Gå til innhold

Si opp bankid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (21 minutter siden):

Jeg vurderer å bytte bankid til en annen bank, men spørsmålet er om dette påvriker bankid på mobil, eller om det er to separate tjenester som gjør at bankid på mobil vil fortsette å virke.

Den banken du har BankID i, har du også BankID på mobil i. Dersom du bytter bank for BankID, får du ikke aktivert ny BankID på mobil.

Men: Du kan ha BankID i flere banker samtidig. Du kan opprette ny BankID i annen bank, og beholde din gamle BankID i din gamle bank. Da vil BankID på mobil fortsatt virke på din gamle BankID, og BankID-appen på din nye BankID. Hvis du bytter SIM-kort, vil BankID på mobil ikke kunne aktiveres.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (22 minutter siden):

Den banken du har BankID i, har du også BankID på mobil i. Dersom du bytter bank for BankID, får du ikke aktivert ny BankID på mobil.

Men: Du kan ha BankID i flere banker samtidig. Du kan opprette ny BankID i annen bank, og beholde din gamle BankID i din gamle bank. Da vil BankID på mobil fortsatt virke på din gamle BankID, og BankID-appen på din nye BankID. Hvis du bytter SIM-kort, vil BankID på mobil ikke kunne aktiveres.

Takk for svar, men kan jeg si opp den delen av min gamle bankid som er tilknyttet kodebrikken men beholde bankid på mobil?

Det er et litt merkelig spørsmål jeg stiller, jeg er klar over det.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, men kan jeg si opp den delen av min gamle bankid som er tilknyttet kodebrikken men beholde bankid på mobil?

Det er et litt merkelig spørsmål jeg stiller, jeg er klar over det.

Kan du ikke spørre enten gammel bank, eller ny bank om dette?
Det er de naturlige stedene å henvende seg, eller kanskje https://www.bankid.no/privat/ også kan hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

Takk for svar, men kan jeg si opp den delen av min gamle bankid som er tilknyttet kodebrikken men beholde bankid på mobil?

Det er et litt merkelig spørsmål jeg stiller, jeg er klar over det.

Nei.  BankID på mobil er avhengig av den andre BnakID avtalen i bakkant. MEN, du kan avslutte kodebrikken.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Den banken du har BankID i, har du også BankID på mobil i. Dersom du bytter bank for BankID, får du ikke aktivert ny BankID på mobil.

Men: Du kan ha BankID i flere banker samtidig. Du kan opprette ny BankID i annen bank, og beholde din gamle BankID i din gamle bank. Da vil BankID på mobil fortsatt virke på din gamle BankID, og BankID-appen på din nye BankID. Hvis du bytter SIM-kort, vil BankID på mobil ikke kunne aktiveres.

Men det kan være lurt å vente med å si opp noe som gjør at bankid på mobil virker siden det er en langt bedre løsning enn bankid appen. Frem til det kommer en bra app så blir ikke noe sånt rørt for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anonym24663256 skrev (28 minutter siden):

Nei.  BankID på mobil er avhengig av den andre BnakID avtalen i bakkant. MEN, du kan avslutte kodebrikken.

Takk for svar. Det var akkurat dette jeg lurte på.
 

 

minim skrev (2 minutter siden):

Men det kan være lurt å vente med å si opp noe som gjør at bankid på mobil virker siden det er en langt bedre løsning enn bankid appen. Frem til det kommer en bra app så blir ikke noe sånt rørt for min del. 

Ja, dette er også noe jeg har i tankene. Vil ikke ha appen og beholder gammel løsning så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (21 minutter siden):

Bank ID appen fungerer utmerket, og har gjort det i snart 18 mnd. DNB og iPhone. E-sim fra Telenor.

Den virker, den er bare tungrodd som fy i forhold til dagens løsning. Også svært lettvint når man bytter telefon fremfor å være uten bankid i noen timer i påvente av aktivering. De kunne liksom laget noe bedre npr de først skulle lage noe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (6 minutter siden):

At BankId på mobil er faset ut. 

De holder på å fase det ut. Har den fortsatt aktiv hos meg og det er eneste grunn til at jeg ikke bytter mobil abo om dagen da jeg ikke ønsker å nedgradere til appen. Har appen aktivert, men orker ikke langt passord hver gang og manuell app bytting når man kan enkelt taste 4 siffer ferdig arbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Dersom ein ikkje har brukt kodebrikka på år og dag kan det vel hende at den ikkje er synkronisert lenger slik at BankID blir sperra når ein prøver å logge inn?

Det kan du sjekke på bankid.no. Der finner du utløpsdato på dine sertifikater, det er et for BankID og et for BankID på mobil.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Det kan du sjekke på bankid.no. Der finner du utløpsdato på dine sertifikater, det er et for BankID og et for BankID på mobil.

Det var ikkje utløpsdato eg tenkte på, spørsmålet er om den interne klokka i brikka kan vere såpass unøyaktig at den gjev ut feil kode etter å ikkje ha vore brukt på lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...