Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (34 minutter siden):

Kanskje ikke, men vi ville neppe oppfordret disse gruppene til å gripe til våpnene for å ta tilbake sine historiske områder. 

Hva ble lovet Palestinerene av vesten, før de led under en okkupasjon i over 20 år under Storbritannia, som vesten legitimerte gjennom løfter om at de skulle ivareta folket som bodde der sine interesser.

Pragmatisme må selvsagt være den av løsningen, men hver sivile palestiner har like mye verdi og like mye rett på land som hver sivile israeler i enhver rettferdig løsning;

Du kan jo forsøke å argumentere for hvorfor noe annet skulle være tilfelle.

VifteKopp skrev (34 minutter siden):

Er det rettferdig at grekerne ble drevet ut av Anatolia etter det Osmanske Rikets fall? Tyskerne ut av Pommern? At urinnvånerne i USA er stuet inn i noen få reservater?

Jeg er ikke interessert i Whatabout-isme, det bare forsinsinker og avsporer poenget.

Et relevant spørsmål er hvordan disse etterkommerne av ofrene for etnisk rensing har det i dag, og hvilke rettigheter de har til å flytte hjem -- om så om de må kjøpe tomt -- og hvorvidt de er kompensert, har statsborgerskap og får menneskerettighetene sine og folkeretten ivaretatt, og kan leve et anstendig liv.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ifølge Times of Israel går IDF mot Netanyahu-regimets planer om å konsentrere minst 600.000 mennesker, og etterhvert hele Gazas befolkning inn på et lite område i Rafah, i det de kaller en "humanitær by", uten mulighet til å komme seg ut igjen. Med mindre de reiser til et annet land.

Disse vanvittige planene, som åpenbart er ulovlige etter internasjonale lover og konvensjoner, ble lansert av forsvarsminister Katz i forrige uke.

IDF advarer både om at dette er praktisk vanskelig, politisk lite lurt, og en krigsforbrytelse.

Israels tidligere statsminister Ehud Olmert sammenlignet Netanyahu-regjeringens planer om å bure inne Gaza-palestinerne i en leir med nazistenes konsentrasjonsleire, og kaller det etnisk rensing.

IDF said to warn against Gaza ‘humanitarian city’; ex-PM brands it ‘concentration camp’
https://www.timesofisrael.com/idf-said-to-warn-against-gaza-humanitarian-city-ex-pm-brands-it-concentration-camp/

A proposed plan to establish a “humanitarian city” in southern Gaza, in which at least 600,000 Palestinians would be confined, continued to receive backlash from within Israel and abroad on Sunday, with some, including former prime minister Ehud Olmert, alleging that it resembled the Nazi concentration camps built during World War II.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Ifølge Times of Israel går IDF mot Netanyahu-regimets planer om å konsentrere minst 600.000 mennesker, og etterhvert hele Gazas befolkning inn på et lite område i Rafah, i det de kaller en "humanitær by", uten mulighet til å komme seg ut igjen. Med mindre de reiser til et annet land.

Disse vanvittige planene, som åpenbart er ulovlige etter internasjonale lover og konvensjoner, ble lansert av forsvarsminister Katz i forrige uke.

IDF advarer både om at dette er praktisk vanskelig, politisk lite lurt, og en krigsforbrytelse.

Israels tidligere statsminister Ehud Olmert sammenlignet Netanyahu-regjeringens planer om å bure inne Gaza-palestinerne i en leir med nazistenes konsentrasjonsleire, og kaller det etnisk rensing.

IDF said to warn against Gaza ‘humanitarian city’; ex-PM brands it ‘concentration camp’
https://www.timesofisrael.com/idf-said-to-warn-against-gaza-humanitarian-city-ex-pm-brands-it-concentration-camp/

A proposed plan to establish a “humanitarian city” in southern Gaza, in which at least 600,000 Palestinians would be confined, continued to receive backlash from within Israel and abroad on Sunday, with some, including former prime minister Ehud Olmert, alleging that it resembled the Nazi concentration camps built during World War II.

Idf har noe fornuftig igjen ihvertfall

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Tussi said:

Det kan være ren egeninteresse.

Så grove forbrytelser kan ikke unnskyldes med at det var en ordre. Å stenge inn en sivilbefolkning med emigrasjon som eneste utvei, vil være en alvorlig krigsforbrytelse, og det vet generalene, som da vil bli tiltalt i ICC.

