Gå til innhold

Søke på "egen" stilling, hvordan formulere/går frem?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber i et statlig foretak, egentlig trives jeg ganske greit har har ikke noen intensjon om å slutte.
Problemet er at lønnsveksten innad er så treg at nyansatte rett fra skolebenken gjerne matcher eller overgår de som har vært her i både 5 og 10 år.

 

Det er ingen rom for intern forhandling av lønn pga tariffavtaler, men lønn kan forhandles ved tiltredelse i ny stilling.
En av oss har pensjonert seg, og en går over i annen stilling, derfor er det nå utlyst en stilling for en person som skal gjøre AKKURAT det jeg gjør i dag, men akkurat samme utdanning. Antakelig blir personen å sitte på pulten ved min side.

Så, hvordan kan jeg søke min egen stilling med sikte på å reforhandle lønn, eller ta den samme stillingen og reforhandle lønn.
Jeg ser det er en greie, ref: https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/retten-til-a-soke-egen-stilling-i-statlig-sektor/

Formulering av en normal søknad er ganske greit, men dette er litt spesielt, hvordan former man en søknad på en stillingen man i dag besitter?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*F* skrev (5 minutter siden):

Hei.

Jeg jobber i et statlig foretak, egentlig trives jeg ganske greit har har ikke noen intensjon om å slutte.
Problemet er at lønnsveksten innad er så treg at nyansatte rett fra skolebenken gjerne matcher eller overgår de som har vært her i både 5 og 10 år.

 

Det er ingen rom for intern forhandling av lønn pga tariffavtaler, men lønn kan forhandles ved tiltredelse i ny stilling.
En av oss har pensjonert seg, og en går over i annen stilling, derfor er det nå utlyst en stilling for en person som skal gjøre AKKURAT det jeg gjør i dag, men akkurat samme utdanning. Antakelig blir personen å sitte på pulten ved min side.

Så, hvordan kan jeg søke min egen stilling med sikte på å reforhandle lønn, eller ta den samme stillingen og reforhandle lønn.
Jeg ser det er en greie, ref: https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/retten-til-a-soke-egen-stilling-i-statlig-sektor/

Formulering av en normal søknad er ganske greit, men dette er litt spesielt, hvordan former man en søknad på en stillingen man i dag besitter?

 

En snodig måte å forhandle lønn.
Mye bedre å ta dette i en medarbeidersamtale hvor du signaliserer at du ønsker mer ansvar/høyere lønn eller søke andre jobber og presentere tilbudet for sjefen din.

Mye av det offentlige har et velfortjent dårlig rykte som en middelmådig arbeidsgiver med et sementert forhold til lønn, bonus o.l.
Den kyniske holdningen til vikariater og stillingsbrøker signaliserer det samme; man sparer på kronestykkene til «kveget» mens millionene  flagrer til konsulenter og innleie.

 

Lenke til kommentar

Først av alt: Som skattebetaler synes jeg du bare skal sitte stille i båten 😄

Ellers uklart om det er nøyaktig samme stillingstittel/lønnstrinn ?

Uansett må du finne noen argument for at arbeidsgiver skal nappe (på søknad eller i medarbeidersamtale) for å sette deg på et høyere lønnstrinn.

Argument du evt kan bruke

- Mer/bred opparbeidet erfaring

- Innsatsvilje / dekke opp for fravær hos kollegaer

- God på samarbeide/teamwork

- Etc ...

Dessverre kommer vel tilbud om høyere lønn i slike settinger først når du har fått jobbtilbud andre steder.

Lenke til kommentar

Med ti års erfaring i stillingen forsvinner ganske mye know-how hvis du drar.

Som arbeidsgiver bør en skjønne verdien av det i forhold til å gi bedre lønnsbetingelser for noen ferske.

Skjønner godt din kreative løsning på problemet når ting er så gjennomregulert.

Ta deg en prat med sjefen å forelå dette som en løsning, men da bør du også ha noe annet å dra videre til om det ikke faller i god jord. Uheldigvis finnes det nok av folk som ikke skjønner verdien av erfarne ansatte før de har vært ute av bedriften noen mnd.

Lenke til kommentar

Man skal også ha et nøkternt forhold til sin egen uerstattelighet.

Et godt eksempel jeg så engang var:  Ta et glass vann.  Stikk pekefingeren ned i vannet.  Ta bort pekefingeren.  Se på avtrykket etter pekefingeren din  😄

Huff, ble kanskje litt vel negativt - men greit å ha i bakhodet.

