Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Israel:

Netanyahu rejected former IDF chief Halevi's ceasefire plan to free all Gaza hostages - KAN
https://www.jpost.com/israel-news/article-866533

Sources told KAN that Halevi had tried to push for a one-time deal to end the war and free the hostages, believing it would be easier to fight Hamas without hostages in the Gaza Strip.

Former IDF chief of staff Herzi Halevireportedly proposed a ceasefire deal that would have released all hostages in Gaza in exchange for total Hamas control over Gaza, which Prime Minister Benjamin Netanyahu refused, Israeli public broadcaster KAN News reported on Friday evening. 

Sources told KAN that Halevi had tried to push for a one-time deal to end the war and free the hostages before the ground invasion of Rafah.

However, Netanyahu and other cabinet members reportedly rejected the idea and said it indicated "defeat" for Israel.

Hvorfor i alle dager skulle Israel godta fortsatt Hamas kontroll over hele Gaza? Da er det jo bare å vente på neste angrep Hamas sa ville komme 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Tett, ja, men ikke noe tettere enn din gjennomsnittlige europeiske storby (omtrent på linje med Lisboa og Amsterdam). 

Det bare slår meg at hvis du isolerer Amsterdam fra resten av Nederland så går det vel ikke så bra for Amsterdam.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (Akkurat nå):

Det bare slår meg at hvis du isolerer Amsterdam fra resten av Nederland så går det vel ikke så bra for Amsterdam.

Nå er jeg ingen agronom, men ser man på satelittbilder over Gaza-stripen er det absolutt mulig å øke jordbrukskapasiteten betraktelig. Resten av matbehovet kan dekkes med import, som uansett er vanlig i regionen og for bystater generelt.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (14 minutter siden):

Uavhengig av rettferdighetspørsmålet, så er det absolutt mulig å bygge en velfungerende bystat på Gazastripen. 

Gaza har en befolkningstetthet på 5.900 innbyggere per km2, som ville plassert dem på femteplass i verden over tettest befolket territorier. Tett, ja, men ikke noe tettere enn din gjennomsnittlige europeiske storby (omtrent på linje med Lisboa og Amsterdam). 

Får man opp et kraftverk, en importavtale med mat, og et desalineringsanlegg, så kan man i fremtiden leve gode liv på Gaza-stripen. Men først må det selvsagt bli fred. 

Jeg tror det beste hadde vært om Egypt tok over Gaza og alle palestinere der ble fullverdige borgere i Egypt. Da skulle selv jeg sendt en 200lapp for å sponse gjenoppbyggingen av Gaza dersom Egypt garanterer for sikkerheten og ikke lar det bli skutt noe mer raketter derfra eller lignende.

En egen palestinsk stat klemt imellom to stater som de har klart å bli fiender med kan ikke fungere.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg ingen agronom, men ser man på satelittbilder over Gaza-stripen er det absolutt mulig å øke jordbrukskapasiteten betraktelig. 

Dette blir jo en hypotetisk diskusjon, siden "alt skal bort", og alle.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det beste hadde vært om Egypt tok over Gaza og alle palestinere der ble fullverdige borgere i Egypt. Da skulle selv jeg sendt en 200lapp for å sponse gjenoppbyggingen av Gaza dersom Egypt garanterer for sikkerheten og ikke lar det bli skutt noe mer raketter derfra eller lignende.

Problemet er at Egypt har null interesse av å ta over ansvaret for 2 millioner palestinere, det er en grunn til at de har stengt grensa til Gaza. De sliter med å fø sin egen befolkning og staten har iverksatt en massiv kampanje for å få ned fødselsraten. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (16 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skulle Israel godta fortsatt Hamas kontroll over hele Gaza? Da er det jo bare å vente på neste angrep Hamas sa ville komme 

Leste du ikke det som står? Halevi mente de kunne frigi alle gislene først, og så fjerne Hamas etterpå, etter en våpenhvile.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Problemet er at Egypt har null interesse av å ta over ansvaret for 2 millioner palestinere, det er en grunn til at de har stengt grensa til Gaza. De sliter med å fø sin egen befolkning og staten har iverksatt en massiv kampanje for å få ned fødselsraten. 

