Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sir skrev (12 minutter siden):

Med den jobbeskrivelsen så er det vel trygt å anta at jobben går til noen som er stor tilhenger av Israel, eller i det minste er helt objektiv.

Vet ikke om dette er sarkastisk eller alvorlig, men greit nok, Fransesca Albanese passer godt til jobben med sine nøytrale synspunkter

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, 0laf said:

Høres ikke det minste forutinntatt ut

"The mandate of the Special Rapporteur derives from the 1993 resolution from the Committee of Human Rights. The mandate calls on the Special Rapporteur:

To investigate Israel's violations of the principles and bases of international law, international humanitarian law and the Geneva Convention relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War, of 12 August 1949, in the Palestinian territories occupied by Israel since 1967;"

Selvfølgelig er det forutinntatt. Israels okkupasjon, menneskerettsbrudd og forbrytelser mot menneskeheten er velkjente, veldokumenterte og stort sett fastslått å være faktiske av de folkerettslige institusjonene (FN+ICJ). FN gjør bare jobben sin når de følger med på Israels behandling av den okkuperte befolkningen. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Atib Azzad skrev (9 timer siden):

Når du sier kvinnerettsråd, mener du da United Nations Commission on the Status of Women?

For disse har kastet Iran ut av rådet i 2022, som følge av drapet på Mahsa Amini og behandlingen de ga demonstranter for menneskerettighetigheter i Iran, Iran er eneste land som har opplevd å bli kastet ut av rådet.

Eller mener du the United Nations Committee on the Elimination of Discrimination against Women?

For disse har kritisert abortlovgivningen i Polen, og uttalt at the situation in Poland constitutes gender-based violence against women and may rise to the level of torture or cruel, inhuman or degrading treatment.

Jeg skulle ønske at når du henviste til noe, at du selv tok deg tiden til å undersøke, for å spesifisere, særlig når du er usikker på om du engang husker poenget du vil fremføre, jeg har enda dårligere forutsetning for å vite hva du refererer til.

Og medfører det egentlig riktighet, dette at Israel behandles så urettferdig?
Haaretz er ikke så sikker:

[...]The truth is quite the reverse. The decades-old image that Israel alone gets named, blamed and punished for the kinds of things all others do for free is one of the greatest historical fictions in Israel's history. It would be more accurate to say that for most of its life, Israel has gotten an incredibly free ride in its foreign relations.

Jeg bare limer inn store deler av teksten siden den adresserer problemstillingen fullgodt, og det ikke ville tilføre noe om jeg skulle satt meg og oversatt den til mine ord (i tilegg til at saken er bak betalingsmur):

[...]Since the end of the Cold War, multilateral imposition of economic sanctions on states that are considered to be rogue actors have become very common, they are even the default tactic certainly of Western governments, very much including the U.S., for addressing what they perceive to be threats to peace and security.

Most prominently, the UN has imposed sanctions regimes on Yugoslavia and Iraq; the United States has targeted sanctions on Venezuela since 2005; and there have been sweeping multilateral sanctions on Russia over the last decade. Israel has faced nothing at all by way of official, multilateral sanctions regimes. The boycott, divestment and sanctions movement has been a resounding failure on this front.

Regarding international associations, Israel has unconstrained access. Shortly after statehood, Israel joined the UN (although not on its first try). It participates in numerous partnerships, including with the Council of Europe and the OSCE, and in 2010, shortly after the first war in Gaza, Israel joined the OECD as one of just 38 members.

Alongside the expansion of the occupation, creeping annexation and accelerating violent escalations over the last 20 years, Prime Minister Benjamin Netanyahu deepened Israel's  alliances in the 2010s, often with undemocratic, authoritarian countries with nationalist populist leaders, and began the new decade with 2020's Abraham Accords.

By contrast, Russia was kicked out of the Council of Europe due to its war in Ukraine from 2022. The G7 used to be the G8 until the 2014 invasion of Ukraine prompted Russia's eventual ouster-exit.

