Ballalaika Skrevet i går, 17:47 Skrevet i går, 17:47 Rhabagatz skrev (1 time siden): Det er nok ikke usannsynlig på lang sikt, etter en storkrig. Man krysser fingrene...
Rhabagatz Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 12 hours ago, Tussi said: Kan aldri tenke meg at jøder ville få lov å bli værende om Israel skulle tape en krig, det ville blitt yazidi-folkemord x 1000 Palestina har en av de mest islamistiske befolkningene i MØ, det ville blitt katastrofe Det kommer nok litt an på forløpet og hvem som beseirer Israel. Når jeg skrev storkrig, så jeg for meg et scenario hvor Tyrkia, Egypt og/eller S-A blir innblandet og USA svikter Israel. Når noen setter opp den jødiske staten mot utdriving av jødene, så er det falske alternativer. Det finnes mellomting, som slettes ikke er usannsynlige. Blant annet en demokratisk, multietnisk enstatløsning. 1 1
Rhabagatz Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Det snakkes ofte om den israelske regjeringen ikke representerer folk flest i Israel, som angivelig skal være moderate: Men, her er altså hva israelske jøder mener: 82 prosent støtter en tvungen fordrivelse av Gazas befolkning til andre land. 56 prosent støtter en tvungen fordrivelse av israelske arabere. 47 prosent svarte at det israelske militæret, i møte med en fiende, burde handle på samme måte som israelittene gjorde da de erobret Jeriko*. *Erobringen av Jeriko er beskrevet i Det gamle testamente. Israelittene drepte alle innbyggerne, inkludert kvinner og barn, og brente byen til grunnen. I tillegg har vi altså bosetterdronningen Daniella Weiss, som mener at problemet ligger i at araberne lærer barna å hate jøder. Israel og bosetterne er som vanlig helt uskyldige ofre og hatet har ingen sammenheng med hva IDF har utsatt palestinere for gjennom mange tiår ... (Kilde: VG) Endret 12 timer siden av Rhabagatz 2 2
leifeinar Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Rhabagatz skrev (3 timer siden): Når jeg skrev storkrig, så jeg for meg et scenario hvor Tyrkia, Egypt og/eller S-A blir innblandet og USA svikter Israel. Om det skjer noe mot eksempelvis mot Tyrkia er jeg ganske sikker på at USA blir værende på israelsk side. Og at de på en eller annen måte stopper Nato fra og blande seg. Rhabagatz skrev (2 timer siden): Det snakkes ofte om den israelske regjeringen ikke representerer folk flest i Israel, som angivelig skal være moderate: Selvfølgelig bare propaganda. Det å være okkupant og undertrykker er dypt forankret i folket. Som et demokrati har de hatt 70 år å endre det på. 1 2
KalleKanin Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Rhabagatz skrev (4 timer siden): Det kommer nok litt an på forløpet og hvem som beseirer Israel. Når jeg skrev storkrig, så jeg for meg et scenario hvor Tyrkia, Egypt og/eller S-A blir innblandet og USA svikter Israel. Når noen setter opp den jødiske staten mot utdriving av jødene, så er det falske alternativer. Det finnes mellomting, som slettes ikke er usannsynlige. Blant annet en demokratisk, multietnisk enstatløsning. Den multietniske staten finnes allerede og heter Israel. Alternativene er utryddelse av jødene og alle andre folkegrupper slik man gjør i alle nabolandene til Israel. De som roper på folkemord er merkelig blinde for det folkemordet som i lang tid har pågått i hele midtøsten. Igjen er eneste naturlige forklaring antisemittisme. 2 2
Rhabagatz Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 3 minutes ago, KalleKanin said: Den multietniske staten finnes allerede og heter Israel. Den multietniske jødiske aparthedstaten... 1 1
Rhabagatz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 15 minutes ago, Mannen med ljåen said: Hvilken apartheidstat? Israel. I følge verdens ledende menneskerettighetsorganisasjoner. ICJ går langt i å si det samme, når det slår fast at Israel bryter artikkel 3 i FN-pakten. https://www.hrw.org/news/2024/09/19/world-court-findings-israeli-apartheid-wake-call https://www.hrw.org/news/2024/07/19/world-court-finds-israel-responsible-apartheid 3
