Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Problem med Islam? Gjesp

Hva med å høre noe nytt. Problem med kristendom, hinduister, buddhister, ateister? Til en forandring. Er så dritt lei at Islam skal ha all oppmerksomheten hele tiden. Møkka"religion". (Det er vel ideologi heller)

Det er jo islam selv som er skyld i dette, så du kan si gjesp til muslimene på at de ikke gir seg. Ja du har ekstremister og terrorister, men selv de som bare "moderate" muslimer støtter jo også opp under verdier vi ikke ønsker i vesten. Samme med konservative kristne som holder fast på gamle utdaterte tankeganger. Hvis Islam hadde roet seg ned slik kristendommen har gjort (etter korstog og mye annet dritt) så hadde nok ting blitt bedre. Det er så klart ikke alle muslimer som har disse dårlige verdiene, men høyere prosentandel enn hos andre aktive religioner.

Nå har jeg ikke statistikk, så det er mulig man tar feil, men inntrykket er jo at man går feil vei. Der verden går framover men muslimske land holder fast på farlige holdninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/7/2023 at 9:28 PM, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:
On 7/7/2023 at 9:22 PM, torbjornen said:

Eit fornuftig forslag. Eit forbod mot brenning av flagg, heilage bøker o.l. på offentleg stad er etter mi meining ikkje noko inngrep i fridomen til å ytre seg.

 

Det er problematisk at en stat skal sette en stopper for spesielle objekter som kan brennes og ikke andre. Det er alltid noen som vil bli provosert over at noen brenner noe. Det er kanskje mer aktuelt å ta i betraktning intensjoner.  ytringsfrihet bør ikke innebære man ukritisk tillater opplagte provokasjoner på offentlige steder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gullkorn skrev (4 timer siden):

Det er problematisk at en stat skal sette en stopper for spesielle objekter som kan brennes og ikke andre. Det er alltid noen som vil bli provosert over at noen brenner noe. Det er kanskje mer aktuelt å ta i betraktning intensjoner.  ytringsfrihet bør ikke innebære man ukritisk tillater opplagte provokasjoner på offentlige steder. 

Dette er gode poeng. Men då er spørsmålet kvar ein skal setje grensa for om ei ytring er hatefull eller ikkje. Det er ikkje opplagt at dette blir noko enklare, og vil heller ikkje bli forstått i muslimske land der ein ikkje er vant med verken demokrati eller ytringsfridom i vår forstand.

(Eg har ikkje følgd med på denne tråden på lenge. Tråden starta eigentleg ved at den vart skilt ut frå tråden om krigen i Ukraina. Eg er eigentleg imponert over at debatten om evt. forbod mot offentlege koranbrenningar har blitt halden i live så lenge at den er blitt på 31 sider!)

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (34 minutter siden):

Eg er eigentleg imponert over at debatten om evt. forbod mot offentlege koranbrenningar har blitt halden i live så lenge at den er blitt på 31 sider!

Tror nok det er fordi det har vært en pågående sak i Sverige, midt-østen og i media her til lands. Med tanke at Sverige ser ut til å gå feil vei ved å kanskje forby det så blir det nok en sak i en lang tid til.

Tror denne tråden lett kan nå et par hundre sider før den dør ut.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, gullkorn said:

Det er problematisk at en stat skal sette en stopper for spesielle objekter som kan brennes og ikke andre. Det er alltid noen som vil bli provosert over at noen brenner noe. Det er kanskje mer aktuelt å ta i betraktning intensjoner.  ytringsfrihet bør ikke innebære man ukritisk tillater opplagte provokasjoner på offentlige steder. 

Muslimene stopper ikke med forbud mot brenning av koranen.

Muslimene vil ha forbud mot "å fornærme og krenke islam". Min erfaring fra opphold i muslimsk dominerte land så betyr dette at alle mulige handlinger og ytringer rammes av denne definition. Dette betyr at klager du på noe i islam så ender du i fengsel. Innretter du deg ikke etter islams regler og krav ender du i fengsel. 

Muslimene som bosetter seg i vesten tar ikke bare med seg "fredens" religion men det politiske og sosiale system fra sine diktatoriske hjemland.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 timer siden):

Der verden går framover men muslimske land holder fast på farlige holdninger.

De Abrahamattiske religioner har en klar tendens til å skille seg ut til det verre, både USA og russland har vært plaget av religiøs galskap nesten på høyde med de muslimske nasjoner de siste årene, mange farlige holdninger er nå tilbake sterkere enn noen gang før, utviklingen går helt klart i feil retning i vesten også. Alt for mange dumme mennesker som velger ekstremisme for å bekjempe ekstremisme, det går selvsagt til helvete. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Synes ikke håning av en av verdens største maktinstutisjoner er idoti. Jeg synes det er absolutt nødvendighet.

