Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (1 time siden):

Var det et ja eller et nei på spørsmålet i tankeeksperimentet?

Du ber om å binært svar, på en analogi til en problemstilling som i virkeligheten ikke krever et binært svar?

Jeg siterer problemstillingen du krever et binært svar på;

Sitat

La oss si vi har et landområde A.

A er befolket av folkegruppe f1. Folkegruppe f2 starter masseemigrasjon til A, uten invitasjon eller tillatelse fra f1. Når f2 er blitt mange nok kaster de ut 85% av f1 og tar kontroll over A.

Vil det være rettferdig om f2 ville måtte forlate A, og sådan gi det tilbake til f1?

Her er svaret.

image.jpeg.5a46d1cabdc1288ceb1a73cd8f4a0b80.jpeg

...

I et kunstig binært valg redder jeg folkegruppe f1 fra etnisk rensing, fordi de har størst moralsk rett på området, og f2 har bedre utsikter til å finne lykke og livskvalitet der de kom fra, enn folkegruppe f1 har i eksil.

---

Merk at dette ikke er meningen min om Israel-palestinere-konflikten, kun den binære fremstillingen du skrev, med faktorene og forholdene sitert, og ditt krav til støtte til ett av to binære utfall.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Sir skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke hva denne korrespondansen har å gjøre med det jeg skrev? Hva mener du er feil?

Det har alt å gjøre med hva du skrev;

De ble ikke okkupert fordi det osmanske riket tapte krigen, da de allerede hadde avtalt med Storbritannia å ikke hjelpe det osmanske riket, og hjelpe Storbritannia, nettopp i bytte mot selvstendighet om Storbritannia, Frankrike og Russland vant.

Palestinerene holdt sin del av avtalen.

Beskrivelse av avtalen, som åpenbart lovet Palestinerene selvstyre over majoriteten av Palestina;

In the Hussein-McMahon Correspondence, Sharif Hussein, the ruler of Mecca, promised to lead an Arab revolt against the Ottoman Empire in World War I, while Sir Henry McMahon, the British High Commissioner in Egypt, promised to support the creation of an independent Arab state in exchange. However, McMahon's response was deliberately vague about the specific boundaries of this promised state, excluding areas of greater Syrian interest where Britain had alliances with France, leading to a dispute that fueled later conflict in the region.

Som jo er elementært for å forstå at Storbritannia sin okkupasjon av palestinerene var en okkupasjon i strid med deres løfter.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

Du ber om å binært svar, på en analogi til en problemstilling som i virkeligheten ikke krever et binært svar?

Jeg siterer problemstillingen du krever et binært svar på;

Her er svaret.

image.jpeg.5a46d1cabdc1288ceb1a73cd8f4a0b80.jpeg

...

I et kunstig binært valg redder jeg folkegruppe f1 fra etnisk rensing, fordi de har størst moralsk rett på området, og f2 har bedre utsikter til å finne lykke og livskvalitet der de kom fra, enn folkegruppe f1 har i eksil.

---

Merk at dette ikke er meningen min om Israel-palestinere-konflikten, kun den binære fremstillingen du skrev, med faktorene og forholdene sitert, og ditt krav til støtte til ett av to binære utfall.

Det er nok en kjensgjerning at tankeeksperiment fordrer en spissing av abstrakt og logisk tenkemåte som kan være uvant og kognitivt krevende for en del.

Mulig det var for ambisiøst av meg å ha forhåpninger om å kunne rydde litt klarhet i det prinsipielle her via tankeeksperiment som metode.

