Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Gjest 229ae...937 skrev (17 minutter siden):

Men ellers pleier jeg å slå meg området jeg skal stikke, da kjenner jeg ikke stikket eller at det svir.

Vet ikke om du er helt representativ? Jeg har iallefall ingen problemer med injeksjon av Ozempic. Har som nevnt over her brukt det i et snaut år nå, og har 2mg som ukentlig dose.
At det svir av kalde injeksjoner er vel ikke uvanlig, å slå seg er derimot ingen kur.. Ta ut pennen en halvtime før bruk du, eller en time.. 

Selv lar jeg en delvis brukt penn ligge i romtemperatur til neste uke, noe som ikke bør være det minste problematisk i følge pakningsvedlegget. 
Sitat:
"Du kan bruke pennen i 6 uker hvis pennen er oppbevart ved høyst 30ºC eller i kjøleskap (2-8ºC) og oppbevart borte fra kjøleelementet. Ozempic skal ikke fryses, og skal ikke brukes dersom det har vært frosset."

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 229ae...937
Woff skrev (1 time siden):

Vet ikke om du er helt representativ? Jeg har iallefall ingen problemer med injeksjon av Ozempic. Har som nevnt over her brukt det i et snaut år nå, og har 2mg som ukentlig dose.
At det svir av kalde injeksjoner er vel ikke uvanlig, å slå seg er derimot ingen kur.. Ta ut pennen en halvtime før bruk du, eller en time.. 

Selv lar jeg en delvis brukt penn ligge i romtemperatur til neste uke, noe som ikke bør være det minste problematisk i følge pakningsvedlegget. 
Sitat:
"Du kan bruke pennen i 6 uker hvis pennen er oppbevart ved høyst 30ºC eller i kjøleskap (2-8ºC) og oppbevart borte fra kjøleelementet. Ozempic skal ikke fryses, og skal ikke brukes dersom det har vært frosset."

Du har nok rett i det at jeg nok ikke er representativ for dette. Jeg har alltid dasket til områder før jeg skal stikke meg med noe, eller kløpet meg selv når jeg skal ta blodprøve osv, det er jo for å slippe å kjenne smerte på det som skal skje fordi smerten av slaget demper følelsen av stikket. Så det er null stress, er ikke så jeg slår meg selv helselaus altså, bare et kjapt smekk på stedet på magen der jeg skal stikke :) 

Anonymous poster hash: 229ae...937

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f

Starta på 1 mg nå torsdag, samme kroppslige følelser som tidligere, men kjente litt kvalme i gårkveld.

Nå var jeg nettopp på dass med kraftige brekkningsfornemmelser, kasta opp litt. Ikke spist noe, men drakk 2 glass vann med kort (30 min ca) pause mellom. Er sliten.

I tilegg kjenner jeg at psyken holder på å få en knekk, usikker på om det har noe med Ozempic å gjøre, eller bare at det er en tung periode sånn tillfeldig. (Har slitt en del med depresjon osv av og på i en del år, men lenge sia nå).

Fler som har kjent på dette?

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar

Må skuffe deg, alt det der skyldes nok medisinen din... 🙂

Nå har vel du trappet opp som vanlig etter det jeg ser? Psyken får fort en knekk med Ozempic ja.. Depresjoner er nok beklageligvis ganske vanlig bivirkning, noe også flere advarer om!

Slitenhet plages jeg også av og er vanlig.. 
Å drikke vann er en grei medisin, fortsett med det! 🙂
Brekninger og oppkast er også helt vanlige bivirkninger selv om jeg ikke har blitt plaget HELDIGVIS!

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
Woff skrev (8 minutter siden):

Må skuffe deg, alt det der skyldes nok medisinen din... 🙂

Nå har vel du trappet opp som vanlig etter det jeg ser? Psyken får fort en knekk med Ozempic ja.. Depresjoner er nok beklageligvis ganske vanlig bivirkning, noe også flere advarer om!

Slitenhet plages jeg også av og er vanlig.. 
Å drikke vann er en grei medisin, fortsett med det! 🙂
Brekninger og oppkast er også helt vanlige bivirkninger selv om jeg ikke har blitt plaget HELDIGVIS!

 

Okei, har hørt rykter om det, men ikke fra lege eller i papirlefsa som fulgte med.