Det blir lett oppfatta som hån av identiteten til dei som trur på desse maktinstitusjonane, og det er dette som gjer situasjonen farleg. Om ein har som målsetjing å øydeleggje relasjonar med muslimske land og at store deler av verda skal ta avstand frå demokrati, ytringsfridom og alt det som er bra som Vesten står for er brenning av koranar framfor ambassadar eit effektivt bidrag for å oppnå dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, torbjornen said:

Det blir lett oppfatta som hån av identiteten til dei som trur på desse maktinstitusjonane, og det er dette som gjer situasjonen farleg. Om ein har som målsetjing å øydeleggje relasjonar med muslimske land og at store deler av verda skal ta avstand frå demokrati, ytringsfridom og alt det som er bra som Vesten står for er brenning av koranar framfor ambassadar eit effektivt bidrag for å oppnå dette.

Å ha relasjoner med muslimske land i dag er litt som om vi skulle hatt relasjoner med land i Europa slik de var for tusen år siden. Det hadde også blitt fullstendig krasj. Hadde det ikke vært mer hensiktsmessig å la dem holde på med sitt og vi med vårt, og så kan man heller finne sammen etterhvert om de skulle oppleve den moderniseringa vi har hatt her? Det er dødfødt å skulle forholde seg til noen som har stikk motsatt forhold til religion, moral, empati, menneskerettigheter osv. Det går begge veier - det er dødfødt for dem, og dødfødt for oss. Jeg synes det virker mer hensiktsmessig å ikke ha noen som helst relasjoner så lenge avstanden er så stor som i dag. De må finne seg i at det finnes en fri verden full av empati og meninger, og vi må finne oss i at noen ønsker å leve i et fengsel inntil de kommer på bedre tanker selv.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://inyheter.no/2023/07/30/brant-koranen-foran-stortinget-vil-fjerne-voldsmannen-fra-landet-med-motvold-hvis-nodvendig/?fbclid=IwAR1KeqbhiFq-eia8KzX9mfClQ6XzAXKpnHZCpQlMYN-cxG6_2W_tlhqKIWU
Koranen brant foran Stortinget for 4 dager siden.

Er ikke SIAN sin retorikk langt hardere enn noen i DK og Sverige? 
Hvorfor reagerer de ikke på Norge, kanskje det har skjedd så regelmessig her, og diskusjonen er tatt så mange ganger, at hat-opphauserne i den muslimske verden vet at andre land er lettere ofre?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, skaftetryne32 said:

De Abrahamattiske religioner har en klar tendens til å skille seg ut til det verre, både USA og russland har vært plaget av religiøs galskap nesten på høyde med de muslimske nasjoner de siste årene, 

Terror i islams navn er på et helt annet nivå enn terror som springer ut fra kristendommen og jødedommen. 

Her er en liste over de 25 værste land for kristne hvor de forfølges til de snart er utryddet. Her finner vi Iran og Irak som prøver å skremme svenske politikere til å forby brenning av koranen. På lista finner vi og land som Pakistan, Afghanistan, Somila og Sudan hvor Norge velvillig mottar mange "flyktninger". Dette er altså "flyktninger" hvor vi må anta at mange deltar i forfølgelsen av kristne i sine hjemland og som norske politikere velvillig importerer til Norge slik at de fortsette å plage kristne her i vesten.

https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2015/jul/27/where-in-the-world-is-it-worst-place-to-be-a-christian

Det har vært over 350 grusome islamske terrorangrep siden 90 tallet med over 23,000 drept. Hvor er lista di over religiøst motiverte terrorangrep utført av kristne? (Joda vi har hatt et grusomt angrep i Norge med 77 drepte, men hva ellers som kan matche islam sin terror?). 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamist_terrorist_attacks

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Det blir lett oppfatta som hån av identiteten til dei som trur på desse maktinstitusjonane, og det er dette som gjer situasjonen farleg. Om ein har som målsetjing å øydeleggje relasjonar med muslimske land og at store deler av verda skal ta avstand frå demokrati, ytringsfridom og alt det som er bra som Vesten står for er brenning av koranar framfor ambassadar eit effektivt bidrag for å oppnå dette.

Det er en liten pris å betale for ytringsfrihet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

https://inyheter.no/2023/07/30/brant-koranen-foran-stortinget-vil-fjerne-voldsmannen-fra-landet-med-motvold-hvis-nodvendig/?fbclid=IwAR1KeqbhiFq-eia8KzX9mfClQ6XzAXKpnHZCpQlMYN-cxG6_2W_tlhqKIWU
Koranen brant foran Stortinget for 4 dager siden.

Er ikke SIAN sin retorikk langt hardere enn noen i DK og Sverige? 
Hvorfor reagerer de ikke på Norge, kanskje det har skjedd så regelmessig her, og diskusjonen er tatt så mange ganger, at hat-opphauserne i den muslimske verden vet at andre land er lettere ofre?

Mistenker at disse "svenske tilstandene", aka flere innvandrere og dårligere integrering, har ganske mye å si. Reaksjonene i Norge blir ikke like store, da ting står til ganske mye verre i en del svenske områder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (3 timer siden):

Hvor er lista di over religiøst motiverte terrorangrep utført av kristne? (Joda vi har hatt et grusomt angrep i Norge med 77 drepte, men hva ellers som kan matche islam sin terror?). 

