Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er på jobb 24/7 i hodet mitt. Hvordan få bedre balanse mellom jobb og fritid - strategier som funker for dere?


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan jeg skal jeg løsrive meg fra jobb på fritiden.  Jeg prøver å la være å tenke på jobb, men jeg ender opp med å drømme om jobb, tenker på det nesten hele tiden mens jeg gjør andre ting, som å gå tur, være sosial, game. Jeg tenker masse på pasienter da jeg bryr meg genuint om de og vil at de skal bli bedre.  Vil gjerne høre tips fra dere som har knekt koden med tanke sunn jobb/fritids-balanse, hva slags strategier bruker dere sånn at dere får "glemt" jobb?

Jeg er ikke utbrent, jeg har ikke "møtt veggen", men jeg spekulerer i om jeg kunne roet ned noen av migreneanfallene mine og utmattelse dersom jeg hadde klart å distansere meg fra jobb, og la jobben være på jobb. 

Endret av Gaea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var muligens et godt tips @Komplett ubrukelig. Opplever jo at om jeg prøver hardt å ikke tenke på noe, så ender jeg i hvert fall med å tenke hardt på det jeg ikke skal tenke på. Så det å tillate meg å tenke på det en gang til dagen, litt sånn som man tilmærmer seg grubletanker med metakognitiv terapi, er kanskje en løsning. Jeg forsøker jo egentlig allerede å tilnærme meg med det metakognitiv terapi, og trene meg opp med oppmerksomhetbasert nærvær, men det er ikke lett. Også liker jeg egentlig å drive å fundere og reflektere på ting, men kunne bare tenkt meg å reflektere og dagdrømme om noe som angikk fritiden min, hva som helst annet enn jobb. 

Lenke til kommentar

Det jeg ville foreslått funker nok best på kontorjobb. Skru av varsler, ikke gå inn på jobbmailen, ikke sjekk chatmeldinger. Av er av. Når man jobber med pasienter blir det jo noe helt annet. 

Men, noe som kanskje kunne være verdt et forsøk, prøve å bry seg litt mindre? Det høres litt feil ut, og jeg mener ikke at du skal gjøre en dårligere jobb når du er på jobb. Men - tenk på det sånn - uansett hvor god jobb du gjør og hvor mye ekstra du yter, så kommer det bare en ny pasient etter hvert. Du jobber på et "samlebånd" slik sett. Du blir aldri "ferdig". Når du går av vakt er det noen andre som tar over for deg. Pasienten er ivaretatt. 

Jeg måtte bli litt sånn i en annen jobb jeg hadde. Fortsatt kontorjobb da, men det var altså tusenvis av mailer som skulle besvares (jeg overdriver ikke! Kundeservice i en av de største bedriftene i landet...), og det var aldri noe lys i tunnelen. Bunken ble aldri tom. Det var ikke noe vits i å kverne på ting etter klokka 16, selv om jeg gikk all in for å hjelpe så mange jeg kunne, så godt jeg kunne. Det var bare oppskriften på å slite seg helt ut. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du er i praksis på jobb døgnet rundt hvis du driver å tenker på det hele tiden, så sånn sett burde du jo hatt dobbel lønn.

Siden du ikke får betalt for halvparten av det du gjør kan du jo tillate deg selv å sette alt på pause til du skal på jobb igjen. Det er jo ingen som helst som forventer at du skal jobbe gratis ?

Kan nok være lurt å snakke med noen om hvor du har disse holdningene fra og hva du burde gjøre med dem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@:utakt Denne lille videoen fra Scrubs illustrerer helt perfekt hvordan jeg tenker vedr ting (som Turk) og hvordan jeg ideelt skulle nesten ha tilnærmer meg jobb (Som The Todd). Karakteren The Todd har en litt mer "samlebånds-tankegang". 

Det er jo helt riktig at pasienten blir ivaretatt uten at jeg er der, det er tross alt ikke bare jeg som jobber på sykehuset. Vi er jo stort tverrfaglig team og vi hjelper hverandre. Men jeg klarer liksom ikke å gi meg før jeg føler at jeg har gjort alt og strukket meg til mitt ytterste for pasienten.  

Vidor: psykologspesialist jeg gikk til i traumebehandlingen spurte meg faktisk vedr jobb, "har du en sunn jobb/fritidsbalanse, trenger vi å prate om dette før jeg avslutter deg?" da jeg akkurat hadde fått meg jobb som jeg faktisk hadde startet litt i, da vi var i ferd med avslutte traumebehandlingen. Jeg visste at svaret var nei, men jeg sa ja, jeg har kontroll. Angrer på det nå. Jeg kunne nok hatt godt av råd fra psykologen, det har vært et gjennomgående problem gjennom livet at jeg har vært en streber, og jeg har vært utbrent før. Under praksisperiodene på 2,5 mnd under studiet hadde jeg over 500 timer overtid. 

