Gå til innhold

Forbikjøring av Ambulanse


seves

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker to-felts motorvei er det nok lov å sige forbi i venstrefeltet om den ligger i høyre.  Det kalles forøvrig passering og ikke forbikjøring.

Ellers bør terskelen for å kjøre forbi være høy og ikke medføre at ambulansen må bremse opp / forstyrres av forbikjøringen.  Hvis den holder lavere fart enn vanlig i svinger f.eks. kan det være pga alvorlig skadet pasient/pågående behandling.

Er forbikjøringen hasardiøs på noen måte så sitter førerkortet løst https://www.tv2.no/broom/tok-farlig-forbikjoring-pa-sykebil-da-rok-forerkortet/8924721/

"Hvis du hadde så dårlig tid hvorfor startet du ikke i går?" - for å ta den klassiske replikken litt lenger nord... 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er til og med lov å køyre forbi ambulanse med blålys, men berre når forbikøyringa kan gjerast utan å forstyrre eller hindre ambulansen. Dette følgjer av dei vanlege aktsomheitskrava.

Brukar ambulansen blålys så pliktar du i tillegg å gi ambulansen fri veg slik at kravet til at du ikkje skal være til hinder for ambulansen blir ekstra strengt. I slike situasjonar kan forbikøyring være ekstra utfordrande ettersom ambulansen ofte vil køyre på gulestripa, og om du under ei forbikøyring ligg i blindsona til ambulansen så er det du som som ikkje har gitt ambulansen fri veg (sjølv om ambulansesjåføren også har gjort feil ved å krysse midtstripa utan å forvisse seg om at det ikkje er nokon i blindsona.

Som alt anna i trafikken er dette situasjonsavhengig. Ei ambulanse utan blålys skal behandlast som anna trafikk, sjølv om det i teorien også er lov for ambulansen å køyre utrykking utan å markere med blå lys, men blålysa må være på for å pålegge anna trafikk å gi fri veg.

Utan å vite om det ligg nokon rettspraksis bak det så vil eg tru at ei ambulanse som uniformert køyretøy sjølv utan blålys vil ha låg terskel for å melde til politiet om ein bil som køyrer forbi hiv seg inn framfor ambulansen og bremser ned etter forbikøyringa. Sjølv om det ikkje er utrykking så er ei ambulanse ein forholdsvis tung bil som ikkje like lett kan bremse opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

...sjølv utan blålys vil ha låg terskel for å melde til politiet om ein bil som køyrer forbi hiv seg inn framfor ambulansen og bremser ned etter forbikøyringa. Sjølv om det ikkje er utrykking så er ei ambulanse ein forholdsvis tung bil som ikkje like lett kan bremse opp.

Jepp, den som kjører forbi kan heller ikke vite om lege/ambulansepersonell akkurat da holder på å sette en sprøyte i pasienten der bak, så det går ikke kun på kjøretøyets egenskaper.

Lenke til kommentar
seves skrev (7 minutter siden):

Takk for svar har vært en diskusjon mellom oss gutta med tanke på at vi hade en kompis så kjørte forbi en ambulanse som ikke hade blålys men blei stoppa litt eter og fratatt lappen på stedet

Spørsmålet da er jo hvordan denne forbikjøringen foregikk. Mulig ambulansen var en forsterkende faktor, men dersom den kjørte vanlig uten blålys og det var ellers en "innafor" forbikjøring, så virker det å miste lappen drøyt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
seves skrev (12 timer siden):

Takk for svar har vært en diskusjon mellom oss gutta med tanke på at vi hade en kompis så kjørte forbi en ambulanse som ikke hade blålys men blei stoppa litt eter og fratatt lappen på stedet

Det er lov å kjøre forbi, men en må fortsatt følge lovene.

Så her tipper jeg at vedkommende har gjort noe ulovlig, krysset sperrelinje eller kjørt alt for fort. 

