Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wifi-dekning i hele hytta med Ubiquiti?


Anbefalte innlegg

Jeg har WIFI på hytta gjennom en 4G-router fra Huawei (Huawei B535-333), som er koblet til en ekstern antenne (Poynting XPOL 2).
For å få best mulig signal, står antennen og routeren i den ene enden av hytta. (Går klar av et fjell her, og har fri sikt mot 4G-antenne) Stua er i den andre enden av hytta, og her blir det svakt signal fra routeren. Hastigheten er ikke voldsom, men ligger på ca 30 mbit/sek rett ved routeren.

Jeg ønsker å få bedre dekning også i stua, men har i tillegg noen krav (ønsker):

- Jeg ønsker ikke en Wifi-repeater, som oppretter et ekstra nett som jeg må koble meg til, avhengig av hvilken ende av hytta jeg er i. Jeg ønsker mer en Mesh-lignende løsning, der telefonen kobler seg til den enheten med best signalstyrke.

- Trenger ikke et mesh-nettverk, trenger et ekstra accesspunkt for å dekke den andre delen av hytta.

- For å bevare mest mulig signal, ønsker jeg å trekke ethernetkabel fra routeren til et nytt accesspunkt (altså, ønsker ikke trådløst mellom router og accesspunkt)

- Jeg ønsker fortrinnsvis PoE, så det ekstra accespunktet henter strøm gjennom ethernetkabelen. Minst mulig kabler, og ønsker ikke å være avhengig av å sette opp accesspunktet i nærheten av en stikkontakt. Er heller ikke overflod av stikkontakter å velge blant.

Jeg tror jeg har funnet det jeg trenger: Ubiquiti UniFi 6 Lite. https://www.dustin.no/product/5011207600/unifi-6-lite-aksesspunkt

Men jo mer jeg leser, jo flere spørsmål dukker opp. Dette accesspunktet er med Wifi 6. Så vidt jeg kan se, er routeren min med Wifi 5.
Vil dette bli et problem?
Burde jeg også kjøpt ny router med Wifi 6?
Vil en ny router med Wifi 6 gi meg større hastigheter når jeg baserer meg på 4G-signal?

Når det gjelder Ubiquiti UniFi 6 Lite er jeg også litt blank. Ser det finnes flere varianter i tillegg til "Lite". Både "Long Range", "Pro" og "Enterprise". Noen som har erfaring med disse produktene som ønsker å si noe om hvilken variant de ville brukt i min situasjon?

Dersom noen har andre forslag enn Ubiquiti, setter jeg også stor pris på det. Men gjerne noe som fyller ønskene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
StalHam skrev (3 timer siden):

Men jo mer jeg leser, jo flere spørsmål dukker opp. Dette accesspunktet er med Wifi 6. Så vidt jeg kan se, er routeren min med Wifi 5.
Vil dette bli et problem?
Burde jeg også kjøpt ny router med Wifi 6?
Vil en ny router med Wifi 6 gi meg større hastigheter når jeg baserer meg på 4G-signal?

Nei.

Nei.

Nei.

Lenke til kommentar
9 hours ago, StalHam said:

- Jeg ønsker ikke en Wifi-repeater, som oppretter et ekstra nett som jeg må koble meg til, avhengig av hvilken ende av hytta jeg er i. Jeg ønsker mer en Mesh-lignende løsning, der telefonen kobler seg til den enheten med best signalstyrke.

- Trenger ikke et mesh-nettverk, trenger et ekstra accesspunkt for å dekke den andre delen av hytta.

- For å bevare mest mulig signal, ønsker jeg å trekke ethernetkabel fra routeren til et nytt accesspunkt (altså, ønsker ikke trådløst mellom router og accesspunkt)

Har litt langstrakt hus med router sentralt, og bilen i frittstående garasje som også vil ha WiFi.

Bruker en gammel router som ett aksesspunkt og switch i ett hushjørne og én TP-link AC1300 (kommer som 3-pakk) i det andre hushjørne og TP-link nr 2 i garasjen. Alt kablet sammen, alle enkelte nettverk har fått samme navn og passord.

Har ikke PoE.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har litt langstrakt hus med router sentralt, og bilen i frittstående garasje som også vil ha WiFi.

