Gå til innhold

En tråd om folk som bråker på kino


itgrevelin

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Comma Chameleon said:

Vika har også ølservering og 18 års aldersgrense. Det hjelper litt for å luke ut de yngste drittungene.

Personlig er jeg en av de som sliter med misofoni. Spesielt med folk ikke spiser med lukket munn, smatter mye eller lager mye slurpelyder og liknende. Så jeg kan kun se bråkete filmer på kino 😛. Ufattelig mange voksne som ikke klarer å spise med lukket munn her i landet. But I digress.

eg synes det er latterlig å henge seg opp i det (utenfor kinosal vel og merke), og enkelte ting smaker bare bedre når det slurpes som varme drikker og suppe. Nudler i asia skal slurpes og suges i seg i sin helhet inn, ikke klippes halveis. Eg synes det er morsomt å høre de spise og "kose" seg med maten. Å snakke med åpen munn full i mat er noe annet, det takler eg ikke. Maten skal ikke ut igjen. 

Vestlig spisekultur minner meg mer om gamle england som skulle være så fisefin på stil at de spiste som små barbiedolls, det blir for stivt for meg. 

Men skjønner at enkelte ting skal ikke være i en stillesal. Eg hadde ikke likt sånne lyder når man er å hører på filharmonien, eller kino for den del. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
itgrevelin skrev (1 minutt siden):

eg synes det er latterlig å henge seg opp i det (utenfor kinosal vel og merke), og enkelte ting smaker bare bedre når det slurpes som varme drikker og suppe. Nudler i asia skal slurpes og suges i seg i sin helhet inn, ikke klippes halveis. Eg synes det er morsomt å høre de spise og "kose" seg med maten. Å snakke med åpen munn full i mat er noe annet, det takler eg ikke. Maten skal ikke ut igjen. 

Vestlig spisekultur minner meg mer om gamle england som skulle være så fisefin på stil at de spiste som små barbiedolls, det blir for stivt for meg. 

Men skjønner at enkelte ting skal ikke være i en stillesal. Eg hadde ikke likt sånne lyder når man er å hører på filharmonien, eller kino for den del. 

Det er ikke noe man "henger seg opp i". Det er ikke et valg. Alle som sliter med dette hater at vi sliter med det. Hvis jeg sitter med noen som smatter eller slurper så må jeg ha en annen lyd som overdøver eller så må jeg jobbe hardt med å ignorere det (jeg sier aldri noe, men verste fall så må jeg flytte på meg).

Det er litt som å takle lyden av kritt mot tavla. Noen takler det, noen gjør det ikke. Man kan ikke bestemme eller overkjøre det. Og på samme måte så reagerer man ikke på seg selv når man gjør det. Om årsaken er psykologisk, fysisk eller hva enn det er vet jeg ikke, men det er en sykdom. Folk sliter med det. Folk har ødelagt forhold pga. det.

Det er kjipt, for det er 90% av grunnen til at jeg hater kino, folk som sitter der og spiser popcorn med åpen kjeft. Hvis noen snakker så er det greit for da kan jeg hysje på de, men det er ikke sosialt akseptert å be folk spise ordentlig.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Det er ikke noe man "henger seg opp i". Det er ikke et valg. Alle som sliter med dette hater at vi sliter med det. Hvis jeg sitter med noen som smatter eller slurper så må jeg ha en annen lyd som overdøver eller så må jeg jobbe hardt med å ignorere det (jeg sier aldri noe, men verste fall så må jeg flytte på meg).

Det er litt som å takle lyden av kritt mot tavla. Noen takler det, noen gjør det ikke. Man kan ikke bestemme eller overkjøre det. Og på samme måte så reagerer man ikke på seg selv når man gjør det. Om årsaken er psykologisk, fysisk eller hva enn det er vet jeg ikke, men det er en sykdom. Folk sliter med det. Folk har ødelagt forhold pga. det.

Det er kjipt, for det er 90% av grunnen til at jeg hater kino, folk som sitter der og spiser popcorn med åpen kjeft. Hvis noen snakker så er det greit for da kan jeg hysje på de, men det er ikke sosialt akseptert å be folk spise ordentlig.
 

så det er så gale ja :s Visste ikke at det sånne lyder er som kritt på tavlen for enkelte folk. 

Endret av itgrevelin
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 minutt siden):

så det er så gale ja :s Visste ikke at det sånne lyder er som kritt på tavlen for enkelte folk. 

Ja det er ille. Bare at i stedet for å reagere som om man får ondt så er det at det blir avsky og sinne på en måte. Men det er igjen helt ufrivillig. Jeg har jobbet med noen som hadde det mye verre enn meg, og hun kunne ikke være i samme rom med noen som spiste. Det ble aldri et problem på jobb, men det var noen møter hun måtte ringe inn til der hun egentlig kunne vært der.

For å være litt on topic igjen:

Har folk her inne sett Cocaine Bear? Droppet å se den på kino men ser ut som den er tilgjengelig for leie så mulig jeg gjør det. Er gøy å se litt dumme filmer i blant, og liker mange av de involverte.

Lenke til kommentar

Har misofoni selv, kan rett og slett bli rasende innvendig av å høre tyggelyder/smattelyder. Og spesielt hvis jeg samtidig SER folk tygge slik, da må jeg bare gå ut av rommet ellers er jeg usikker på hva jeg ender opp med å gjøre tilslutt.