But there are worse fates: in 1974, the UN General Assembly literally suspended apartheid South Africa's participation in the Assembly for the next 20 years, until apartheid ended. Also in 1974, the UN Security Council voted on a resolution to expel South Africa from the international forum entirely. The unprecedented move was vetoed by the Americans, British and French. But many of the supporting countries also had abysmal human rights records, such as Algeria, Soviet Belarus, Cuba, Pakistan and Libya.

Kosovo can't join the UN at all, though it strains to comply with international law, and faces an ongoing de-recognition campaign from Serbia, sometimes successful.

In the '60s, South Africa was also kicked out of the Olympics – twice. Much of the pressure to exclude it came from African countries, who presumably were not accused of being anti-African, as any Jewish person who supports a boycott of Israel would be.

In 1993, Yugoslavia was banned from the Eurovision Song Contest for the war in Bosnia, where people were starving and Sarajevo was under siege. The worst crimes – 8,000 civilians killed in Srebrenica, later designated as genocide by an international tribunal – hadn't even happened yet.

But Israel remains an enthusiastic participant in all Olympic Games as well as Eurovision. Eden Golan, Israel's Eurovision star this year, was forced by the organizers to remove the "political" connotations of her song; but it was Palestinian colors and symbols that earned a scolding. Palestine of course can't participate at all.

Going back to the International Criminal Court and International Court of Justice, the accusation of singling out Israel or hypocrisy is just silly. The ICJ, the oldest postwar international court, has seen 195 cases submitted since 1947 – two of them were against Israel.

The ICC has indicted dozens of people since 2002, with more African defendants than others, while powerful Western countries face no accountability. On Tuesday, the court issued warrants to arrest more of Putin's top accomplices in the war. The current prosecutor, Karim Khan, has so far ignored the preliminary investigations of his predecessor, Fatou Bensouda, regarding the Israeli occupation.

As for Bensouda, one of her early moves was to request an investigation of Britain for allegations of mistreatment of prisoners in Iraq from 2003-2008. The U.K. government did not denounce her as anti-British. Instead, it recognized "the importance of the ICC prosecutor following the proper legal procedures when complaints are made. The U.K. government has been, and remains a strong supporter of the ICC and I will provide the office of the prosecutor with whatever is necessary to demonstrate that British justice is following its proper course.

Analyser gjort av mediadekningen rundt Israel og Palestina i USA, maler også et bilde av et Israel som gis positiv særbehandling:

[...]The results of the study strongly support previous academic literature that assesses that the U.S. mainstream media’s coverage of the conflict favours Israel in terms of both the sheer quantity of stories covered, and by providing more opportunities to the Israelis to amplify their point of view.
The overall sentiment of those stories calculated from the headlines of the five major U.S. newspapers was consistently more
negative for Palestinian stories.
On the other hand, the Palestinian narrative is highly underrepresented, and several key topics that help to identify the conflict in all its significance, remain understated.

En annen studie fant tendenser til at drepte sivile Palestinere ofte ble beskrevet som uhell, mens drepte sivile Israelere ofte ble beskrevet som offere for terrorisme, en annen studie fant at under Operation Cast Lead, dekket New York Times 431% Israelske dødsfall og bare 17% Palestinske dødsfall, en diskrepans på 25:1, at Israelske dødsfall ble dekket flere ganger i flere saker, mens mindre enn en femtedel av Palestinske dødsfall ble dekket overhodet, påfallende når Palestinere blir drept i en rate på 106 ganger mer enn Israelere.

Takk! En del av dette visste jeg faktisk ikke, men jeg må.selvsagt ha mer basis for mine påstander i fremtiden..

0laf skrev (6 timer siden):

July 28, 2022 — Libya, Russia, and Zimbabwe were among members of the UN’s 54-nation Economic and Social Council, a principal organ of the world body, who voted on July 22nd to single out Israel as the only country in the world to be rebuked by the council this year for allegedly violating women’s rights.

