Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor fortsatt så dyr diesel?


dan83

Anbefalte innlegg

Det er som med strømmen, vi produserer strøm og flytende drivstoff selv, men vi har INGEN fordeler av det, alt er dyrt, meningmann skal tas, har han noe til overs, tas det også, velkommen til Norge, den siste kommunistiske stat.
Selg billig innenlands og like dyrt utenlands som idag, de hadde kjøpt uansett, win win for alle, utenom de i utlandet, men hvem bryr seg om de? Den norske stat bryr seg ikke en gang om sine egne.

Jeg "måtte" bytte til elbil i våres, men prisene på pumpene irriterer meg enda, vi lager ting selv men fortsatt så er det dyrt, jada dere kan skylde på den dollarn så mye dere vil, men akkurat det der kunne man glatt ha kommet seg unna.
Elbil valget var bare pga lommeboka.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
meg0709 skrev (12 minutter siden):

Det er som med strømmen, vi produserer strøm og flytende drivstoff selv, men vi har INGEN fordeler av det, alt er dyrt, meningmann skal tas, har han noe til overs, tas det også, velkommen til Norge, den siste kommunistiske stat.
Selg billig innenlands og like dyrt utenlands som idag, de hadde kjøpt uansett, win win for alle, utenom de i utlandet, men hvem bryr seg om de? Den norske stat bryr seg ikke en gang om sine egne.

Jeg "måtte" bytte til elbil i våres, men prisene på pumpene irriterer meg enda, vi lager ting selv men fortsatt så er det dyrt, jada dere kan skylde på den dollarn så mye dere vil, men akkurat det der kunne man glatt ha kommet seg unna.
Elbil valget var bare pga lommeboka.

 

Jeg kjører bare toyota og de har holdt litt igjen på el-biler, så jeg får vel beholde dieselbilen  min en god stund til. Hybrid er ikke aktuelt, bensin er som regel enda dyrere og jeg kjører en del lange turer i året!(der dieselbil har sin fordel)

Lenke til kommentar

Men spørsmålet er, tror dere en 10 år gammel dieselbil(rav4) med manuelt gir og forhjulstrekk , som er blitt tatt godt vare på, vill ha noe som helst verdi om 5års tid? Jeg tenker, det vill vel alltid være noen særinger der ute som fortsatt ønsker diesel og manuelt gir?

Hvis det hadde vært opp til meg, så kan jeg ha denne bilen til jeg blir pensjonist, men det lønner seg vel nok ikke. Mistanke om at diesel prisene bare vil øke gradvis med årene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Beklager. Den var siktet mot WiiBoy.

 

Du forstår virkelig ikke dette med strømproduksjon. Det er ikke sammenlignbart med produksjon av fossilt drivstoff overhode.

Produsere strøm er noe man lærer på barneskolen, og det krever svært lite utstyr. Det er mange minianlegget i Norge. Noen som er lukket og helt private, noen er åpne og leverer til nettet.

Strøm er ikke på noen som helst måte en monopolistisk vare, slik som fossilt drivstoff er. Du kan fullt og helt gå "offgrid" og leve på egen strøm. Det er dog ikke noe jeg vil anbefale, men det er mulig dersom prisene går bananas.
Det er ikke mulig med fossilt drivstoff (med mindre du slutter å kjøre fossilbil).

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, WiiBoy said:

Produsere strøm er noe man lærer på barneskolen, og det krever svært lite utstyr. Det er mange minianlegget i Norge. Noen som er lukket og helt private, noen er åpne og leverer til nettet.

Ja jeg skjønner deg. Og er enig med deg at alle som ikke skjønner dette og sliter med høye strømpriser, industri og næring som går konkurs eller må flytte utenlands er idioter som ikke allerede har gjort dette. Politikerne er også idioter som ikke bare har bedt alle om å lage sin egen strøm med noen kobberledninger og magneter i stedet for å gi strømstøtte og greier. Eller bedt folk sette opp vindmøller eller solcellepaneløer i leilighetene og boligblokkene sine.

Og de som klager på drivstoffprisen kan jo bare plante sukkerplanter eller whatever og lage biodrivstoff, etanol eller hva det måtte være. Det er jo ikke vanskelige greier.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, sedsberg said:

 

Kjernen i argumentet er at du vil ikke kunne lage bensin. Du kan derimot lage noe tillsvarende. Men du vil ikke klare å være i nærheten av monopolprisene som er mulig på petroleumsprodukter. 
Mens med solceller blir noe annet. Du skal ikke være så mye lengre sør enn Trønderlag og en Europeisk strømpris før du "går i pluss" i den grad det går ann. Fordi alt av konsumprodukter bortsett fra ovnen og varmtvannstanken er energigjerrige.

Dimensjoneringen for anlegget for llitt strøm og stikkontaktstrøm er helller ikke allverden, kontra en fullverdig powerwall.  Industrien vil ikke ha denne muligheten(strømgjerrige apparater), da de krever for mye landareal for å få tak i hva som ville vært kraft fra et ganske heftig fossefall eller to.
Men det er heller ingenting som stanser industrien fra å lage Norge største solcellepark, for å kun drive foredling.  Bortsett fra filleting som kapital, investering, bundet kapital realkostnader, infrastruktur og tomtetillgjengelighet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, sedsberg said:

Ja jeg skjønner deg. Og er enig med deg at alle som ikke skjønner dette og sliter med høye strømpriser, industri og næring som går konkurs eller må flytte utenlands er idioter som ikke allerede har gjort dette. Politikerne er også idioter som ikke bare har bedt alle om å lage sin egen strøm med noen kobberledninger og magneter i stedet for å gi strømstøtte og greier. Eller bedt folk sette opp vindmøller eller solcellepaneløer i leilighetene og boligblokkene sine.

Og de som klager på drivstoffprisen kan jo bare plante sukkerplanter eller whatever og lage biodrivstoff, etanol eller hva det måtte være. Det er jo ikke vanskelige greier.

Enten så troller du, eller så klarer du ikke lese/forstå.

Fossilt drivstoff er i en monopolistisk situasjon dominert av noen få store aktører, og det er svært vanskelig (på grensen til umulig) å konkurrere med de eller å være selvberget på fossilt drivstoff.

Du påstod at strøm er tilsvarende monopolistisk, og det er bare helt absurd.

Denne avsporingen stopper her fra min side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...