Gå til innhold

Kvinner har det bedre enn menn i Norge


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

Nja. Menn tjener fremdeles mer enn kvinner, og også mer enn kvinner i samme stilling.

En kan ofte underbygge hva som helst med statistikk dersom en for eksempel er ute etter politiske konklusjoner 🙂 Jeg har ikke referanse, men så langt som jeg forstår så er det flere veldig fattige menn enn veldig fattige kvinner (og som ikke har "forsørgere") ?    En kan ikke sammenligne null-inntekt husmødre med enslige mannlige navere 🙂

En dame som er gift med en mann med ordnet økonomi, har i  en viss grad en "borgerlønn"/sikkerhet i ryggen. Dette gjør at hun lettere kan plukke kirsebær i arbeidsmarkedet. De fleste (?) menn har ikke den friheten men må tåle mer i arbeidslivet.  Trakasering og marginalisering, for eksempel. Slikt forkorter gjerne livet.

Anekdote: jeg kjente til en dame som fikk arbeids-oppgaver som hun ikke likte. Hun bare sluttet uten alternativ jobb. Hun hadde forståelsesfull mann med ordnet økonomi. Slik får man et lengre og bedre liv 🙂

For meg er dette bare en øvelse i renslig argumentasjon.

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nja. Menn tjener fremdeles mer enn kvinner, og også mer enn kvinner i samme stilling.

Men igjen, så lenge dette i hovedsak skyldes yrkesvalg og arbeidsmengde/-innsats virker det som et ikke-problem. Som andre er inne på spørs det om fokuset på det helt øverste sjiktet og gjennomsnittet gjør at vi fokuserer minst på de som trenger det mest.

Lenke til kommentar
On 7/27/2023 at 8:56 AM, lada1 said:

Anekdote: jeg husker flere "super-elever" (flest jenter) som fikk 6 i nesten alle fag på VGS. De ble geniforklart. Flere 10-år etter finner jeg at de slettes ikke finnes blant "geniene". De fleste steller med små dyr (veterinær) eller jobber som leger, advokater og lignene ting. Gjerne nyttig det - men de er ikke blant "geniene" ? 🙂

Jeg vet ikke hva du forventer at et "geni" skal gjøre. Du trenger ikke være et "geni" for å få seksere på vgs heller. Det holder fint med å være ganske smart og å legge ned innsats på skolearbeidet fremfor å game hele natten og så klage på lærern.

Jeg jobbet som lærer for endel år tilbake og toppelevene jeg hadde har alle fått gode jobber (ihvertfall de jeg vet om). De er blitt leger, forskere,  har godt betalte jobber i konsulentbransjen o.l. De kommer inn på de linjene de ønsker seg og har vært ettertraktet på arbeidsmarkedet når de er ferdige med studiene uansett om de er jenter eller gutter. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Felvinter said:

Og dette med skolen gjentas ofte. Min påstand er at menn historisk sett har måtte jobbet mindre for å oppnå noe enn det kvinner har, og nå som det er et mer rettferdig spill blir de forbikjørt på bakgrunn av manglende innsats, ikke manglende evner. 

Jeg har jobbet som lærer på vgs for noen år siden, og det du sier her stemmer ganske bra med min erfaring. 

Guttene gidder ofte ikke legge ned den innsatsen som kreves på skolen og mange ender opp med å underprestere. Når man snakker med dem er ofte unnskyldningen at mattelærern på ungdomsskolen var så dårlig. De samme guttene har også ofte foreldre som lar dem slippe unna uten å gjøre noe skolearbeid. Det viktigste man kan gjøre for å hjelpe disse er å snu denne holdningen. De guttene jeg klarte å overbevise om at det nytter å legge inn en innsats gikk gjerne opp 2-3 karakterer i løpet av relativt kort tid. 

Guttene er dessverre også mye flinkere til å ødelegge for hverandre ved å dra innsatsnivået ned. 

Det finnes jenter som underpresterer også, men generelt legger selv de minst skoleflinke jentene ned masse arbeid i skolen. Hvis ting går dårlig klager de vanligvis ikke på andre, men på seg selv. Foreldrene til de mest skoleflinke jentene står veldig på for å hjelpe dem på alle mulige vis og sørger for at de bruker tid på skolearbeidet. De mest skoleflinke jentene må man ofte be om å ta det litt mer med ro slik at de ikke stresser seg ihjel. Det er det veldig sjelden man må gjøre med guttene. 

Når det er sagt er ikke skolen perfekt. Selv tror jeg at det hadde vært veldig lurt å kutte ut 6-årsreformen da den gjør at guttene starter litt for tidlig og at læringsprogresjonen er for lav. Det er lagt til ganske mange timer i grunnskolen, uten at innholdet i den har økt. Det går for sakte frem for de fleste og elevene lærer ikke gode arbeidsvaner der. Kanskje burde det også være et minimumskrav for å komme inn på studiespesialiserende vgs og. 