Håper dette er kortvarig og pr dose, ikke noe jeg må holde ut daglig, for da tror jeg vekta går ned av feil grunner. 😶

Takk @Woff

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
1 hour ago, Guest 4e05c...e5f said:

Starta på 1 mg nå torsdag, samme kroppslige følelser som tidligere, men kjente litt kvalme i gårkveld.

Nå var jeg nettopp på dass med kraftige brekkningsfornemmelser, kasta opp litt. Ikke spist noe, men drakk 2 glass vann med kort (30 min ca) pause mellom. Er sliten.

I tilegg kjenner jeg at psyken holder på å få en knekk, usikker på om det har noe med Ozempic å gjøre, eller bare at det er en tung periode sånn tillfeldig. (Har slitt en del med depresjon osv av og på i en del år, men lenge sia nå).

Fler som har kjent på dette?

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Jeg hadde en helt forferdelig natt og formiddag kort tid etter at jeg trappet opp til 1 mg. Var så nære man kommer å måtte kaste opp uten å faktisk gjøre det, ca kl 03 på natta. Men etter det så forsvant kvalmen helt. Men jeg hadde 116 i hvilepuls (ja, hvilepuls) resten av natta, og til langt utpå neste dag. Og var helt forferdelig sliten. Så sliten at jeg vurderte å ringe fastlegekontoret mitt. Men det bedret seg ut på ettermiddagen/kvelden.

Indremedisinerspesialisten min antok at det var pga store endringer i kroppen ift insulin. Jeg måtte kutte ut insulin helt en periode etter dette, fordi det var så lavt (innenfor normalen).

Kan hende du opplevde noe av det samme, og da er det ikke farlig. Men fortsetter det, så bør du kontakte lege.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
Gjest 73c13...d0a skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde en helt forferdelig natt og formiddag kort tid etter at jeg trappet opp til 1 mg. Var så nære man kommer å måtte kaste opp uten å faktisk gjøre det, ca kl 03 på natta. Men etter det så forsvant kvalmen helt. Men jeg hadde 116 i hvilepuls (ja, hvilepuls) resten av natta, og til langt utpå neste dag. Og var helt forferdelig sliten. Så sliten at jeg vurderte å ringe fastlegekontoret mitt. Men det bedret seg ut på ettermiddagen/kvelden.

Indremedisinerspesialisten min antok at det var pga store endringer i kroppen ift insulin. Jeg måtte kutte ut insulin helt en periode etter dette, fordi det var så lavt (innenfor normalen).

Kan hende du opplevde noe av det samme, og da er det ikke farlig. Men fortsetter det, så bør du kontakte lege.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Mulig, time will tell. 🙂

Har time til lege da, kan drøfte det litt da.

Takk for innspill.

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f skrev (4 timer siden):

Har time til lege da, kan drøfte det litt da.

Dette skal du SELVSAGT ta med legen din, rådene du kan få her er kun ment som en liten hjelp fra en bruker til en annen. At JEG kan mer enn min fastlege er ikke hennes skyld, hun har jo ikke lest seg opp på dette eller prøvd det! 
Jeg er nok av de heldigere når det gjelder bivirkninger, har nå vært på 2mg i uka en god stund (dato tidligere her i tråden) og det som er et skikkelig minus er at jeg blir deprimert og også at jeg blir utslitt.. Men det er noe som forsvinner i løpet av to-tre dager før det starter opp igjen ved neste runde..

Sliter også med mye luft som nevnt før, men det kan godt være min feil ettersom jeg drikker 2l med Coca-Cola sukker-fri i døgnet, en uvane jeg har hatt i over 50 år. Jeg holder på å tilvenne meg det absolutt beste drikke nå, VANN! (Smaker ikke like digg da..)
 

Gjest 73c13...d0a skrev (5 timer siden):

Indremedisinerspesialisten min antok at det var pga store endringer i kroppen ift insulin.

Dette kan være VELDIG greit å være obs på, Insulin-nivået her har sunket MYE og er du ikke av de som sjekker dette så kan du fort gå på en stygg smell. 
Har brukt Insulin i mange år, men etter oppstart med Ozempic så synker behovet i takt med mat-inntaket (som er selvforklarende). Har nå et gjennomsnittlig sukker-nivå på 4,4 (siste 30 dager med 200 målinger som grunnlag), dette er FOR LAVT, ikke noe som kan anbefales! Mine lave verdier er utelukkende pga at jeg liker å se hva som skjer, det medfører MANGE målinger under 3 mmol/L i uka som regnes som kritisk (FARLIG) verdi. 

