Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min sjef har ansatt en nær venn som er komplett ubrukelig...


Gjest 9852e...50e

Anbefalte innlegg

Gjest 9852e...50e

Heisann,

Jeg står i en, mildt sagt, jævlig situasjon på jobb. Jeg er ansatt i et stort internasjonalt firma, og jobber for en lokal avdeling her i Norge. Her har jeg nå vært i 7 år, og har mer eller mindre ledet min egen avdeling mesteparten av årene.

Sjefen min er kjent som en manipulerende og sleip person som vrir og vender på alt, og på en eller annen måte alltid lander på bena. Her snakker du om typen som skylder på andre for egne feil, og har fått flere sparket på denne måten. Det har vært flere HR-saker mot ham, hvor samtlige på avdelingen han leder har meldt ham inn for alt fra løgn, trakassering, ikke møte opp på jobb, løgner etc... Men han har som sagt alltid landet på bena.

I forrige HR-sak var jeg sentral som en av melderne, ettersom jeg ble presset til å jobbe 12-timersskift over tid og etterhvert gikk på en skikkelig smell, og måtte gå på angstmedisin for å prøve å holde tritt. Jeg reagerte på disse pillene første gang jeg prøvde dem, og sa at jeg følte meg dårlig og trengte noen timer hjemme. Da fikk jeg streng beskjed om at jeg bare fikk vente med medisinen, for jobben kom jo først. Fikk også beskjed om å kutte ut familie, da han mener at dette bare er distraksjoner for en "ung og fremadstormende". 

Før denne meldesaken klarte han å ansette en nær venn av seg selv i min stilling, da han mente vi kom til å fungere så bra sammen. Dette viste seg fort å være en løgn, og jeg ble i praksis skvist ut av mine roller. Han forsøkte også å få meg sparket som en konsekvens av å ha meldt ham til HR.

Jeg svelgte karamellen, og tenkte det kunne være deilig å leve et normalt liv og tross alt slippe det sinnsyke ansvaret jeg satt med. Men den gang ei. Kompisen er totalt inkompetent, og gjør i praksis ingenting. Vi teller 50 mann på min lokale avdeling, og ingen skjønner hva fyren gjør. Han har nå vært her i 3 år, og  kan fremdeles ingen av de daglige oppgavene vi har. Han har istedet blitt satt til å "gå gjennom" hva vi andre gjør. Og det er alt... Han hjelper ikke til i daglig drift, gjør ingenting av det som står i stillingsbeskrivelsen sin....

Nå har jeg fått på øret at sjefen min ønsker å forfremme ham til høsten, da han gjør en så strålende jobb, og er "klippen" i teamet... 

Beklager språket, men hva i helvete gjør jeg ? Jeg finner meg ikke i dette, men HR gjør jo helt klart ingenting... Det er jo ekstremt mye som er ugreit her. Finnes det noe utenforstående organ jeg kan melde dette til ? Hele teamet er helt fortvilet...

Anonymous poster hash: 9852e...50e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sett meg etter en ny jobb. Som du sier, han lander alltid på bena. Er det verdt å risikere din egen helse ytterligere for å bli kvitt han?
Jeg er redd, slik du beskriver situasjonen, at dette er en kamp du ikke kan vinne. Fyren virker jo helt skruppelløs og hvis ikke HR og ledelsen har reagert til nå så er det kanskje ikke mye håp.
Jeg har dog den dypeste forståelse for din og dine kollegers frustrasjon.

Er dere organiserte? Har dere en fagforening dere kan rådføre dere med?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 9852e...50e

Vi er amerikanske, og har dessverre ingen fagforening å støtte oss på.

Men ja, det beste er nok å slutte. Jeg får bare en så utrolig dårlig følelse av å bare skulle snu ryggen til når en person blir forfremmet KUN på bakgrunn av at han er en nær venn av sjefen. Det hadde jeg ikke trodd fyren hadde turt.

Jeg har en ansatt som har vært i firmaet i litt over et år nå, og gjør en strålende jobb, og kan allerede mer enn kompisen til sjefen... Skulle noen blitt forfremmet burde det da være ham.

Jeg og mine kolleger bruker store ressurser hver dag på å rette opp i feil han gjør, men vi får i samme slengen skylden for feilen... 

