Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (5 minutter siden):

Ro ned fordommene dine. Du har ikke vært i Istanbul, Izmir, Bodrum, Bursa osv. 

Jeg snakker ikke om Dubai. 

Jeg har vært i Istanbul, og vet at staten er sekulær, men når samme person har styrt landet i over 20 år, og valgene er en vits, så er det åpenbart et diktatur, med en diktator, i et en islamsk land, som gjør det til et islamsk diktatur

At alkohol er tillatt, og at landet ikke er fullstendig islamistisk, er forsåvidt greit, men det er fremdeles et islamsk diktatur, restene etter det osmanske riket, og støtter sine muslimske brødre

I Dubai gjelder sharialov, alkohol er haram ... men du kan fremdeles drikke deg drita full
Det kan du i større tyrkiske byer også, men jeg tipper de fleste muslimer ikke har særlig høyt alkoholinntak

Poenget med det opprinnelige innlegget var jo at det kanskje ikke var veldig overraskende at Tyrkia boikotter Israel

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
JK22 skrev (20 minutter siden):

Helt fra begynnelsen hadde stormuftien vært en katastrofe, han var ikke mer enn en uvitende gatebølle som kom til posten med hjelp fra en britisk-jøde som forsto at dette var en selvskadende mann som kunne utnyttes...

Nå gidder jeg ikke sjekke det, men muftiens far var vel ... mufti
Han kom fra en velstående og fremtredende familie, hans far var også muftien av Jerusalem, og husker jeg rett så ble han valgt inn i stillingen av et eller annet islamsk supperåd?

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
0laf skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært i Istanbul, og vet at staten er sekulær, men når samme person har styrt landet i over 20 år, og valgene er en vits, så er det åpenbart et diktatur, med en diktator, i et en islamsk land, som gjør det til et islamsk diktatur

At alkohol er tillatt, og at landet ikke er fullstendig islamistisk, er forsåvidt greit, men det er fremdeles et islamsk diktatur, restene etter det osmanske riket, og støtter sine muslimske brødre

I Dubai gjelder sharialov, alkohol er haram ... men du kan fremdeles drikke deg drita full
Det kan du i større tyrkiske byer også, men jeg tipper de fleste muslimer ikke har særlig høyt alkoholinntak

Poenget med det opprinnelige innlegget var jo at det kanskje ikke var veldig overraskende at Tyrkia boikotter Israel

Hva prater du om? Nasjonaldrikken til tyrkere var for en del år siden en kjent øl som jeg ikke husker navnet på. Du kan alt for lite om Tyrkia. La vær. 

• Liker 3
Skrevet
0laf skrev (3 minutter siden):

Nå gidder jeg ikke sjekke det, men muftiens far var vel ... mufti
Han kom fra en velstående og fremtredende familie, han far var også muftien av Jerusalem, og husker jeg rett så ble han valgt inn i stillingen av et eller annet islamsk supperåd?

Valget av ham var ikke populær. Det var den britiske utsendingen - en jøde - som sørget for at han kunne få stormuftiposten. Det er bred enighet om at han var dypt uegnet som stormufti og endog som leder, i likhet med Saddam Hussein tok han gatepøbelen inn i maktens korridorer. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mbappe09 skrev (29 minutter siden):

Da har du ikke vært i Tyrkia. Langt ifra noe "islamsk diktatur". 

Ihvertfall et rasistisk diktatur

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
8 minutes ago, Tussi said:

Ihvertfall et rasistisk diktatur

Kan knapt kalles diktatur. Det er et hybridregime på samme måte som Ungarn og som USA er på vei til å bli.

Det er frie valg i Tyrkia, selv om Erdogan og co benytter de fleste triksene for å påvirke resultatet.

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Kan knapt kalles diktatur. Det er et hybridregime på samme måte som Ungarn og som USA er på vei til å bli.

Det er frie valg i Tyrkia, selv om Erdogan og co benytter de fleste triksene for å påvirke resultatet.