Arbeidsmiljøet på jobben er vel så viktig som lønn.  Har jobbet i firma med top-down hierarkisk struktur og mistrivdes.  Jobber nå i en flat organisasjon der alle lederne får 360-tilbakemeldinger fra sine ansatte og stort fokus på utvikling av de som ønsker å gjøre karriere og generell trivsel. Den siste modellen er gull og folk blir værende selv om de kanskje ikke er markedsledende på lønn.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
*F* skrev (47 minutter siden):

Det er snakk om nøyaktig samme stilling da den er ment å erstatte en av mine kolleger (i samme stilling)

Hvis det blir ansatt en ny person, blir det spennende å se hvilket lønnstrinn den personen får.
Hvis dette er høyere enn ditt eget ville jeg klaget til tillitsmannsapparatet.

Ikke ukjent problemstilling i et sidrompet offentlig kontor….

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Wow, for ett håpløst system. Søk på stillingen som normalt, og gi beskjed til nærmeste leder at du har søkt og ønsker å re-forhandle lønn på denne idiotiske måten. Får du negativ tilbakemelding ville jeg personlig respondert med at jeg nå er aktiv søker utad. 

Men det burde holde å ta kontakt med nærmeste leder å gi beskjed at du ikke er fornøyd med lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kjent probematik i staten dette, lønnen på nye ansatte er høyere pga rekruteringsproblmerer, men de justerer ikke eksisterende ansatte, kona i et statelig organ hvor denne problematiken er stor , de mangler folk, alle de nye er enten nyutdannet eller så gjør de ikke mere en minimum ( men de sliter med og få rett kompetanse så de må ta det de får tak i) og de som er nyansatte høyere lønn enn eksisterende personel, dette gjør at de eksisterende må gjøre mere samt har mindre i lønn , noe som gjør at det er mye gnissninger på jobb samt at mange nå slutter, som forsterker problematiken, men ledelsen er bundet av eksisterende matriser og det er lite og få gjort med eksisterende lønn.

det er jo mulig du kan gå veien du ønsker, men jeg ville nok heller sett utad etter en ny stillig da du bare får en midlertidig løsning, om 5 år er du på samme plass , de nyansatte får mere en deg og du har hatt en svak lønsvekts. 

 

Lenke til kommentar
*F* skrev (På 8.6.2023 den 9.02):

Det er snakk om nøyaktig samme stilling da den er ment å erstatte en av mine kolleger (i samme stilling)

Eg har lest gjennom lenka du viste til, og tenkjer at du berre skal søke og vise til at med din erfaring frå tilsvarande stilling er du heilt klart den best kvalifiserte søkaren etter kvalifikasjonsprinsippet.

At sivilombodet har uttalt (utan rettsleg virkning) at dei vil at arbeidsgivar skal sjå vekk frå søknadar som berre er motivert av lønn treng du ikkje til å legge så mykje vekt på. Kvalifikasjonsprinsippet står såpass sterkt at eg tenkjer det burde være mogleg å vinne fram rettsleg på at ein søknad som berre er motivert av lønn skal vurderast og at behovet for å tilsette den best kvalifiserte personen må stå sterkare enn behovet for å ikkje tilsette kvalifisert personell i frykt for at det kan koste litt meir i lønn.

Heilt konkret så ville eg søkt på stillinga på vanleg måte, men eg ville ha tatt direkte kontakt med den tillitsvalde som skal følgje prosessen, eventuelt direkte med leiaren som skal tilsette der du framstiller krav om at du vil ha søknaden din vurdert som ein reell søknad. Kanskje du til og med skal være så freidig at du alt no melder inn at du kjem til å klage inn saka til sivilombodet om det blir tilsett ein kandidat med mindre kvalifikasjonar enn din samla utdanning og arbeidserfaring.

 

Eg gjer meg også nokre tankar om at tariffsystemet ikkje fungerer om det er slik at Staten ikkje har råd til å lønne arbeidarane det dei heilt objektivt er verdt. Har arbeidsgivar råd til å tilsette ein ny person med mindre kompetanse enn du har til høgare lønn, ja då har dei råd til å gi deg lønna som den uerfarne hadde fått og tilbydt den uerfarne søkaren di lønn. Sluttsummen blir den same, berre med bonusen om at dei ikkje risikerer at du seier opp i sinne og at staten må tilsette ein ny person med stort opplæringsbehov og høgare lønn. Det burde være innlysande kvifor det er meir lønnsomt å behalde erfarne tilsette enn det er å tilby meir lønn til uerfarne som i tillegg dreg ned produktiviteten fordi dei erfarne kollegane må drive med opplæring.

Som det står i artikkelen som du likna til så er det også eit sterkt signal å sende til arbeidsgivar at du søker på ei identisk stilling for å få opp lønna. Kanskje særleg om du svarer "ja" når arbeidsgivar under jobbintervjuet spør deg om du har søkt på andre stillingar. Har du fyrst starta med å søke andre stillingar internt på arbeidsplassen så er nok også terskelen mykje lavare for å også søke stillingar andre stadar.