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3d6f7...1f2

Satte første dose Wegovy i dag. Hovnet opp i halsen, og da taxien stoppet utenfor legevakta var pulsen oppe i 141. Fikk raskt antihistaminer og ble etterhvert bedre. (Hadde ingen problemer med Saxenda)

 

0/10 aldri igjen. 

Anonymous poster hash: 3d6f7...1f2

Lenke til kommentar

Hei!

Har stått på Oz/Wegovy siden 26. mai i år, gått ned 10kg nå, veldig happy med det. Hatt bivirkninger som oppkast og sure oppstøt. Eggerap heldigvis bare én dag, det var HELT j*vlig! Jeg går på dose 1,7, og har begynt å merke at jeg er så trøtt... Har opplevd denne følelsen før, pga både lavt stoffskifte og B12-mangel, men begge disse to holdes i sjakk nå (med henholdsvis Levaxin og B12-injeksjoner). Jeg vet jo at fatigue er en vanlig bivirkning på Wegovy, så jeg tenker at det sikkert er det... Men jeg bare lurer på om noen andre har vært sykemeldt pga medisinen? Jeg synes det er sykt krevende å jobbe 100%, men synes også det er vanskelig å skulle sykemelde meg...

Lenke til kommentar
Lulza skrev (45 minutter siden):

Men jeg bare lurer på om noen andre har vært sykemeldt pga medisinen?

Dette har jeg ingen data på, men vil råde deg til å PRØVE det du kan for å stå i jobben. Det vil alltid være positivt for deg å mestre jobb og disse bivirkningene samtidig, men har du en jobb eller arbeidsvei som vil kunne bli påvirket av utslittheten så bør du absolutt vurdere å sykemelde deg. Det er ingen grunn til å sette seg selv eller andre i fare grunnet tretthet..

Uansett kan du jo ta en prat med fastlegen din, h*n vil vite best. Og du kan gjerne sjekke opp at du ikke har noen mangler (vitaminer / mineraler) eller om det er andre grunner.
Disse bivirkningene også du har er helt normale ved bruk av Semaglutid og du må selvsagt veie opp hva du klarer å leve med. 
Men som du ser så raser vekta ned, det er jo derfor du gjør dette!
Gratulerer med nedgangen så langt! 💚

Endret av Woff
Trykkleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (17 timer siden):

Håper dette er kun bivirkninger og at det vil gå over

Dette skal du SELVSAGT ta med legen din, rådene du kan få her er kun ment som en liten hjelp fra en bruker til en annen.

Ja, dette er bivirkninger som du iallefall kan HÅPE på at går over.. 🙂 Og det gjør nok de fleste av de også, erfaringsmessig.
Jeg regner med at du er på oppstartdose 2? At du har kun holdt på et par uker?

Noen tips for å slippe litt av bivirkningene: Drikk vann! Gjerne KUN vann og gjerne mye.
Prøv å unngå matvarer som vil provosere magen din! Mye fett, mye sukker og i det hele tatt MYE.. Altså store måltider! Ozempic har en tendens til å virke fra første dose og i følge medisinen er fett IKKE din venn lenger. Sukker i alle former kan du også få ubehag av.

Ta med deg en liten notatblokk og skriv opp de forskjellige bivirkningene etterhvert som du får de, alltid lettere å ta en og en istedet for "hatt alle bivirkningene".
Etterhvert som DU spiser mer riktig og medisinen virker bedre så vær obs på følgende: Maten (alt du putter inn i munnen) behandles MYE langsommere av magen din. Det gjelder også eventuelle medisiner du tar. Når det gjelder medisinene KAN det bety at du kan få en uønsket overdose, vær obs!
Og; sliter du med overvekt så noter vekta di en til to ganger i uka og se hva som skjer! 🥰
Kom gjerne tilbake hvis det er flere ting vi kan hjelpe deg med! 
LYKKE TIL! 🙂

Lenke til kommentar

Gått på Wegovy nå i ca et halvt år. Gått ned fra 130 til 105 Kg.