Jeg vet ikke hva dette egentlig jobb 24/7-greiene kommer av, hvorfor jeg involverer meg så mye. Aner ikke om det er "people pleasing", høy samvittighet, høye ambisjoner, vane/uvane, at jeg har lidenskap for jobben, kanskje alt. 

Comma Chamaleon: jeg er ofte ganske sliten etter jobb, jeg sitter ofte apatisk i sofaen etter jobb. Vanskelig å drive på med noe altoppslukkende hobby når man er sliten. Jeg antar at jeg er sliten fordi jeg er for mye på jobb i hodet mitt, så jeg tror jeg må finne veien ut av denne spiralen her på en måte.

Lenke til kommentar

Men, får du løst noe av å sitte og tenke på jobb en ettermiddag du har fri? 

Jeg lærte en gang om "skuffen". Når tanken kommer, så anerkjenner du at den er der, og samtidig visualiserer du en skuff. Åpne skuffen. Putt inn tanken. Lukk skuffen. Tanken finnes, men vi bruker ikke noe tid på den. 

Skuffen kan åpnes igjen. Hvis du må åpne den - gi deg selv en definert tid for det. F.eks 18-1830. Om tanken vil ut av skuffen på et ugunstig tidspunkt sier du at "den åpner vi klokka seks" og fortsetter med det du drev med. Klokka halv sju skal skuffen lukkes for dagen. 

Jeg har ikke hatt behov for å gå så psykolog-ish til verks, jeg kunne logge av, men kanskje det funker for deg? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 timer siden):

Men, får du løst noe av å sitte og tenke på jobb en ettermiddag du har fri?

Ja, det gjør jeg! For jeg sitter ofte hjemme og jobber med jobb rent praktisk. 

Fin visualisering med "skuff". 

Jeg er usikker på om jeg trenger psykolog mer, om noe, så kanskje heller gjennom bedrifthelsetjeneste eller NAV. Ser sistnevnte har en arbeidslivstelefon, kanskje man kan få litt rådgivning derfra. 

Kakkelfant: jeg har kronisk migrene fra før jeg begynte å jobbe igjen, og har hatt migrene fra jeg var barn, altså lenge før jeg begynte å jobbe.  Men samtidig har jeg gjennom sommeren og hele året etter at jeg begynte å jobbe igjen hatt mer vondt enn før med migrenen. 

Jeg er helt med på at det er deilig å gå lange turer i naturen, og jeg gjør det, men jeg må presse meg litt til det nå fordi jeg er så utmattet etter jobb og problemet mitt at jeg heller ikke på turer klarer å stoppe å tenke på jobb. Det er jo slags spiral her som jeg burde komme meg utav før jeg når en evt vegg. 

Jeg har forsøkt meg i forskjellige prosenter i sommer, også 100% og trappet ned til 50%. Jobber fortsatt med jobben oppi hodet hjemme

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Avkobling kan være alfa og omega for oss alle, hovedsaken er jo at du gjør noe du liker når du skal koble av, men at det også da samtidig er avslappende. Man sier det at vakre inntrykk er godt for sinnet, så hva finner du vakkert? Har du forsøkt oljemassasje? Det kan være svært avkoblende å få eksempelvis ryggen knadd i en halvtimes tid.

Greit å huske på det at om du ikke tar skikkelig vare på deg selv over tid, får du ikke hjulpet noen til slutt.

Det kan være noe så enkelt som å gå barbent i gress, eller ligge i en blomstereng å se rett opp på skyene en halvtimes tid.

Ønsker deg alt godt og lykke til.

Lenke til kommentar

"Skuffen" er en fin måte å se tankene objektivt på, og behandle de deretter. Av erfaring med utbrenthet, vil kanskje metoden med å skrive de ned også være virkningsfullt. Former kan være dagbok, eller bare på et papir og deretter brenne, eller kaste de, putte de i konvolutter, dvs. "legge tankene på hylla". Det vil på en måte distansere tankene, og over tid vil (kanskje) denne metoden kunne bidra til at de blir mindre aktive.

Ut i fra det du beskriver, kan det virke som uansett hva du gjør, får tankene oppmerksomhet i så stor grad at de styrer deg til utmattelse, og forhåpentligvis ikke til utbrenthet. I første omgang ville jeg prøvd å trene opp fokuset, i form av mindfulness eller annen oppmerksomhets trening slik at tankene over tid vil være til stede i nåtid, og ikke alle andre plasser. Det krever dedikasjon og trening, men etter hvert vil tankene være til stede i en hver opplevelse, og ikke være en byrde som til stadighet inntar oppmerksomheten din, og deretter "drøvtygges", altså grubles på. 

Lenke til kommentar

Jeg har forresten heldigvis ikke tilgang til jobbmail eller journalsystem hjemmefra. Vet enkelte har det, men heldigvis ikke hos oss - vi må være fysisk på jobb for det. Men, jeg har tilgang hjemmefra til noen verktøy.

God idé med å skrive ned og så brenne det. 

Overgangsritualer er nok ikke dumt, hvilke bruker dere?