Samtidig er jeg en av de som får en tingling i hodet/nakken av å høre enkelte lyder - type ASMR tingling - som andre kanskje finner slitsomt. 

Som f.eks er dette noe av det mest tinglete jeg hører, jeg blir helt ør i hodet av det - på en deilig, god måte, jeg kan høre på det i timesvis og sovne til det for det er så avslappende for meg - skjønn det den som kan, men det er snakk om at det kan være sammenheng der mellom misofoni og asmr:

Endret av Winnowill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Selv om dette er en gammel tråd. Som far til en datter med misfoni kan jeg bekrefte at dette er usedvanelig plagsomt for disse. Det kan være alt fra pustelyder til tygging om man sitter sammen i stue eller kjøkken.

Men går man på en restaurant så må man tåle at andre slurper eller knasker.

Her hjemme har vi dog løst det med at hun spiser på rommet sitt fordi det rett og slett kan bli for begrensende og nesten trakassering av andre som er tilstede hvis lyder lages. Eller at hun går på rommet sitt når hun merker det blir plagsomt. Vi er ingen smattegriser her men selv med munn igjen vil matlyder irritere.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en sosial forvetning å være stille på kino. I både hensyn av opplevelse og medmennesker. Selv har jeg tatt meg friheten å be dem "holde kjeft" og dempe seg. Særskilt yngre med tilsvarende påheng vil gjerne tøffe seg. Gi en høflig beskjed om å dempe seg og dette har vært en positiv erfaring for min del. Det kan være at de faktisk selv ikke oppfatter situasjonen som støyende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (36 minutter siden):

har ikke vært på kino på åresvis pga topic. gidder det rett og slett ikke

Nå som jeg har bikket 30 år, så går jeg på kino bare etter filmen har gått en stund. Gidder ikke å gå på premierer med en kinosal full av drittunger som ikke kan oppføre seg. Jeg så den nyeste Top Gun filmen med bare tre stykker i salen. Det var en utrolig flott opplevelse :)

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kombinert med prisene på billett samt ræva kino-etikk blant yngre og til del voksene som tror de er på pub er litt av hovedgrunnen til at jeg ikke drar på kino lenger.

Dessuten syntes jeg 9/10 actionfilmer om dagen har en kvinnelig action-helt med en mørk makker bare for prikken over i’en av politisk korrekthet. Cowboy filmer som omhandler en stor gruppe mørke menn som styrer byen, noe usikker på om det faktisk fantes én mørk konkret «Cowboy» det blir fort dumt å omskrive historie for å ikke «såre» eller utelate noen. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men det er den tydelige påtrykte settingen jeg er lei.

Syntes ikke de fleste filmer er noe særlig om dagen heller, men meg om det ja.

Endret av opensky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, opensky said:

noe usikker på om det faktisk fantes én mørk konkret «Cowboy» det blir fort dumt å omskrive historie for å ikke «såre» eller utelate noen. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men det er den tydelige påtrykte settingen jeg er lei.

Utenfor temaet, men Hollywood underkommuniserer forekomsten av afro-amerikanere i deres ville-vesten-myter.
Man anslår at det var ca 25% svarte cowboyer som drev kuer til vest- og nordstatene mellom 860 til 1880, andelen svarte amerikanere i resten av kveg-industrien er mer ukjent, men muligens 5000.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Utenfor temaet, men Hollywood underkommuniserer forekomsten av afro-amerikanere i deres ville-vesten-myter.
Man anslår at det var ca 25% svarte cowboyer som drev kuer til vest- og nordstatene mellom 860 til 1880, andelen svarte amerikanere i resten av kveg-industrien er mer ukjent, men muligens 5000.

queue kommentar om token black guy.

prøvde å finne en kilde på det, men google fuen min er dårlig i dag.

Jeg mener å huske at det er en eller annen lov eller fagforenings greie om at det må være minst en farget person i filmer.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

På kino er det helt naturlig å være stille. Hvertfall så stille det lar seg gjøre med det som selges i kiosken for å ha med mens man ser filmen. Ellers får de også slutte å selge plastikkposer som må åpnes, crispy bacon og annet som knaser ol.

Humoristisk ser jeg for meg en vakt med hammer som tar seg av "støyen" 😉 Mulig det er alderbetinget, men jeg orker ikke kino lenger. Når jeg betaler 100+ for en film så forventer jeg å være "in the moment". Det er rett og slett overraskende hvor mye sosialt avvik det er i en slik setting. Reglene er enkel, "hold kjeft og se filmen". Da blir jeg heller sittende hjemme.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Alfred_A said:

Humoristisk ser jeg for meg en vakt med hammer som tar seg av "støyen" 😉 Mulig det er alderbetinget, men jeg orker ikke kino lenger. Når jeg betaler 100+ for en film så forventer jeg å være "in the moment". Det er rett og slett overraskende hvor mye sosialt avvik det er i en slik setting. Reglene er enkel, "hold kjeft og se filmen". Da blir jeg heller sittende hjemme.

I grunn helt enig. Det pluss toalett er årsaken til at jeg ofte heller ser filmen hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...