Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GPU slutter å fungere


Anbefalte innlegg

Får ikke alltid bilde fra GPU. Er som om den ikke eksisterer i PCen. Kan det være noe hardware som er inkompatibel som tar knekken på GPU? 

Litt bakgrunnsinfo. 

Oppdaterte PCen i våres. Nytt hovedkort, CPU og RAM. 

  • Ryzen 9 7900X
  • Asus ROG Strix X670E-F gaming wifi
  • 2 x 16GB RAM

Eldre hardware:

  • RTX 3080 (nå byttet ut med 4080)
  • EVGA G2 1300W PSU
  • Noen M2 SSDer

Tok vel under 2 uker etter at jeg byttet hovedkort etc at 3080 kortet begynte å tulle. Skjermen gikk i svart ved oppstart av spill. Etter vært også ved oppstart av maskinen. Kortet er erstattet med et 4080 kort og alt var i orden en stund. Det har begynt å tulle igjen nå så har for tiden 4080 ute av maskinen. 

Feilsøkte en del i ifb med at 3080 kortet tok kvelden. RAM virker stabil, CPU virker stabil. 

Kan hovedkortet føre til denne feilen? Eller er det PSU som er for gammel og ikke klarer å henge med i svingene? Mulig PSU er fra 2015. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrHorgen skrev (2 minutter siden):

Aldri falt meg inn. Ikke vært et problem før og nå er knapt vifter i pcen siden både front og sidedøra er tatt. 

Prøv neven i kabinettet. Om det fremprovoserer problemet så kan det være dårlig PCI-slot eller annen løs maskinvare/connector. Skjer det ingenting så ville jeg prøvd å bytte PSU.

Lenke til kommentar

Kan være feil i PSU, men også kablene, kontakt problemer etc. og ikke bruk pcie splitter for skjermkort power kabel etc. I utgangspunktet er jo din PSU "overkill" så lenge den virker.

Har du sjekket Event Viewer loggen i Windows?
Er det noen gamle drivere fra gammelt hk etc, som lager problemer ?

Lenke til kommentar

Når du mister bilde... er det da bilde på onboard GPU istedet?

Jeg hadde Asus ROG Strix X670E-E og et 4070ti i et par måneder og sleit skikkelig med at veldig ofte så nekta hovedkortet å benytte noe annet enn onboard GPU. Kunne restarte en 5-6 ganger så plutselig fungerte det helt fint, fram til neste restart igjen. Bytta om kabler fra 4070 til onboard så hadde jeg bilde, men 4070 kortet var ikke å se i device manager og jeg måtte begynne restart-dansen igjen fram til det fungerte.

Oppdaterte BIOS til det som (da) var nyeste versjon og da fungerte det litt mer stabilt igjen helt til hovedkortet bare døde en dag. Endte opp med å kjøpe et annet X670 uten onboard GPU, benytter samme CPU og skjermkort og hardware ellers og nå fungerer det fint.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 timer siden):

Prøv neven i kabinettet. Om det fremprovoserer problemet så kan det være dårlig PCI-slot eller annen løs maskinvare/connector. Skjer det ingenting så ville jeg prøvd å bytte PSU.

Tenker du at jeg drar litt i kortet og ser om dette framprovoserer problemet? 

 

Wheeljack skrev (1 time siden):

Når du mister bilde... er det da bilde på onboard GPU istedet?

Jeg hadde Asus ROG Strix X670E-E og et 4070ti i et par måneder og sleit skikkelig med at veldig ofte så nekta hovedkortet å benytte noe annet enn onboard GPU. Kunne restarte en 5-6 ganger så plutselig fungerte det helt fint, fram til neste restart igjen. Bytta om kabler fra 4070 til onboard så hadde jeg bilde, men 4070 kortet var ikke å se i device manager og jeg måtte begynne restart-dansen igjen fram til det fungerte.