Det er dette USA beskytter, når de truer med sanksjoner:

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2025/07/10/us-warns-icc-member-states-to-drop-proceedings-against-israel_6743241_4.html

• Liker 6
Skrevet
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

...hva var løftet gitt til palestinerene -- jeg lenket til en kilde på dette, og sa du kan presentere din egne -- og på hvilket tidspunkt ble Storbritannia moralsk fritatt fra å holde løftet sitt i løpet av okkupasjonen av det palestinske mandat -- og hvordan forsvares dette bruddet på avtalen, rent etisk, ovenfor ofrene.

Jeg lenker nå til dokumentasjon på at Storbritannia visste om sionistene sine planer om å begå etnisk rensing, bare for å bevege poenget litt fremover -- nettopp fordi innleggene mine inneholder fakta og poenger, innhold, og ikke bare tomprat som forsøker å skape negative personkarakteristikker.

Du sa grensene som nå ikke var akseptable.

Jeg spurte om du hadde feks et kart med grenser som vil være akseptabel.

Om du ikke har det så er det greit.

• Liker 3
Skrevet
ParadiseCity skrev (2 timer siden):

Null våpenstøtte og massive sanksjoner mot Israel fra vesten hadde nok hjulpet en god del når det kommer til varig fred. 

Man kan ikke forvente fred når man samtidig aktivt støtter og finansierer vår tids Milosevic.

Folkemord på jødene er jo en måte å få varig fred der nede.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (15 minutter siden):

Du sa grensene som nå ikke var akseptable.

Jeg spurte om du hadde feks et kart med grenser som vil være akseptabel.

Jeg har presentert noen viktige fakta, så kan enhver rasjonell person selv gjøre opp sin egne mening om hva som er rettferdig, og forklare hvordan de selv ville vært fornøyd om de var på begge sider av løsningen de selv mener er rettferdig.

Jeg er ikke i en posisjon til å fortelle folk hva som er rett fordi det i lengre tid har vært en trend hvor hva folk sier avvises uten at folk engang undersøker om hva som sies er rasjonellt eller rettferdig, fundert på hvem som sier det.

Politikk og selv etikk har blitt helt ufattelig følelsesstyrt -- og noen behandler det som lagsport.

Målet mitt er å demonstrere at jeg ikke har noe lag -- foruten sannhet og rettferdighet, hvor jo vi alle bør være.

Rettferdighet kan være mye, men det mest fundamentale starter med at du selv -- om man er en aktør kapabel til rettskaffenhet -- ville vært fornøyd om du var i deres sko.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

De skjønner at resten av verden,med rette må jeg si,ser likheten med konsentrasjonsleire. Formålet er det samme...få bort en befolkning og ta alt de eier.  

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

De skjønner at resten av verden,med rette må jeg si,ser likheten med konsentrasjonsleire. Formålet er det samme...få bort en befolkning og ta alt de eier.  

Israel kan jo ikke ha slike naboer lenger, det sier seg selv da det bare vil være et tidsspørsmål før de angriper Israel på nytt.

Det her må jo være en vinn-vinn situasjon, Somalia må jo være midt i blinken?

https://www.nrk.no/urix/xl/vil-fordrive-palestinere-hit-1.17484556

Endret av Paxville
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg har presentert noen viktige fakta, så kan enhver rasjonell person selv gjøre opp sin egne mening om hva som er rettferdig, og forklare hvordan de selv ville vært fornøyd om de var på begge sider av løsningen de selv mener er rettferdig.

Jeg er ikke i en posisjon til å fortelle folk hva som er rett fordi det i lengre tid har vært en trend hvor hva folk sier avvises uten at folk engang undersøker om hva som sies er rasjonellt eller rettferdig, fundert på hvem som sier det.

Politikk og selv etikk har blitt helt ufattelig følelsesstyrt -- og noen behandler det som lagsport.

Målet mitt er å demonstrere at jeg ikke har noe lag -- foruten sannhet og rettferdighet, hvor jo vi alle bør være.

Rettferdighet kan være mye, men det mest fundamentale starter med at du selv -- om man er en aktør kapabel til rettskaffenhet -- ville vært fornøyd om du var i deres sko.

Ballalaika skrev (2 timer siden):

• Liker 5
Skrevet
Paxville skrev (12 minutter siden):

Israel kan jo ikke ha slike naboer lenger, det sier seg selv da det bare vil være et tidsspørsmål før de angriper Israel på nytt.

Ja,som nordmann må vi vel si det samme om Russland...Vi kan jo ikke ha en slik nabo..så la oss fordrive russere ned til Somalia. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Ja,som nordmann må vi vel si det samme om Russland...Vi kan jo ikke ha en slik nabo..så la oss fordrive russere ned til Somalia. 

Nordmann? Som ukrainer kan de muligens si det samme. IDK.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når en ser den nye planen om å samle befolkningen i Gaza på ett sted, skjønner en hvorfor Israel måtte få ut UNRWA. Planen kunne ikke virke hvis UNRWA delte ut mat både her og der.

Og når en ser denne planen, skjønner en hvorfor skoler og sykehus ble bombet. Fordi det hele tiden var planen å gjøre Gaza ubeboelig.

Endret av UglaSukk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hva ble lovet Palestinerene av vesten, før de led under en okkupasjon i over 20 år under Storbritannia, som vesten legitimerte gjennom løfter om at de skulle ivareta folket som bodde der sine interesser.

Pragmatisme må selvsagt være den av løsningen, men hver sivile palestiner har like mye verdi og like mye rett på land som hver sivile israeler i enhver rettferdig løsning;

Du kan jo forsøke å argumentere for hvorfor noe annet skulle være tilfelle.

Jeg er ikke interessert i Whatabout-isme, det bare forsinsinker og avsporer poenget.

Et relevant spørsmål er hvordan disse etterkommerne av ofrene for etnisk rensing har det i dag, og hvilke rettigheter de har til å flytte hjem -- om så om de må kjøpe tomt -- og hvorvidt de er kompensert, har statsborgerskap og får menneskerettighetene sine og folkeretten ivaretatt, og kan leve et anstendig liv.

Det er ikke Whatabout-isme, det er konkrete eksempler fra historien på hvordan stater og grensene mellom dem oppstår. 

Det er nemlig ikke "rettferdighet" eller andre luftige Hollywood-verdier som avgjør hvem som får hvilken del av kaka, men makt. På samme måte som grekerne ikke har makten til å ta tilbake sine historiske områder i vest-Anatolia fra tyrkerne, har ikke palestinere makten til å befri Palestina "from the river to the sea". Israel er rett og slett for overlegne. 

Grekerne innså etter den mislykkede krigen i 1922 sine begrensninger og ga derfor opp sine ambisjoner om å få tilbake sine rettmessige historiske områder. Det er på tide at palestinerne og deres støttespillere gjør det samme, og i stedet bygger en bevegelse som forholder seg til den geopolitiske virkeligheten de lever i.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (5 timer siden):

Null våpenstøtte og massive sanksjoner mot Israel fra vesten hadde nok hjulpet en god del når det kommer til varig fred. 

Sjansen for at amerikanerne velger en pro-palestinsk president med flertall i Kongressen neste 4 årene setter jeg til under 2%. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Paxville skrev (3 timer siden):

Du skal i hvert fall ha for at du ikke forsøker å legge skjul på at du støtter krigsforbrytelser, etnisk rensing og konsentrasjonsleir for Gaza-palestinerne.

Det er minst like urovekkende at det finnes opptil flere brukere her inne som er enig med deg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Du skal i hvert fall ha for at du ikke forsøker å legge skjul på at du støtter krigsforbrytelser, etnisk rensing og konsentrasjonsleir for Gaza-palestinerne.

Det er minst like urovekkende at det finnes opptil flere brukere her inne som er enig med deg.

krigsforbrytelser, etnisk rensing og konsentrasjonsleir er dine ord.

Jeg støtter Israel i å få rensket opp i Hamas-rottereiret en gang for alle.

Det er minst like urovekkende at det finnes flere som er enige med deg her inne, som ønsker Europa fylt opp av Muslimsk og Afrikansk innvandring, og sitter side opp og side ned med kverruleringer om at dette ikke er et problem.

Endret av Paxville
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Paxville skrev (1 time siden):

krigsforbrytelser, etnisk rensing og konsentrasjonsleir er dine ord.

Jeg støtter Israel i å få rensket opp i Hamas-rottereiret en gang for alle.

At du ikke tør å stå for dine egne vanvittige holdninger, som de du fremsetter rett over her, tyder i det minste på at det er en liten flik samvittighet igjen der et sted - og at du vet godt hvor galt det er å ville bure inne en befolkning der eneste utvei er å bli sendt Somalia.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

At du ikke tør å stå for dine egne vanvittige holdninger, som de du fremsetter rett over her, tyder i det minste på at det er en liten flik samvittighet igjen der et sted - og at du vet godt hvor galt det er å ville bure inne en befolkning der eneste utvei er å bli sendt Somalia.

Det er du som benytter disse ordene, ikke jeg.

Så du får ta tårene dine et annet sted, det biter ikke på meg.

Du vet like godt som meg at dette er den eneste varige løsningen til fred der, Hamas og støttespillere må bort, helt bort.

Endret av Paxville
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...