Kan ikke kalles frie valg når politikere avsettes, fengsles og erstattes av Erdogan.  Man kan velge, men det er jo ikke reelt

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Tussi said:

Kan ikke kalles frie valg når politikere avsettes, fengsles og erstattes av Erdogan.  Man kan velge, men det er jo ikke reelt

Det er derfor de er et hybridregime og ikke et fullt demokrati.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Det er derfor de er et hybridregime og ikke et fullt demokrati.

Vel, jeg vil ikke kalle det hybrid når det jun er visse etniske grupper som får sine politikere "erstattet", jeg vil kalle det apartheid-regime og rasisme, særlignår de samme gruppene ikke har de samme kulturelle rettighetene som flertallet. Heller ikke den samme støtten etter katastrofer, eller økonomisk utvikling. Da er det systemisk og systematisk diskrominering. At det ikke er demokrati er vi enig i

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Vel, jeg vil ikke kalle det hybrid når det jun er visse etniske grupper som får sine politikere "erstattet", jeg vil kalle det apartheid-regime og rasisme. At det ikke er demokrati er vi enig i

Apartheid, ja.

The International Court of Justice’s (ICJ) July advisory opinion on the legal consequences of Israel’s policies and practices in the Occupied Palestinian Territory is a landmark ruling. The ICJ’s findings are legally and morally persuasive, and set out obligations on all states, and on the United Nations itself. Two of its important conclusions are with respect to apartheid and reparations.

The court found Israel’s measures in the West Bank that impose and maintain separation between Palestinians and Israeli settlers are a breach of Article 3 of the UN treaty prohibiting racial discrimination. Article 3 obligates governments to prevent, prohibit, and eradicate all racial segregation and apartheid.

Though the court’s language is a compromise, limited to separation, the finding means that Israel is responsible for apartheid. Several judges, including Judge Nawaf Salam, the court’s president, and Judge Dire Tladi, a South African, made this clear in their separate declarations. Two of the ICJ’s 15 judges disagreed and said the court should not find apartheid.

https://www.hrw.org/news/2024/09/19/world-court-findings-israeli-apartheid-wake-call

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
0laf skrev (1 time siden):

Jeg kan jo prøve igjen, men det hjelper neppe
Det er deg som ikke er objektiv, hvor du ser ut til å tro at "sionistene" var de eneste som drev med grusomheter, og at palestinerne ble kastet ut

Dette er et dårlig forsøk på framing.
Jeg har aldri påstått at sionistene var de eneste som drepte sivile -- og har aldri i denne tråden tatt opp tilfeldig terror utført av sionistiske innvandrere mot befolkningen som tok i mot flyktningene som argument for å opprette en arabisk stat og kaste ut innvandrerene.

Det ville vært ufattelig smålig og umoralsk å implisere at alle jødiske innvandrere til palestina var medansvarlige for sionister sin terror, det er ikke slik etikk og skyld fungerer.

0laf skrev (1 time siden):

Objektivt sett, så reiste mange frivillig, selv før krigen, særlig de som var bemidlet

Objektivt sett så flyktet mange, selv før krigen.
De var flyktninger, per definisjon, og folkerettslig.

Fordi de var redde for å bli utsatt for vold og terror, og alle som bodde der visste om sionistene sine planer.
Selv storbritannia.

The UK’s responsibility for helping to resolve the current war in Gaza stems partly from its imperial past - when in 1948 it contributed to Israeli forces’ takeover of most of Palestine.

https://www.declassifieduk.org/when-britain-aided-israels-ethnic-cleansing-of-palestine/

Jeg forstår dog ikke relevansen.
Hvis nordmenn flykter fra krig eller terror, med ønsker å om reise hjem når det er trygt, hvem tilhører hjemmene deres mens de er borte?

