Gå til innhold

Hvorfor skapte Gud katter ondskapsfulle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (47 minutter siden):

Dyr har selvsagt ikke menneskelig selvinnsikt, men det er vel mange som mener at en del dyr har både selvinnsikt og moralsk bevissthet. 

Men det har de ikke, ikke slik mennesker har det. De har ikke vår selvbevissthet. De er glade eller lei seg men tenker ikke over at de er glade eller lei seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (14 minutter siden):

Men det har de ikke, ikke slik mennesker har det. De har ikke vår selvbevissthet. De er glade eller lei seg men tenker ikke over at de er glade eller lei seg.

Hvordan i all verden vet du det? Hvilket grunnlag har du for å komme med så bastante utsagn? 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være et absolutt enten/eller. Hvorfor kan ikke andre intelligente pattedyr ha en viss grad av selvbevissthet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Hvordan i all verden vet du det? Hvilket grunnlag har du for å komme med så bastante utsagn? 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være et absolutt enten/eller. Hvorfor kan ikke andre intelligente pattedyr ha en viss grad av selvbevissthet? 

De har ikke hjernekapasitet til det. De følger sine instinkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

De har ikke hjernekapasitet til det. De følger sine instinkter.

Nok en gang lurer jeg på hvordan du kan være så bastant. Forsker du på området, eller har du satt deg inn i nyere forskning, som er ganske klar på at en del dur helt tydelig har selvbevissthet og moral?

Har du hatt hund? Det har jeg, og jeg tror alle hundeeiere kan skrive under på at hunden både viser selvbevissthet, og følelser langt utover det som kan forklares av instinkter. Hvis hunden min under lek kom til å bite en av barna mine slik at de uttrykte at de fikk vondt, ble hunden helt tydelig lei seg og ville trøste, gjøre det godt igjen.

Slik oppførsel er jo kjent blant primater, hvaler og en del andre dyr, så å bare avfeie det med instinkter ser ut til å ignorere 50-100 års forskning, og  henge igjen i en gammel holdning om at mennesker er grunnleggende forskjelligsts (andre) dyr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Uff da - tenk hvis stakkars kattene skulle ha hatt selvinnsikt og moralskt kompass. DET hadde vært dyreplageri - katten som hadde tatt en mus eller fuggel og som attpåtil hadde følt en anger for det den gjorde.

Hvorfor medfører en viss grad av selvbevissthet og moral til anger for å fange en mus eller fugl? Føler menneskelige jegere anger for byttene de dreper? Det er jo ikke tvil om at det er en stor grad av instinkter som får katter til å jakte, men det betyr da ikke at katter i sosial omgang, ikke har noen forståelse av hvordan det er greit å oppføre seg mot andre katter.

Jeg er klar over at vi er i religionsdelen og ikke vitenskapsdelen av forumet, så det er for så vidt helt greit å hevde gamle religiøse dogmer om at mennesker ikke er dyr, eller i hvert fall er fundamentalt annerledes enn andre dyr, fordi en Gud skal ha gitt oss moral og selvbevissthet, men dette stemmer jo ikke med nyere adferdsforskning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om du troller eller ikke med denne tråden? Katter er helt herlige dyr spør du meg, lett favorittkjæredyret mitt. I tillegg er de kjekke å ha for å knerte mus o.l som kommer i hus eller i nærheten av huset. Mine er utrolig lojale og kosete og elsker å ligge i nærheten av meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...