Anonymous poster hash: 9852e...50e

Lenke til kommentar

Å bli i en slik situasjon over tid er svært belastende, her må du virkelig veie dine valg flere ganger. På en måte enabler dere denne dårlige sjefen, og skulle dere velge å ta opp kampen må dere dokumentere alt 110% vanntett slik at han må stå til rette for sine feil og mangler.

 

Jeg ville reist, og kuttet ut alle bekjente med forgreninger til denne fyren.

Mental helse er verdt så utrolig mye mer enn alt annet (jeg snakker da årevis "down the road" når det virkelig begynner å røyne på)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Psykopat til sjef og ubrukelig HR er en dårlig kombo. Skjønner ikke at du vil prøve å få det til å fungere når din egen sjef har prøvd å få deg ulovlig sparket, og sagt så mye dumt.

Kom deg vekk derfra sier nå jeg, du skal ikke la helsen forvitre for en arbeidsgiver som ikke bryr seg om deg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 9852e...50e skrev (4 timer siden):

Vi er amerikanske, og har dessverre ingen fagforening å støtte oss på.

Dere har uansett fullt ut lov til å organisere dere i Norge. Jeg jobba for et stort amerikansk selskap selv en del år, der de i et tilfelle prøvde seg på amerikanske metoder i arbeidsretten... De tapte så det sang etter for å si det sånn! Men selskaper som opererer i Norge, må forholdet seg til norsk lov. Kjør på med å kontakte en fagforening.

 

PantZman skrev (3 timer siden):

Er det noen over din sjef som kan kontaktes?

Det tenkte jeg også. Kontakt noen høyt oppe og vis til at dette koster penger. Amerikanske ledere forstår sjelden europeisk (og særlig nordisk) arbeidslivskultur og tilhørende rettigheter, men penger forstår dem.

Jeg har vært i en liknende situasjon sjøl, og det var i et stort norsk statlig foretak. Hjalp at vi var fagorganiserte.

Men dere kan også kontakte Arbeidstilsynet for tips. Både 12-timers vakter over tid og at dere blir pressa så det går utover helsa er brudd på arbeidsmiljøloven.

Begynn også i alle fall prosessen med å søke andre steder. Da finner du også ut hvordan du ligger an i markedet om det går så langt at du må fort ut derifra.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Korleis sjefen din oppfører seg, og kven arbeidsgjevar tilsett og forfremmer får du ikkje gjort så mykje med.

Medlemsskap i ei fagforeining kunne vært nyttig i ein slik situasjon men dei fleste fagforeiningar har karantenetid der du ikkje får bistand til arbeidskonflikter som har oppstått før innmelding.

 

Det sagt så er mitt beste råd at du systematiserer utfordringane dine på ein ryddig måte. Eg ser at saka di består av mange mindre saker som kan behandlast på ulike måtar.

Dette med 12 timars arbeidstid og at du har regelrett blitt pressa til å ikkje motta legebehandling er ei sak for arbeidstidsynet, særleg om dette er relatert til ei varslingssak ettersom du har eit særskilt vern mot gjengjelding i varslingssaker. Slik gjengjelding kan i seg sjølv gi grunnlag for både erstatning og oppreisingssøksmål, så det kan være aktuelt at du for eiga rekning tek kontakt med ein arbeidsrettsadvokat for bistand til å vurdere om du har eit grunnlag for å stemne arbeidsgjevar for arbeidsretten.

Du bør også sjå nærmare på kva arbeidsoppgåver du no har fått tildelt opp mot kva som står i arbeidsavtale og stillingsinstruks. Du har både rett og plikt til å utføre dei arbeidsoppgåvene som er lagt til stillinga. I den grad du har tatt på deg meir ansvar så bør du presse på for å få dette tilført i arbeids-avtale/instruks slik at du har dette ekstraarbeidet dokumentert. Om arbeidsgjevar nektar deg dette så må du sjølvsagt slutte å gjere jobben med å lede avdelinga di til arbeidsgjevar er villig til å anerkjenne jobben din og helst sjølvsagt også kompensere deg for jobben.

