi fra Israel og ikke bare når det kommer til batterier.

Disse politikerne er ikke bare hyklere, men forstår svært lite av det de uttaler seg om.

Når enkelte politikere åpner munnen, ser jeg for meg en gammeldags tegnefilm hvor figuren sager av greina han sitter på.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Skrevet (endret)
BadCat skrev (14 minutter siden):

Hvis man skal boikotte teknologi fra Israel må man pakke bort elbiler,  PC-en, sosiale media, smarttelefoner og mye forskjellig. Lykke til med det grønne skiftet uten teknologi fra Israel og ikke bare når det kommer til batterier.

Nesten alt Intel utvikler, blir utviklet i Israel nå, Lockheed selger F35 til Israel (indirekte), og deler av elektronikken er utviklet i Israel, dette er samme fly Norge bruker

Det samme gjelder for det meste, som f.eks. norske militærkjøretøy som benytter israelsk Trophy-system osv.

De kan jo bare destruere alt norsk militærmateriell dersom det ikke skal kunne knyttes til Israel på noen måte

Endret av 0laf
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...