Lenke til kommentar

Kanskje det vil hjelpe å legge inn noen faste vaner/rutiner når du er ferdig på jobb? Sånn typ: Løpe en tur, spille litt dataspill, se en episode av favorittserien etc etc. Bare et eller annet som er din greie og noe du liker. Dersom du begynner å "jobbe" under løpeturen så kanskje prøve å bruke skuffen som tidligere nevnt.

Nå jobber jeg i privat sektor for et gedigent, internasjonalt selskap og det er antagelig veldig mye lettere for meg å la jobben seile sin egen sjø når jeg har fri enn det er å la vær og tenke på pasienter, som tross alt er andre mennesker med sine helsemessige problemer og utfordringer. Jeg har hele tida sagt at det verste som skjer dersom jeg har en dårlig dag på jobb er at arbeidsgiver ikke tjener fullt så mye på meg den dagen som dem kanskje kunne ha gjort...

Jeg har oppgaver som ofte tar dager/uker å utvikle løsninger for, og tidligere fortsatte jeg å "jobbe" med disse i hodet, sjølv om jeg satt og kikka på TV. Det spiser fritid, det spiser avslapningstid og det er ingen som takker deg for å løse jobbproblemer på egen tid. Tok meg en del år, men nå klarer jeg å skru helt av.

Sikkert lettere sagt enn gjort, men hva med å prøve å tenke på noe helt annet når jobbtankene kommer? Finn på andre absurde problemstillinger å løse istedet. Hva er trettifire delt på åtte pluss fem minus sju? Hvordan hadde stua sett ut dersom sofaen og bokhylla hadde bytta plass? Åssen henger jeg opp TV'n isåfall? Og er skjøtelednignen lang nok? Hadde Kardashians vært like populært om dem hadde het the Furuseths? Finnes det en Furuseth-familie her til lands som kunne tenke seg å lage reality? Hvordan kunne det vært? osv osv osv.

Lenke til kommentar

Dersom jeg klarer å få til en liten lur etter jobb, så hjelper det godt. Kan jo være på transport hjem om du reiser kollektivt og det er plass, eller bare når du kommer hjem.

Men, det som bekymrer meg, er at selv om du ikke føler deg utbrent nå, så er symptomene på veien dit. Det kan hende at du burde ha vært sykmeldt et par-tre uker for å kunne koble deg av. Når hodet har kjølt seg ned, er det mye lettere å få inn overgangsrutiner/-ritualer.

Og det er mye bedre at du er borte litt nå enn at du plutselig blir borte i månedsvis eller lenger.

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å avslutte et arbeidsforhold et sted (kun et par uker igjen), og kanskje begynne på et annet sykehus, ikke noe passende tidspunkt for å bli sykemeldt nå, dessuten har jeg jo vært langtidssykemeldt (av helt andre årsaker) så jeg har egentlig mest lyst til å jobbe uten pause nå. Jeg tar jo tak i ting før jeg er utbrent, så det går nok bra :)  jeg er ikke så bekymret for meg selv, jeg bare observerer at jeg kanskje bør få inn en bedre balanse mellom jobb og fritid. 

Ikke et dumt forslag med å vri hjernen rundt absurde problemstillinger, for det er i hvert fall enklere for meg enn å gi blaffen i jobben. Jeg merker at jeg slapper og glemmer jobb av mer når jeg f.eks. når jeg spiller en skyrim mod jeg ikke har spilt før, fordi det er noe nytt og spennende som jeg må finne ut hvordan jeg skal løse. 

Lenke til kommentar

Da kan du jo ta en titt på det nye Baldurs Gate 3 som kommer ut nå. De tilbyr et "Baldur's Day Dispensation", Request for special leave" som du kan fylle ut og ta med til arbeidsgiveren din. ^^; Det får være det nærmeste jeg har til et svar.

request.png

 

Jeg pleier breialt og uten faglig grunnlag å si at det man drømmer om er det underbevisstheten opplever at man trenger å forberede seg på. Ser du en serie om zombier kommer du før eller senere til å øve deg på å sloss mot dem mens du sover. Noen nevnte en bok å skrive ned tanker i. Kanskje det går an å påvirke hva underbevisstheten fokuserer på. Da er det en faktor når på dagen du gjør slike ting. Hvis du tar en økt med å tenke "ferdig" ting tidlig etter jobb, men spiller Skyrim før du legger deg, kan det være at du bruker sovetiden din til å øve på shout (unrelenting force) i stedet.

Det forder jo at det går an å tenke seg ferdig. Du må selv kjenne på om det blir bedre eller i verste fall bare tar opp enda mer av fritiden.

Et mer generelt livsråd er å få inn i fritiden at du skal gjøre ting du ikke har gjort før. Det trenger ikke være fallskjermhopping, det kan være å ta en ny vei hjem fra jobb. For repetisjoner overskriver gamle minner, mens nye minner tar "større plass". I praksis: rutinedager lagres ikke, og dermed sitter man igjen med en opplevelse at dagene bare består av jobb - siden jobben er mer variert.

Endret av tommyb
Mer ubegrunna prat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...