In a resolution adopted 40 to 6, with 4 abstentions (see breakdown below), the Jewish state was accused of being  a “major obstacle” for Palestinian women “with regard to the fulfillment of their rights, and their advancement, self-reliance and integration in the development of their society.”

The council declared that women and girls are impacted by the “continuing systematic violation of the human rights of the Palestinian people by Israel, the occupying Power.”

Despite global references to violence against women  “in all its different forms and manifestations worldwide,” and to the need to eliminate violence against women in “all regions of the world,” Israel was the only country in the world targeted for criticism.

Cuba, Syria, North Korea and Venezuela were among the resolution’s sponsors via the Group of 77, a bloc now made up of 134 states and represented this year by Pakistan.

Out of 19 items on the UN Economic and Social Council’s 2022 agenda, only one—Item No. 16 against Israel—targeted a specific country. All the other focus areas concern generic topics such as disaster relief assistance and the use of science and technology for development.

The resolution turns a blind eye to how Palestinian women’s rights are impacted by their own governing authorities — the Palestinian Authority in the West Bank, and Hamas in Gaza. Nor does it make any criticism or any reference at all as to how women and girls are discriminated against within patriarchal Palestinian society. On the contrary, the resolution praises what it calls Palestinian “initiatives at the legislative, administrative and security levels to advance women’s rights.”

https://unwatch.org/u-n-rebukes-only-israel-for-violating-womens-rights-2/
_

Israel eneste landet i verden som irettesettes på grunn av kvinners rettigheter
Hamas og PA hylles for sitt flotte arbeid for kvinners rettigheter

Det var dette jeg siktet til ja

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, Rune_says said:

Det er ikke antisemittisk å ta et standpunkt mot folkemord

Det er ikke folkemord 

Eneste folkemordet vi har hatt i denne konflikten er 7 oktober, utført av Hamas 

Ikke bare handlingene, men ødeleggelsen av Israel står også i charteren deres

Endret av hocanee
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sir skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke anklaget noen for (slimete) rasisme. Jeg forteller deg at dette er en dobbeltstandard basert på det du selv har skrevet. Noen vil også kalle det rasisme sa jeg. Rasismebegrepet i sin "nye" betydning regner forskjellsbehandling på kulturelt grunnlag som rasisme.

Mulig jeg har misforstått deg. Kan du kanskje oppklare dette: Vi diskuterte hvorfor Sudan fikk så lite oppmerksomhet relativt til Gaza, da du skrev "Sudan har ikke tette økonomiske, militære og kulturelle bånd med vesten. Israel har det." som begrunnelse for hvorfor Israel får så mye fokus og fordømmelse. Senere skrev du at det kun gjaldt økonomi.

Hva mente du når du skrev dette da? 

Du har forøvrig ikke svart på mitt videre avklaringsspørsmål om du fordømmer vold utført av nordmenn mer enn vold utført av svensker. 

Jeg mistenker du ble veldig fornærmet og sinna av en eller annen grunn av mitt spørsmål tidligere i tråden, så nå skal du prøve å «ta» meg.

Du vrir og vrenger på absolutt alt alle skriver du. Selv når dette blir direkte påpekt til deg virker det som du ikke er i stand til å la være. Også prosjekterer du, du sier jeg har endret min forklaring når det er du som gjør det. Konstant backtracking og bortforklaringer.

• Liker 5
Skrevet
hocanee skrev (1 time siden):

Det er ikke folkemord 

Eneste folkemordet vi har hatt i denne konflikten er 7 oktober, utført av Hamas 

Ikke bare handlingene, men ødeleggelsen av Israel står også i charteren deres

FN er uenig med deg. Det er et folkemord som Israel utfører nå. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (3 minutter siden):

Jeg mistenker du ble veldig fornærmet og sinna av en eller annen grunn av mitt spørsmål tidligere i tråden, så nå skal du prøve å «ta» meg.