Oppdaterte BIOS til det som (da) var nyeste versjon og da fungerte det litt mer stabilt igjen helt til hovedkortet bare døde en dag. Endte opp med å kjøpe et annet X670 uten onboard GPU, benytter samme CPU og skjermkort og hardware ellers og nå fungerer det fint.

Ja, har bilde fra hovedkortet. Nå har vel 7900X en intern GPU som benyttes for dette bildet. Men har ikke prøvd å framprovosere feil på hovedgpu når også onboard GPU brukes. 

 

50z skrev (1 time siden):

Kan være feil i PSU, men også kablene, kontakt problemer etc. og ikke bruk pcie splitter for skjermkort power kabel etc. I utgangspunktet er jo din PSU "overkill" så lenge den virker.

 

Har du sjekket Event Viewer loggen i Windows?
Er det noen gamle drivere fra gammelt hk etc, som lager problemer ?

 

Ja den er jo i utgangspunktet mer enn kraftig nok, men så er den også siden 2015. Vært mye bruk av den siden da og kanskje komboen med nyere hardware ikke er helt heldig. 

Kernel-power 41. Men den kan også komme fra at jeg holder av-knappen nede til maskinen skrur seg...?

Siden jeg reinstallerte windows så burde ikke være noen gamle drivere som lager problemer. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrHorgen said:

Ja, har bilde fra hovedkortet. Nå har vel 7900X en intern GPU som benyttes for dette bildet. Men har ikke prøvd å framprovosere feil på hovedgpu når også onboard GPU brukes. 

Kan muligens være en idè og oppdatere BIOS hvis du ikke har gjort det. Tror det var 1202 som "fiksa" problemet på mitt gamle hovedkort.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x670e-f-gaming-wifi-model/helpdesk_bios/

Anbefaler å google litt om versjonsnummeret du eventuelt prøver, veit at det har vært mye rart med Asus sine hovedkort i det siste og biosene som har kommet ut.  Nyere BIOS versjoner har også fiksa masse smårusk med CPU voltage. Jeg kjører 1303 nå på mitt nye hovedkort (X670-E Extreme).

Lenke til kommentar
MrHorgen skrev (5 timer siden):

 Kernel-power 41. Men den kan også komme fra at jeg holder av-knappen nede til maskinen skrur seg...?

Fikk også noe Kernel Power 41 feilmeldinger tidligere. Etter at jeg oppdaterte til nyeste BIOS så har jeg ikke hatt det problemet lengere. Trodde det var noe feil med PSUen min, men var samme problemet med flunkende ny PSU.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 timer siden):

Når det gjelder RAM så kan det være greit å vite hvilken type en har, om den står på godkjent liste for hovedkortet. Og hvilken hastighet et bruker. En kan også prøve å kjøre den på lav hastighet om en er usikker på den.

Mem test burde vel avsløre dårlig ram? Fikk ikke framprovosert feilmelding sist gang jeg gjorde dette. 

 

TheKims skrev (8 minutter siden):

Fikk også noe Kernel Power 41 feilmeldinger tidligere. Etter at jeg oppdaterte til nyeste BIOS så har jeg ikke hatt det problemet lengere. Trodde det var noe feil med PSUen min, men var samme problemet med flunkende ny PSU.

Samme feilmelding når jeg hadde 3080. 

 

Wheeljack skrev (4 timer siden):

Kan muligens være en idè og oppdatere BIOS hvis du ikke har gjort det. Tror det var 1202 som "fiksa" problemet på mitt gamle hovedkort.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-x670e-f-gaming-wifi-model/helpdesk_bios/

Anbefaler å google litt om versjonsnummeret du eventuelt prøver, veit at det har vært mye rart med Asus sine hovedkort i det siste og biosene som har kommet ut.  Nyere BIOS versjoner har også fiksa masse smårusk med CPU voltage. Jeg kjører 1303 nå på mitt nye hovedkort (X670-E Extreme).

Har versjon 1415, ser at versjon 1516 er nå ute. Skal prøve å oppdatere. 