ParadiseCity Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Jeg hørte på NRK radio i går. Israel driver nå og lefler med ideen om en åttestatsløsning på Vestbredden. Der de 8 største byene blir hvert sitt emirat styrt av klanledere. 1 1
Rhabagatz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 38 minutes ago, ParadiseCity said: Jeg hørte på NRK radio i går. Israel driver nå og lefler med ideen om en åttestatsløsning på Vestbredden. Der de 8 største byene blir hvert sitt emirat styrt av klanledere. Eller bantustans, som jo er det det heter. Ellers er det en stor forskjell mellom apartheid og det Israel driver med: I Sør-Afrika var de svarte nyttige for de hvite. Endret 8 timer siden av Rhabagatz 1 1
Ballalaika Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Rhabagatz skrev (6 timer siden): Det kommer nok litt an på forløpet og hvem som beseirer Israel. Når jeg skrev storkrig, så jeg for meg et scenario hvor Tyrkia, Egypt og/eller S-A blir innblandet og USA svikter Israel. Når noen setter opp den jødiske staten mot utdriving av jødene, så er det falske alternativer. Det finnes mellomting, som slettes ikke er usannsynlige. Blant annet en demokratisk, multietnisk enstatløsning. Dessverre helt urealistisk 1
KalleKanin Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (1 time siden): Eller bantustans, som jo er det det heter. Ellers er det en stor forskjell mellom apartheid og det Israel driver med: I Sør-Afrika var de svarte nyttige for de hvite. Hva slags trolling er dette? I Israel er det muslimer i både militæret og høyesterett. De har like rettigheter. Norge har like mye "apartheid" med sin forskjellsbehandling av samer... Endret 7 timer siden av KalleKanin (Skrivefeil...) 4
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 4 minutes ago, KalleKanin said: Norge har like mye "apartheid" med sin forskjellsbehandling av samer... Og du snakker om trolling ... God bedring. 3
KalleKanin Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Og du snakker om trolling ... God bedring. Fint om du kunne komme med argumenter. I Israel har man like rettigheter. Det er noen få forskjeller med tanke på om man må inn i militære, men ellers minimale forskjeller i loven. Norge forskjellsbehandler faktisk mer med tanke på særrettigheter til Samer. Om du tenker på hva som skjer på Vestbredden må du evt. bestemme deg: Er Vestbredden en del av Israel (og sånn sett underlagt Israel sitt styre) eller er det PA som styrer Vestbredden, men at Israel utøver militærmakt (Dvs det som mange anser som en okkupasjon)? Kun i det første tilfellet kan man muligens snakke om apartheid, men da anerkjenner du ikke PA og mener at Israel er de som rettmessig styrer Vestbredden. 3
Mannen med ljåen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Har de palestinske områdene apartheid? Har jøder i de palestinske områdene like rettigheter? Kan jøder gjøre militærtjeneste i HAMAS? Kan jøder bli dommer i Høyesterett i Gaza? 4
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 10 minutes ago, KalleKanin said: Fint om du kunne komme med argumenter. Dokumentasjon ble vedlagt for noen få innlegg siden. Jeg lar ICJ innhente og gå gjennom argumentene, og forholder meg til deres konklusjon, sitert fra HRW: In a historic ruling the International Court of Justice has found multiple and serious international law violations by Israel towards Palestinians in the Occupied Palestinian Territory, including, for the first time, finding Israel responsible for apartheid. Men Norge og samene .... Men dere blånekter, som vanlig. Sikkert anti-semittisme, dette er. Endret 7 timer siden av Rhabagatz 2 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Rhabagatz