Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Jeg var mest opptatt av propaganda aspektet her. Når man pøser på med bilder av unger som ville sett omtrent like avmagret ut uansett for å gi et inntrykk av at dette er den generelle situasjonen til den generelle barnebefolkningen så ser jeg ren propaganda.

Hvilke artikler, konkret, er det du snakker om er det som publiserer bilder av dette ene barnet uten kontekst..?

Så du artikkelen jeg postet over?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Det er mange bilder, her er en liste fra CNN:

Noen har funnet ut at et av barna avbildet har cerebral parese, så nå kan de ignorere alle barn som sulter og føle seg veldig smarte fordi noen tullekilder har fortalt dem at de gjennomskuet løgnen om at det er en foreståene sultkatastrofe på gang, som selvsagt rammer de svakeste først, fordi minst en av de døde var syk i utgangspunktet -- uavhengig av om barnet ville overlevd om nødhjelp faktisk kom frem.

https://edition.cnn.com/interactive/2025/07/world/photos-starvation-in-gaza-intl-cnnphotos/

Så hvorfor bruke disse bildene da?

Jeg er litt over snittet opptatt av propaganda og tilliten man kan ha til media og en del andre institusjoner osv osv

Om propaganda ikke plager deg så er det helt greit altså.

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Jeg er litt over snittet opptatt av propaganda og tilliten man kan ha til media og en del andre institusjoner osv osv

Som per posten min over -- hvilke kilder, konkret, bruker dette barnet du snakker om uten kontekst?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

Som per posten min over -- hvilke kilder, konkret, bruker dette barnet du snakker om uten kontekst?

Flere. CNN bla. Husker ikke navnene på flere i farten. NRK var nå farlig nær i sin artikkel. De nevnte forsåvidt at han hadde CP i en bisetning. Uten at jeg husker om de klargjorde problematikken ifht å ta til seg næring fra vanlig mat. Tror ikke de viste bildet av den smålubne broren hans, uten at jeg så skal påstå det uten å gjennomgå artikkelen på nytt.

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
Skrevet

Krig og propaganda. Sannheten tok pause i det Hamas entret Israels grenser. Palestinerne vil aldri kunne slå Israelerne på slagmarken. Det sterkeste våpenet palestinerne har nå er bilder, videoer og historier. Det er ammunisjonen de har for å kunne ramme Israel og stanse krigen. Og de er blitt gode på det. Egentlig irrelevant om bilder og videoer viser den sanne historen. Om det bidrar til å stanse krigen er det verdt det. Gaza er en enorm ruin vi alle må betale for i lang tid.

Skrevet
Ballalaika skrev (25 minutter siden):

Flere. CNN bla. Husker ikke navnene på flere i farten. NRK var nå farlig nær i sin artikkel. De nevnte forsåvidt at han hadde CP i en bisetning. Uten at jeg husker om de klargjorde problematikken ifht å ta til seg næring fra vanlig mat. Tror ikke de viste bildet av den smålubne broren hans, uten at jeg så skal påstå det uten å gjennomgå artikkelen på nytt.

Vis gjerne heller til konkrete artikler som viser bildet av dette konkrete barnet.

Ballalaika skrev (37 minutter siden):

Hvorfor bruke bilder av folk som sulter? Fordi det er folk som sulter?

Fordi flere og flere sulter og kommer til å dø -- og da spesielt de svakeste, mens nødhjelp råtner på grensen?

Jeg finner massevis av artikler som viser mennesker som sulter, men ikke bilder av det ene barnet du snakket om.
Hvilke artikler er det, konkret, hvor dette ikke nevnes?

• Liker 7
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bruke bilder av folk som sulter? Fordi det er folk som sulter?

Fordi flere og flere sulter og kommer til å dø -- og da spesielt de svakeste, mens nødhjelp råtner på grensen?

Jeg er kanskje litt gammeldags som mener at journalister skal drive med journalistikk og la aktivistene ta seg av aktivismen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Nederland:

Netherlands lists Israel as threatening state actor alongside Iran, Russia, Turkey
https://www.jpost.com/diaspora/antisemitism/article-862419

The National Coordinator for Terrorism and Security (NCTV) report, released on July 17, lists Israel as one of the countries that aims to "control public opinion and political decision making."

For the first time, Israel is listed alongside Iran, Russia, and Turkey in the Netherlands' Threat Assessment of State Actors 2025, with the Jewish state listed as one of the countries that aims to "control public opinion and political decision making."

The report, made by the National Coordinator for Terrorism and Security (NCTV), was released on July 17.

It maps out threats posed by state actors to the Netherlands, such as through economic pressure, espionage, or military threat.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor lar ikke HAMAS den israelske nødhjelpen nå frem til barn med CP? Forstår de at det ikke finnes vestlige journalister i Gaza, og alle bilder derfra er godkjent av HAMAS-folk? Forstår de at Israel vil bli presentert som skyldige i vestlig propaganda? Hva slags forskrudde folk er egentlig HAMAS? Skulle tro de var en terrororganisasjon, og ikke kjempet for fred, frihet og sannhet.

• Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Jeg er kanskje litt gammeldags som mener at journalister skal drive med journalistikk og la aktivistene ta seg av aktivismen.

