Mr. President™ Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) VifteKopp skrev (1 time siden): Ja, mange mente også at jødene stod bak 9/11. Og kommunismen. Pluss fascismen. Og masseinnvandringen til Europa fra Midtøsten og Nord-Afrika. Jeg leste også en gang på Document.no (tror jeg) at det var betimelig at den jødiske ambassadøren var bortreist 22. juli da bomben smalt i Oslo. Jødiske konspirasjonsteorier har dype røtter. Jeg ble derfor ikke spesielt overrasket i kjølvannet av 7. oktober at to venstrevridde venner av meg lufter tanker som dine, nemlig at Netanyahu visste om og lot angrepet skje. Ytre venstre og ytre høyre har ikke så mye med hverandre å gjøre, men i jødehatet møtes de i hesteskoens endetupper. Med andre ord, siden jødehat eksisterer så er det ikke mulig at staten Israel kan ha onde hensikter? Når et land har slaktet tusenvis av sivile helt ukritisk etter et angrep mot seg selv som de burde vært i stand til å stoppe før det skjedde, men også bedre enn de gjorde underveis så mener du likevel at det å stille spørsmål er jødehat? Er det bare tilfeldigheter at israelske soldater ble beordret om å ikke patruljere der Hamas kom seg gjennom? Er det tilfeldigheter at rakettskjoldet deres var svekket akkurat da? At de ignorerte varslene fra egyptiske etteretningsagenter? Man skulle vel forventet at de skulle tatt det mer seriøst med tanke på hvor opptatte de er av å fortelle verden at de er omringet av fiender og deres eksistens er konstant truet. Man skulle jo tro at et land som får milliarder i støtte av USA og som også har kanskje verdens beste etterretningstjeneste ville vært i stand til å oppdage at Hamas forberedte oppskytningen av tusenvis av raketter og en invasjon? Det du skriver er den samme gamle taktikken for å avspore debatten som veldig mange har begynt å få opp øynene for. Jeg har postet en video her tidligere om en tidligere israelsk minister som sier at det er en bevisst taktikk å svare kritikk med rop om antisemittisme og jødehat. Om du gjør det bevisst eller ikke vet jeg ikke, men det styrker kun en oppfatning veldig mange har om at legitime spørsmål og kritikk blir stemplet som jødehat for å stilne kritikere. Så istedenfor å avspore debatten så kan vi heller diskutere det som kommer frem i videoen og så spørre oss selv om det er sannsynlig at Israel kunne latt det skje for å oppnå andre mål. Det mener jeg at det er, det underbygges av blant annet måten Israel har opptrådd på og den ekstremt rasistiske retorikken høytstående israelske politikere har brukt mot palestinerne gjentatte ganger. Endret 1. august av Mr. President™ 4
Mr. President™ Skrevet 1. august Skrevet 1. august Tussi skrev (17 minutter siden): Mod får slette dette hvis det ikke er ok. Men dette synes som et tiltak det er verdt for alle å støtte, uansett hvem man støtter mest i konflikten https://ammehjelpen.no/gina/ Er nok ikke mange MIFFere som vil støtte noe slikt. Vi vet jo tross alt ikke om disse spedbarna er Hamas-medlemmer eller ikke. 3
Tussi Skrevet 1. august Skrevet 1. august Mr. President™ skrev (2 minutter siden): Er nok ikke mange MIFFere som vil støtte noe slikt. Vi vet jo tross alt ikke om disse spedbarna er Hamas-medlemmer eller ikke. Jeg skal ihvertfall gjøre det 4
VifteKopp Skrevet 1. august Skrevet 1. august Folkflesk skrev (1 time siden): Det du sier er at hvis man mistenker et kynisk etterretningsplot (litt uavhengig av hvor godt eller dårlig det er begrunnet), så kan man fremme en slik mistanke mot etterretningen i land som USA, Russland, Kina eller i grunnen hvor som helst, men ikke mot akkurat Israel, for da rammer man jødene over hele verden? Har man gode, velbegrunnede kilder kan man anklage hvem som helst for skittent spill, inkludert Israel, men det som var talende med Hamas sitt angrep 7. oktober var hvordan ulike konspirasjoner om jødene som trakk i trådene dukket opp umiddelbart, før det var mulig for noen å vite noe som helst. ParadiseCity skrev (35 minutter siden): Dette lukter ren skjær desperasjon fra din side, så du drar antisemitt-kortet. Patetisk egentlig. Og ser fullstendig vekk fra at opposisjonen i Israel og en haug med komiteer etterforsker dette. Da antar jeg at du også mener at den israelske opposisjonen er antisemitter også. Helt absurd å lire av seg noe så dumt og lite gjennomtenkt. Desperasjon? På hvem sine vegne? Jeg beskriver bare hvordan konspirasjonene om 7. oktober føyer seg i den lange rekken av anklagene mot jøder som puppet masters bak ulike ondskapsfulle hendelser og bevegelser i verden. Og når var det opposisjonen i Israel etterforsket regjeringen for å ha latt Hamas-angrepet finne sted, så de kunne utføre folkemord på palestinerne? 3 2
Tussi Skrevet 1. august Skrevet 1. august VifteKopp skrev (2 minutter siden): Har man gode, velbegrunnede kilder kan man anklage hvem som helst for skittent spill, inkludert Israel, men det som var talende med Hamas sitt angrep 7. oktober var hvordan ulike konspirasjoner om jødene som trakk i trådene dukket opp umiddelbart, før det var mulig for noen å vite noe som helst. Desperasjon? På hvem sine vegne? Jeg beskriver bare hvordan konspirasjonene om 7. oktober føyer seg i den lange rekken av anklagene mot jøder som puppet masters bak ulike ondskapsfulle hendelser og bevegelser i verden. Og når var det opposisjonen i Israel etterforsket regjeringen for å ha latt Hamas-angrepet finne sted, så de kunne utføre folkemord på palestinerne? Nå venter vi vare på at Hamas egentlig er Mossad... 3
Folkflesk Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) VifteKopp skrev (13 minutter siden): Har man gode, velbegrunnede kilder kan man anklage hvem som helst for skittent spill, inkludert Israel, men det som var talende med Hamas sitt angrep 7. oktober var hvordan ulike konspirasjoner om jødene som trakk i trådene dukket opp umiddelbart, før det var mulig for noen å vite noe som helst. OK, men hvorfor er det relevant for et innlegg som ble skrevet tidligere i dag? Han begrunner jo hvorfor han tror det er slik. Selv tror jeg at den sagnomsuste israelske etterretningen har svakheter og den opphausingen av deres ufeilbarhet bidrar til at noen lett finner andre forklaringer enn inkompetanse. Men denne gjengen skjøt altså en kelner på Lillehammer og ble tatt på senga i krigen i 1973 (selv om de ble advart), så at de kan drite på draget vet vi jo fra tidligere. Uansett, så er begrunnete innlegg om inside-job noe man må kunne tåle at Israel også får imot seg, når det tross alt er lov å komme med de samme mistankene mot andre stater. Det blir liksom ikke automatisk til en stor anti-semittisk konspirasjon over jødenes kontroll over verdensøkonomien og verdenshistorien at man hevder noe slikt om dette konkrete terrorangrepet. Endret 1. august av Folkflesk 5
KalleKanin Skrevet 1. august Skrevet 1. august Mr. President™ skrev (43 minutter siden): Er nok ikke mange MIFFere som vil støtte noe slikt. Vi vet jo tross alt ikke om disse spedbarna er Hamas-medlemmer eller ikke. Hvorfor så mye hat? Men det er vanskelig å se bjelken i eget øye... 5
KalleKanin Skrevet 1. august Skrevet 1. august Boing_80 skrev (5 timer siden): Så den gruppen som handler for sitt folk må fjernes? Regner med at Gutta på skauen også var terrorister? Hjelpes... Det er Hamas som er nazistene her. Hamas handler overhodet ikke _for_ sitt folk. Også før krigen var de et brutalt regime som uten nåde henrettet de som var kritiske. Det finnes mange bilder som viser Hamas som gasser seg med overflod av mat i sine tunneller. De driter fullstendig i vanlige palestinere. De siste meningsmålingene viser også at Hamas har liten støtte på Gaza, mens de fortsatt har en del støtte blandt de som står og ser på på avstand, f.eks. på Vestbredden. Man kan ikke komme med en slik uttalelse uten å sympatisere med Hamas. (Med mindre du da mener alle palestinere er drittsekker som fortjener å dø...) 5 1 2