skrev (15 minutter siden): Dokumentasjon ble vedlagt for noen få innlegg siden. Jeg lar ICJ innhente og gå gjennom argumentene, og forholder meg til deres konklusjon, sitert fra HRW: In a historic ruling the International Court of Justice has found multiple and serious international law violations by Israel towards Palestinians in the Occupied Palestinian Territory, including, for the first time, finding Israel responsible for apartheid. Men Norge og samene .... Men dere blånekter, som vanlig. Sikkert anti-semittisme, dette er. At det er et apartheidstyre i VB er jeg enig i, men ikke i selve Israel 2 1
KalleKanin Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (17 minutter siden): Dokumentasjon ble vedlagt for noen få innlegg siden. Jeg lar ICJ innhente og gå gjennom argumentene, og forholder meg til deres konklusjon, sitert fra HRW: In a historic ruling the International Court of Justice has found multiple and serious international law violations by Israel towards Palestinians in the Occupied Palestinian Territory, including, for the first time, finding Israel responsible for apartheid. Men Norge og samene .... Men dere blånekter, som vanlig. Sikkert anti-semittisme, dette er. Men diskusjonen var vel om det er apartheid i _Israel_? Disse sakene viser til "de okkuperte områdene" (= Vestbredden). Staten Israel er noe annet enn disse, og som jeg sa i mitt forrige innlegg: Med mindre du anser disse områdene som en anerkjent del av Israel, er det ikke basert på dette noe belegg for å hevde det er apartheid i Israel. Og noe som ikke nevnes er at det jo er mange angrep andre veien også. Antallet drepte palestinere på Vestbredden korrelerer merkelig bra med antallet angrep, f.eks. gjengitt her: https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/avoiding-west-bank-explosion-during-ramadan Endret 7 timer siden av KalleKanin 2
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 15 minutes ago, KalleKanin said: Men diskusjonen var vel om det er apartheid i _Israel_? Mulig det var ditt premiss, men min påstand var at Israel er en apartheidstat (en stat som bedriver apartheid). Om det er i Israel eller av Israel, er uvesentlig. Israel er en apartheidstat, og ICJ er enig. At israelske politikere og institusjoner nekter, samtidig som de planlegger åpenbare bantustans og konsentrasjonsleire, er slettes ikke uventet. En innrømmelse av de faktiske forholdene hadde jo vært å erklære seg skyldig i brudd i forbrytelser mot menneskeheten. Det jeg finner rart, er hvor ivrige enkelte er i sitt forsvar av Israel. Endret 7 timer siden av Rhabagatz 1
KalleKanin Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Mulig det var ditt premiss, men min påstand var at Israel er en apartheidstat (en stat som bedriver apartheid). Om det er i Israel eller av Israel, er uvesentlig. Israel er en apartheidstat, og ICJ er enig. At israelske politikere og institusjoner nekter, samtidig som de planlegger åpenbare bantustans og konsentrasjonsleire, er slettes ikke uventet. En innrømmelse av de faktiske forholdene hadde jo vært å erklære seg skyldig i brudd i forbrytelser mot menneskeheten. Det jeg finner rart er hvor ivrige enkelte er i sitt forsvar av Israel. Og jeg finner det utrolig hvor ivrige enkelte er å forsvare alle røverstatene som ligger rundt Israel. Poenget mitt var at det finnes en multietnisk stat der man har store friheter. Det er staten Israel. At Israel av ulike grunner utøver makt utenfor staten Israel er riktig, men det endrer ikke rettighetene til de som bor i Israel. Med mindre man forfekter ekstremisme ville alle statene rundt bli bedre om de var litt mer som Israel. (Men nei, Israel er ikke perfekt, og kan absolutt kritiseres for mye, men man må også ta med hvilket nabolag de ligger i og hva man sammenligner med) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå