Gå til innhold

Kristogram på kroppen


Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Jeg liker virkelig ikke å måtte lage denne tråden,
fordi jeg er ikke religiøs lenger. Faktisk så misliker jeg både religion og dets følgere veldig mye.
Så for meg er dette mer et filosofisk spørsmål, men for dere troende så
er det vel mer religiøst. 

Jeg har ofte grublet over en episode som skjedde i 2008.
Jeg lå og sov en ettermiddag, og våknet med at jeg hadde et kristogram
på venstre hånd. Naturligvis ble jeg forundret og jeg sjekket hånden i flere rom
med forskjellige lysstyrker. Jeg prøvde også å vaske hånden. Men symbolet forsvant ikke før etter 20 minutter.
Jeg har ikke opplevd noe liknende siden da. Min mentale og fysiske helse er flott
uten noe tegn til lidelser. Jeg er 30 år gammel nå.
Livet mitt har vært emosjonelt og økonomisk bra og stabilt.
Så derfor undres jeg over hva som skjedde den dagen

Så la oss late som at dette var et "tegn fra Gud".
Mitt filosofiske spørsmål til dere kristne er da:
hvorfor valgte Gud å markere noen som han visste kom til å forlate religionen hans?
Det virker ikke logisk. Så hva er deres teori?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meg du etterspør svar fra, siden jeg er ateist og en skeptiker, men jeg vil allikevel komme med mine betraktninger.

Først og fremst så tror jeg ikke at kristogrammet var reelt. Du lå og sov, og du tok ikke bilde av det (antar jeg, siden du ikke nevner det), så selv om du husker det tydelig, vil jeg tro at det var en drøm, eller kanskje søvnparalyse.

Men, for diskusjonens del, la oss late som om det var Gud som sto bak. I så fall vil jeg hevde at det virker som en Gud som ønsker å drive gjøn med folk, som ikke ønsker å gi tydelige, beviselige, forståelige tegn på at hen eksisterer og vil noe med deg, men som har glede av å forvirre mennesker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
Capitan Fracassa skrev (30 minutter siden):

Det er ikke meg du etterspør svar fra, siden jeg er ateist og en skeptiker, men jeg vil allikevel komme med mine betraktninger.

Først og fremst så tror jeg ikke at kristogrammet var reelt. Du lå og sov, og du tok ikke bilde av det (antar jeg, siden du ikke nevner det), så selv om du husker det tydelig, vil jeg tro at det var en drøm, eller kanskje søvnparalyse.

Men, for diskusjonens del, la oss late som om det var Gud som sto bak. I så fall vil jeg hevde at det virker som en Gud som ønsker å drive gjøn med folk, som ikke ønsker å gi tydelige, beviselige, forståelige tegn på at hen eksisterer og vil noe med deg, men som har glede av å forvirre mennesker. 

Det er helt ubrukelig å høre fra en ikke-troende når jeg faktisk spør
om religiøse folks meninger. Da blir dette bare spamming.
Søvnparalyse var det ikke, siden jeg kunne bevege meg og hadde ingen lammelser før eller etter

Lenke til kommentar
Atragon skrev (1 time siden):

Det er helt ubrukelig å høre fra en ikke-troende når jeg faktisk spør
om religiøse folks meninger. Da blir dette bare spamming.
Søvnparalyse var det ikke, siden jeg kunne bevege meg og hadde ingen lammelser før eller etter

Hvordan skal religiøse mennesker kunne gi deg noe bedre svar enn noen andre? De må tolke like fullt som andre mennesker, og du kan aldri vite om tolkningen er riktig. Og om du mener det er et filosofisk spørsmål bør vel alle svar være like interessante å tenke igjennom. Det KAN jo hende det var søvnparalyse? Dette var jo i 2008. Eller at noen tulla med deg? Eller kanskje det faktisk var Gud som ikke ville du skulle forlate kristendommen?

Dersom du tenker at religiøse mennesker kan gi bedre svar fordi de besitter kunnskap om Bibelen er det vel ikke lenger så filosofisk, men et forsøk på å forankre det som skjedde i virkelighet gjennom teologi. Ettersom man ikke kan være sikker på at Bibelen er sann er dette (for meg) en uinteressant øvelse. Gud er utrolig mange ganger mer kompleks enn oss, ingen mennesker kan fatte hva hen mener. 