VifteKopp Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Mr. President™ skrev (1 time siden): Med andre ord, siden jødehat eksisterer så er det ikke mulig at staten Israel kan ha onde hensikter? Når et land har slaktet tusenvis av sivile helt ukritisk etter et angrep mot seg selv som de burde vært i stand til å stoppe før det skjedde, men også bedre enn de gjorde underveis så mener du likevel at det å stille spørsmål er jødehat? Er det bare tilfeldigheter at israelske soldater ble beordret om å ikke patruljere der Hamas kom seg gjennom? Er det tilfeldigheter at rakettskjoldet deres var svekket akkurat da? At de ignorerte varslene fra egyptiske etteretningsagenter? Man skulle vel forventet at de skulle tatt det mer seriøst med tanke på hvor opptatte de er av å fortelle verden at de er omringet av fiender og deres eksistens er konstant truet. Man skulle jo tro at et land som får milliarder i støtte av USA og som også har kanskje verdens beste etterretningstjeneste ville vært i stand til å oppdage at Hamas forberedte oppskytningen av tusenvis av raketter og en invasjon? Det du skriver er den samme gamle taktikken for å avspore debatten som veldig mange har begynt å få opp øynene for. Jeg har postet en video her tidligere om en tidligere israelsk minister som sier at det er en bevisst taktikk å svare kritikk med rop om antisemittisme og jødehat. Om du gjør det bevisst eller ikke vet jeg ikke, men det styrker kun en oppfatning veldig mange har om at legitime spørsmål og kritikk blir stemplet som jødehat for å stilne kritikere. Så istedenfor å avspore debatten så kan vi heller diskutere det som kommer frem i videoen og så spørre oss selv om det er sannsynlig at Israel kunne latt det skje for å oppnå andre mål. Det mener jeg at det er, det underbygges av blant annet måten Israel har opptrådd på og den ekstremt rasistiske retorikken høytstående israelske politikere har brukt mot palestinerne gjentatte ganger. Dette minner om spørsmålene etter 9/11. Hvorfor ignorerte verdens mektigste etteretningsorganisasjon CIA alle advarslene om et kommende terrorangrep? Hvorfor klarte ikke NORAD å stoppe de kaprede flyene når de hadde protokoller for akkurat dette? Hvorfor var det en stor militærøvelse på østkysten akkurat den dagen som fjernet viktige ressurser? Hvorfor fløy USA i hemmelighet ut medlemmer av den Saudi-Arabiske kongefamilien når luftrommet var stengt? Hvor ble ikke en eneste jøde drept i angrepene? Betimelige spørsmål, ikke sant, men det viste seg etter mange år med etterforskning og undersøkelser at de fleste av disse spørsmålene hadde svært kjedelige svar som best oppsummeres omtrent slik: Byråkrati. Latskap. Misforståelser. Fryktkultur. Inkompetanse. Feilinformasjon. Hovmod. Og det samme vil mest sannsynlig skje her. 7. oktober skjedde fordi Netanyahus regjering ble lat og trodde den hadde løst Palestina-spørsmålet ved å ignorere det. Han trodde Hamas var fornøyde med å regjere over Gaza og at de egentlig ikke mente det de sa om at de ville befri hele Palestina. Han ble samtidig blendet av den samme rasismen som gjennomsyrer deler av den radikale venstresiden, hvor man undervurderer de koloniserte og undertrykkede, og ikke tror at disse menneskene er intelligente, disiplinerte og ressursfulle nok til å utrykke sin egen vilje, for eksempel gjennom et slikt spektakulært angrep som 7. oktober var. Men det var de. Og jeg blir stadig forbløffet over folk som ser på kaoset og galskapen som utspiller seg på Gaza, og i regjeringskontorene i Washington og Jersualem, og tror at det finnes en grusom mesterplan bak det hele. Problemet er snarere det motsatte, det er ingen plan. Endret 1. august av VifteKopp 3 1 1