 

Endret av Reg2000
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Nja. Menn tjener fremdeles mer enn kvinner, og også mer enn kvinner i samme stilling.

Jeg lurer på hvor løgnen er, noen idioter innen akademia lurer unna data for å skape konflikter.

Nuvel.

Majoriteten av selvmord er menn, majoriteten av hjemløse er menn, majoriteten av rusmisbrukere er menn, majoriteten av gatebarn er gutter, men på ett eller annet sted så skifter vi fokus til toppen av pyramiden? Dette er en stråmannsdiskusjon. Som er systematiskt for feminister, stråmenn og gaslighting.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (7 minutter siden):

Jeg har nok erfaring med akademikere til å ha den meningen som jeg har, flesteparten innen humanoria er ubrukelige takket være en kjønnssentrisk ideologi.

Anti-intellektualitet tilbyr ikke mye i en debatt om empiri. Debatt skal bestå av argumenter, ikke personangrep og generaliseringer. Skriv heller når du finner ut hva som er galt med forskningsartikkelen du kommenterer på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Skriv heller når du finner ut hva som er galt med forskningsartikkelen du kommenterer på.

Forskningen ble gjort av en sosiolog, ikke en økonom. Å bevise at noe er tatt bort i en undersøkelse er veldig vansklig så jå, tro at jeg gidder. Jeg burde forøvrig referere til andre studier som viser at lønningsforskjellene mellom gutter og jenter under 30 år er i jenters favør, eller hvordan kvinnelige tennisspillere tjener mer per konkuranse en menn, men de spiller færre konkuranser slik at lønnsgapet er i menns favør. Så dette er en stråmannsdebatt, fordi man skaper et falskt scenario med tallmagi. Hva man ikke nevner er att kvinner står for 80% av forbrukeravgjørelsene, hvor kommer disse pengene i fra tror du? Så ja, lønnsgapsdiskusjonen er en gigantisk stråmann. Det er så enkelt å manipulere slike studier, og fleste lekmenn vil spise disse resutltatene rå, man trenger bare ett par menn som tjener rått fordi de har fortjent det til å forgifte datagrunnlaget.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (På 22.7.2023 den 10.38):

Den norske kulturen skader gutter. For at gutter skal vokse opp med evnene som skal til for å ha gode liv, må de lære å beskytte seg selv med ord og om nødvendig ved å sloss. En mann som ikke er tøff nok, vil ikke ha et godt liv. De er for svake i møte med en tøff verden som ikke bryr seg om dem. Det går også ut over selvfølelsen, fordi de føler de ikke har evnene som skal til for å leve i denne verden.

Dette systematiske dilemmaet er for det meste skapt av menn. Og Norge er ikke det eneste landet dette gjelder.

qwerty11 skrev (På 22.7.2023 den 10.38):

Det er vanskeligere for gutter å komme inn i høyere utdanning. Rett og slett fordi de utvikler seg i saktere tempo enn jenter. Som kjent god vin trenger tid for å modnes.

Jepp. Men vranglære av div. mannosfære-bevegelser kan gjøre vinen om til eddik.

 

Felvinter skrev (23 timer siden):

Menn trenger ikke være redd for å bli voldtatt på vei hjem fra byen.

Nettopp. Og jeg som mann trenger ikke være redd for at en gjeng kvinner skal sitte på et anonymt internettforum og poste memes og vitser om at jeg skal voldtas og drepes, og at noen av internettbrukerne gjør virkelighet ut av dette.

Jeg trenger ikke være redd for å bli utpekt som syndebukk for en løgnkampanje hærført av sosial medie-bros, som forer et narrativ om at andre folks materielle, sosiale og økonomiske utfordringer skyldes min eksistens, og at jeg som mann ikke kjenner min plass.

Jeg trenger heller ikke være redd for at en milliardærsponset antidemokratisk bevegelse skal peke meg ut som hovedårsak til at det vestlige samfunn går under, eller noe sånt svada, og begrunne det med at jeg har for mange rettigheter i forhold til andre folkegrupper. Altså, jeg er fremdeles redd for disse bevegelse, men som hetero mann har jeg et bedre utgangspunkt til å komme ut av det med liv og helse i behold, så lenge jeg nikker og spiller på lag.

Folk snakker om at likestillingsprosessen har vært for skjevfordelt, for kvinnefokusert. Det kan være noe i det. Men det kan også være fordi selve utgangspunktet er veldig skjevfordelt. Trusselen og frykten for fysisk skade og/eller død har en tendens til å forårsake slike skjevfordelinger.

