VifteKopp Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Sovna skrev (12 timer siden): Eller motsatt? Er ikke så sikker på at de pårørende til gislene likte den prioriteringen.. Selvsagt gjorde de ikke det. Som @Ballalaika forklarte har gisseltaking vært et av Hamas fremste våpen. En kidnappet israeler har historisk sett fort vært verdt hundrevis av palestinske fanger, og dermed en god investering. Denne gangen valgte Israel en mye mer nådeløs tilnærming i møte med kidnappingene. Denne fremgangsmåten har helt sikkert drept noen gisler, men har til gjengjeld gjort det mye mindre attraktivt å bortføre fremtidige israelere. 3
VifteKopp Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli UglaSukk skrev (9 timer siden): Jeg begynte å tenke på om jeg kunne komme på noen i det hele tatt i norsk offentlighet som ikke mener at Israel har gått langt over streken. Det nærmeste jeg kom var Hanne Skartveit og Vebjørn Selbekk. Men selv for disse to så er jeg usikker på om de ville svart nei på direkte spørsmål : Har Israel gått langt over streken? Og hvis noen hadde gjennomført en spørreundersøkelse med dette spørsmålet, ville ikke over 90 prosent av spurte i alle aldre svart : Ja, Israel har gått langt over streken. Mitt inntrykk er at dette hadde blitt resultatet. Hva er ditt inntrykk? Det er mulig du har rett, men hva nordmenn mener om Israels krigføring er egentlig ganske irrelevant. Vi har tilnærmet null innflytelse på partene i konflikten. Hver gang Barth Eide snakker, blir det møtt med overdøvende stillhet. 6
Sovna Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli VifteKopp skrev (30 minutter siden): Det er mulig du har rett, men hva nordmenn mener om Israels krigføring er egentlig ganske irrelevant. Vi har tilnærmet null innflytelse på partene i konflikten. Hver gang Barth Eide snakker, blir det møtt med overdøvende stillhet. Ja, man skal jo ikke ta til orde for jantelov. Likevel.. Hvilken oppfatning har det internasjonale samfunn av at Norge åpner kjeften? "hva er det dette lille piss-landet sutrer for?" 1
UglaSukk Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli "Macron urges UK to recognize Palestinian state in state visit." https://www.newarab.com/news/macron-urges-uk-recongise-palestinian-state-state-visit 2
VifteKopp Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Sovna skrev (1 time siden): Ja, man skal jo ikke ta til orde for jantelov. Likevel.. Hvilken oppfatning har det internasjonale samfunn av at Norge åpner kjeften? "hva er det dette lille piss-landet sutrer for?" Tror knapt det internasjonale samfunnet oppfatter at Norge åpner kjeften. 5
UglaSukk Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Apropos å tape "fortellings-krigen". En Israelsk juss ekspert, som var med i teamet som skulle forsvare Israels sak i ICJ, har en klar dom over Israels handlinger : "A leading member of Israel’s legal team in the genocide case brought by South Africa at the International Court of Justice (ICJ) has publicly condemned the Israeli military’s latest operation in Gaza as a “manifest war crime”. https://mediareviewnet.com/2025/07/israeli-committing-manifest-war-crime-says-legal-scholar-who-defended-tel-aviv-at-icj-genocide-case/ 2
leifeinar Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli VifteKopp skrev (4 timer siden): Det er mulig du har rett, men hva nordmenn mener om Israels krigføring er egentlig ganske irrelevant. Vi har tilnærmet null innflytelse på partene i konflikten. Hver gang Barth Eide snakker, blir det møtt med overdøvende stillhet. Men det vi har er en Normann som tar til orde mot terror, okkupasjon, nedlslakting og fordrivelse av et helt folk. 4
ParadiseCity Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli VifteKopp skrev (4 timer siden): Det er mulig du har rett, men hva nordmenn mener om Israels krigføring er egentlig ganske irrelevant. Vi har tilnærmet null innflytelse på partene i konflikten. Hver gang Barth Eide snakker, blir det møtt med overdøvende stillhet. Norge er vel så vidt meg bekjent Europas største investor i Israel. Hvis norske makthavere genuint ønsket innflytelse i Israel hadde vi hatt det, men det vi har nå er nærmest sosiopatiske teatralske utspill fra Barth Eide og Støre istedenfor, for å blidgjøre deler av deres velgere. 4
VifteKopp Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli leifeinar skrev (5 timer siden): Men det vi har er en Normann som tar til orde mot terror, okkupasjon, nedlslakting og fordrivelse av et helt folk. Jeg tror "fordømmelse" er Barth Eides favorittord. ParadiseCity skrev (5 timer siden): Norge er vel så vidt meg bekjent Europas største investor i Israel. Det høres feil ut. Har du en kilde på det? 1
Ballalaika Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli UglaSukk skrev (3 timer siden): Har ikke så voldsomt innsikt i Syria-situasjonen akkurat. Men kan nok tyde på en pragmatisk tilnærming. Det har vært en dreining i tankegangen etter GWOT til at man prioriterer stabilitet fremfor sånn der demokrati og sånn der. Nytter ikke med spiselige ledere om de ikke greier å til stabilitet, da blir det krig og fordervelse likevel. Ett steg om gangen, istedetfor å lage liberale demokratier over natten. Om han her fyren får til stabilitet da aner jeg ikke.. 1 1