Når du hevder amerikanske medier som NBC News driver med "Hamas-propaganda" og "aktivisme" fordi de lager en sak om gutten med cerebral parese som døde av underernæring som følge av struping av forsyninger og nødhjelp tror jeg du er mer enn bare gammeldags. Det er rett og slett bare et veldig merkelig fokus og snodig tankegang.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Når du hevder amerikanske medier som NBC News driver med "Hamas-propaganda" og "aktivisme" fordi de lager en sak om en gutt med cerebral parese som døde av underernæring som følge av struping av forsyninger og nødhjelp tror jeg du er mer enn bare gammeldags.

Jeg har aldri hevdet dette og aldri nevnt NBC eller artikkelen. Har ikke engang lest den.

Men flott om NBC er en oase i en verden av propaganda.

• Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hundrevis av ledende rabbinere verden over krever i et brev at Israel stanser bruken av sult som våpen.

Hundreds of rabbis demand Israel stop ‘using starvation as a weapon of war’
https://www.timesofisrael.com/hundreds-of-rabbis-demand-israel-stop-using-starvation-as-a-weapon-of-war/

Letter signed by rabbis worldwide and across denominations warns of ‘grave moral crisis,’ calls on government to work urgently ‘to bring home all the hostages and end the fighting’.

Hundreds of rabbis worldwide have signed a letter calling for Israel to stop using starvation as a “weapon of war,” bring home the hostages and end the fighting in Gaza.

The letter, posted Friday and featuring the names of several leading rabbis across denominations, said the “Jewish People face a grave moral crisis.”

(...) The signatories also said they “unequivocally support” Israel’s battle against Hamas and Hezbollah and understand the IDF’s policy of protecting its soldiers’ lives.

“But we cannot condone the mass killings of civilians, including a great many women, children and elderly, or the use of starvation as a weapon of war,” the letter continued. “The severe limitation placed on humanitarian relief in Gaza, and the policy of withholding of food, water, and medical supplies from a needy civilian population contradict essential values of Judaism as we understand it.”

(...) The letter, published before Israel announced those policies, was written by Rabbi Jonathan Wittenberg, the senior rabbi of Masorti Judaism in the United Kingdom; Rabbi Arthur Green, a prominent scholar of Jewish mysticism and a former leader of Hebrew College in Boston; and Rabbi Ariel Pollak of Kehilat Sinai, a Masorti synagogue in Tel Aviv.

The bulk of the rabbis’ letter focused on Israeli policy in Gaza, and called on Israel to “stop at once the use and threat of starvation as a weapon of war,” and to let in “extensive humanitarian aid” while working to prevent Hamas from stealing it.

It also demanded that Israel “work urgently by all routes possible to bring home all the hostages and end the fighting.”

Jeg antar at MIFF kommer til å mene at de er anti-semitter.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
^fmj skrev (24 minutter siden):

Ah ok, du mente kjærlighetsbrevet til Hamas. Fair enough.

Jeg tror dessverre heller ikke at de ordene på det arket nytter så mye. Men vi får nå se.

^fmj skrev (24 minutter siden):

At tusentalls dør, mange av de uskyldige barn, kan vel ikke kvalifisere som propaganda

At det er dødd mange i denne krigen, mange av de sivile - i en krig hvor sivile våpeniseres, har jeg ikke sett noen bestride.

Er det noen som har sagt at det er propaganda?

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (1 time siden):

...så, det er ikke folk som dør av sult -- og ikke umiddelbar fare for en sultkatastrofe..?

`Les også svaret under.

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hvorfor lar ikke HAMAS den israelske nødhjelpen nå frem til barn med CP? Forstår de at det ikke finnes vestlige journalister i Gaza, og alle bilder derfra er godkjent av HAMAS-folk? Forstår de at Israel vil bli presentert som skyldige i vestlig propaganda? Hva slags forskrudde folk er egentlig HAMAS? Skulle tro de var en terrororganisasjon, og ikke kjempet for fred, frihet og sannhet.

Det er ikke Israel sitt ansvar å dele ut nødhjelpen andre har gitt -- og når de påtar seg den rollen, selv om de ikke er bedt om det, er det faktisk de som ene og alene er ansvarlige som følgene av at de forsøker å monopolisere utdelingen av mat andre har gitt.

Er du uenig i noe av dette, og hvorfor?

Hvis du påtar deg et ansvar mottakerene og dem som betaler for godene ikke ønsker at du skal ha -- så er du dobbelt opp ansvarlig for konsekvensene.

• Liker 5
Skrevet
Ballalaika skrev (19 minutter siden):

Er det noen som har sagt at det er propaganda?

Du nevnte jo nylig et konkret tilfelle som du beskrev som propaganda.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
^fmj skrev (1 minutt siden):

Du nevnte jo nylig et konkret tilfelle som du beskrev som propaganda.

Jeg har aldri sagt at det er propaganda at tusenvis, mange av de sivile, har dødd i denne krigen.

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

så, det er ikke folk som dør av sult -- og ikke umiddelbar fare for en sultkatastrofe..?

Det er alltids fare for en sultkatastrofe.

Samtidig som graden av propaganda gjør at man må bevare sin kritiske sans ifht informasjonsbildet.

Det går an å slå på to hjerneceller om gangen når man vurderer noe.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Folkflesk skrev (2 timer siden):

Jeg antar at MIFF kommer til å mene at de er anti-semitter.

«Selvhatende jøde» er et uttrykk som jeg hører stadig fra USA om dagen, gjerne fra personer som selv ikke er jøder. Både Chris Cuomo og Douglas Murray har brukt det direkte mot jødiske individer som har vært kritiske til Israel sin krigføring.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...