Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Begge sider er aggressive, men på ganske forskjellige måter. Hamas og flere andre palestinske grupper er terrorist-avskum, og Israel er en folkemorderisk apartheid-stat. Det ene rettferdiggjør dog ikke det andre, og å sette handlingene opp mot hverandre blir meningsløst.

Er det virkelig folkemord nå en befolkning øker med en faktor på 10? Er ikke dette et hån mot folkegrupper som faktisk har blitt utsatt for folkemord opp igjennom?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (7 timer siden):



Sorry vonfaff, men her driter du deg på leggen.

Russland og palestinerne oppfører seg på samme måte. Den eneste forskjellen er hvem som i utgangspunktet er overmakten.

Grunnen til at jeg sympatiserer med Ukraina og ikke Russland er ikke fordi Ukraina er underdog, men fordi Russland forsøker å utslette dem. Israel forsøker ikke å utslette palestinerne. Men palestinerne vil forsøke å utslette Israel.

Dobbeltmoralen her er din, i min oppfatning.

Helt riktig... bedre kan det ikke sies... kvalmende dobbeltmoral...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Har Russland i åresvis okkupert store områder av Ukraina.

Det går en grense for hvor lenge et territorium er okkupert til de blir feil å gå til krig for å ta det tilbake. Jeg mener grensen er ca 10 år, ikke 70 år.

Kva grensa vil vere vil nok variere frå sak til sak. Mi meining er iallefall at Ukraina har rett på å ta tilbake dei okkuperte områda, sjølv om krigen skulle vare til etter 2025.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Lenke?

Uttalelsen hennes ligger på en av livesendingene på nrk.no. Hun sier at hun ikke vil karakterisere handlingene, men at hun heller vil fordømme angrepene på uskyldige sivile. Nato, USA, Storbritania og Tyskland kaller dette "terror" men det vil altså ikke Norges utenriksminister gjøre. Ganske pussig men Anniken er jo pussig også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Det stemmer at det var arabere (for å generaliserer litt) som startet krigen tilbake i tid. Gir det rett til Israel å okkupere de områdene?
I så fall, så hadde Sovjet rett til å okkupere og beholde "forever" alt av Tyskland, Ungarn, Østerrike osv? Uten å gi de landene noe selvstyre (kanskje det var det som var feil?). Nazi Tyskland starter krigen, de taper, Sovjet har rett til å ta over hele/halve Tyskland? 

Det var i praksis dette som skjedde. Karelen og Petsjenga vart russisk. Kaliningrad vart russisk. Deler av Tyskland tilfall Polen. Og Sovjetunionen fekk også godkjenning for å anektere deler av Polen, desse områda er i dag ein del av Ukraina og Kviterussland. Ingen av desse grensene er omstridde i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gutta i Taliban skal ha bedt Iran, Jordan og Irak om tillatelse til å gå pilgrimsferd (sansyneligvis med våpen) gjennom territoriene dere for å komme seg til "det hellige land" i Israel/Palestina/Jerusalem 😄

Jeg tror de savner å krige. De har oppgitt i en del intervjuer at de hater å være administratorer og styre Afghanistan 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Er det virkelig folkemord nå en befolkning øker med en faktor på 10?

Ja, det bryter med folkemordkonvensjonen. Uavhengig av at befolkningen øker i størrelse (det er ikke relevant opp mot internasjonal rett). 

Sitat

Er ikke dette et hån mot folkegrupper som faktisk har blitt utsatt for folkemord opp igjennom?

?

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Gutta i Taliban skal ha bedt Iran, Jordan og Irak om tillatelse til å gå pilgrimsferd (sansyneligvis med våpen) gjennom territoriene dere for å komme seg til "det hellige land" i Israel/Palestina/Jerusalem 😄

Jeg tror de savner å krige. De har oppgitt i en del intervjuer at de hater å være administratorer og styre Afghanistan 😄

Trodde de var seriøse jeg. Var jo på møte med Anniken i Oslo og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Øst-Tyskland som fikk beholde språket, kultur og mye annet. Var for det meste selvstyrt. Og noen av oss er gamle nok til å huske at muren falt og Tyskland fikk 100% styre og kontroll over sine områder? Kor lenge skal Israel okkupere land fra Palestina? Btw, de jaget alle palestinere fra område (kastet ut sivile av sine hus og israelere flyttet inn). Kan du minne meg, har Sovjet gjort liknende i Tyskland, Ungarn? Nopp. 

Er det mange finnar i Karelen? Er det mange tyskarar i Kaliningrad? Kvifor ikkje?

Lenke til kommentar

Hørte det jeg oppfattet som lederen for Palestinakomiteen på NRK radio for litt siden, og ble ikke akkurat imponert.