Har hatt en del bivirkninger som flere har nevnt her. Luft, ubehagelig raping, sure oppstøtt, magesmerter, løs mage osv. Men noe som ingen andre har nevnt her er at jeg har blitt så j... kald på hender og føtter. Jeg er ofte iskald på hendene. Det er veldig ubehagelig og det kjennes godt når jeg tar henden på andre steder på kroppen. Har aldri vært kald på fingre eller føtter før, heller tvert imot.

Noen andre som har merket noe lignende?

Lenke til kommentar
Mann999 skrev (På 31.10.2023 den 11:55 AM):

Gått på Wegovy nå i ca et halvt år. Gått ned fra 130 til 105 Kg.

Har hatt en del bivirkninger som flere har nevnt her. Luft, ubehagelig raping, sure oppstøtt, magesmerter, løs mage osv. Men noe som ingen andre har nevnt her er at jeg har blitt så j... kald på hender og føtter. Jeg er ofte iskald på hendene. Det er veldig ubehagelig og det kjennes godt når jeg tar henden på andre steder på kroppen. Har aldri vært kald på fingre eller føtter før, heller tvert imot.

Noen andre som har merket noe lignende?

Joda, det er vel akkurat som forventet når du har kvittet deg av med 25 kg med 'muskler'?
Det er vel neppe lov til å kalle det for bivirkninger, heller naturlige konsekvenser av en relativt kraftig vekt-nedgang!
Gratulerer med den!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Woff skrev (På 21.10.2023 den 6:15 PM):

Jeg holder på å tilvenne meg det absolutt beste drikke nå, VANN! (Smaker ikke like digg da..)

Har nå vært igjennom nesten to uker med Korona og det i kombinasjon med Ozempic har gjort verdenen til et trist sted! Bare tenk deg følelsen av total tomhet og utslitt-het ganger to!!

Har mistet lukt og smakssansen 100% og kan like gjerne drikke vann som Coca Cola!
Men det var dette med vanen da... 🙂
Forøvrig datt vekta nesten tre kilo siste uke som følge av Koronaen..
Er da på god vei til MINUS 40 kg! (Og da er det stopp for min del..)  😊

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f

Siste dose 1mg satt i går, av foreløpig siste sprøyta jeg har fått.

Skal til lege førstkommende torsdag der vi skal ta diverse målinger å sånn, å diskutere om vi skal opp på 2 mg..

 

Eneste jeg tenker er grøss... Vil jeg egentlig det? Det funker på vekta, ja. Men bivirkningene begynner å ta litt for mye tid kjenner jeg.

Bah må vell bare stå i det.. God helg alle sammen! *Burp

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Woff skrev (På 8.11.2023 den 7:39 PM):

Er da på god vei til MINUS 40 kg!

En måned senere.. Og vekta står forferdelig stille! Måler verdier mellom 35 og 38 kg ned, noe jeg er absolutt fornøyd med!
Var på apotek og hentet en liten ladning med Ozempic, de har vært 'tørre' noen uker nå og jeg hadde vurdert å halvere dosen for å få det til, men det slapp jeg! Nå er det aller meste under full kontroll med Ozempic, har KUN ett problem nå og det er den slappheten som kommer en dag eller to etter injeksjon. Men den kan jeg fint leve med, de gangene problemet dukker opp tar jeg heller kvelden tidlig! 🙂

Håper det går bra med dere andre?

Lenke til kommentar

Sliter FORTSATT med disse folka her:
https://sol.no/siste/klar-beskjed-til-legene-ikke-gjor-det/80658605
Da mener jeg både legene og de som misbruker preparatet grunnet 'dårlig råd'...
Her i byen så har de ikke legemiddelet på lager, man må bestille / reservere og HÅPE på at det kommer før det er for seint!
Jepp, har foreløpig kun en gang måtte halvere dosen grunnet mangel, men heldigvis har jeg nå medisiner til over jula, noe som betyr at det er iallefall EN ting mindre å bekymre seg over!
Bekymrer meg litt over denne setningen: "Et av kravene for å få medikamentet på blå resept i Norge, er at pasienten samtidig går på metformin, som senker blodsukkeret."
Jeg bruker IKKE Metformin da den ikke samarbeider med kroppen min, jeg har hatt et par andre tilsvarende medisiner, men de er altså faset ut grunnet Ozempic.. 🙂 Betyr det at jeg da ikke lenger er i målgruppa og må starte det hele på nytt? 
Er ikke tydelig nok og referere til 'et av kravene'..

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...