Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg det er helt greit å hate religion.

Religion er i beste fall ubrukelig. «Du skal ikke drepe. Du skal ikke stjele. Hjelp naboen din i nød.» Åpenbare, DUMME ting som man ikke trenger noen religion for å forstå er riktig.

I værste fall, og i veldig mange tilfeller, blir religion brukt som en krykke eller unnskyldning for å drepe andre mennesker. For å holde på og dele utdaterte holdninger mot kvinner og minoriteter. 

Vi burde brenne enda flere bibler og koraner her i Norge. Helst rett foran deres «hellige» bygninger. 🙂

1 hour ago, Bugle said:

Jeg er ikke så veldig uenige i det du skriver.

Men samtidig mener jeg å brenne bibelen utenfor en kirke er en hatefull ytring enn en ytring.

Samme gjelder med brenning av koranen utenfor en Moské.

Altså, du skal være rimelig hatefull om du tar deg bryet med å kjøpe/skaffe en bok du ikke kan fordra, dra utenfor et sted du ikke kan fordra og deretter tenne på boka - vel vitende om at det skaper sterke reaksjoner.

Da har du dratt den en del lengre enn om man hadde skrevet en god kronikk i lokalavisa om hvor dumt religion/islam er (Noe som er innafor, skrive kronikk)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LarsLarsensen skrev (52 minutter siden):

Religion er i beste fall ubrukelig.

Religion kan absolutt brukes til å hjernevaske folk til å gjøre gode gjerninger de kanskje ikke ville gjort ellers. Folk som ikke skjønner eller vil gjøre disse åpenbart gode humanitære tingene. Problemet er jo at det går begge veier og historien viser at man ikke kan stole på religiøse ledere.

Jeg synes religion er netto negativt, ingen tvil om det, men religion på sitt beste er fortsatt mer enn ubrukelig. Hadde man kunne fjerne alt det negative med religion så hadde det vært en kjempefin ting. Dessverre går aldri det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En teksmeldig sprer seg nå i Norge (sent ut til unge muslimer i.h.t. VG).

Et team fra fredens religion (anzuteam) har nå opprettet nettside hvor folk mot belønning på Nok 500,000 kan anngi de som fornærmer (først og fremst) islam (koranen). Formålet er å straffe de "skyldig".

Jeg antar at kritikk av islam på norske nettforum faller inn under å "fornærme" islam. Hvor er de som vil at alle forum skal bare ha brukere med autentiske navn?  
 
Det er på tide å ta islamistene på alvor når de nå truer liv og helse for de som lovlig benytter seg ytringsfriheten her i landet, og aktivt rekruterer unge norske muslimer til å ta del i denne heksejakten. Dette er liten del av radikalisering som daglig foregår her i landet.


image.thumb.png.d7f9c03c2633677f950b97dc17c02051.png

image.thumb.png.890826f91db2869b8edc1bfedb254bb7.png

image.thumb.png.0c6866b62726ed3d42973645833642d2.png



 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, skaftetryne32 said:

Da må du nok kikke på liste over terroraksjoner utført av høyreekstreme, der finner du nok de fleste kristne terroraksjoner, der hører strengt tatt islam sin terror til også. 

 

Forskjellen er at høyreekstreme terrorister består av deler som er kristne og deler som hater kristendommen. Ganske fragmentert og kontrastfull gruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Comma Chameleon said:

Jeg synes religion er netto negativt, ingen tvil om det, men religion på sitt beste er fortsatt mer enn ubrukelig. Hadde man kunne fjerne alt det negative med religion så hadde det vært en kjempefin ting. Dessverre går aldri det.

Kan vel si at det meste av det verste på sitt beste er mer enn ubrukelig.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke fan av handlinger som bevisst provoserer frem reaksjoner og såre følelser hos folk. Kall med old school men jeg foretrekker edruelig og saklig argumentasjon. Å forby noe som kan oppfattes som krenkende er likevel en heller klam vei å gå ned, skal vi dømme etter land som Iran er det ikke rent lite som teoretisk sett kan krenke muslimer. Det vil også sette en presedens som kan misbrukes ved andre anledninger, av muslimer eller andre grupper som blir forulempet av andres meninger. Således bør vi heller legge til rette for psykologisk bistand for enhver som føler overveldene følelsesmessig ubehag når andre sier eller gjør noe vi ikke liker. Målet med dette er at alle blir inneforstått med at det finnes langt verre ting i livet enn å bli krenket.     

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (2 minutter siden):

Religion er først og fremst et redskap, akkurat som en stekepanne - man kan bruke stekepannen til å lage middag for en hel familie, eller man kan slå ihjel noen med den.

Skal man forenkle ting så mye kan man si det samme om nazismen. Det kan hjelpe folk med struktur og disiplin i et kaotisk liv.. men så klart kan ideologien også brukes til forfølgelse, hat og vold.. Verktøyet kan ikke klandres, kun hvordan brukeren velger å bruke det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
LarsLarsensen skrev (16 timer siden):

Personlig synes jeg det er helt greit å hate religion.

Vår ytringsfrihet er ikke endelig og begrenses ved lovverk, bl.a. hatefull ytring.