(Fritt fra hukommelsen): På spørsmål om hennes reaksjon var hun rask til å vektlegge hvor spektakulært dette var og at israelere nå fikk føle det palestinerne føler til vanlig, og hun karakteriserte dette som "motstandskamp". Hun tok så vidt jeg fikk med meg ikke noe avstand fra dette og var rask med å skylde på Israel.

Dugg skrev (7 minutter siden):

Uttalelsen hennes ligger på en av livesendingene på nrk.no. Hun sier at hun ikke vil karakterisere handlingene, men at hun heller vil fordømme angrepene på uskyldige sivile. Nato, USA, Storbritania og Tyskland kaller dette "terror" men det vil altså ikke Norges utenriksminister gjøre. Ganske pussig men Anniken er jo pussig også. 

Jeg tolket henne som at hun ikke ville ta stilling til begrepsbruk per nå, ikke at hun nødvendigvis mener det ikke er terror. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, herzeleid said:

Hørte det jeg oppfattet som lederen for Palestinakomiteen på NRK radio for litt siden, og ble ikke akkurat imponert.

(Fritt fra hukommelsen): På spørsmål om hennes reaksjon var hun rask til å vektlegge hvor spektakulært dette var og at israelere nå fikk føle det palestinerne føler til vanlig, og hun karakteriserte dette som "motstandskamp". Hun tok så vidt jeg fikk med meg ikke noe avstand fra dette og var rask med å skylde på Israel.

Jeg tolket henne som at hun ikke ville ta stilling til begrepsbruk per nå, ikke at hun nødvendigvis mener det ikke er terror. 

 

 

Jeg reagerte på det samme. I et annet intervju var det bare så vidt hun klarte å stanse seg selv fra å støtte angrepet på sivile.

Folkene i Palestinakommitteen er ikke riktige i hodet. De virker jo mindre seriøse enn MIFF (Med Israel For Fred, kristen gruppe).

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Så Ukraina driver å drepe uskyldige russere og vi støtter de, skal vi bruke same logikk?

Ukraina går etter militære mål. Russland går etter sivil infrastruktur og sivile mål som begravelsar og sjukehus.

Israel kan kritiserast for mykje, men prøver å spare sivile liv. Hamas går bevisst etter sivile mål.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Hva er det du sikter til forresten. Er det krigen i 48, bosettinger? Hva er det du mener kan kategoriseres som folkemord.

Det samme som Human Rights Watch - brudd på apartheidkonvensjonen. Det mener jeg også er brudd på folkemordkonvensjonen.

https://www.hrw.org/report/2021/04/27/threshold-crossed/israeli-authorities-and-crimes-apartheid-and-persecution

Det Russland gjør i Ukraina har mange likheter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):


Det var mange som gjorde narr av Russland for en uke eller to siden fordi Russland drev diplomati med Taliban og hadde dem på besøk. My Norwegian ass was not laughing.

Kan du utdype? Ikke fordi jeg tviler men fordi jeg er nysgjerrig. 

herzeleid skrev (8 minutter siden):

Hørte det jeg oppfattet som lederen for Palestinakomiteen på NRK radio for litt siden, og ble ikke akkurat imponert.

(Fritt fra hukommelsen): På spørsmål om hennes reaksjon var hun rask til å vektlegge hvor spektakulært dette var og at israelere nå fikk føle det palestinerne føler til vanlig, og hun karakteriserte dette som "motstandskamp". Hun tok så vidt jeg fikk med meg ikke noe avstand fra dette og var rask med å skylde på Israel.

Jeg tolket henne som at hun ikke ville ta stilling til begrepsbruk per nå, ikke at hun nødvendigvis mener det ikke er terror. 

Slik oppfattet jeg også det. Jeg syns likevel det er pussig at hun er avventende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Russere i Ukraine er ikke uskyldige. Israelere i Israel er uskyldige.

Son jeg sa, land har ca 10 år på å ta tilbake territorium de mistet. Etter det så må de akseptere tapene, eller så vil nesten alle land ha en unnskyldning til å gå til krig.

Busetjingspolitikken på Vestbreidda er ein kime til konflikt, og Israel er ikkje utan skuld. Blokkaden av Gaza har heller ikkje ført til noko godt, den rammar sivile og har ikkje greidd å hindre Hamaz i å skaffe våpen.

Det beste som kan skje no er vel at Hamaz blir sett på sidelinja/utrydda, og at det kan bli sett inn eit styre som er i stand til å samarbeide med Israel og verdssamfunnet, at blokkaden deretter blir heva og at Israel etter kvart kan komme tilbake til forhandlingsbordet slik at ein kan få ei varig løysing på konflikten. Det siste kjem diverre neppe til å skje på svært lenge om nokon gong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...