Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

å kjøpe bolig på leirgrunn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leire er ganske vanlig. Det finnes ulike typer, og terrenget avgjør hvor stort problem det eventuelt er. Det kommer også an på om leira bare er rundt huset, eller også under. Siden du spør, er det problemer med huset eller omgivelsene som gjør at du mener det bør gjøres noe? Sett på kart over grunnforhold? Takstmann har kanskje skrevet noe?

Lenke til kommentar

Det står boligen er satt opp på leirgrunn, og det er i en boligfelt. Og det er en del bevegelser mot grunnmur. 

Spørsmålet er hvilke tiltak man kan gjøre når en grunnmur allerede er satt. 

Jeg forstår jo såpass at når man bygger nytt, da fjerner man leiren og fyller med pukk deretter. Vet ikke hva dem har gjort i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 minutter siden):

Du er uklar i ditt første innlegg. Beskriv hva som er problemet eller undringen.

Hus er bygget på leirgrunn i all moderne tid. Det er ikke et problem i seg selv. 

Jeg forstår det. Men jeg får inntrykk alt er ikke gjort riktig når dem bygget på den tid. For  det er visstnok bevegelse i grunnmur i betong, dører blir vanskelig å åpne på vinteren. 

Lenke til kommentar

Det hender at det kan bli mye trykk på grunnmur ja, spesielt i skrått terreng. Du sier dørene er trange om vinteren. Det er kanskje våt leire som fryser da? Eller om hele kjelleren er fuktig. Frosten går ikke spesielt langt ned. Kan hende det går an å bedre på tingene med grunnmursplater og evt. forbedre dreneringen. Ikke at jeg er noen ekspert på dette altså. En skal nok ta problemer med grunnmur på alvor. Litt fukt og salt og slikt er ikke noe å bry seg om, men setninger og trykk, ja det kan ha betydning. Bør kanskje høre med en fagkyndig, om ikke takstmann kan hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kjem ann på mange forhold, der det viktigaste spørsmålet er om det er fare for at leira kan bli til kvikkleire. Om dette utgjer eit problem eller ikkje kjem heilt ann dybde, helling og kor stort område det er snakk om. 

Leira i seg sjølv er svært kompakt, toler stor belastning og er eit stabilt underlag. I marin leire er det salt som stabiliserer, men om saltet blir vaska ut av til dømes ein bekk eller regn så kan leira bli kvikk. Då vil ein kunne få leirskred om leira blir flytta på. Typiske orsaker er at ei elv grev seg eit nytt løp i leira slik at den blir ustabil, eller på grunn av menneskleg graveaktivitet. Det er fleire kvikkleireskred som har blitt starta på grunn av graving på ei tomt. 

For å vurdere farenivået så må ein vurdere heile området, ikkje berre din tomt isolert sett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (3 timer siden):

Det hender at det kan bli mye trykk på grunnmur ja, spesielt i skrått terreng. Du sier dørene er trange om vinteren. Det er kanskje våt leire som fryser da? Eller om hele kjelleren er fuktig. Frosten går ikke spesielt langt ned. Kan hende det går an å bedre på tingene med grunnmursplater og evt. forbedre dreneringen. Ikke at jeg er noen ekspert på dette altså. En skal nok ta problemer med grunnmur på alvor. Litt fukt og salt og slikt er ikke noe å bry seg om, men setninger og trykk, ja det kan ha betydning. Bør kanskje høre med en fagkyndig, om ikke takstmann kan hjelpe.

jeg har fått sett på boligen i dag, og jeg kan vel trygt si grunnmuren, som er 2,4 høy i kjelleretasje har blitt trykt 0,5 meter inn i boligen (betong) fra ene lang siden. Så ikke spør meg hvorfor de som selger boligen ikke har gjort noe med dette før, og man skulle tro dette var forsikringssak for deres del. Alt virket skjevt. Selv garasjen som er bygd 20 år etter var skjev. Så det må da være mye bevegelser i grunnen. 

Slik jeg ser det for å gå i gang med sånn restaurerings prosjekt, så er det ikke vits å starte på det andre(altså alt) før man har opprettet en god grunnmur. Slik jeg ser det så er prisantydningen altfor høy, og ikke dette tilfellet vil jeg si for en oppegående person så finnes det ikke skambud. 

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang å tenke på et slikt prosjekt. Det er jo kostnader i alle retninger, og jeg vet ikke hva det koster å heise en hel enebolig, og kan man virkelig mure en helt ny langside av grunnmur med boligen over seg?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 timer siden):

Det er jo kostnader i alle retninger, og jeg vet ikke hva det koster å heise en hel enebolig, og kan man virkelig mure en helt ny langside av grunnmur med boligen over seg?

Aner ikke omfanget av skaden eller hvor mye som må byttes. Er det lite nok kan det være nok med å stive av kjelleren innvendig. Men er det for ille så må du nok belage deg på noen hundre tusen før du i heletatt kan begynne å rive den skadede veggen. 

Her kan det være en idé å ta kontakt med et firma som utfører slikt arbeid og høre om de kan komme på befaring og gi et prisestimat. 

 

Ja, ingen problemer å løfte huset helt av muren og bygge helt ny kjeller om det ønskes. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 timer siden):

I teorien ikke, men vi hadde skjeve dører og vinduer i en årrekke i etterkant, og pipa fikk en trøkk selv om alt ble gjort riktig (tilsynelatende).

Jo, både i teori og praksis kan man løfte huset helt av grunnmur og bygge ny kjeller. Kostnadene derimot er ofte det som setter stopper.

Lenke til kommentar
On 21.9.2023 at 12:27 AM, stamkunde said:

[...] har blitt trykt 0,5 meter inn i boligen (betong) fra ene lang siden. [...]

Såpass, ja. Tror ikke det finnes noen enkel løsning på det. Veggen må nok skiftes ut og så bør det antagelig graves en del og gjøres tiltak som holder igjen trykket eller flytter det annensteds. Selv om ny vegg gjøres sterkere så er jo betong (armert eller ikke) et "mykt" materiale. Det blir nok kostbart det der, høres det ut som.

Det trengs vel ikke å løfte hele huset for å skifte én vegg, da. Jeg antar det går an å bruke noen stag/hydralikk til å holde igjen og at man river og bygger nytt stykkvis bortover.

Endret av Verm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...