Atib Azzad Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) 44 minutes ago, VifteKopp said: Har man gode, velbegrunnede kilder kan man anklage hvem som helst for skittent spill, inkludert Israel, men det som var talende med Hamas sitt angrep 7. oktober var hvordan ulike konspirasjoner om jødene som trakk i trådene dukket opp umiddelbart, før det var mulig for noen å vite noe som helst. Desperasjon? På hvem sine vegne? Jeg beskriver bare hvordan konspirasjonene om 7. oktober føyer seg i den lange rekken av anklagene mot jøder som puppet masters bak ulike ondskapsfulle hendelser og bevegelser i verden. Og når var det opposisjonen i Israel etterforsket regjeringen for å ha latt Hamas-angrepet finne sted, så de kunne utføre folkemord på palestinerne? Jeg kan ikke snakke for vennene dine, eller hva slags anti-jødiske konspirasjoner de visstnok kom med, men informasjonen om at Israel hadde blitt advart om et forestående angrep, fra Egypt, og Saudi (noe Israel nekter for, men Michael McCaul kunne bekrefte), var tilgjengelig kort tid etterpå. [...]Egypt said it warned Israel days before the attack that "an explosion of the situation [was] coming, and very soon, and it would be big." Israel denied receiving such a warning, although Michael McCaul, Chairman of the US House Foreign Relations Committee, said that warnings were given three days before the attack. Samt at Israel visstnok allerede satt på planene som beskrev angrepet, men avviste det som for komplekst for hamas å gjennomføre. [...]a report from the New York Times claimed Israel obtained Hamas’ plan for the attack more than a year in advance. The report says Israeli officials dismissed the plan as aspirational, and deemed it too complex for the group to carry out. Other outlets, including Israeli newspaper Haaretz, have also reported the claim. Israeli officials obtained a document describing Hamas’ battle plan for its October 7 terror attack more than a year before the militant group carried out the assault, the New York Times reported Thursday, citing documents, emails and interviews. Gitt at det er hva vennene dine snakket ut ifra, det er ikke min intensjon å vaske dette, dersom de faktisk kom med antisemittiske konspirasjoner uten rot i noe som helst. Dersom mine venner begynte å fabrikkere ondsinnede løgner om jøder ville jeg kuttet dem ut. Endret 1. august av Atib Azzad slettet en glemt rest av en forlatt setning. 4
Boing_80 Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) KalleKanin skrev (11 minutter siden): Hjelpes... Det er Hamas som er nazistene her. Hamas handler overhodet ikke _for_ sitt folk. Også før krigen var de et brutalt regime som uten nåde henrettet de som var kritiske. Det finnes mange bilder som viser Hamas som gasser seg med overflod av mat i sine tunneller. De driter fullstendig i vanlige palestinere. De siste meningsmålingene viser også at Hamas har liten støtte på Gaza, mens de fortsatt har en del støtte blandt de som står og ser på på avstand, f.eks. på Vestbredden. Man kan ikke komme med en slik uttalelse uten å sympatisere med Hamas. (Med mindre du da mener alle palestinere er drittsekker som fortjener å dø...) Hvem har bestemt at Hamas er nazistene? Mediene verden over og propagandaen? Pr. i dag er det de som kjemper for palestinsk selvstyre. Men vesten, Israel og USA vil jo ha en marionettregjering. Vet du hva? I denne saken enes vi ikke. Du vil trolig fortsette å komme med "fakta" som opinionslederne har pønsket ut. Jeg støtter palestinerne og deres rett til en selvstendig stat uten innblanding utenfra. Så der står vi. I sin tid var også Nelson Mandela av mange ansett som en terrorist. Definisjonsmakt er ikke alle som har. Noen ganger må man kjempe for friheten. Skulle palestinerne kun ført dialog mens Israel sakte, men sikkert okkuperte mer land så hadde det ikke gått. Terrorisme er ikke veien å gå, men verden har lett for å "glemme". Slutt å tro på eventyrfortellingene Israel og co. har fortalt. Endret 1. august av Boing_80 1 1