----------------

(Legger inn en masse linker til lange artikler og bøker fra Wikipedia mfl for å bevise at jeg har rett)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tankeeksperiment

https://snl.no/tankeeksperiment

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thought_experiment

https://plato.stanford.edu/entries/thought-experiment/

https://link.springer.com/rwe/10.1007/978-3-030-90913-0_59

https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/thought-experiment

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-81082-5_1

https://en.m.wiktionary.org/wiki/thought_experiment

-----------

Eksempel på en klasse av tankeeksperiment:

https://snl.no/sporvognsproblemet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem

https://plato.stanford.edu/entries/doing-allowing/#TrolProbDoinDist

• Liker 5
Skrevet
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Det er nok en kjensgjerning at tankeeksperiment fordrer en spissing av abstrakt og logisk tenkemåte som kan være uvant og kognitivt krevende for en del.

... sier du etter et jeg har svart, og begrunnet svaret.

Mens du selv ikke gir ditt egne svar, og ikke har vist evne til å svare på enklere og problemstillinger som faktisk forholder seg til fakta om konflikten.

Trolley_Problem.jpg.25ff8d89e2ae138755d9ce51999c5a16.jpg

• Liker 5
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (9 minutter siden):

Du har fortsatt ikke svart. Du tar en Hovind og messer over på noe annet.

#gishGallop

...hva kaller du dette?

Som svar på

La oss si vi har et landområde A.

"A er befolket av folkegruppe f1. Folkegruppe f2 starter masseemigrasjon til A, uten invitasjon eller tillatelse fra f1. Når f2 er blitt mange nok kaster de ut 85% av f1 og tar kontroll over A."

Vil det være rettferdig om f2 ville måtte forlate A, og sådan gi det tilbake til f1?"

Var svaret mitt;

"I et kunstig binært valg redder jeg folkegruppe f1 fra etnisk rensing, fordi de har størst moralsk rett på området"

...

Forstår du ikke svaret?

Mens du selv ikke gir ditt egne svar, og ikke har vist evne til å svare på enklere og problemstillinger som faktisk forholder seg til fakta om konflikten.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

...hva kaller du dette?

"I et kunstig binært valg redder jeg folkegruppe f1 fra etnisk rensing, fordi de har størst moralsk rett på området"

...

Jeg kaller det som sagt å ta en Hovind, messe uforstyrret videre på noe annet for å ikke måtte svare.

Leste du forresten artiklene jeg linket til? Kanskje enklere om man har en elemtær forståelse av hva tankeeksperiment er. Anbefaler kanskje den fra Stanford, de er som oftest grundigst - dog, ofte lange.

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

... sier du etter et jeg har svart, og begrunnet svaret.

Interessant bilde, spesielt når det er Hamas som sporer av nødhjelpen til seg selv i stedet for til de sivile.

Og skyter ned fredelige sivile palestinere:

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (40 minutter siden):

De ble ikke okkupert fordi det osmanske riket tapte krigen, da de allerede hadde avtalt med Storbritannia å ikke hjelpe det osmanske riket, og hjelpe Storbritannia, nettopp i bytte mot selvstendighet om Storbritannia, Frankrike og Russland vant.

Beskrivelse av avtalen, som åpenbart lovet Palestinerene selvstyre over majoriteten av Palestina;

In the Hussein-McMahon Correspondence, Sharif Hussein, the ruler of Mecca, promised to lead an Arab revolt against the Ottoman Empire in World War I, while Sir Henry McMahon, the British High Commissioner in Egypt, promised to support the creation of an independent Arab state in exchange. However, McMahon's response was deliberately vague about the specific boundaries of this promised state, excluding areas of greater Syrian interest where Britain had alliances with France, leading to a dispute that fueled later conflict in the region.

Som jo er elementært for å forstå at Storbritannia sin okkupasjon av palestinerene var en okkupasjon i strid med deres løfter.

Kan godt hende det var i strid med deres løfter, men hva har det med saken å gjøre?

"The Mandate for Palestine was a League of Nations mandate for British administration of the territories of Palestine and Transjordan – which had been part of the Ottoman Empire for four centuries – following the defeat of the Ottoman Empire in World War I."

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandate_for_Palestine

• Liker 5
Skrevet
Ballalaika skrev (9 minutter siden):

Jeg kaller det som sagt å ta en Hovind, messe uforstyrret videre på noe annet for å ikke måtte svare.