Du vrir og vrenger på absolutt alt alle skriver du. Selv når dette blir direkte påpekt til deg virker det som du ikke er i stand til å la være. Også prosjekterer du, du sier jeg har endret min forklaring når det er du som gjør det. Konstant backtracking og bortforklaringer.

Apropos prosjektering: Hva har du spurt meg om som jeg skal ha blitt veldig fornærmet og sinna av?

Jeg registrerer at du hopper over mitt forsøk på å oppklare hva du mener, og at du ikke ønsker å belyse dette noe videre, men heller flytter fokuset over på at jeg backtracker og bortforklarer. Jeg antar dette spørsmålet da også vil bli stående ubesvart, men hvor er det jeg konstant backtracker og bortforklarer?

Det kan kanskje virke som jeg vrir og vrenger på det folk sier. Det skyldes nok at jeg bruker logikk. Det er nemlig slik at det meste vi mener om politikk er bestemt av følelser, ikke logikk, som igjen er bestemt av hvilken "gruppe" vi identifiserer oss med. Man kan unngå dette til en viss grad om man bruker tid på å forme logiske begrunnelser for det man har av synspunkt, og ikke omvendt, innta synspunkt, og deretter finne opp en forklaring (Mer om denne måten å innta stilling til ladede temaer er forsket på av Jonathan Haidt, som interesserte kan lese mer om i hans bok The righteous mind.).

Når du f.eks. sier at det er naturlig å følge konflikten i Gaza tettere og mer fordømmende enn den som foregår i Sudan, på grunn av kultur, økonomi, og militære bånd til Vesten, så er det en logisk inkonsistens som skinner igjennom. En dobbeltmoral. Det skaper en kognitiv dissonans når det blir belyst. Og det skaper et behov for å enten endre mening, eller mer vanlig, bortforklare og avfeie argumentet fordi det "føles" rett å fokusere mer på Gaza enn Sudan. Du illustrerer dette ved å ikke faktisk avklare hva du mener. Det er ok å føle at Gaza er viktigere enn Sudan. Men jeg mener det blir feil å late som at det handler om logiske årsaker, når man ikke kan(eller vil) redegjøre for logikken i standpunktet.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Mosab Hassan Yousef - Sønn til grunnlegger av Hamas.

Forfriskende person å høre på, her er det tvers igjennom ærlighet og fakta.

Endret av Kone
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Pensum var ikke noe å skryte av uansett.

Hvis Ahmad dreper 3 jøder, og Omar dreper 4 jøder, hvor mange jøder har de drept til sammen?

Selvsagt bør de få utdannelse, men med en sivilisert læreplan.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Kun en av fire arresterte palestinere er militante.

Israelske militære har klassifisert bare en fjerdedel av de 6000 palestinerne som holdes i forvaring, som krigere. Resten er sivile, som hjelpearbeidere, lærere, gamle, barn, journalister osv. 1500 av de arresterte er å finne i israelernes liste over militante, som for øvrig inneholder hele 47 000 navn.

Blant de arresterte er en 82 årig dement dame. Hun var ikke blant de 2000 palestinerne som ar blitt sluppet fri, etter at israel etterretning har slått fast at de ikke er militante.

https://www.theguardian.com/world/2025/sep/04/israeli-military-database-indicates-only-a-quarter-of-gaza-detainees-are-fighters

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det var nok en dag med store protester i Israel i går. Spesielt er sinnet stort mot Netanyahu, som har bestemt seg for å ofre gislene til fordel for å utvide krigen.

Hostages’ families, supporters rally outside Netanyahu’s residence after march from Knesset
https://www.timesofisrael.com/hostages-families-supporters-march-on-netanyahus-residence-ahead-of-large-rally/

Murdered hostage’s daughter says if PM ‘doesn’t bring them home, we will’; protesters briefly block roads at entrance to Jerusalem, as academics hold demonstration outside Supreme Court.

