Gå til innhold

Har jeg valgt riktig måte å spare/vokse pengene mine?


Anbefalte innlegg

Har ca 250K Nok stående på en sparekonto (Santander høyrentekonto pluss)

Jeg går ut ifra at dette skal over i egenkapital en dag.  Jeg fulgte egentlig bare "ordre" fra foreldrene med valg av både sparekonto i seg selv å spesifikt høyrentekonto fra nettop santander. 

Er det noen alternativer der pengene ligger lagret like sikret hvor man "garanteres" avkastning på over 4% årling feks? 

Takk

Endret av Loading......
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rare tider vi er i.

Jeg er ingen investor, men hadde i disse tider prioritert sikkerhet foer rente.

Ser at du er i en utenladsk bank, som jeg, ikke kjenner til.

Jeg ville, foert dem over til en norsk hoeyrentekonto.

Holdt meg langt borte i fra fond.

Bare latt dem staatt der. 

Ser at tipset, til @PoseJaTakk er bra.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Mine globale indeksfond er opp 24,8 % så langt i år... (stod på stedet hvil gjennom 2022).  Mye av det skyldes selvsagt at verdien på NOK har rast. Det er ikke slik at det å ha mye penger stående på en norsk bankkonto nødvendigvis er så veldig trygt i usikre tider. Hvis man har en lang tidshorisont så er globale indeksfond absolutt noe man bør vurdere selv om tidene er usikre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedeleg svar men det kjem ann på kor risikovillig du er, og ikkje minst kva tidshorisont du ser for deg før du må kunne legge sparepengane på bordet som eigenkapital når du skal kjøpe bustad. Snakker vi om huskjøp i år eller neste år? Eller er det meir som ein vakker dag langt inne i framtida?

Lenke til kommentar
Loading...... skrev (På 3.6.2023 den 22.15):

Har ca 250K Nok stående på en sparekonto (Santander høyrentekonto pluss)

Jeg går ut ifra at dette skal over i egenkapital en dag.  Jeg fulgte egentlig bare "ordre" fra foreldrene med valg av både sparekonto i seg selv å spesifikt høyrentekonto fra nettop santander. 

Er det noen alternativer der pengene ligger lagret like sikret hvor man "garanteres" avkastning på over 4% årling feks? 

Takk

Jeg ser at du ikke har nevnt BSU, som er 100% sikkert med bedre rente og ett lite skattefradrag.  (100% sikkert så lenge målet er å kjøpe bolig) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Vær litt mer forsiktig med hva du sier når du gir økonomiske råd som faktisk kan få økonomiske konsekvenser for folk. Dette gir ikke mening. Ikke noe frekt ment, men dette virker ikke å være ditt hovedfagfelt, og du velger å be noen bytte bank fordi du "ikke kjenner til" dem? 

Santander har norsk avdeling og er like trygge som andre banker i Norge(sikret opp til 2 millioner).

Jeg er enig med deg. 

Som en disclaimer burde alle som spør om økonomiske råd her inne vite at ingenting er garantert og jo høyere avkastning, jo høyere risiko generelt sett. Man bør også muligens oppsøke folk som driver med dette profesjonelt, men ha som en baktanke at det kan være de skal selge deg et produkt om det er banken. Har vært borte i det, blant annet et grusomt tilfelle hvor en dame i 90-åra ble solgt et produkt med lang horisont.

Nå jobber jeg som revisor ikke med formuesforvaltning eller personlig rådgivning, men dersom TS har tenkt å bruke disse pengene til egenkapital i ganske nær fremtid, vil høyrentekonto være det klart beste alternativet. I og med at man vet hva man har. 

Bakdelen er at selv høyrentekonto medfører verditap på pengene og de siste par årene har det vært vesentlig. 