Men nå gir jeg også et svar du ikke vil ha, beklager det.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atragon skrev (4 timer siden):

Mitt filosofiske spørsmål til dere kristne er da:
hvorfor valgte Gud å markere noen som han visste kom til å forlate religionen hans?
Det virker ikke logisk. Så hva er deres teori?

Det var jo din opplevelse, så det som er mye mer interessant er - hva tenkte og tenker du selv om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
Romeren skrev (46 minutter siden):

Det var jo din opplevelse, så det som er mye mer interessant er - hva tenkte og tenker du selv om dette?

Jeg tenker at hvis Gud eksisterer så kastet han vekk "ressurser"
og krefter på å markere en person han visste kom til å forlate religionen hans.
Derfor synes jeg dette er så merkelig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
HvemFormetMeningeneDine skrev (37 minutter siden):

La oss si det fantes en Skaper, hva får deg til å tro at det var.
Skaperen som ga deg et kristogram og ikke Hans motstander?

Tja, for all del, djevelen kan da ha gjort det.
Men da gjorde han en dårlig jobb, siden enhver kristen ville instinktivt gitt Gud credit for det
og fortsettet med sin kristne tro. Men hvorfor tror du personlig at Satan ville gjort det?

Lenke til kommentar
Atragon skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor tror du personlig at Satan ville gjort det?

Åpenbaringen: Og den store dragen ble kastet ned, den opprinnelige slangen, han som kalles Djevelen og Satan, og som villeder hele den bebodde jord. Han ble kastet ned til jorden, og hans engler ble kastet ned med ham.

Korinterne: Og det er ikke overraskende, for Satan selv gir seg stadig ut for å være en lysets engel.

Peter: Vær fornuftige, vær på vakt! Deres motstander, Djevelen, går rundt som en brølende løve og prøver å sluke noen.

Kanskje derfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
HvemFormetMeningeneDine skrev (25 minutter siden):

Åpenbaringen: Og den store dragen ble kastet ned, den opprinnelige slangen, han som kalles Djevelen og Satan, og som villeder hele den bebodde jord. Han ble kastet ned til jorden, og hans engler ble kastet ned med ham.

Korinterne: Og det er ikke overraskende, for Satan selv gir seg stadig ut for å være en lysets engel.

Peter: Vær fornuftige, vær på vakt! Deres motstander, Djevelen, går rundt som en brølende løve og prøver å sluke noen.

Kanskje derfor?

Dette skjedde i 2008 og verden eksisterer fortsatt.
Så her tror jeg både Gud og Djevelen er temmelig inkompetente og burde få ræva i gir

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
aklla skrev (10 minutter siden):

Som ikke-religiøs i følge deg selv er jeg litt overasket over hvor
stor tro du fortsatt har på gudene dine eksisterer og har laget merker på deg.

Du mener at jeg er religiøs utifra det lille du har sett av meg her på det store world wide web?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
aklla skrev (16 minutter siden):

Tror du gud/djevelen eller lignende lage kristogram på deg?

Jeg vet ikke. Men jeg er overhodet ikke overbevist om at det overnaturlige eksisterer.
Jeg identifiserer meg som agnostiker. Vennligst bruk siteringsfunksjonen slik at jeg vet
når jeg burde svare

Lenke til kommentar
Atragon skrev (8 timer siden):

Så la oss late som at dette var et "tegn fra Gud".
Mitt filosofiske spørsmål til dere kristne er da:
hvorfor valgte Gud å markere noen som han visste kom til å forlate religionen hans?
Det virker ikke logisk. Så hva er deres teori?

Nå er jeg troende, og tror forsåvidt at Gud kan gi folk tegn, men er i utgangspunktet skeptisk til slikt. Det er mange historier rundt slikt som ikke har stor troverdighet, men det finnes også noen som har det. Det første en bør gjøre er å utelukke naturlige eller medisinske forklaringer. Siden du sier du lå å sov, og våknet slik, ville den første tanken som slo meg være at jeg må ha ligget på hånda, og at det var et avtrykk i huden fra underlaget eller en ting jeg lå på. Eller var dette merket mer som en tatovering eller blekk (altså noe ikke-kroppslig)? Det kunne jo være at du lå på et stempel f.eks? Eller at noen drev gjøn med deg, og tusjet merket på hånden din? Men du sier det forsvant etter 20 minutter. Jeg antar du ikke tok tiden med stoppeklokke. Så det kan ha vært alt fra 10-30-ish minutter også? Uansett ville et stempel eller et tusj-merke ikke forsvinne etter 20 minutter (med mindre du vasket deg i 20 minutter da?). Så gitt informasjonen du har opplyst er min tanke et hudavtrykk etter noe du har ligget på (såfremt det var av kroppslig karakter).