Ja, dessverre. Og jeg skjønner det jo også. Men det ville vært det som kunne løst det

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jødene har alltid bodd i landet siden 1000 f.Kr, enten som majoritet eller minoritet. Jødene var majoritet i Jerusalem siden 1844. Jødene som remigrerte under britisk styre kjøpte landet de arbeidet og bodde på. Det eneste landet de ikke kjøpte, erobret da de fem arabiske statene og erklærte de skulle fullføre jobben Hitler startet. 

På tampen av delingsplanen skulle settes i verk ble den avvist av araberne, ikke Jødene, araberne progreserte med å starte krig mot jødene. Etter det har hver eneste krig Israel har kjempet vært provosert frem av deres arabiske naboer.

Endret av hocanee
  • Liker 3
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (19 minutter siden):

I tillegg ønsker ikke Egypt å bidra til massefordrivelse av palestinerne fra Gaza, fordi de etter alt å dømme da ikke kan returnere. Noe som åpenbart er i strid med folkeretten.

Når de nåværende israelske og amerikanske regjeringene bruker ord som å «rydde» («clean out Gaza») når de snakker om å «flytte» befolkningen derfra til Egypt, og i tillegg «gjøre området israelsk», så er det hele svært problematisk. Som Biden-administrasjonen påpekte ville det være etnisk rensing.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

I tillegg ønsker ikke Egypt å bidra til massefordrivelse av palestinerne fra Gaza, fordi de etter alt å dømme da ikke kan returnere. Noe som åpenbart er i strid med folkeretten.

Når de nåværende israelske og amerikanske regjeringene bruker ord som å «rydde» («clean out Gaza») når de snakker om å «flytte» befolkningen derfra til Egypt, og i tillegg «gjøre området israelsk», så er det hele svært problematisk. Som Biden-administrasjonen påpekte ville det være etnisk rensing.

Nå snakket ikke @DukeNukem3d om å fordrive palestinerne til Egypt, men at Egypt skulle ta over styringen av selve territoriet (slik de gjorde fra 59 - 67). 

Men selv det tror jeg er urealistisk, ettersom det siste et bankerot og underernært Egypt ønsker er flere mennesker (og spesielt ikke mange radikaliserte palestinere). Den eneste farbare løsningen tror jeg er at palestinerne selv styrer Gaza som en slags demilitarisert bystat.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Nå snakket ikke @DukeNukem3d om å fordrive palestinerne til Egypt, men at Egypt skulle ta over styringen av selve territoriet (slik de gjorde fra 59 - 67). 

Korrekt, trodde det var åpenbart da jeg skrev "Egypt bør ta over Gaza". :)

Jeg tror Egypt vil være i stand til å sikre den da nye grensen mellom Israel og Egypt. En palestinsk stat klemt imellom som ikke klarer å få til fred eller samarbeid med noen av sine naboer har vist seg å være et feilet prosjekt. Men dette ville jeg hatt troen på.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg hører du snakker uten å legge ut kilder.

90% av kyr er døde.

Vet du hva man får av kyr..?

Kan du selv vise selvstendig evne til å fortelle meg som allerede vet hva og hvor myye som ble produsert i Gaza hvor mye som produseres av forskjellige varer akkurat nå relativt til før krigen..?

Jeg mener. Det burde vært helt grunnleggende informasjon for enhver som ønsker å fremstå som informert sin forståelse av situasjonen.

Å bo under åpen himmel er heller ikke mulig over lengre tid, så de trenger byggematerialer eller telt.

Det er bare noen få innlegg siden jeg la ut kilde, men her er det en kilde på antall lastebiler (100):

https://www.wfp.org/news/wfp-food-trucks-keep-moving-inside-gaza-hunger-deepens-and-restrictions-persist

Kyr spiser primært mat fra lastebilene. Det er uansett irrelevant for at WFP selv skriver at det trengs 100 biler pr dag.

Vi kan diskutere produksjonen som er borte i Gaza til vi blir grønne, det er uansett irrelevant for at 100 biler er det WFP hevder er behovet. Jeg vil tro du opererer med at 44 % av total mat i Gaza ble produsert lokalt før krigen som er basert på pris. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

90% av kyr er døde.

