Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For hard seng, tips?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Gikk nylig til innkjøp av denne sengen:

https://jysk.no/soverom/kontinentalsenger/kontinentalseng-160x200-gold-c25-magasin-gra-40?catalog=PC_COM_NO&article=3381278
 

Ble kjøpt da jeg syntes muligheten for oppbevaring virket praktisk, men hadde jeg visst at den var like hard som en treplanke hadde jeg nok stått over😁 Noen lure ideer på hvordan jeg kan få den mykere? Har lest at en ekstra overmadrass ikke nødvendigvis vil fungere, så har vurdert å kjøpe en springfjærmadrass for å ha på toppen, men da lurer jeg på om den blir for høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør ryggen din en tjeneste, og tilvend den til den harde sengen. Helt klart best for langvarig, god rygghelse. Overmadrassen blir også litt mykere ved tiden, bare sånn du vet det også.

Edit: Jeg ligger på en 3cm overmadrass rett på rammen. Det kan være litt vanskelig å tilvenne seg dette, men ryggen din vil oppleve slitasje og bli dårligere og dårligere med årene. Ryggen trives best på hardt underlag.

Endret av TwoFace
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (9 minutter siden):

Er det trekt nylon over eller er det madrass i den? Hadde en slik "sovebrink" en gang og fikk senebetendelse i skuldrene av den, dessuten ble den ganske varm av luften som var fanget i lagringsplassen.

Nå spør du godt, men mistenker det er trekt nylon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (12 minutter siden):

Gjør ryggen din en tjeneste, og tilvend den til den harde sengen. Helt klart best for langvarig, god rygghelse. Overmadrassen blir også litt mykere ved tiden, bare sånn du vet det også.

Edit: Jeg ligger på en 3cm overmadrass rett på rammen. Det kan være litt vanskelig å tilvenne seg dette, men ryggen din vil oppleve slitasje og bli dårligere og dårligere med årene. Ryggen trives best på hardt underlag.

Er nå bare 23 år, så skulle håpe ryggen holder seg grei i noen år til😆 Men ja, har da hørt at harde madrasser er best for ryggen. Har alltid hatt mellomfast madrass tidligere og trivdes med det, så blir en liten overgang det her

Lenke til kommentar

Det TwoFace skriver er tilfelle. Veldig mange bruker en for myk madrass og får ryggproblemer av det over tid. Det kan virke noe uvant når en går over fra en veldig myk seng til en normalt hard en, så prøv å gi det litt tid.

Hvis det ikke fungerer kan være verdt å bare prøve en ekstra overmadrass. Tempur selger også forresten overmadrasser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, winni687 said:

Er nå bare 23 år, så skulle håpe ryggen holder seg grei i noen år til😆 Men ja, har da hørt at harde madrasser er best for ryggen. Har alltid hatt mellomfast madrass tidligere og trivdes med det, så blir en liten overgang det her

Så fordi du er bare 23 så trenger du ikke tenke på fremtiden... 🤪

Lenke til kommentar

Vendbar madrass som er fast på begge sider er litt spesielt, det burde vært en fast og en medium side. Kroppsbygningen har litt betydning ved valg av madrass men en hvor hard madrass kan gi ryggsmerter på sikt, glem myten om at en madrass skal være hardest mulig for mdrassen skal forme seg etter kroppen og ikke omvendt.Når man skal finne rett madrass er ett tips at når man legger seg på siden så skal madrassen gi etter man har en rett ryggsøyle når man ligger på siden, dvs, at madrassen former seg etter kroppen. Husk også på at det tar en uke eller to og vende seg en ny seng også.

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (4 timer siden):

Gjør ryggen din en tjeneste, og tilvend den til den harde sengen. Helt klart best for langvarig, god rygghelse. Overmadrassen blir også litt mykere ved tiden, bare sånn du vet det også.

Edit: Jeg ligger på en 3cm overmadrass rett på rammen. Det kan være litt vanskelig å tilvenne seg dette, men ryggen din vil oppleve slitasje og bli dårligere og dårligere med årene. Ryggen trives best på hardt underlag.

Er du ryggsover? Jeg sover mye på siden samt er lang og tynn så for meg er en hard madrass drepen for skuldre og nakke, muskulært, skjelett- og nervemessig - det samme med en for myk madrass som gir rygg&nakke feil stilling både på rygg og side. Medium med en god overmadrass er det jeg endte på. Riktig høyde på pute spiller også inn.

Jeg starter og avslutter for øvrig dagen med uttøying av rygg & nakke og opplever det som enkel og god preventiv ryggbehandling 😊

Lenke til kommentar
NoBo skrev (4 timer siden):

Er du ryggsover? Jeg sover mye på siden samt er lang og tynn så for meg er en hard madrass drepen for skuldre og nakke, muskulært, skjelett- og nervemessig - det samme med en for myk madrass som gir rygg&nakke feil stilling både på rygg og side. Medium med en god overmadrass er det jeg endte på. Riktig høyde på pute spiller også inn.

Jeg starter og avslutter for øvrig dagen med uttøying av rygg & nakke og opplever det som enkel og god preventiv ryggbehandling 😊

Jeg ligger på magen når jeg skal sove, men ja, sover på ryggen. Ett annet problem mange gjør når dem bruker hard madrass er å bruke en stor og myk pute, gjerne en litt høy en. Dette gir en veldig dårlig vinkel for nakke.  Jeg er sær, så jeg sover uten pute, men med ett tynt, sammenrullet teppe til støtte av nakken. Jeg tar rygg veldig seriøst, da begge foreldre og besteforeldre hadde store ryggproblemer i tidlig tjueårene. Jeg nærmer meg førti, og har aldri opplevd noe som kan minne om ryggsmerter. Har tidligere jobbet som murer også, så jeg er veldig trygg på at jeg behandler ryggen min etter beste evne. 

Lenke til kommentar

Dra å kjøpe en annen seng. Den du har er det vel muligens åpent kjøp på slik at det ikke er noe stress å returnere.

Alle andre løsninger med overmadrass osv. er ofte bortkastet da de er for tynne til å gjøre noen særlig forskjell, eller for dyre kontra en ny seng.

Om du finner en seng du liker kan det være verdt å gjøre et søk på finn for å se om tilsvarende senger er til salgs på bruktmarkedet.

Har selv kjøpt en vendbar springfjærmadrass på Jysk en gang og klarte ikke kjenne forskjell på hard/myk side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...