Da må du nok kikke på liste over terroraksjoner utført av høyreekstreme, der finner du nok de fleste kristne terroraksjoner, der hører strengt tatt islam sin terror til også. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/25/2023 at 12:19 AM, Bugle said:

Islam, kristen. Samme ulla, samme guden. Små forskjeller, likheten er at man følger et regime basert på en fantasibok.

 

On 7/25/2023 at 12:19 AM, Bugle said:

Alle disse har samme opprinnelse - fantasigud og fantasibok.

I andre deler av verden kan man bli dømt til døden, eller utstøtt for å si slike ting offentlig. Jeg syns det er på tide at alle og enhver er svært takknemlig for de som har kjempet for at alle skal få si, ytre, og mene hva de vil i vestlige land, og beskytte den friheten med stolthet og uten forbehold!

Når befolkninger i verden reagerer med vold, eller økonomiske pressmidler, så blir det enda mer tydelig hvorfor vi må beskytte den friheten med alle midler vi har. Vi har vært og skal fortsette å være ett eksempel på land der folk nekter å la seg kue av diktatoriske styresett, og sette menneskets frihet i første rekke.

I kampen mot ett virus var det greit å stenge ned store deler av det økonomiske systemet i lang tid. Jeg tror vi greier oss greit en stund med boikott av skandinaviske varer fra fundamentalistiske land, for å vise at vi mener alvor av vår vei å leve i frie og demokratiske land, der man kan ytre seg som man vil.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 7:13 PM, gullkorn said:

ytringsfrihet bør ikke innebære man ukritisk tillater opplagte provokasjoner på offentlige steder. 

Dette forumet er i grunn ett offentlig sted også. Skal jeg tøyles hvis jeg vil si at ett fotball lag her i Norge er bedre enn alle de andre? Det kan tolkes som en opplagt provokasjon uansett om jeg virkelig tror på det selv eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 1.8.2023 den 18.51):

Det er jo islam selv som er skyld i dette, så du kan si gjesp til muslimene på at de ikke gir seg. Ja du har ekstremister og terrorister, men selv de som bare "moderate" muslimer støtter jo også opp under verdier vi ikke ønsker i vesten. Samme med konservative kristne som holder fast på gamle utdaterte tankeganger. Hvis Islam hadde roet seg ned slik kristendommen har gjort (etter korstog og mye annet dritt) så hadde nok ting blitt bedre. Det er så klart ikke alle muslimer som har disse dårlige verdiene, men høyere prosentandel enn hos andre aktive religioner.

Nå har jeg ikke statistikk, så det er mulig man tar feil, men inntrykket er jo at man går feil vei. Der verden går framover men muslimske land holder fast på farlige holdninger.

Selvsagt enig. Når jeg sier at jeg er lei av Islam, så mener jeg ikke at jeg er lei av dere som påpeker alt som er galt. Heller lei av at islam ofte skaper problemet.

Av og til skulle jeg nesten ønske at jeg hørte om problemer fra hinduismen eller buddhismen bare for en forandring, men nei. Fint lite😅

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Selvsagt enig. Når jeg sier at jeg er lei av Islam, så mener jeg ikke at jeg er lei av dere som påpeker alt som er galt. Heller lei av at islam ofte skaper problemet.

Av og til skulle jeg nesten ønske at jeg hørte om problemer fra hinduismen eller buddhismen bare for en forandring, men nei. Fint lite😅

Det hadde vært forfriskende ja, haha. Nærmeste vi har er vel Dalai Lama som tungekysser en liten gutt. Veldig ille så klart, men ikke terror akkurat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

 

I andre deler av verden kan man bli dømt til døden, eller utstøtt for å si slike ting offentlig. Jeg syns det er på tide at alle og enhver er svært takknemlig for de som har kjempet for at alle skal få si, ytre, og mene hva de vil i vestlige land, og beskytte den friheten med stolthet og uten forbehold!

Når befolkninger i verden reagerer med vold, eller økonomiske pressmidler, så blir det enda mer tydelig hvorfor vi må beskytte den friheten med alle midler vi har. Vi har vært og skal fortsette å være ett eksempel på land der folk nekter å la seg kue av diktatoriske styresett, og sette menneskets frihet i første rekke.

I kampen mot ett virus var det greit å stenge ned store deler av det økonomiske systemet i lang tid. Jeg tror vi greier oss greit en stund med boikott av skandinaviske varer fra fundamentalistiske land, for å vise at vi mener alvor av vår vei å leve i frie og demokratiske land, der man kan ytre seg som man vil.

Jeg er ikke så veldig uenige i det du skriver.

Men samtidig mener jeg å brenne bibelen utenfor en kirke er en hatefull ytring enn en ytring.

Samme gjelder med brenning av koranen utenfor en Moské.

Altså, du skal være rimelig hatefull om du tar deg bryet med å kjøpe/skaffe en bok du ikke kan fordra, dra utenfor et sted du ikke kan fordra og deretter tenne på boka - vel vitende om at det skaper sterke reaksjoner.

Da har du dratt den en del lengre enn om man hadde skrevet en god kronikk i lokalavisa om hvor dumt religion/islam er (Noe som er innafor, skrive kronikk)

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...