UglaSukk Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Ballalaika skrev (58 minutter siden): Har ikke så voldsomt innsikt i Syria-situasjonen akkurat. Men kan nok tyde på en pragmatisk tilnærming. Det har vært en dreining i tankegangen etter GWOT til at man prioriterer stabilitet fremfor sånn der demokrati og sånn der. Nytter ikke med spiselige ledere om de ikke greier å til stabilitet, da blir det krig og fordervelse likevel. Ett steg om gangen, istedetfor å lage liberale demokratier over natten. Om han her fyren får til stabilitet da aner jeg ikke.. Vet ikke om du fikk med deg Dagsnytt18 om Albanese-saken, med en gjest fra Amnesty, og Iver B. Neumann fra Helsingforskomiteen. Det var verdt å se. 2
UglaSukk Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli UglaSukk skrev (På 9.7.2025 den 15.38): Noen vil holde opp nazistene som skrekk og advarsel, for å understreke alvorligheten. Andre vil underspille alvorligheten, normalisere handlingene. Jeg så en artikkel nå der Gideon Levy holder opp nazistene som skrekk og advarsel. "The Jewish state is erecting a ghetto. What a horrifying sentence. It's bad enough the plan was presented as if it could be in any way legitimate – who is for a concentration camp and who is against it? – but from there the path may be shortened to an even more horrific idea: someone might suggest next an extermination camp for those who do not get through the screening process at the ghetto's entrance. Israel is killing Gaza's residents en masse anyway, so why not streamline the process and spare the lives of our precious soldiers? " https://archive.is/2025.07.09-215458/https://www.haaretz.com/opinion/2025-07-10/ty-article-opinion/.premium/the-jewish-state-is-building-a-ghetto/00000197-f0b4-d976-afbf-fdbd59460000 Gideon Levy vil definitivt ikke normalisere Israels stadig mer nazi-aktige ugjerninger. Og hvem vil vel det? Det vil vel ikke du heller? 2
Ballalaika Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli UglaSukk skrev (1 time siden): Jeg så en artikkel nå der Gideon Levy holder opp nazistene som skrekk og advarsel Dette er samme person som gjorde et lengre intervju med Jackson Hinkle. Ikke først og fremst en person man stoler på dømmekraften til mao. UglaSukk skrev (1 time siden): Gideon Levy vil definitivt ikke normalisere Israels stadig mer nazi-aktige ugjerninger. Og hvem vil vel det? Det vil vel ikke du heller? Hvem er dette "du" du snakker til? Et tips er å tagge folk om man snakker til Spesifikke brukere. 1 2
UglaSukk Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Ballalaika skrev (4 minutter siden): Hvem er dette "du" du snakker til? Et tips er å tagge folk om man snakker til Spesifikke brukere. Jeg glemte at jeg siterte mitt svar til deg, og ikke deg direkte. Men det er altså deg som er "du". 1
Ballalaika Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli UglaSukk skrev (2 minutter siden): Jeg glemte at jeg siterte mitt svar til deg, og ikke deg direkte. Men det er altså deg som er "du". Hvordan referer dette til noe jeg har sagt? Jeg snakket om å sammenligne angrepet mot Iran med nazistenes blitzkrieg. Jeg spesifiserte at jeg hadde en viss forståelse for å sammenligne Gaza med nazistene, som et hyperbol. 2
UglaSukk Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) Ballalaika skrev (8 minutter siden): Jeg spesifiserte at jeg hadde en viss forståelse for å sammenligne Gaza med nazistene, som et hyperbol. "Hadde", altså "har". Det er godt. I disse tider må en sette pris på hver minste smule av slike erkjennelser. Endret 11. juli av UglaSukk 3
Ballalaika Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli (endret) UglaSukk skrev (45 minutter siden): "Hadde", altså "har". Det er godt. I disse tider må en sette pris på hver minste smule av slike erkjennelser. Det er en stund siden jeg var fjorten så det går fint å ha en forståelse av at folk er forskjellige, har annen kunnskap, innsikt og perspektiver på ting uten at det fordrer at det ligger noe irrasjonelt til grunn. Endret 11. juli av Ballalaika 3 1
UglaSukk Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Ballalaika skrev (3 timer siden): Det er en stund siden jeg var fjorten så det går fint å ha en forståelse av at folk er forskjellige, har annen kunnskap, innsikt og perspektiver på ting uten at det fordrer at det ligger noe irrasjonelt til grunn. Beklager hvis jeg har sagt ting som har gått på deg som person. Det er ikke bra. 1 1
UglaSukk Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli "A senior legal adviser to the US State Department has issued a dramatic threat to the International Criminal Court's oversight body, warning that "all options are on the table" if the court does not drop investigations and arrest warrants against the US and Israel." https://www.middleeasteye.net/news/united-states-icc-drop-israel-war-crimes-probe-all-options-table 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå