Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er sovetabeletter? Sliter med søvn


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg venter på samtale med legevakt, vil høre meninger her imens.

Jeg sliter en gang i blant med lite søvn, der jeg får 1-2 uker uten at det føles som jeg sover. Det blir så ille at jeg føles psykisk ustabil og blir redd, for å si det enkelt.

Leger anbefaler zopiclone og lignendende. Men jeg er altid redd for avhenginget, at kuren kan bli værre en problemet.

Kan noen si at jeg overtenker dette, at man ikke blir avhenging av bare en ukes bruk? Er ikke en som drikker, snuser eller lignenede så lurer på om jeg er mer sjangse for å bli avhenging enn andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sliter med kroniske innsovningsproblemer, så vil ikke disse medisinene hjelpe noe særlig. Da må du ta tak i andre ting i livet.

Jeg har døgnfaseforskyvning selv fordi jeg har jobbet skift i så mange år.

Du blir absolutt ikke avhengig i løpet av en uke. Ei heller en måned vil jeg påstå. Det må nok veldig kronisk og stor bruk til. Dosene med disse midlene er lave.

Men hvorfor er det på legevakt og ikke hos fastlegen? Og dersom du har andre psykiske problemer som f.eks selvmordstanker bør du heller ikke ta imot disse.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (6 minutter siden):

Jeg venter på samtale med legevakt, vil høre meninger her imens.

Jeg sliter en gang i blant med lite søvn, der jeg får 1-2 uker uten at det føles som jeg sover. Det blir så ille at jeg føles psykisk ustabil og blir redd, for å si det enkelt.

Leger anbefaler zopiclone og lignendende. Men jeg er altid redd for avhenginget, at kuren kan bli værre en problemet.

Kan noen si at jeg overtenker dette, at man ikke blir avhenging av bare en ukes bruk? Er ikke en som drikker, snuser eller lignenede så lurer på om jeg er mer sjangse for å bli avhenging enn andre.

Å bli avhengig av sovetabletter er nok ikke noe morsomt, men hvis man bare bruker det av og til, altså de enkeltgangene man ikke får sove, så skal det nok gå bra. 

det finnes reseptfrie alternativer man kunne forsøkt først, som feks melatonin, men for at det skal fungere må man følge rådene, altså god døgnrytme,ta de til riktig tid, og ikke se på skjerm en viss tid innen man skal legge seg. 

Lenke til kommentar

quetiapin  fungerer okay. Men som alle former for hypnotikum så senker det søvnkvaliteten i ubetydlige mengder. 
Melatonin fungerer bedre i dråpeform med å ta 0.25mg-0.5mg
Nesestrips kan være verdt å prøve i en periode. 

Ellers er nå søvnen det svakeste ledd i menneskets psykososiale hverdag. Vis det er sovemedisin som må til, blir det sovemedisin. Bare husk å spørre om bruksbegrensninger som f.eks hvor lenge, eller finn ut om 1/2 eller 1/4 tablet gir korrekt virkning.

Lenke til kommentar

Du blir ikke avhengig etter en uke på zopiklon. Jeg gikk nylig på medisinen i 10 dager, og jeg merket ikke at jeg sluttet på medisinen annet at søvnproblemene mine returnerte. Du risikerer avhengighet dersom du tar den i over en måned. Du må også vente en stund før du kan gå på den igjen etter en periode med bruk. Det aller beste er om du finner ut av hva som forårsaker søvnproblemene dine og har mulighet til å gjøre noe med det. Medisinen gir bare midlertidig lindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid greit å ta tak i det grunnleggende, altså om det er en grunn til at søvn uteblir.

Man blir ikke avhengig av sporadisk bruk.

Mange bruker disse fast fordi søvnproblemene returnerer om man slutter. Det er normalt ingen problemer med å bruke de over lenger tid for vanlige folk. De med potensielle misbrukerproblemer vil nok tolke det annerledes. Jeg kjenner folk som har brukt disse daglig i flere tiår og som er fornøyd med det.

Det finnes en del alternativer som allergimedisiner, lykkepiller og annet som gjør at man blir trøtt. Bakdelen med mange av disse er at man blir trøttere også på dagtid, samt en del andre bivirkninger. Fordelen med Zopiclone er at de er ute av kroppen etter få timer og kalles en innsovningsmedisin.