KalleKanin Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Boing_80 skrev (8 minutter siden): Hvem har bestemt at Hamas er nazistene? Mediene verden over og propagandaen? Pr. i dag er det de som kjemper for palestinsk selvstyre. Men vesten, Israel og USA vil jo ha en marionettregjering. Vet du hva? I denne saken enes vi ikke. Du vil trolig fortsette å komme med "fakta" som opinionslederne har pønsket ut. Jeg støtter palestinerne og deres rett til en selvstendig stat uten innblanding utenfra. Så der står vi. I sin tid var også Nelson Mandela av mange ansett som en terrorist. Definisjonsmakt er ikke alle som har. Har du i det hele tatt setr videoer fra 7 oktober? Uansett hvor brutale Israel er i sin krigføring, og hvor mye de evt blåser i "collateral damage", er det langt igjen til den gleden som angriperne viste 7.oktober og hvor de 100% helt bevisst skjøt ned sivile for fote. Dette kan kun forsvares hvis man mener Israelere ikke har livets rett. Faktisk mener jeg nazistene muligens var mindre ille enn Hamas. Nazistene opprettet utryddelsesleirene fordi den psykiske påkjenningen for den menige soldat ved å drepe sivile var for stor. Hamas ser derimot ikke ut til å ha problemer med det. Endret 1. august av KalleKanin 5 3
Mr. President™ Skrevet 1. august Skrevet 1. august KalleKanin skrev (8 minutter siden): Hvorfor så mye hat? Men det er vanskelig å se bjelken i eget øye... Jeg hater ikke MIFFere, men jeg føler absolutt mindre sympati for folk som mener at det er helt greit at uskyldige sivile blir drept og ikke har noen problemer med å akseptere unnskyldningene og bortforklaringene til Israel fordi det ikke passer deres virkelighetsforståelse at Israel ikke er snille og gode. Det gjør det enda verre når mange MIFFere også er kristne og dermed har en religiøs interesse for Israel sin ekspansjon. Er man da bedre enn såkalte "islamister"? Nei, når man ser videoer og bilder av barn som er sprengt i fillbiter, rapporter om tilstandene på Gaza, men likevel konkluderer med at Israel driver med selvforsvar og at folk fortjener å bli bombet i hjel, da har jeg vanskelig for noe annet enn å uttrykke avsky. 4
Boing_80 Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) KalleKanin skrev (2 minutter siden): Har du i det hele tatt setr videoer fra 7 oktober? Uansett hvor brutale Israel er i sin krigføring, og hvor mye de evt blåser i "collateral damage", er det langt igjen til den gleden som angriperne viste 7.oktober og hvor de 100% helt bevisst skjøt ned sivile for fote. Dette kan kun forsvares hvis man mener Israelere ikke har livets rett. Faktisk mener jeg nazistene muligens var mindre ille enn Hamas. Nazistene opprettet utryddelsesleirene fordi den psykiske påkjenningen for den menige soldat ved å drepe sivile var for stor. Hamas ser derimot ikke ut til å ha problemer med det. Står 7. oktober i stil med det som skjer nå? Sammenlikningen din er bare vrøvl. Et siste forsøk på å fremdeles se ting svart hvitt. Endret 1. august av Boing_80 1
KalleKanin Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Mr. President™ skrev (11 minutter siden): Jeg hater ikke MIFFere, men jeg føler absolutt mindre sympati for folk som mener at det er helt greit at uskyldige sivile blir drept og ikke har noen problemer med å akseptere unnskyldningene og bortforklaringene til Israel fordi det ikke passer deres virkelighetsforståelse at Israel ikke er snille og gode. Det gjør det enda verre når mange MIFFere også er kristne og dermed har en religiøs interesse for Israel sin ekspansjon. Er man da bedre enn såkalte "islamister"? Nei, når man ser videoer og bilder av barn som er sprengt i fillbiter, rapporter om tilstandene på Gaza, men likevel konkluderer med at Israel driver med selvforsvar og at folk fortjener å bli bombet i hjel, da har jeg vanskelig for noe annet enn å uttrykke avsky. Det er kanskje det som skiller meg og noen andre her. Jeg mener ikke noen _fortjener_ å bli drept, men akspeterer at det skjer i krig for å nedkjempe ideologier som ikke bør ha livets rett, slik som man drepte hundretusener av sivile tyskere for å nedkjempe nazistene Men det er selvsagt også mulig å kritisere brutaliteten i krigføringen, og komme med alternative måter å nå målene på. F.eks. i måten Israel og GHF nå gjennomfører matutdelingen på. Men så har man tydeligvis noen her (forhåpentligvis ikke deg) som mener at Israelere fortjener å dø og ikke har problemer med ideologien bak Hamas. Edit: PS, jeg har ikke sett en eneste såkalte MIFFer som mener noen fortjener å dø. Endret 1. august av KalleKanin 6