Jeg passerer politibiler med lastebilen i ny og ne, når det er 2 felt i samme retning.
Kjører i 83 km/t i 80 sonen, og politiet ligger under 80. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Jeg passerer politibiler med lastebilen i ny og ne, når det er 2 felt i samme retning.
Kjører i 83 km/t i 80 sonen, og politiet ligger under 80. 

Jeg passerte en Politibil en gang (på MC), i samme kjørefelt. Det var doble sperrelinjer, men ikke noe Forbikjøring forbudt skilt. Holdt ca. 85 km/t speedometerfart. Politibilen lå i 70. Politifolkene i bilen bare smilte og vinket til meg.

Lenke til kommentar
On 6/27/2023 at 7:32 AM, Hanhijnn said:

Jeg passerte en Politibil en gang (på MC), i samme kjørefelt. Det var doble sperrelinjer, men ikke noe Forbikjøring forbudt skilt. Holdt ca. 85 km/t speedometerfart. Politibilen lå i 70. Politifolkene i bilen bare smilte og vinket til meg.

Du har ikke lov å kjøre forbi biler når det er dobbel sperre linje. Biler kan kjøre forbi deg, som har 2 hjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (31 minutter siden):

Du har ikke lov å kjøre forbi biler når det er dobbel sperre linje. Biler kan kjøre forbi deg, som har 2 hjul.

I beg to differ. Sålenge det ikke er skiltet noe forbikjøringsforbud, og det er god plass til å passere bilen UTEN å krysse sperrelinjen, så er det lov. Uten å bryte fartsgrensen selvsagt. Det er i hvertfall min oppfatning.

Vis meg gjerne i lovteksten hvor det står at det er forbudt.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Hanhijnn said:

I beg to differ. Sålenge det ikke er skiltet noe forbikjøringsforbud, og det er god plass til å passere bilen UTEN å krysse sperrelinjen, så er det lov. Uten å bryte fartsgrensen selvsagt. Det er i hvertfall min oppfatning.

Vis meg gjerne i lovteksten hvor det står at det er forbudt.

Du har helt rett.

Dersom det ikke er forbikjøring forbudt skilt i forbindelse med heltrukken linje, så kan man med MC kjøre forbi en bil dersom man ikke krysser linjen.

Dersom det ER forbikjøring forbudt skilt, så kan en bil kjøre forbi en MC dersom man ikke krysser linjen, men en MC kan ikke kjøre forbi en bil.

"334 Forbikjøringsforbud
Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul.
Forbudet gjelder ikke forbikjøring som etter trafikkreglene lovlig kan skje til høyre. Forbudet gjelder fram til skilt 336 «Slutt på forbikjøringsforbud», eller over en strekning som angitt med underskilt."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvordan kjører du forbi en syklist med doble sperrelinjer? Eg har en strekning her, og den er LANG med doble sperrelinjer. 

Og hvordan kjører man forbi en campingvogn som ligger i 65 i 80sonen, uten å bryte fartsgrensen? Eg føler det er tryggere å komme seg fort til 90+, enn å seile i 80 forbi. Dette er veier som ikke er på østlandet. 

 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Du har helt rett.

Dersom det ikke er forbikjøring forbudt skilt i forbindelse med heltrukken linje, så kan man med MC kjøre forbi en bil dersom man ikke krysser linjen.

Dersom det ER forbikjøring forbudt skilt, så kan en bil kjøre forbi en MC dersom man ikke krysser linjen, men en MC kan ikke kjøre forbi en bil.

"334 Forbikjøringsforbud
Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul.
Forbudet gjelder ikke forbikjøring som etter trafikkreglene lovlig kan skje til høyre. Forbudet gjelder fram til skilt 336 «Slutt på forbikjøringsforbud», eller over en strekning som angitt med underskilt."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Da er vi helt enige og har helt rett begge to. 😊👍

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (22 minutter siden):

1) Hvordan kjører du forbi en syklist med doble sperrelinjer? Eg har en strekning her, og den er LANG med doble sperrelinjer. 