Jeg ser du gjør det.

Alle andre har lest og forstått svaret mitt.

"La oss si vi har et landområde A..

A er befolket av folkegruppe f1. Folkegruppe f2 starter masseemigrasjon til A, uten invitasjon eller tillatelse fra f1. Når f2 er blitt mange nok kaster de ut 85% av f1 og tar kontroll over A."

Vil det være rettferdig om f2 ville måtte forlate A, og sådan gi det tilbake til f1?"

Var svaret mitt;

...

Hva ved det forstår du ikke? Jeg kan omformulere, og si at det er moralsk riktig at f1 får returnere, selv om det betyr at f2 må reise hjem, men det er det samme, bare med andre ord.

Og gir jo ikke innsikt i meningene mine om løsning på konflikten, all den tid det ikke er så enkelt. Så jeg venter spent på å se hvor du vil hen, foruten å gå i en trass-loop.

• Liker 4
Skrevet
Sir skrev (1 minutt siden):

Kan godt hende det var i strid med deres løfter, men hva har det med saken å gjøre?

...hva grov urett og brudd på løfter har med saken å gjøre -- har med konflikten å gjøre..?

• Liker 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Jeg ser du gjør det.

Alle andre har lest og forstått svaret mitt.

"La oss si vi har et landområde A..

A er befolket av folkegruppe f1. Folkegruppe f2 starter masseemigrasjon til A, uten invitasjon eller tillatelse fra f1. Når f2 er blitt mange nok kaster de ut 85% av f1 og tar kontroll over A."

Var svaret mitt;

...

Hva ved det forstår du ikke? Jeg kan omformulere, og si at det er moralsk riktig at f1 får returnere, selv om det betyr at f2 må reise hjem, men det er det samme, bare med andre ord.

Og gir jo ikke innsikt i meningene mine om løsning på konflikten, all den tid det ikke er så enkelt. Så jeg venter spent på å se hvor du vil hen, foruten å gå i en trass-loop.

Leste du artikkelen? Blir bare meningsløst å bruke tankeeksperiment som metode om man ikke helt har en forståelse av hva det sånn egentlig er.

P.S. Representerer radbrekking av sporvognsproblemet dybden så vel som bredden i det filosofiske repertoaret ditt?

• Liker 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

...hva grov urett og brudd på løfter har med saken å gjøre -- har med konflikten å gjøre..?

Nei, hva har det med det du mente jeg sa feil tidligere å gjøre? Du mente britene okkuperte palestina. Jeg påpekte at det aldri var noe palestina, området ble okkupert som følge av at det ottomanske riket tapte krigen, også mente du at jeg tok feil. Så hva er feil med det?

• Liker 7
Skrevet
22 minutes ago, DukeNukem3d said:

*link til twitter-kontoen Osint613

Vær varsom med å stole på denne twitter-kontoen, de har tidligere fremstilt bilder fra anti-korrupsjons operasjoner i Nigeria, som store pengebeløp funnet i lastebiler på vei til Gaza, fremstilt angrep i Syria, som angrep i Iran, fremstilt sivile offere i Rafah som krise-skuespillere, og fremstilt sivile barn som krise-skuespillere.

Det er ikke hendelige uhell, det er bevisste løgner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
53 minutes ago, DukeNukem3d said:

Interessant bilde, spesielt når det er Hamas som sporer av nødhjelpen til seg selv i stedet for til de sivile.

Og skyter ned fredelige sivile palestinere:

Standard propaganda.

Disse bildene viser en ting som kan være, men ikke nødvendigvis er, det som påstås.

Hvem folka er, hvor nødhjelpen er, hvor og når er ting som bildet ikke forteller noe om. 

Det eneste vi har er en part, som nekter for at det finnes sult, som kommer med noen påstander knyttet til et klipp.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Du fremstiller det som om det som om det var en avtale med palestinerne om spesifikt palestina.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...