Så kan vi heller diskutere om å brenne koranen foran en Moské er hatefull eller ikke.

Jeg mener det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Crooked Cracker skrev (24 minutter siden):

Å forby noe som kan oppfattes som krenkende er likevel en heller klam vei å gå ned

Jeg har ikke i mine siste innlegg tatt til orde for å forby noe som helst.

Jeg mener å brenne koranen eller andre hellige bøker foran hellige plasser er en hatefull ytring.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Noxhaven said:

Skal man forenkle ting så mye kan man si det samme om nazismen. Det kan hjelpe folk med struktur og disiplin i et kaotisk liv.. men så klart kan ideologien også brukes til forfølgelse, hat og vold..

Der mener jeg du tar feil, ideologien nazisme er  forfølgelse, hat og frykt.

 

"Hovedtrekkene i ideologien var en aggressiv, rasebasert nasjonalisme, en ytterliggående antisemittisme og en mistillit til de demokratiske styreformene. Nazismen så nesten alle andre politiske retninger og ideologier som sine fiender, og både kommunisme, sosialdemokrati, liberalisme og konservatisme ble omtalt i svært harde ordelag av nazistene."

https://snl.no/nazisme

 

For å vende tilbake on topic, det kan ikke være mye tvil om at her brukes religion og provokasjon av religiøse som et rent virkemiddel. I denne saken kan det være prorussiske krefter som bevisst søker å sabotere Svensk NATO medlemskap, men også i andre tilfeller kan der være høyrepopulistiske krefter som bevisst søker å fremprovosere vold blandt de religiøse motdemonstrantene for deretter å kunne peke finger og påpeke "ser dere hva de gjør? ser dere hva slags folk vi har med å gjøre?".

 

Edit:

Altså, rabbel-rousing, som regel organisert eller styrt av en demagog. Hitler var kanskje det perfekte eksempelet på en rabbel-rouser, omtrentlig slik Trump er den dag i dag.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Crooked Cracker said:

Personlig er jeg ikke fan av handlinger som bevisst provoserer frem reaksjoner og såre følelser hos folk. Kall med old school men jeg foretrekker edruelig og saklig argumentasjon. Å forby noe som kan oppfattes som krenkende er likevel en heller klam vei å gå ned, skal vi dømme etter land som Iran er det ikke rent lite som teoretisk sett kan krenke muslimer. Det vil også sette en presedens som kan misbrukes ved andre anledninger, av muslimer eller andre grupper som blir forulempet av andres meninger. Således bør vi heller legge til rette for psykologisk bistand for enhver som føler overveldene følelsesmessig ubehag når andre sier eller gjør noe vi ikke liker. Målet med dette er at alle blir inneforstått med at det finnes langt verre ting i livet enn å bli krenket.     

Alle de som griner om saklighet og såkalt "konstruktiv argumentasjon" (haha) kan ta det med seg til Iran, Irak eller Afghanistan. Se hvor lenge det funker før man blir hengt i en kran, skutt på en fotballbane eller halshugget på en parkeringsplass 😂

Endret av Abigor
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kakkelfant said:

Religion er først og fremst et redskap, akkurat som en stekepanne - man kan bruke stekepannen til å lage middag for en hel familie, eller man kan slå ihjel noen med den.

Isåfall tenker jeg redskapet er enten en pisk eller giljotin. Kan brukes til å skade mennesker, men kan også brukes til å hente hatter raskt eller hogge kvister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bugle said:

Vår ytringsfrihet er ikke endelig og begrenses ved lovverk, bl.a. hatefull ytring.

Så kan vi heller diskutere om å brenne koranen foran en Moské er hatefull eller ikke.

Jeg mener det er.

Og hatefull ytring har vi fritt i bøttevis, mener å huske en god del hatefulle ytringer gå ustraffet i denne diskusjonen 🤣

Jeg mener Koranen er hatefull ytring, så vi kan jo være såpass konstruktive å inngå et kompromiss. Å brenne koranen er forbudt. Og koranen er forbudt. Vinn-vinn.

Endret av Abigor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Abigor said:

Isåfall tenker jeg redskapet er enten en pisk eller giljotin. Kan brukes til å skade mennesker, men kan også brukes til å hente hatter raskt eller hogge kvister?

Vel, som samfunnslim har det jo spilt en stor rolle helt tilbake til vikingetiden. En krykke å støtte seg på i sorg prosessen om man skulle miste noen nære og kjære, sosial tilhørighet, osv. Kanskje da helt nederst på listen over nyttige bruksområder finner man det å skulle lære opp folk som ikke på annen måte skulle kunne komme frem til forskjellen på rett og galt.

Så kan man jo se til land der størstedelen av befolkningen er analfabeter og for det meste kun har muntlige historier å støtte seg på i livet, hvordan tror du samfunnsnytten er i disse landene?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bugle said:

Jeg har ikke i mine siste innlegg tatt til orde for å forby noe som helst.

Jeg mener å brenne koranen eller andre hellige bøker foran hellige plasser er en hatefull ytring.

Norge er et hellig land, så hvor nøyaktig ser du for deg at den kan brennes da uten at det effektivt er det samme som forbud?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...