Bruker en gammel router som ett aksesspunkt og switch i ett hushjørne og én TP-link AC1300 (kommer som 3-pakk) i det andre hushjørne og TP-link nr 2 i garasjen. Alt kablet sammen, alle enkelte nettverk har fått samme navn og passord.

Har ikke PoE.

Men må du da selv skifte nett når du går fra en sender til en annen, eller hopper den over av deg selv? 
Den viktigste grunnen til at jeg ønsker PoE, er at dette er en hytte med få stikkontakter. Jeg ønsker ikke være avhengig av å plassere den på en bestemt plass på grunn av strømtilgangen, jeg ønsker å ha større fleksibilitet mtp plassering. I tillegg ønsker jeg å unngå så mye kabling som mulig, ettersom det ikke er spesielt pent med utenpåliggende kabel.

Lenke til kommentar

Pass på at noen slike routere (Telenor sin jeg har vært borti det på) bruker forskjellige ip ranger på wifi nettverket og lan portene

Ellers er det en oversikt her over aksesspunkt her. (smallnetbuilder har vært lagt ned en stund, men er nå tilbake, aner ikke hvor oppdatert listen er)

https://www.smallnetbuilder.com/tools/finders/wireless/products/0/

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Pass på at noen slike routere (Telenor sin jeg har vært borti det på) bruker forskjellige ip ranger på wifi nettverket og lan portene

Ellers er det en oversikt her over aksesspunkt her. (smallnetbuilder har vært lagt ned en stund, men er nå tilbake, aner ikke hvor oppdatert listen er)

https://www.smallnetbuilder.com/tools/finders/wireless/products/0/

Hvordan finner jeg ut om de har ulik ip-range da?
Antar dette fører til at enhetene mine ikke automatisk hopper til den senderen med best signal..

Kan alle disse aksesspunktene brukes på samme måte, altså uten at det blir opprettet et ekstra nett - men gir flere sendere til et og samme nettverk?

Lenke til kommentar
simen929 skrev (12 minutter siden):

Om 4g hastighet er begrenset til 30mbit/sek kan kanskje Starlink være et alternativ. Jeg har Starlink og får hastigheter opp mot 300 mbit/sek. 

Slik operatørene priser seg antar jeg også at det er noenlunde likt priset. Starlink koster 657 i mnd og en engangskostnad på utstyr.

Ja, har sett litt på det også. Men har datasim gjennom jobb, så jeg kan jobbe «hjemmefra» fra hytta. Tenkte å unngå ekstra utgift. 😊

Lenke til kommentar
8 minutes ago, StalHam said:

Hvordan finner jeg ut om de har ulik ip-range da?
Antar dette fører til at enhetene mine ikke automatisk hopper til den senderen med best signal..

Kan alle disse aksesspunktene brukes på samme måte, altså uten at det blir opprettet et ekstra nett - men gir flere sendere til et og samme nettverk?

Sjekke ip range

  1. Koble til pc trådløst, og se hvilken ipadresse du får. 
  2. Koble til pc med kabel, og se hvilken ipadresse du får.

Sjekk at de er i samme subnett. Hvis ikke, se om det er noen innstillinger for det på ruteren.

Alle som heter "aksesspunkt" vil gjøre det du trenger.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Pass på at noen slike routere (Telenor sin jeg har vært borti det på) bruker forskjellige ip ranger på wifi nettverket og lan portene

Jeg klarer ikke å se at dette er noe problem.

 

StalHam skrev (6 timer siden):

Hvordan finner jeg ut om de har ulik ip-range da?
Antar dette fører til at enhetene mine ikke automatisk hopper til den senderen med best signal..

Nei. Det eneste du skal løse er å gi PoE strøm til aksesspunktene og sette dem opp første gang.

Endret av mobile999
skriveleif
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Du kan selvfølgelig bruke en poe injektor til hvert aksesspunkt.

Ubiquiti selger vel ikke så mange forskjellige.

Tenkte å ha bare et aksesspunkt, det vil jeg tro holder i massevis.

Ser ut som Ubiquiti har 9 forskjellige i alle fall.. men mulig jeg ikke skjønner helt. Ser ut som det er forskjell på hvor mye strøm de gir..

IMG_3997.jpeg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...