Gå til innhold

Hvordan fikser vi fruktbarheten?


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det først nå folk har skjønt hvor mye jobb det faktisk er å oppdra barn? Hvorfor kunne ikke en kvinne i 1990 eller 2010 forstå det?

Og studier viser at vi får færre, ikke flere barn enn vi ønsker.

 

Fordi før lente man seg mer på besteforeldre o.l. til dette, mens besteforeldrene nå har mindre tid til å bistå enn før. For eksempel.

Studier viser også at mange som får 2 barn holder igjen å få flere fordi det er mye jobb og forsakelser forbundet med å få flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, knopflerbruce said:

Fordi før lente man seg mer på besteforeldre o.l. til dette, mens besteforeldrene nå har mindre tid til å bistå enn før.

Dette er en faktisk forverring av forholdene for å få barn, så hvorfor nevnte du ikke dette når jeg spurte deg hva som har blitt verre?

Det er også et problem vi kan prøve å løse. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, knopflerbruce said:

Du var vel borte fra chatten her i en måned(?), så ikke klag over en dag. Og nei, jeg er ikke for noen særskatt for single.

Da er vi enige? Var da ikke så vanskelig å si det vel?

Du har også vært aktiv her etter siste posten min, så hadde lett mulighet til å svare "Ja, er enig i at vi ikke skal ha en særskilt skatt for single/barnløse". Jeg har andre viktigere saker å drive med enn å bruke mye av tia mi her, så ikke klag. :p

Endret av Yakamaru
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Dette er en faktisk forverring av forholdene for å få barn, så hvorfor nevnte du ikke dette når jeg spurte deg hva som har blitt verre?

Det er også et problem vi kan prøve å løse. 

Fordi jeg ser ikke på det som en forverring av situasjonen som helhet. Man bør ikke lene seg på besteforeldre til dette.

Aner ikke hvordan du har tenkt å "prøve å fikse det", heller. Å få besteforeldre bort fra en aktiv livsstil til en hvor de skal bruke mer tid på barnepass, er ikke en egnet løsning for samfunnet eller for individet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 timer siden):

Da er vi enige? Var da ikke så vanskelig å si det vel?

Du har også vært aktiv her etter siste posten min, så hadde lett mulighet til å svare "Ja, er enig i at vi ikke skal ha en særskilt skatt for single/barnløse". Jeg har andre viktigere saker å drive med enn å bruke mye av tia mi her, så ikke klag. :p

Tråden heter "hvordan fikser vi fruktbarheten?" - og spørsmål om særskatt for single angår ikke trådens tema. Derfor betrkater jeg det ikke som viktig å besvare det. Men gratulerer - du fikk viljen din. Fornøyd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knopflerbruce said:

Fordi jeg ser ikke på det som en forverring av situasjonen som helhet. Man bør ikke lene seg på besteforeldre til dette.

Jeg spurte deg ikke om hva som har blitt verre generelt, men hva som forverrer fruktbarheten.

Hvis du mener mindre hjelp fra familien fører til lavere fruktbarhet, men du ønsker ikke å gjøre noe med det fordi du mener det er positivt, så bør du si det istedenfor å late som om det ikke er en faktor og skylde på manglende likestilling.

Quote

Aner ikke hvordan du har tenkt å "prøve å fikse det", heller. Å få besteforeldre bort fra en aktiv livsstil til en hvor de skal bruke mer tid på barnepass, er ikke en egnet løsning for samfunnet eller for individet.

Jeg tror vi skal bi enige om at det er et problem før vi diskuterer hvordan det skal bli fikset. Idag er det fortsatt mange besteforeldre som aktivt hjelper, så trenden kan fortsette eller snu. Jeg antar du ønsker at trenden fortsetter og barn blir utelukkende foreldrenes ansvar.

Du fortalte i dine tidligere innlegg at menn må gjøre mer hjemme for å øke fruktbarheten. De må også ofre økonomien på grunn av boligprisene og du sier nå at det er positivt at deres familie gjør alt annet enn å hjelpe dem med barna. Så hvorfor skal voksne menn og kvinner ofre sin livstil for barn, de vil naturligvis gjøre som resten av samfunnet og ha en aktiv livstil uten barn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Det må jo til engang i blant, men kanskje ikke så ofte som husmorskole generasjonen og deres etterkommere mener det bør gjøres.

Enig med deg i at noen skal være litt for perfeksjonistiske. Men du trenger liksom ikke dra alle damer under en kam, hvis det var damer du siktet etter. Jeg vet om menn jeg som er mer nøye på dette enn dama er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en interessant artikkel om temaet

Quote

The Failure of Feminist Natalism

Europe is living through a stunning fertility collapse.

...

 

Having given up on the male-breadwinner model decades ago and actively promoted gender egalitarianism for just as long, Western countries “going back” to patriarchy is hardly a viable model. They all lack the social preconditions for a family wage, a remasculinization of higher education, legal coverture (aka “marital unity”), or employment preferences based on marital status. Yet data from the past 10 years strongly suggest that feminism is no longer a viable model, either. Economic explanations of recent fertility declines are exceptionally weak, according to research by economists and demographers. Rather than looking only to social causes, it is time for more research into potential psychological, biological, and environmental reasons behind family decline. Policymakers in Western countries are going to have to get a lot more creative if they hope to stave off the failure of the most basic of social functions: successful reproduction of the next generation.

https://www.compactmag.com/article/the-failure-of-feminist-natalism/

Lenke til kommentar

En årsak til færre barn: Aupair-ordningen er avsluttet. Kvinner i høyere stillinger, hadde tidligere aupair i hjemmet.  Arbeiderpartiet med arbeidslinjen, snakker som alle er superwomen og superfamilier.

Sitat

https://klassekampen.no/artikkel/2018-01-16/jobbet-56-timer-i-uka

I forrige uke gikk NHO-sjef Kristin Skogen Lund ut i Dagens Næringsliv og forsvarte bruk av au pair som et tiltak for å få kvinner til å jobbe mer (2018).

Altså ikke som et tiltak for å få flere barn. Kristin Skogen Lund har fire barn. Mens Erna ett år senere oppfordret kvinner til å få flere barn i nyttårstalen. Og nå kaller man den rekordlave fruktbarheten for et faresignal.

https://www.vg.no/nyheter/i/Llvp84/rekordlav-fruktbarhet-faresignal-for-norge

Sitat

Politikerne foreslår ulike tiltak, som å styrke barnefamilienes økonomi, endre foreldrepermisjon, og forbedre fødselsomsorg.

4 dagers uke har vært oppe, for å legge mindre press på barnefamiliene.

Krfs familievennlige politikk med innførselen av kontantstøtte førte til at kvinner som hadde svak tilknytning til arbeidslivet kunne gå hjemme, noe som ikke var til deres eget beste. Det er ikke nok at kvinner får lønn i himmelen når de blir minstepensjonister, kanskje uten enkepensjon.

Elefanten i rommet for kvinner, er å bli byttet ut med en yngre utgave etter noen år. Det er en fordel at begge parter har en lønn å leve av ved skilsmisse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

En årsak til færre barn: Aupair-ordningen er avsluttet. Kvinner i høyere stillinger, hadde tidligere aupair i hjemmet.  Arbeiderpartiet med arbeidslinjen, snakker som alle er superwomen og superfamilier.

Du må nok vente noen år før du kan dra den slutningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Kan nok være det. Prøvde å finne flere årsaker. Størsteparten av arbeidende kvinner har jo aldri brukt aupair-ordningen.

Ser det var 829 au-pairer i Norge i 2022. Så det er ikke snakk om mange barnefamilier nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Subara said:

En årsak til færre barn: Aupair-ordningen er avsluttet. Kvinner i høyere stillinger, hadde tidligere aupair i hjemmet.  Arbeiderpartiet med arbeidslinjen, snakker som alle er superwomen og superfamilier.

Effekten av å avslutte ordningen er trolig begrenset, ettersom det er få som har au pair. Derimot, så er konsekvensene verre enn beskrevet. Mange au pairer gifter seg med norske menn og får barn, noe som bidrar til å redusere barnløsheten i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Effekten av å avslutte ordningen er trolig begrenset, ettersom det er få som har au pair. Derimot, så er konsekvensene verre enn beskrevet. Mange au pairer gifter seg med norske menn og får barn, noe som bidrar til å redusere barnløsheten i Norge.

Ja, det er er et poeng. Avhengig om man kaller det for kulturutveksling eller slaveri, så går fødselsraten noe opp.

Det fikk meg til å tenke på, at nå har det blitt vanskeligere for utenlandske studenter å studere i Norge, da de må betale for utdanningen el. Det vil også få ned fødselsratene litt, men tror ikke det gir de helt store utslagene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, knopflerbruce said:

Kanskje man må begynne å tenke i retning av matriarkatet, siden hverken patriarkat eller likestilling (feminisme) passer. Langs den aksen er det ikke flere muligheter.

Poenget i artikkelen er at man skal se etter andre løsninger, ikke lete desperat etter en løsning langs en enkelt akse.

Lenke til kommentar

For å snakke om min vennegjeng på 8 så er vi alle rundt 30, alle er ferdig med studiene, ingen har råd til en familiebolig i nærheten av der vi vokste opp. Men foreldrene våre som ikke har små barn sitter på familieboliger som de ikke selger før de blir så gamle at de nærmest blir tvunget til å flytte inn i bittesmå tilpassede leiligheter eller sykehjem. Det er de eldre som gjør det vanskelig 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
majer skrev (27 minutter siden):

For å snakke om min vennegjeng på 8 så er vi alle rundt 30, alle er ferdig med studiene, ingen har råd til en familiebolig i nærheten av der vi vokste opp. Men foreldrene våre som ikke har små barn sitter på familieboliger som de ikke selger før de blir så gamle at de nærmest blir tvunget til å flytte inn i bittesmå tilpassede leiligheter eller sykehjem. Det er de eldre som gjør det vanskelig 

Merker at ting har forandret seg negativt siden jeg og min vennegjeng var ca 30, det var da alle* skaffet seg skikkelig bolig, fast partner, begynte å få barn 😟

*=vel nesten alle da. De fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

De bare nekter å dø, hva faen er gærent med denne livsglade gjengen, faen meg på tide gjeninnføre ættestupet.

Problemet er skattesystemet. Vi har 1% formueskatt på bankinnskudd som stiger med 0-3% hvert år, men nesten null skatt på eiendom som har steget med 5 - 10% de siste 20 årene.

Det gir ingen mening å selge og eldre ender opp med å bo alene i store villaer nær sentrum.

image.png.770232bb132fa4ecbd15f3c20c8b4da7.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...