Over tid, eksempelvis ved pensjonssparing eller til barna sine (så lenge de er små), bør man derfor velge noe annet. Diversifisering er viktig, men i seg selv er globale indeksfond godt diversifisert. Man kan få store svingninger innad i år og over relativt kort tid kan man ha nedgang og "sidegang", men over ti, tjue år osv er det få ting som slår dette. Ingen jobb, lav risiko (relativt sett) og høy avkastning - som et kinderegg. 

Så er dette basert på historikken og ingen kan spå fremtiden, men man har vært gjennom store kriger, enorme kredittkriser, resesjoner, osv osv og dette er "bakt inn" i avkastningen. 

Lenke til kommentar

Risiko og avkastning henger sammen, og så blir det opp til deg hvor mye risiko du kan akseptere i jakten på avkastning. Du får ikke mer avkastning enn sparekonto uten å akseptere risiko (unntatt BSU da, hvis relevant).

Når vil du få bruk for pengene? Hvor sikkert er det at pengene kan bli stående i fred frem til du trenger dem?

Når jeg har penger jeg vet jeg ikke vil trenge på mange år (minst 5 år, for min del) er aksjefond alltid svaret, fordi forventet avkastning på så lang sikt er betydelig høyere enn på sparekonto. Samtidig beholder jeg nok på sparekonto til at jeg kan dekke en evt krise som oppstår i mellomtiden, for å unngå å måtte selge fond med tap inni et av disse ca toårige krasjene som oppstår med jevne mellomrom.

Når jeg velger aksjefond har jeg med årene gått mer og mer i retning brede fond, gjerne indeksfond. Smale fond kan være ekstremt lønnsomme når ting går bra, men bli helt smadret når ting går dårlig - du kan jo forestille deg et fond som er så smalt at det kun investerer i Ukraina, som jo var kjempefint og lønnsomt da "hele bilindustrien" i Europa fant ut for noen år siden at de skulle kjøpe komponenter fra ukrainske bedrifter, og deretter full kollaps når Russland invaderte.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 timer siden):

Nei. Mange andre har ikke lest spørsmålet ditt ser jeg, men du spør om tilfeller hvor man garanteres noe. Da finnes det ikke noe over 4%.

Vær litt mer forsiktig med hva du sier når du gir økonomiske råd som faktisk kan få økonomiske konsekvenser for folk. Dette gir ikke mening. Ikke noe frekt ment, men dette virker ikke å være ditt hovedfagfelt, og du velger å be noen bytte bank fordi du "ikke kjenner til" dem? 

Santander har norsk avdeling og er like trygge som andre banker i Norge(sikret opp til 2 millioner).

Naa er det "bare" 250 000 kr, det er snakk om, men allikevel mye penger aa tape.

Jeg er ingen finandraadgiver, men har levd en stund.

For en 20 - 30 aar siden, gikk en kompis og lo av meg, for at jeg hadde pengene mine, paa hoeyrentekonto.

Han sparte i fond. Gikk stolt rundt og  viste et papir i fra Skagenfondene, hvor han hadde, en 20% rente.

Dette hadde han oppheng i, pratet om det hele tiden. Lurte paa hvorfor, jeg var saa dum.

Saa ble det plutselig helt stille, fond ble ikke nevnt, i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvor mye han tapte.

Ikke for aa latterliggjoere, men 250 000?  Jeg tror ikke det blir noe, "Rokke, Gjelsen og i" ut av det, men et godt beloep, for fremtiden, saa hvorfor, i disse tider, gamble med dem?

Jeg har noen greske obligasjoner, 15% rente og greier. Kanskje han vil overta dem?  ( Toeyser litt, ) 

I all vennskapelighet, saa tror ikke, jeg ville, brukt deg som finansraadgiver, i disse tider.

Du ser en del faresignaler, gjoer du ikke?

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (20 minutter siden):

For en 20 - 30 aar siden, gikk en kompis og lo av meg, for at jeg hadde pengene mine, paa hoeyrentekonto.