Lenke til kommentar

Hvis det er innsovning som er issuet så kan jeg anbefale Stilnoct. Det er på resept men ett godt verktøy å ha de nettene man av og til ikke får sove (eks. før store begivenheter ol). Anbefales ikke å bruke fast over lang tid. Imovane er en lignende variant men den fikk jeg mer bivirkninger av.

Jeg har typisk en pakke Stilnoct over flere år.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Problemene mine er så ille at jeg fikk tillatelse til å ta 7,5 zopiclone miligram istendefor 5mg. Fortsett redd for avhengighet og rebound insomnia etterpå, så vet ikke om jeg faktisk kommer til å ta tabeletten.

Har bodd borte lenge og er nå hjemme med slekt, så er det bare at jeg har et nytt sted å sove? Gir ikke helt mening for meg hvis man allerede føler seg trygg og har sovet der tidligere. Self når jeg sover med ørepropper.

Menneskehjernen 😭

 

 

Lenke til kommentar

Sovemedisiner er absolutt siste tiltak ved søvnvansker. Det er ingen piller som klarer å indusere en normal fysiologisk søvn. De kan indusere sedasjon og tretthet, men søvnens sykluser vil ikke være tilstede. Man føler seg utvilt, men dersom bruk over tid vil dette øke risiko for demens og andre søvnrelaterte sykdommer.

Det er så mange tiltak man må gjøre før man prøver ut medisiner. Noen sover dårlig, og de må jobbe desto mer målrettet for å oppnå et godt søvnmønster og god søvnkvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er også om du sliter med å sovne, sliter med å sove nok når du først sovner eller begge deler. 

Siden du skriver at du sliter i blant, bør det ikke være noe problem å ta noe i blant også. Det er vanskelig å ta tak i evt underliggende problemer om man ikke har fått nok hvile til å faktisk gjøre det, så sovemedisiner kan være god hjelp en liten periode eller innimellom 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Sovemedisin bør være siste utvei før alt annet er utprøvd. Jeg sliter periodevis  med døgnrytmen, pga mange år med turnusarbeid.  Dette har hjulpet meg når tankene kverner, og jeg ikke får sove. Først ville jeg ha prøvd å få ryddet opp i tankene før du legger deg, slik at de ikke plager deg når du skal sove. Pluss prøve noen meditasjonsøvelser som har hjulpet meg med på å roe kropp og sinn. Les deg litt opp på avspenningsteknikker og lær deg noen øvelser for å dempe grubling og bekymringstanker. Kunsten er å gi faen, letter sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hva med å prøve melatonin?

Du får kjøpt 1mg reseptfritt, skal du høyere må legen skrive det ut til deg.

Melatonin er det stoffet kroppen produserer selv for å bli trøtt og man starter å produsere når det er mørkt også forbrennes det når det er lyst, i korte trekk.

Sørg for et mørkt og salig soverom og ta de to timer etter kveldsmat og unngå telefon/pad bruk når du har lagt deg.

Edit: Jeg pleier også å sørge for at det er godt dempet belysning i hele huset noen timer før jeg skal legge meg, det hjelper også veldig på.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Selv om melatonin er resepfritt så bør man være forsiktig med doseringen. Det er dem som tar alt for store doser ukritisk, noe som kan rote til. Det å trene et par timer før en legger seg for å bli fysisk sliten kan ha en god effekt, men ikke gjør det rett før du skal sove. La det gå nok tid til at kroppen roer seg igjen før du legger deg.

Lenke til kommentar

Det kan ofte være slik at om man tenker en del på søvnproblemer så blir det et problem i seg selv som kan holde deg våken.

Hvordan er det med søvnhygiene? får du nok bevegelse i løpet av dagen, drikker du nok vann, osv? Det er ganske mye som kan prøves før man går til anskaffelse av sovemedisin, men for all del om du trenger den for å sove og alt annet er på stell skal du ta den med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
del_diablo skrev (1 time siden):

Tablette er ikke verdt bryet. De fungerer, men dråpeform og sikte på 1/4mg til 1/2mg gir bedre resultat. 
Og å ta det 1-2 timer før sengetid gir bedre effekt enn å ta det ved sengetid.

Takk for tips! Skal teste dråper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...