Families of Gaza hostages led a protest march from the Knesset to the Prime Minister’s Residence in Jerusalem, where they rallied Wednesday night to cap a “Day of Disruption,” calling on the government to negotiate a deal to release the 48 captives still held by terror groups in Gaza.

At the same time as the march, protesters elsewhere in the country temporarily shut down several roads, including Route 1, the key Tel Aviv-Jerusalem highway, and Highway 431 near Modi’in.

The families of the hostages set out from the Knesset following a stormy meeting of the Foreign Affairs and Defense Committee, during which the father of hostage Rom Braslavski accused lawmakers of “drinking the blood of the hostages” by pushing ahead with an expanded offensive in the Gaza Strip.

“If the prime minister wanted it, the hostages would be back here within a few days, even by the High Holidays,” said Anat Angrest, whose son Matan is a hostage in Gaza.

“The time has come for you, too, to not sleep,” she said, addressing Netanyahu.

“Prime minister, I’m on my way to you,” she continued. “I expect you to come out and greet us and explain to us what the plan to return Nimrod and all the other hostages will be.”

The march of the families and hundreds of protesters set out for Netanyahu’s home, flanked by higher-than-usual numbers of police and Border Police officers in light of the arson earlier in the day.

Among those accompanying the families were activists from the Mishmeret 101 (Shift 101) protest group, clad in their trademark white and carrying posters of the hostages.

“We are with you, you are not alone,” they chanted.

“We are standing here with a very simple and direct message: We want a ceasefire and hostage deal and it is [Netanyahu’s] responsibility to do it,” said Yehuda Cohen, Nimrod Cohen’s father.

Angrest, meanwhile, decried the expansion of the war in Gaza, where the IDF is preparing to capture the densely populated Gaza City in the enclave’s north, pointing to the defense establishment’s widely-reported opposition to the plan.

“The IDF chief of staff is saying in a clear voice that continuing the war is a death trap for soldiers,” she said. “Maybe [Netanyahu] will listen to us here, there is no more ‘hostage routine’ in the State of Israel.”

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Kone said:

Mosab Hassan Yousef - Sønn til grunnlegger av Hamas.

Forfriskende person å høre på, her er det tvers igjennom ærlighet og fakta.

Seriøst, PragerU?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (14 minutter siden):

Litt avslørende å se hva man bruker som kilder.

Sånn halve lista av propaganda kontoer på Twitter...

Ironisk å se denne kommentaren rett etter denne fra samme forfatter som jeg svarte på

Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Må alt være feil fordi det kommer fra et medie som ofte utfordrer ditt syn? Hva i videoen er feil? Alt, bare fordi det er PragerU?

Men det er veldig interessant at du reagerer på "kontoer på Twitter" istedenfor det faktiske innholdet i disse ekte videoene som florerer på nett. Det er helt vilkårlig hvem sin tweet jeg velger å lime inn her da det er videoene jeg er ute etter.

Det illustrerer igjen forskjellen i beviskravet. En billig kommentar om pensumet i utdanningen til disse barna var ikke noe problem for deg, men et svar med videobevis om hatefulle ytringer og drap, nei der trådde jeg over grensen for din del.

Endret av Mr. President™
  • Liker 5
Skrevet

Sykkelløpet Vuelta a Espana, som er verdens tredje største, har blitt totalt dominert av protester mot deltakelsen av laget Israel Premier Tech.

Allerede i den innledende lagtempoetappen ble dette laget hindret av demonstranter. Demonstrasjonene har økt, og feltet sykler nå gjennom spanske landsbyer som er dekket av palestinske flagg. I går måtte løpet avsluttes 3 km før mål i storbyen Bilbao på grunn av en enorm mengde demonstranter.

https://www.bbc.com/sport/cycling/articles/c4gve92k2rko

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...