2) Og hvordan kjører man forbi en campingvogn som ligger i 65 i 80sonen, uten å bryte fartsgrensen? Eg føler det er tryggere å komme seg fort til 90+, enn å seile i 80 forbi. Dette er veier som ikke er på østlandet. 

 

1) Man gjør det ikke, hvis man ikke kan gjøre det på en forsiktig og trygg måte.

2) Campingvognen skal holde øye med speilene sine, og kjøre til siden og stoppe, når de ser at det bygger seg opp en kø bak vogna. Ellers så blir det lett en ulovlig forbikjøring på felles risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (5 timer siden):

Og hvordan kjører man forbi en campingvogn som ligger i 65 i 80sonen, uten å bryte fartsgrensen? Eg føler det er tryggere å komme seg fort til 90+, enn å seile i 80 forbi. Dette er veier som ikke er på østlandet. 

Om vegen ikkje er lang nok og oversiktleg nok til at du kan køyre forbi utan å bryte fartsgrensa så kan du ikkje køyrenforbi. 

I tillegg skal den som blir forbikøyrt holde godt til høgre og ikkje auke farta. 

Om det er snakk om saktegåande køyretøy eller køyretøy som tek stor plass som i dette tilfeller, og når vegen er uovrrsiktleg eller har motgåande trafikk så skal køyretøyet som blir forbikøyrt om nødvendig sette ned farta eller stoppe. 

 

Så den trygge forbikøyringa er ikkje at du aukar farta og dermed aukar skadepotensialet, den trygge forbikøyringa er at du ligg under fartsgrensa og bilen med campingvogn hjelper deg forbi ved å halde til høgre og om nødvendig bremser for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nesten aldri opplevd at det dere sier har blitt gjort i praksis, hverken av meg eller andre, kun på østlandet har eg kunne tatt sånne ekstremt forsiktige forbikjøringer. Her i innlandet går det bare ikke an å ta en forbikjøring uten å måtte opp i fart, fort og gale. Elbil er genial på dette. Strekningen må selvfølgelig være oversiktlig og rett, men det er typisk at disse trege turistene da også øker farten. 

Tror det er 1 av 50 campingvogner o.l. som samarbeider slik du beskriver. De lokale traktorene her er derimot helt i sitt ess, de gjør det. 

 

Endret av itgrevelin
Lenke til kommentar

Hei. Det skal godt gjøres og IKKE bryte fartsgrensa når man skal kjøre forbi noen. KANSKJE hvis man er på en 100/110 vei, men uannsett så bryter man fartsgrensa når man skal kjøre forbi. Det er jo tross alt en grunn til at man kjører forbi.

Forøvrig, så vil jeg fraråde og kjøre forbi noe som helst utrykkningskjøretøyer. Normalt sett, så bør Politibiler og Ambullanser holde fartsgrena om ikke noe annet skjer. Og selvfølgelig skal man vike hvis Blålys og sirene er på utrykkningskjøretøyene noe desverre ikke alle gjør.

Store Brannbiler kan være kinki, siden at det basiclly er Lastebiler. De bruker lengere tid på både og stoppe og komme oppi fart.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Om vegen ikkje er lang nok og oversiktleg nok til at du kan køyre forbi utan å bryte fartsgrensa så kan du ikkje køyrenforbi. 

Ifølge lovverket, ja, men i praksis skjer dette ytterst sjeldent. Hvis bilen foran deg ligger i 70 km/t i 80-sonen, så trenger du (gitt at du ligger 50 meter bak bilen foran) over 400 meter for å kjøre forbi uten å bryte fartsgrensen. Øker du til 90 km/t, så omtrent halverer du distansen. Du halverer også tiden det tar, fra 18 til 9 sekunder.

Men du har rett i hva lovverket sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...