Vent nå litt, før krigen ble det hevdet at jødene hadde tatt alt jordbrukslandet og at palestinerne knapt hadde en potte å pisse i, hele Gaza var befolket, nå hevder du de hadde kuer av noen betydning, "abudant harvests" osv

De hadde sikkert masseviss av vann også, og produserte melk, mel og alt de trang, eller?

Faktum er jo at de fikk alt de trang fra Israel, både før og etter krigen

Vi har nesten en million kuer i Norge, i Gaza hadde de knapt 15000 i følge tall som fremstår sterkt overdrevet, ettersom det ville kreve mer enn 120km² land, og hele Gaza er 365km²

Med mindre kuene fikk mat fra Israel og ble i hovedsak benyttet til arbeid

Det kommer forøvrig inn store mengder vann gjennom desalieringsanlegget til UAE ved den egyptiske siden, nok til mer enn en million mennesker, og resten kommer fra lastebiler og brønner

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
VifteKopp skrev (24 minutter siden):

Men du har vel noen ideer, siden du er så sikker på at de skal bort?

Planen er såkalt "voluntary departure". De kan bli "spredd for alle vinder".

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Leste du ikke det som står? Halevi mente de kunne frigi alle gislene først, og så fjerne Hamas etterpå, etter en våpenhvile.

Mener du det hadde vært bedre å trekke seg helt ut av Gaza, for så å invadere på nytt etter at gislene var frigitt? 

• Liker 2
Skrevet
0laf skrev (1 minutt siden):

Vent nå litt, før krigen ble det hevdet at jødene hadde tatt alt jordbrukslandet og at palestinerne knapt hadde en potte å pisse i, hele Gaza var befolket, nå hevder du de hadde kuer av noen betydning, "abudant harvests" osv

...du er jo ikke seriøs, og gir ingen grunn til å ta deg seriøst, så jeg adresserer ett poeng om gangen og starter på toppen, siden andre risikerer å ta deg seriøst:

Sitat

ble det hevdet at jødene hadde tatt alt jordbrukslandet

Hva skjedde med jordbruksarealet eid av palestinere, som er del av Israel i dag?
Du fikk tall tidligere. 

Her er et skjermbilde fra rundt 2012.

post-110514-0-15177900-1542486422_thumb.png

Palestinerene eide mer jordbruksareal og plantasjer mer enn 20 ganger størrelsen på Gaza før de ble fordrevet fra hjemmene sine.

Rundt 7 000 kvadratkilometer dyrket mark og plantasjer, versus gaza sin totale størrelse på 365 kvadratkilometer.

Gravde Israelerene det opp og ga det til palestinerene i Gaza? Nei?
Altså mistet de jordbruksarealet de hadde, dyrket og vedlikeholdt i hva som er del av dagens Israel.

Sitat

at palestinerne knapt hadde en potte å pisse i, hele Gaza var befolket

De har åpenbart økt jordbruksproduksjonen i Gaza siden 1948.

50% av Gaza sitt areal er brukt til jordbruk.

Av dette er 98.5% ødelagt eller praktisk utilgjengelig.

A new report from the Food and Agriculture Organization (FAO) and the UN Satellite Centre (UNOSAT) reveals that just 8.6 percent of cropland in Gaza is still accessible, while only 1.5 per cent of cropland is both accessible and undamaged, as of 28 July.

More than 86 per cent of cropland is damaged, while 12.4 per cent is undamaged but out of reach, as fighting between Israeli forces and militants from Hamas and other armed groups continues.

https://news.un.org/en/story/2025/08/1165587

0laf skrev (37 minutter siden):

De hadde sikkert masseviss av vann også, og produserte melk, mel og alt de trang, eller?

Faktum er jo at de fikk alt de trang fra Israel, både før og etter krigen

Før den etniske rensingen mellom 1947-1951 og okkupasjonen av palestinsk land startet i 1948, den opprinnelige krigshandlingen som fremdeles pågår den dag i dag, så var det ikke noe behov.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...