VifteKopp Skrevet 1. august Skrevet 1. august Folkflesk skrev (33 minutter siden): OK, men hvorfor er det relevant for et innlegg som ble skrevet tidligere i dag? Han begrunner jo hvorfor han tror det er slik. Selv tror jeg at den sagnomsuste israelske etterretningen har svakheter og den opphausingen av deres ufeilbarhet bidrar til at noen lett finner andre forklaringer enn inkompetanse. Men denne gjengen skjøt altså en kelner på Lillehammer og ble tatt på senga i krigen i 1973 (selv om de ble advart), så at de kan drite på draget vet vi jo fra tidligere. Uansett, så er begrunnete innlegg om inside-job noe man må kunne tåle at Israel også får imot seg, når det tross alt er lov å komme med de samme mistankene mot andre stater. Det blir liksom ikke automatisk til en stor anti-semittisk konspirasjon over jødenes kontroll over verdensøkonomien og verdenshistorien at man hevder noe slikt om dette konkrete terrorangrepet. Konspirasjonene rundt 9/11 startet også som uskyldige "just asking questions", men det la grobunn for Qanon-bevegelsen, som senere var delaktig til å få kvasi-fascisten Trump valgt i Det Hvite Hus. Derfor skal man være svært forsiktig med å lefle med konspirasjonsteorier: plutselig blir de sannheter. For det er en ting å stille konkrete spørsmål ved hvorfor en israelsk brigade ble trukket vekk fra grensegjerdet dagene før 7. oktober. Det er noe helt annet å bastant erklære at dette betyr at Netanyahu-regjeringen visste om det kommende angrepet, fordi de ville bruke det som unnskyldning til å begå et folkemord. Det gir ingen mening. 7. oktober var en katastrofe for Netanyahu. Og alt som har skjedd siden har tilnærmet vært umulig å forutse. Så hvorfor kommer disse konspirasjonsteoriene så fort når vi snakker om jøder? Hvorfor hørte jeg om det 8. oktober, både på nettet og fra venner som ellers utviser god moralsk og kritisk sans? Hvorfor virker de aldri å dø? Det kan være nyttige spørsmål å stille seg, spesielt nå som anti-semittismen øker over hele verden. 4 2
Mr. President™ Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) VifteKopp skrev (47 minutter siden): Dette minner om spørsmålene etter 9/11. Hvorfor ignorerte verdens mektigste etteretningsorganisasjon CIA alle advarslene om et kommende terrorangrep? Hvorfor klarte ikke NORAD å stoppe de kaprede flyene når de hadde protokoller for akkurat dette? Hvorfor var det en stor militærøvelse på østkysten akkurat den dagen som fjernet viktige ressurser? Hvorfor fløy USA i hemmelighet ut medlemmer av den Saudi-Arabiske kongefamilien når luftrommet var stengt? Hvor ble ikke en eneste jøde drept i angrepene? Betimelige spørsmål, ikke sant, men det viste seg etter mange år med etterforskning og undersøkelser at de fleste av disse spørsmålene hadde svært kjedelige svar som best oppsummeres omtrent slik: Byråkrati. Latskap. Misforståelser. Fryktkultur. Inkompetanse. Feilinformasjon. Hovmod. Med andre ord, siden x skjedde for x antall år siden i x land så betyr det at Israel er uskyldige? Nok en gang ignorerer du uttalelsene som er bakgrunn for denne mistanken. VifteKopp skrev (47 minutter siden): 7. oktober skjedde fordi Netanyahus regjering ble lat og trodde den hadde løst Palestina-spørsmålet ved å ignorere det. På hvilken måte var de late og ignorerte det? De drepte ikke nok folk fra før av? Israel har holdt på med denne okkupasjonen og undertrykkelsen i mange tiår. De drepte mange uskyldige før 7. oktober