Ei heilt anna sak er kva du skal eller bør gjere opp mot HR og eigarselskapet. Mest truleg er dette ein kamp som det ikkje er verdt å sjå. Sannsynlegheita er stor for at det ikkje er verdt å bruke energi på dette ettersom det er størst sjangs for at din arbeidssituasjon forblir som i dag eller blir verre. Det du kan oppnå i andre enden er at firmaet får effektivisert drifta ved å kutte denne ubrukelege mellomleiaren (og kanskje også sjefen din), men denne effektiviseringa vil du i svært liten grad få nytte av.
Du kjemper også litt i motbakke ettersom din meining nok blir tildelt lite vekt. Du må ta høgde for at denne ubrukelege personen kanskje utfører arbeid som gir verdi for leiarane over deg sjølv om arbeidet ikkje gir verdi for deg og dei andre som jobbar med å produsere. I tillegg må du rekne med at sjefen din kjem til å gi vedkommande gode skotsmål og då blir det vanskeleg for HR å legge meir vekt på kva du meiner enn kva sjefen seier. For sjefen din skal i utgangspunktet ha ei mykje betre oversikt over heile avdelinga enn du som er ein tilsett som berre ser ein liten del av aktiviteten i firmaet.
Dersom du skal ta denne kampen for å få kvitta deg med sjefen som du meiner ikkje gjer ein god jobb så må du som minimum ha eit mål om kva du ynskjer HR skal gjere. Vil du at sjefen skal få sparken, at sjefen blir omplassert, at sjefen får leiarutdanning, eller at du skal ta over sjefsjobben?
I tillegg bør du finne fleire allierte slik at det ikkje er deg åleine mot sjefen, HR og eigarane i USA.

 

Det mest fornuftige her er at du førebur deg til å finne ein anna jobb der du vil trives betre. Om du finn deg ein ny jobb så vil du også stå i ein sterk posisjon til å kreve endringar sidan du kan gi ultimatumet om at enten så får du det slik du vil eller så forlater du skuta. Det som er mest nærliggande å kreve er nok at du får formalisert leiaransvar og sjølvsag ei lønn som gjer at det er verdt den mentale belastninga å fortsette i dette firmaet.
Som nemnt så kan det også aktuelt for deg at du avslutter jobben din med eit søksmål om du har grunnlag for det slik at du også får med deg erstatning eller etterlønn når du seier opp.

Lenke til kommentar

Hvis du er ansatt i et stort internasjonalt (amerikansk) firma og du har en person over deg i hierarkiet som du sliter med, er vel den amerikanske modellen å søke en stilling et hakk opp i en annen avdeling i firmaet, og om det ikke går, ett hakk opp i et konkurrerende firma. Så etter tre år søke en stilling ett hakk opp i det første firmaet igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/29/2023 at 12:23 AM, Guest 9852e...50e said:

Beklager språket, men hva i helvete gjør jeg ?

Det er veldig enkelt å svare på:  Du finner deg en annen jobb.  Du har ikke styringsrett og kan ikke forvente at ledelsen flere hakk over deg tror helt og holdent på din fremstilling.  Jeg kan ikke se det er verd å bruke mer energi på. 

Har selv opplevd utstrakt nepotisme fra en sjef og ser jeg tilbake er det eneste jeg angrer på at jeg ikke sluttet før. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjefen kan forfremme hvem han vil uten at han strengt talt gjør noe galt. Det er riktignok en enkel måte å skape misnøye på hvis de andre føler det urettferdig.

Når det gjelder det andre så vil jeg tro at sjefer høyere opp i systemet først og fremst hører på hva sjefen har å si. Han er jo gitt den tillitten i utgangspunktet når han fikk stillingen. Det er ikke unormalt at folk klager på den måten du gjør uten noen for selvinnsikt uten at jeg skal påstå at du gjør dette her. Det er heller ikke unormalt at andre kan kaste seg på.

Personlig har jeg ingen tro på fagforeninger. De er stort sett mer opptatt med å samle kontingenter enn å bidra i eventuelle tvister. Vi var ihvertfall 40 mann som hver betalte over 1000 kroner i måneden og fikk null hjelp når vi etterspurte det. Endte med at vi alle meldte oss ut. Jeg ville byttet jobb.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...