 

nacario skrev (35 minutter siden):

Hvis du jobber i stat har du tariff å forholde deg til. Høres underlig ut at andre får høyere lønn enn deg, med mindre ansenitet/utdanning med samme yrkesbakgrunn (jurist), når dette ligger i grunn.

Grunnen til at det er slik er at når ein fyrst er plassert på eit lønnstrinn så følgjer ein det lønnstrinnet og det er veldig vanskeleg å få endra lønnstrinnet, medan ein som nytilsett skal vurderast opp mot lønnstrinn, der ein både blir innplassert basert på sin kompetanse og kanskje vel så viktig så blir ein innplassert på eit lønnstrinn som er attraktivt nok til at kandidaten takkar ja til jobben.

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt sannsynlig for at du får jobben når du strengt tatt er ansatt i akkurat samme stilling, om jeg skjønner deg rett? Hadde det vært noen andre oppgaver, eller annen stillingstittel hadde det vært noe annet, men dette høres litt merkelig ut, bare for å prøve å forhandle lønn. 

Bare prøver å tenke på hvordan denne prosessen skal foregå hos arbeidsgiver. De har bruk for flere ressurser. Dersom du søker og får den, så vil de fortsatt måtte få inn en ressurs til, så da må du offisielt slutte i din stilling/gå over i ny kontrakt, og da betyr det kanskje at de må lyse ut stillingen din, slik at hele rekrutteringsprosessen må starte på nytt.

Så vidt meg bekjent, for faste stillinger så må det lyses ut i offentlig sektor.  Når det lyses ut en, og ikke to stillinger, så kan de ikke akkurat ansette to samtidig fordi en annen skal over i den andre stillingen. Eneste måten de kan plukke og tilby jobb til en av de andre søkerene er visst det er snakk om en midlertidig stilling på maksimalt 6 måneder.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (19 minutter siden):

Er det i det hele tatt sannsynlig for at du får jobben når du strengt tatt er ansatt i akkurat samme stilling, om jeg skjønner deg rett? Hadde det vært noen andre oppgaver, eller annen stillingstittel hadde det vært noe annet, men dette høres litt merkelig ut, bare for å prøve å forhandle lønn. 

Bare prøver å tenke på hvordan denne prosessen skal foregå hos arbeidsgiver. De har bruk for flere ressurser. Dersom du søker og får den, så vil de fortsatt måtte få inn en ressurs til, så da må du offisielt slutte i din stilling/gå over i ny kontrakt, og da betyr det kanskje at de må lyse ut stillingen din, slik at hele rekrutteringsprosessen må starte på nytt.

Så vidt meg bekjent, for faste stillinger så må det lyses ut i offentlig sektor.  Når det lyses ut en, og ikke to stillinger, så kan de ikke akkurat ansette to samtidig fordi en annen skal over i den andre stillingen. Eneste måten de kan plukke og tilby jobb til en av de andre søkerene er visst det er snakk om en midlertidig stilling på maksimalt 6 måneder.

Ein kan løyse dette ved å lyse ut stillinga med muligheit for at ei anna stilling blir ledig. Dette er ganske vanleg når ein lyser ut ei leiarstilling og reknar med at ein av arbeidarane kjem til å søke slik at det blir ei arbeidarstilling ledig. 

Reint praktisk så er trådstarter godt kvalifisert til stillinga og dermed ny lønnsvurdering. Eigentleg burde dette være løyst ved å justere lønna utan å kaste vekk så mykje tid og ressursar på ein meiningslaus tilsettingsprosess, men når ein ikkje får betre lønn på anna måte så er dette eit av få verkemiddel den tilsette har. Neste trinn er å true med å seie opp om ein ikkje får betre lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fnugle skrev (På 16.6.2023 den 20.39):

Er det i det hele tatt sannsynlig for at du får jobben når du strengt tatt er ansatt i akkurat samme stilling, om jeg skjønner deg rett? Hadde det vært noen andre oppgaver, eller annen stillingstittel hadde det vært noe annet, men dette høres litt merkelig ut, bare for å prøve å forhandle lønn. 

Bare prøver å tenke på hvordan denne prosessen skal foregå hos arbeidsgiver. De har bruk for flere ressurser. Dersom du søker og får den, så vil de fortsatt måtte få inn en ressurs til, så da må du offisielt slutte i din stilling/gå over i ny kontrakt, og da betyr det kanskje at de må lyse ut stillingen din, slik at hele rekrutteringsprosessen må starte på nytt.

Så vidt meg bekjent, for faste stillinger så må det lyses ut i offentlig sektor.  Når det lyses ut en, og ikke to stillinger, så kan de ikke akkurat ansette to samtidig fordi en annen skal over i den andre stillingen. Eneste måten de kan plukke og tilby jobb til en av de andre søkerene er visst det er snakk om en midlertidig stilling på maksimalt 6 måneder.

velkommen til hvordan arbeid i staten virker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...