Men du forutsetter i spørsmålet ditt at dette var et "tegn fra Gud". Det innebærer at Gud eksisterer. Hvis ikke kan det ikke være et "tegn fra Gud". Sånn sett spiller det ingen rolle om du tror på Gud eller ikke i en slik forstand. Ettersom det som eksisterer ikke avhenger av om mennesker tror det eller ikke.

Det sagt, så spør du hvorfor Gud gav deg dette merke selv om du valgte å forlate troen. Det kan jo være for å gi deg et trosstyrkende tegn, som også kan føre deg tilbake til troen på et senere tidspunkt. Jeg har ingen tro på at Gud tvinger seg på folk. På en slik måte at man må tro på ham på samme måte som man tror på eksistensen av sin egen nesetipp. Da blir det ikke et betydelig fritt valg å tro på Gud. Som Pascal sa (parafrasert); Gud har gjort det tilstrekkelig klart for dem med et åpent sinn og et åpent hjerte, men tilstrekkelig svakt for å ikke tvinge dem som er mer lukkede.

Du forlot uansett troen, og det står du jo helt fritt til. Jeg lurer litt på hvordan du selv forklarer det da? Du sier du vet ikke, men det må jo være noe som ligger i bakhodet å minner deg på det? Du sier jo også at du grubler over dette ofte, så jeg ville heller undersøkt sannhetsverdien nærmere rundt Guds eksistens på et filosofisk plan. Med mindre du bare ikke vil tro på Gud da. De finnes de også. "I don't believe in God...and I hate him"-typene.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atragon skrev (10 timer siden):

Jeg liker virkelig ikke å måtte lage denne tråden,
fordi jeg er ikke religiøs lenger. Faktisk så misliker jeg både religion og dets følgere veldig mye.
Så for meg er dette mer et filosofisk spørsmål, men for dere troende så
er det vel mer religiøst. 

Jeg har ofte grublet over en episode som skjedde i 2008.
Jeg lå og sov en ettermiddag, og våknet med at jeg hadde et kristogram
på venstre hånd. Naturligvis ble jeg forundret og jeg sjekket hånden i flere rom
med forskjellige lysstyrker. Jeg prøvde også å vaske hånden. Men symbolet forsvant ikke før etter 20 minutter.
Jeg har ikke opplevd noe liknende siden da. Min mentale og fysiske helse er flott
uten noe tegn til lidelser. Jeg er 30 år gammel nå.
Livet mitt har vært emosjonelt og økonomisk bra og stabilt.
Så derfor undres jeg over hva som skjedde den dagen

Så la oss late som at dette var et "tegn fra Gud".
Mitt filosofiske spørsmål til dere kristne er da:
hvorfor valgte Gud å markere noen som han visste kom til å forlate religionen hans?
Det virker ikke logisk. Så hva er deres teori?

I den grad dette var en beskjed fra Gud, så ga han deg et valg. Du sier at han visste hva du ville velge, det er jeg enig i. Ut ifra dette mener du så at det var meningsløst å gi deg valget, det er jeg uenig i.

Du fikk valget og du tok en avgjørelse. Det tror jeg alle mennesker gjør, forskjellen på deg og dem er vel at det var nokså tydelig at du tok det og en bevisst handling.

Jeg er enig med Futasje i at det kan også ha et videre formål å gi deg tro seinere i livet. Men også da vil du ha valget, slik jeg ser det.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atragon skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at hvis Gud eksisterer så kastet han vekk "ressurser"
og krefter på å markere en person han visste kom til å forlate religionen hans.
Derfor synes jeg dette er så merkelig

Hvis Gud er den han i bibelen sier han er, så gir han ikke opp noen. Og målt mot at Jesus døde for alles synder er et kristogram fra eller til ikke mye i den store sammenhengen.

Det som avgjør er hvordan du selv forstår det du har opplevd og hva du gjør med det. Hva ville Gud - om han eksisterer - si deg med dette?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...