Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekkasje på dekk


Anbefalte innlegg

Jeg har en lekkasje på et dekk, som to dekksentre ikke klarer å lokalisere og få plugget. Det siver ut ca 1 bar i løpet av 2-3 dager, så det er ikke rare greiene. De har bare gått to sesonger og har grei mønsterdybde, så jeg vil ikke bytte dem helt enda. 
Jeg ble anbefalt å bruke 1/4 av en boks med dekkskum for å se om det tetter hullet, men slikt dekkskum er vel strengt tatt bare til nødbruk? 

Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige på litt gamle felger er at det samler seg korrosjon på anleggsflaten til dekket og dermed lekker der.

Hadde det på min forrige bil. Da dekka var oppbrukt fikk jeg dekkverksted til å demontere og kaste dekka også tok jeg felgene med meg hjem. Kjøpte roterende stålbørste til å sette på drill og litt grå caliperlakk. Pussa innsiden av felgene blanke og fine, la på litt caliperlakk og fikk montert nye dekk senere. Lakk ingenting etterpå.

Lenke til kommentar

Prøvd zalovann? Alltid funket for å lokalisere når jeg har vært plaget. Men kan hende at lekkasjen er for liten.

Ellers stemmer det sedsberg skriver. Min samboer hadde svært slitte alufelger som lakk fra sidene..utrolig kjedelig å fylle disse hver tredje/andre dag. Og heller ikke bra..

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RustneTrompet skrev (5 timer siden):

Jeg har en lekkasje på et dekk, som to dekksentre ikke klarer å lokalisere og få plugget. Det siver ut ca 1 bar i løpet av 2-3 dager, så det er ikke rare greiene. De har bare gått to sesonger og har grei mønsterdybde, så jeg vil ikke bytte dem helt enda. 
Jeg ble anbefalt å bruke 1/4 av en boks med dekkskum for å se om det tetter hullet, men slikt dekkskum er vel strengt tatt bare til nødbruk? 

Setter pris på innspill.

Når var ventilen skiftet sist? Enten kan skruen i ventilen være løs, eller gummien rundt ventilen kan være gammel. Ta litt zalovann å sprut rundt ventilen å se om du kan se noen lekkasje. Ventiler blir slitt dem også, men få som bytter når dem skifter dekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode forslag. 
Jeg innser at jeg burde gitt flere opplysninger, men det er snakk om 2 år gammel bil, med helt uskadde aluminiumsfelger. Det er ikke noe skader på dekksidene, og jeg har gått over hele rulleflaten med lupe 😅

Jeg har prøvd med zalo og vann, uten antydning til bobler noe sted. Dekksentrene jeg var innom prøvde også med såpe og vann, men klarte ikke å lokalisere noe. Har også undersøkt overgang mellom felg og dekk, samt ventilen.
Jeg vurderer å kjøpe et plaskebasseng for barn, slik at jeg kan få det helt under vann - da MÅ det jo boble et sted! 🤐

Lenke til kommentar

Anleggsflaten mot dekket får man ikke sjekket uten å ta dekket av felgen. Men på såpass nye felger virker det lite trolig at det er problemet.

Men dekk som kun lekker når man kjører er ikke ukjent. Var samme med mine dekk. Vianor tok hele dekket under vann uten at det kom så mye som en boble. De måtte demontere dekket før de så at det var mye korrosjon.

Lenke til kommentar

Noen hull er små og lekker bare ved kjøring eller en eksakt posisjon på dekket. Har hatt dekk som måtte etterfylles litt en gang eller to i uka, men plutselig kunne det gå tomt ved parkering i noen timer. Små spiker eller steiner kan også forårsake slike hull som er tette når det ikke blir belastet. Du kan også sette bilen i en vanndam med asfaltunderlag og som er dyp nok til å dekke gummiprofilen så kan du flytte den litt og litt og se etter bobler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei det siste dekksenteret hadde et kar som de senket 1/3 av hjulet nedi om gangen. Kunne ikke se at det var noe lekkasje i eller rundt ventilen. Det var nok en mikroskopisk lekkasje, for det lakk ut 0,2-0,4 bar i døgnet, og noen dager lakk det ingenting - alt etter hvilken rotasjon hjulet stod i da jeg parkerte. Jeg krysser fingre for at jeg kan tyne et par sesonger til ut av dekkene, men jeg skal selvsagt følge nøye med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...