også. VifteKopp skrev (47 minutter siden): Han trodde Hamas var fornøyde med å regjere over Gaza og at de egentlig ikke mente det de sa om at de ville befri hele Palestina. Han ble samtidig blendet av den samme rasismen som gjennomsyrer deler av den radikale venstresiden, hvor man undervurderer de koloniserte og undertrykkede, og ikke tror at disse menneskene er intelligente, disiplinerte og ressursfulle nok til å utrykke sin egen vilje, for eksempel gjennom et slikt spektakulært angrep som 7. oktober var. Men det var de. Og jeg blir stadig forbløffet over folk som ser på kaoset og galskapen som utspiller seg på Gaza, og i regjeringskontorene i Washington og Jersualem, og tror at det finnes en grusom mesterplan bak det hele. Problemet er snarere det motsatte, det er ingen plan. Er det Hamas eller Israel som har ulovlige bosetninger på Gazastripen? Hvem er det som har tatt mer og mer landområder siden opprettelsen av Israel? Å si at Israel ikke har noen plan er så ekstremt naivt. Israel vet akkurat hva de driver med. Som for eksempel at de konfiskerer fruktbare landområder fra palestinere fordi loven tillater det hvis jorda forblir udyrket. Men hvorfor forblir den udyrket? Fordi for at den skal kunne dyrkes så må det søkes om tillatelse, noe som Israel i de aller fleste tilfeller avslår. Det gjør at de kan ta den og gi den til bosettere samtidig som de peker på at deres egen lov tillater det. Dette er en systemisk plan, ikke handlingene til noen som bare famler i blinde og tilfeldigvis har endt opp med å okkupere større og større landområder gjennom mange tiår. Endret 1. august av Mr. President™ 4
Tussi Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Mr. President™ skrev (15 minutter siden): Med andre ord, siden x skjedde for x antall år siden i x land så betyr det at Israel er uskyldige? Nok en gang ignorerer du uttalelsene som er bakgrunn for denne mistanken. På hvilken måte var de late og ignorerte det? De drepte ikke nok folk fra før av? Israel har holdt på med denne okkupasjonen og undertrykkelsen i mange tiår. De drepte mange uskyldige før 7. oktober også. Er det Hamas eller Israel som har ulovlige bosetninger på Gazastripen? Hvem er det som har tatt mer og mer landområder siden opprettelsen av Israel? Å si at Israel ikke har noen plan er så ekstremt naivt. Israel vet akkurat hva de driver med. Som for eksempel at de konfiskerer fruktbare landområder fra palestinere fordi loven tillater det hvis jorda forblir udyrket. Men hvorfor forblir den udyrket? Fordi for at den skal kunne dyrkes så må det søkes om tillatelse, noe som Israel i de aller fleste tilfeller avslår. Det gjør at de kan ta den og gi den til bosettere samtidig som de peker på at deres egen lov tillater det. Dette er en systemisk plan, ikke handlingene til noen som bare famler i blinde og tilfeldigvis har endt opp med å okkupere større og større landområder gjennom mange tiår. Det er ingen bosettere i Gaza Israel har gitt fra seg land for fred opptil flere ganger, inkludert Gaza,.Men de fikk ikke fred. En del av det du sier er korrekt, men ikke alt Endret 1. august av Tussi 3 1
Mr. President™ Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Tussi skrev (11 minutter siden): Det er ingen bosettere i Gaza Israel har gitt fra seg land for fred opptil flere ganger, inkludert Gaza,.Men de fikk ikke fred. En del av det du sier er korrekt, men ikke alt Du har rett i det, det er på Vestbredden og ikke Gazastripen. Men poenget står. Det er Israel som er okkupasjonsmakten som driver ut et helt folkeslag og fortsetter å ta landområder i strid med flere internasjonale lover og konvensjoner. Endret 1. august av Mr. President™ 4
Rhabagatz Skrevet 1. august Skrevet 1. august 11 minutes ago, Tussi said: Israel har gitt fra seg land for fred opptil flere ganger, inkludert Gaza, Den internasjonale domstolen er uenig. Gaza var okkupert 6. oktober. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå