Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn og foreldres egentid


Gjest 4c5dc...15f

Anbefalte innlegg

Gjest 4c5dc...15f

Hei 🙂
Dette er hovedsaklig spørsmål til dere andre som er foreldre.

Vi har 2 barn, der eldste er rundt 3 år.
Jeg har tidligere hatt som hobby å spille dataspill og lese bøker.

Nå har jeg ikke spillt et spill på 2 år, og ikke åpnet en bok på 2 år.
Jeg kjenner jeg virkelig begynner å savne å kunne sitte for meg selv og slappe av, om ikke annet 2-3 timer i uka. Om det er spill eller en bok er samme for meg.

Får dere andre foreldre til dette, eller er slike aktiviteter på vent for dere også?

Anonymous poster hash: 4c5dc...15f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4c5dc...15f
:utakt skrev (1 time siden):

Ja, slike aktiviteter får vi til. Hva gjør du etter at barna har lagt seg for kvelden? I løpet av en hel uke burde det vel gå an å legge inn et par timer til egne hobbyer, hvertfall når de foregår inne i huset. 

 

Kona vil ikke at ungene skal leveres 7 og hentes 17. At det ikke er bra for barnas tilknytning å være så lenge borte.
Hun vil jeg skal levere 8 og hente rundt kl 16. Og i tidsrommet før kl 8 må jeg gjøre klar eldstemann(tisse,pusse tenner, klær, solkrem, matpakke, og å leke litt med han).
Når jeg kommer tilbake fra barnehagen 08:20, må jeg spise frokost. Fra 08:20 og frem til det faste morgenmøtet kl 09 vil kona at jeg skal være med henne på morningene.

Hver dag går jeg altså 1-2 timer i manko mtp jobben min, som jeg må tigjen på kvelden etter at ungene sover.
Da er det ikke veldig mye tid igjen..kanskje 1-2 timer. Og den tiden vil kona vi skal ha sammen, når vi først har tid uten barn og jobb.

Anonymous poster hash: 4c5dc...15f

Lenke til kommentar

Dere har organisert dagen helt annerledes enn oss, men jeg skal ikke mene for mye om det. Alle må finne noe som funker for seg. 

Hvis dere har 1-2 timer til rådighet hver kveld, så syns jeg ikke det er urimelig at én av de kveldene kan være åpen for "alenetid" hvis den ene ønsker det. Har ikke hun også noen interesser hun kan bruke en time på? Enten det er å gå ut for en kaffe med en venninne, dra på trening, lese, se en episode av favorittserien ... noe? 

Jeg syns du bør være tydelig mot henne på at dette er viktig for deg, du trenger av og til en time eller to for å gjøre dine greier, hvordan løser vi det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 4c5dc...15f skrev (40 minutter siden):

Fra 08:20 og frem til det faste morgenmøtet kl 09 vil kona at jeg skal være med henne på morningene.

Hvorfor kan ikke kona levere i barnehagen og ta morgenstell slik at du får begynt å jobbe tidligere, hvis hun uansett er hjemme? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 4c5dc...15f said:

Kona vil ikke at ungene skal leveres 7 og hentes 17. At det ikke er bra for barnas tilknytning å være så lenge borte.
Hun vil jeg skal levere 8 og hente rundt kl 16. Og i tidsrommet før kl 8 må jeg gjøre klar eldstemann(tisse,pusse tenner, klær, solkrem, matpakke, og å leke litt med han).
Når jeg kommer tilbake fra barnehagen 08:20, må jeg spise frokost. Fra 08:20 og frem til det faste morgenmøtet kl 09 vil kona at jeg skal være med henne på morningene.

Hver dag går jeg altså 1-2 timer i manko mtp jobben min, som jeg må tigjen på kvelden etter at ungene sover.
Da er det ikke veldig mye tid igjen..kanskje 1-2 timer. Og den tiden vil kona vi skal ha sammen, når vi først har tid uten barn og jobb.

Anonymous poster hash: 4c5dc...15f 

Hva er det kona gjør, passer hun på den minste? Isåfall vil problemet forsvinne snart når den yngste drar til barnehage. 

Hvis ikke så må du be kona om å enten hente eller levere barnet. Da vil du få nok tid til å jobbe og slipper å jobbe om kvelden.

Lenke til kommentar

Har du spurt kona om du kan få tilbake testiklene dine fra håndveska hennes?

Har ikke du behov som trenger å dekkes, på lik linje med hennes? At du skal kunne tilbringe en eller to kvelder i løpet av arbeidsuka uten å sitte og holde hender bør jo være helt greit!

Så er dere tydeligvis inne i en tung tid, som jeg leser det, så har dere en som går i barnehage og en som ikke har begynt, og som hun må være med store deler av tiden. Da kan det selvfølgelig være utfordrende, men man finner selvfølgelig noen små stunder i hverdagen til "egoistiske" prosjekter!

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 4c5dc...15f said:

Får dere andre foreldre til dette, eller er slike aktiviteter på vent for dere også?

Anonymous poster hash: 4c5dc...15f

Nå er det en stund siden barna var så små, men vi hadde ikke noe problem med det, bortsett fra i den første tiden etter fødselen. Det blir nødvendigvis noe mindre egentid, men vi klarte fint å få lest bøker, spille spill o.l. Hobbyer som kan gjøres hjemme er ihvertfall ikke noe problem. 

Lenke til kommentar

De må planlegge for å ha eigentid, men det vil uansett bli lettare å få til når dei blir litt eldre. Med fleire små born i heimen går det meste av dagen vekk til “livet” uansett, men det er absolutt mogleg å legge til rette for at du kan halde på med dine ting.

Om kona vil at det skal vere fellestid så er kanskje der staden å starte.

Lenke til kommentar

Jeg har tre barn. Jeg har fått to relativt tette. En på 1 år og en på 2,5 år (og en på 7år)

Første tiden er naturligvis kun baby, baby, baby, men nå får jeg klemt inn egentid i løpet av uken hvor jeg får dyrket hobby. Dette har jeg kommunisert viktigheten av til min samboer, og det samme gjør hun til meg. 

Nøkkelen er kommunikasjon. Si klart og tydelig at du trenger egentid. Det er ikke urimelig etter 2 år med småbarn.

 

Men så blir denne problemstillingen mye enklere jo eldre de blir.

 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Har 2 unger på 8mnd og 3 år.

Når første mann kom til verden, så var det jo kun mor som stelte og ammet han, jeg var der og hjalp til så godt jeg kunne, men hadde som regel x-antall timer jeg kunne bruke på seg selv hver uke(jobber på sjøen og har en 1 uke på og 2 uker fri)

Men når han ble noen mnd så tok eg han alltid med meg på "data"rommet og drakk kaffe mens jeg trykket og kanksje spilte litt, hvor han satt i vippestol og jeg vippet litt på han til han sovnet. Så fikk mor sove litt frampå.

Når han ble så gammel at man fikk skikkelige leggerutiner, legger han fast kl 1900, så var det mange timer igjen av kvelden, så da ble det "spilling" et par timer hver tredje kveld. Viktig å gi fruen litt oppmersomhet også ;)

Når hu minste kom til verden så har det blitt dog mindre tid, men hun er akkurat kommet i leggerutinen, men kjenner at det tar mer energi med 2 unger, så prøver nå å spille et par timer i uka, men er som regel stupings når klokka passer 22  😛

Welcome to småbarnslivet :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...