Sitat

Under krigen deltok mange på arabernes side, og trakk seg tilbake med de arabiske styrkene
Etter krigen og opprettelsen av Israel ble mange regelrett kastet ut, ofte fordi man trodde de støttet araberne

Folk forsvarer sine hjem og sitt folk mot etnisk rensing, så derfor fortjener de etnisk rensing..?
Argumentene dine høres ut som noe man hører fra psykopater:
"Hun forsøkte å forsvare seg og huset hennes, som jeg tenkte å kaste henne ut av og annektere, så derfor skjøt jeg mot henne, og derfor tar jeg huset hennes nå -- fordi hun forsøkte å forsvare det."

Det er forkvaklet og sykt, og gjelder de færreste av palestinske menn, kvinner og barn som flyktet.

Hvis nordmenn flykter fra en brigade bevæpnede folk, dager etter nytt om massakrer som forsøkes å dekkes over har nådd dem, hvem tilhører husene deres mens de er på flukt?
Merk at vi enda ikke har avdekket og aldri vil få svar på hvor mange massakre som ble utført, fordi mange av dem ble skjult -- og løyet om.

Slik som spredning av tyfus som biologisk våpen mot sivile ble løyet om fra sionistisk hold, helt til nylig, på grunn av deklassifisering.

Er etikksynet ditt så forkvaklet og korrupt at du mener at Israel hadde rett til å ta over landsbyer og plantasjer, og annektere landet eid av folket som bodde der, i egenskap av at disse menneskene flyktet fra vold og massakrer?

At vi skal synes det er greit, fordi en liten minoritet av palestinere reddet sitt eget skinn gjennom å inngå avtaler med israel som gjorde at israel kunne fokusere på å fordrive og utøve vold mot sivile andre steder med forsterket kraft?

At det at noen ikke støttet et regime de anså som illegitimt på grunn av at de drev med etnisk rensing mot deres folk -- er grunnlag for å fortsette etnisk rensing av dem?

Jeg stopper her så du får muligheten til å redegjøre for dine syn på disse problemstillingene. Jeg er ikke interessert i bortforklaringer eller hva tilfeldige andre personer du ikke gir kilder på mente.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Skrevet

Apartheid, ja.

The International Court of Justice’s (ICJ) July advisory opinion on the legal consequences of Israel’s policies and practices in the Occupied Palestinian Territory is a landmark ruling. The ICJ’s findings are legally and morally persuasive, and set out obligations on all states, and on the United Nations itself. Two of its important conclusions are with respect to apartheid and reparations.

The court found Israel’s measures in the West Bank that impose and maintain separation between Palestinians and Israeli settlers are a breach of Article 3 of the UN treaty prohibiting racial discrimination. Article 3 obligates governments to prevent, prohibit, and eradicate all racial segregation and apartheid.

Though the court’s language is a compromise, limited to separation, the finding means that Israel is responsible for apartheid. Several judges, including Judge Nawaf Salam, the court’s president, and Judge Dire Tladi, a South African, made this clear in their separate declarations. Two of the ICJ’s 15 judges disagreed and said the court should not find apartheid.

https://www.hrw.org/news/2024/09/19/world-court-findings-israeli-apartheid-wake-call

Ja, det er apartheid på VB, det har jeg heller aldri benektet. Det er det samme,men på.en annen måte i Tyrkia. Men det påpekes ikke av verden, og det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til ulike organisasjoner som kritiserer Israel hele tiden, men ikke nevner f eks Tyrkia, som driver med etnisk diskriminering, arrestasjon ogerstatning av minoriteters politikere, forskjellsbehandling, okkupasjon og etnisk rensing 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Tyrkia, som driver med etnisk diskriminering, arrestasjon ogerstatning av minoriteters politikere, forskjellsbehandling, okkupasjon og etnisk rensing 

Hvor mange personer har Tyrkia drept under Erdogan, versus konsekvensene av Israel sin okkupasjon av palestinsk land -- både den fra 1948 til i dag og okkupasjonen av Gaza som har pågått siden 1967, som har kulimnert med 7. oktober?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hvor mange personer har Tyrkia drept under Erdogan, versus konsekvensene av Israel sin okkupasjon av palestinsk land -- både den fra 1948 til i dag og okkupasjonen av Gaza som har pågått siden 1967, som har kulimnert med 7. oktober?