Lenke til kommentar
On 8/6/2023 at 9:18 PM, MrHorgen said:

Får ikke alltid bilde fra GPU. Er som om den ikke eksisterer i PCen.

Kan du beskrive litt mer teknisk hva dette innebærer - f.ex. Er det sånn at bildet forsvinner når Windows begynner å laste?

Hva skjer om du restarter (noe forskjell) ?  Hva om du restarter 3 ganger etter hverandre?

Har du prøvd å kontrollere at RAM fungerer (feil på RAM kan slå ut på alle mulig tenkelige og utenkelige måter) ?

[edit] Ser nå at du skriver at du har prøvd teste RAM. Ja - prøv igjen, men vær obs på at testen må stå å kjøre betydelig lenge - helst over natten - for at du skal kunne friskmelde RAM. Holder ikke bare med en 5 minutters kjapp test.

Og et lite tips : Jeg foretrekker å kjøre Memtest-varianten som følger med i oppstartsmenyen i Linux Mint. Dette er en versjon som ikke ble med i "dragsuget" da den gamle varianten av Memtest ble kjøpt opp av Passmark (fremium software med klare begrensninger).

 

Har du aktivert XMP? Prøv å deaktivere og se om noe endrer seg.

Endret av geir__hk
memtest drodling og editering
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 minutter siden):

Kan du beskrive litt mer teknisk hva dette innebærer - f.ex. Er det sånn at bildet forsvinner når Windows begynner å laste?

Hva skjer om du restarter (noe forskjell) ?  Hva om du restarter 3 ganger etter hverandre?

Har du prøvd å kontrollere at RAM fungerer (feil på RAM kan slå ut på alle mulig tenkelige og utenkelige måter) ?

Har du aktivert XMP? Prøv å deaktivere og se om noe endrer seg.

Hvis jeg har bilde og belaster GPU med f.eks spill eller folding at home blir det svart skjerm og PCen svarer ikke. Ved å skru av og på så er det ikke gitt at jeg får noe bilde. Får jeg ikke bilde kan jeg ikke komme inn i BIOS engang. 

Har vært borti RAM problemer tidligere, det virket mer tilfeldig enn problemene jeg opplever nå. Problemene oppstår med og uten XMP på. 

 

Lenke til kommentar

Med Memtest86 holder det som regel med én runde. Med Prime95 (som ikke er så nøyaktig på RAM-testing) bør man kjøre minst 24 timer. Ikke bruk Prime95 på laptopper, NUC-type PC-er og andre PC-er med dårlig kjøling. Memtest86 er uansett mye bedre til RAM-testing. Prime95 er derimot best til CPU-testing og test av CPU-kjøling.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (41 minutter siden):

Med Memtest86 holder det som regel med én runde. Med Prime95 (som ikke er så nøyaktig på RAM-testing) bør man kjøre minst 24 timer. Ikke bruk Prime95 på laptopper, NUC-type PC-er og andre PC-er med dårlig kjøling. Memtest86 er uansett mye bedre til RAM-testing. Prime95 er derimot best til CPU-testing og test av CPU-kjøling.

Ikke prøvd Memtest86, prøvd den windows har. Prime95 var stabil i de 4 timene jeg testet. Har vært borti RAM problemer tidligere, og det virket mer tilfeldig enn de problemene jeg har nå. Vurderer sterkt å prøve å reklamere på hovedkort. Det er knapt 4mnd siden jeg kjøpte det. 

GPU virker fortsatt stabil på gamle CPU/mobo/RAM kombo. 

Lenke til kommentar
MrHorgen skrev (13 minutter siden):

Ikke prøvd Memtest86, prøvd den windows har. Prime95 var stabil i de 4 timene jeg testet. Har vært borti RAM problemer tidligere, og det virket mer tilfeldig enn de problemene jeg har nå. Vurderer sterkt å prøve å reklamere på hovedkort. Det er knapt 4mnd siden jeg kjøpte det. 

GPU virker fortsatt stabil på gamle CPU/mobo/RAM kombo. 

Har du fått oppdatert BIOS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...