Uansett, kanskje dette kan være interessant lesing:

https://boyhoodinitiative.org/wp-content/uploads/2022/11/State-of-UK-Boys-Long-Report.pdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Anti-intellektualitet tilbyr ikke mye i en debatt om empiri. Debatt skal bestå av argumenter, ikke personangrep og generaliseringer. Skriv heller når du finner ut hva som er galt med forskningsartikkelen du kommenterer på.

Til å begynne med kan man jo få vite hva de har gjort når de har korrigert for forskjeller, slik de påstår. Og bare det at de må korrigere en masse burde jo si endel i seg selv.

Lenke til kommentar
5 hours ago, DjSlayer said:

Majoriteten av selvmord er menn, majoriteten av hjemløse er menn, majoriteten av rusmisbrukere er menn, majoriteten av gatebarn er gutter, men på ett eller annet sted så skifter vi fokus til toppen av pyramiden?

Det du peker på her er det at menn har en tendens til å dominere ytterkantene. Er det positivt at det er slik?

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Yrker nå til dags, særling yrker der menn er i flertall krever mer kompetanse enn før. Yrker som kvinner velger krever ikke så mye kompetanse og dermed mye lettere å få jobb, særlig innen helsevesenet. eller vent nå litt, skal man bruke "Helseplattformen" må man jo ha doktorgrad :). Så at en mann til slutt må velge et kvinneyrke kan føles som et nederlag. Vanligvis er jo taxisjåfør siste utvei for mange for å komme inn i et yrke. Det forventes helt klar mer av en mann enn en kvinne. At jenter gjør det bra på skolen er ikke noe sensasjonelt, men å ha en haug med toppkarakterer gjør nødvendigvis ikke folk flink til et yrke, lang vei fra å "memorere" ting på skolen og utføre reelle oppgaver i arbeidslivet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på hvor løgnen er, noen idioter innen akademia lurer unna data for å skape konflikter.

Nuvel.

Majoriteten av selvmord er menn, majoriteten av hjemløse er menn, majoriteten av rusmisbrukere er menn, majoriteten av gatebarn er gutter, men på ett eller annet sted så skifter vi fokus til toppen av pyramiden? Dette er en stråmannsdiskusjon. Som er systematiskt for feminister, stråmenn og gaslighting.

 

Jeg synes ikke kritikken din er så god, for det finnes saklige argumenter mot vinklingen i artikkelen:

Artikkelen bommer tilsynelatende ved at den fremstiller det som en tidligere har ment ulike yrkesvalg utgjorde hele forklaringen. Dette er ikke tilfelle, for det har svært lenge vært fastslått (bla. av SSB) at det skyldes ulike yrkesvalg og ulik mengde arbeid lagt ned. Selv om artikkelen gir inntrykk av det motsatte virker denne undersøkelsen å underbygge dette, ved at de finner at yrkesvalg er "halve forklaringen". Med andre ord virker det logisk at en del av den gjenværende ulikheten kan forklares av ulik arbeidsmengde/innsats, og dermed erfaring, og arbeidsbakgrunn, selv om utdannelse og stillingstittel er lik. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn/artikler/slik-kan-lonnsforskjellen-mellom-kvinner-og-menn-forklares

Lenke til kommentar
10 hours ago, Reg2000 said:

Jeg vet ikke hva du forventer at et "geni" skal gjøre. Du trenger ikke være et "geni" for å få seksere på vgs heller. Det holder fint med å være ganske smart og å legge ned innsats på skolearbeidet fremfor å game hele natten og så klage på lærern.

Jeg jobbet som lærer for endel år tilbake og toppelevene jeg hadde har alle fått gode jobber (ihvertfall de jeg vet om). De er blitt leger, forskere,  har godt betalte jobber i konsulentbransjen o.l. De kommer inn på de linjene de ønsker seg og har vært ettertraktet på arbeidsmarkedet når de er ferdige med studiene uansett om de er jenter eller gutter. 

Med "geni" mener jeg  (grovt sett) en person som utgjør en vesentlig forskjell for menneskene ved å bruke sine talenter. "Geni" er ikke det samme som "flink" til å gjøre som forventet. Det er selvsagt behov/marked for flinke folk - men de er ikke "genier" som forbedrer spillereglene i samfunnet eller i et fag. 

Min (dog mangelfulle) observasjon er at "skole-flinkhet" har lite sammenheng med å ha talent for noe. Har man et sterkt talent for noe og satser på å bruke det - så kan en sannsynligvis ikke være skole-flink samtidig. Noen få kan være både store talenter og samtidig skole-flink - men det er unntaket.

Det er feil å "geni-ærklære" en person pga at han/hun er skoleflink. På fruktene skal treet kjennes - dvs et "geni" kan bare erklæres *etter* prestasjonene - ikke før.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...