Mellom 40.og 50 000 i Tyrkia (over 50 000 drept, men sikkert noen tusen av PKK) Syria og Irak kommer i tillegg, fordrevet? Millioner. Og det er bare kurdere 

Kypros kommer i tillegg. 

Men det er kanskje ikke så viktig at det ikke er kommet en eneste resolusjon mot Tyrkia, ofrene betyr åpenbart ikke så mye for alle...

Er ikke etnisk rensing og diskriminering og drap på sivile like alvorlig uavhengig av hvor mange som rammes? Og ikke minst, Tyrkia har stort sett tømt visse områder langt mer effektivt for visse folkegrupper enn det Israel har gjort. 

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
25 minutes ago, Tussi said:

Ja, det er apartheid på VB, det har jeg heller aldri benektet. Det er det samme,men på.en annen måte i Tyrkia. Men det påpekes ikke av verden, og det er en av årsakene til at jeg er skeptisk til ulike organisasjoner som kritiserer Israel hele tiden, men ikke nevner f eks Tyrkia, som driver med etnisk diskriminering, arrestasjon ogerstatning av minoriteters politikere, forskjellsbehandling, okkupasjon og etnisk rensing 

Selv om Tyrkia står bak masse overgrep, er det omdiskutert om de bedriver Aparheid. Når det gjelder Israel finnes det altså en dom hvis konsekvens er at de bedriver apartheid.

Uansett, det viktige er at det er der Israel er (som jo er tema her). De er der, sammen med bl.a. Tyrkia, Marokko og Myanmar. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (17 minutter siden):

Selv om Tyrkia står bak masse overgrep, er det omdiskutert om de bedriver Aparheid. Når det gjelder Israel finnes det altså en dom hvis konsekvens er at de bedriver apartheid.

Uansett, det viktige er at det er der Israel er (som jo er tema her). De er der, sammen med bl.a. Tyrkia, Marokko og Myanmar. 

Poenget mitt er at det er rent latterlig at Tyrkia kritiserer Israel for fordrivning, sult, angrep på sivile,, krigsforbrytelser og folkemord, de har gjort eller gjør det samme selv. 

Mange tenker Tyrkia er så modige som står opp mot Israel, de er ikke modige, de er hyklersk og opportunistiske 

Og når deres kritikk mot israel nevnes er det logisk at det påpekes

Edit: Ser man det....

Den tyrkiske politikken, som gikk ut på å tvinge en tredjedel av øyas greske befolkning bort fra hjemmene sine i det okkuperte nord og å forhindre dem i å returnere, blir ofte sett på som etnisk rensning

og da har vi ikke nevnt Afrin, NØ Syria, minst 5000 kurdiske landsbyer i Tyrkia og Nord-Irak

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_tyrkiske_invasjonen_av_Kypros

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Da har du ikke vært i Tyrkia. Langt ifra noe "islamsk diktatur". 

Mer og mer diktatur, selv om maten var god og folka hyggelige.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/demokratiet-er-under-press/17579287/

https://www.nrk.no/urix/store-protester-i-tyrkia_-_-demokratiet-balanserer-pa-en-knivsegg-1.17347910

Viktigst:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist_Democracy_Index

Tyrkia på en 103.plass på demokrati-indeksen. Mellom Bolivia og Nigeria. Ditt inntrykk av Tyrkia i denne sammenheng er kraftig utdatert. Det har pågått en islamifisering i mange år. Israel som enkelte innbiller seg ikke er et demokrati er på 31.plass. Plassen foran et meget moderne demokrati som Sør-Korea og bedre enn europeiske land som Latvia/Belgia.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Vil du si deg enig i at Hamas er en islamistisk terrorgruppe?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Dette er typisk norsk media, alle de hundrevis av kurdiske folkevalgte i fengsel nevnes kun ved en notis, om enn i det hele tatt 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...