Han sparte i fond. Gikk stolt rundt og  viste et papir i fra Skagenfondene, hvor han hadde, en 20% rente.

Dette hadde han oppheng i, pratet om det hele tiden. Lurte paa hvorfor, jeg var saa dum.

Saa ble det plutselig helt stille, fond ble ikke nevnt, i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvor mye han tapte.

Ikke for aa latterliggjoere, men 250 000, jeg tror ikke det blir noe, "Rokke, Gjelsen og i" ut av det, men et godt beloep, for fremtiden, saa hvorfor, i disse tider, gamble med dem?

Tror ikke jeg ville, brukt deg som finansraadgiver, i disse tider, i hvert fall.

Du ser en del faresignaler, gjoer du ikke?

Vel, jeg har 5 års utdanning i finans, har jobbet i nevnte bedrift og jeg vet godt at aksjemarkedet svinger. Vi kan jo ta eksempelet ditt for 20-30 år siden. Det kan ha vært dot com bobla. Nå sa du han hadde 20% avkastning på et tidspunkt, men la oss glemme det og si at han kjøpte på verst tenkelige tidspunkt for Skagen Vekst. 28. august 2000. I mars 2003 hadde han tapt rett over 40%. Desember samme år var han i null hvis han ikke solgte seg ut, og i dag ville han hatt en totalavkastning på 730%. 250 000 ville vært verdt over 2 millioner,  å ha de i banken ville gitt rundt 500 tusen i samme periode. Dette på tross at han kjøpte på det verst tenkelige tidspunktet som finnes.

Det er mange faresignaler i et aksjemarked. Det vil komme børskrakk, problemet er at ingen vet når eller hvor mye. Men det som all historikk viser er at etter et krakk så kommer ting opp igjen. Du har sikkert levd noen år, men tallene taler for seg og kan vise mye lenger historikk enn du har levd. Poenget er, aksjemarkedet skal man ikke inn i hvis man ikke kan tåle et krakk eller har lavere tidshorisont 5 år. Da har man for stor sannsynlighet til å tape penger til at det kan anbefales med god samvittighet.

Har man tidshorisont på 10 år og ikke for dårlig mage til å selve hvis markedet faller så bør man ha dårlig samvittighet for å anbefale noe annet enn aksjer.

Endret av Nimrad
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 timer siden):

Nei. Mange andre har ikke lest spørsmålet ditt ser jeg, men du spør om tilfeller hvor man garanteres noe. Da finnes det ikke noe over 4%.

Hvis du har lang nok tidshorisont og/eller kan ta ut pengene når enn de er på topp så er vel sannsynligheten for >4% «veldig stor» (men ikke 1.0?).

»I årene etter 1980 har den nominelle årlige avkastningsraten vært 15 prosent i gjennomsnitt. Med et gjennomsnittlig langsiktig rentenivå på 7 prosent, gir dette en årlig risikopremie på hele 8 prosent for denne perioden. Betrakter man derimot alle årene tilbake til 1915, har risikopremien i snitt kun vært 1,7 prosent og faktisk betydelig negativ i deler av tidsintervallet før 1979. Dette betyr at aksjemarkedet i lange perioder kastet mindre av seg enn rentene på statsobligasjoner.»

https://www.okonomiskeblikk.com/aksjemarkedets-lange-linjer/

 

-k

Lenke til kommentar

Boeyer meg i ydmykhet for kompetansen din, ser du vet, hva du snakker om.

Ser det blir noe annet. naar du tenker langsiktig, men fremtiden, kjenner ingen.

Jeg er nok litt gammeldags. Bankakskjer, hvis en skal tenke langsiktig, har alltid jeg hoert. Da kan jeg vel velge, et fond, som ligger paa det sikkerhetsnivaaet?

Eiendom ogsaa? Da maa en jo inn i fond, hvis en stiller, med, det beloepet eller et naust, eller noe, som man, kan ha glede av, leie ut, mens det staar og stiger? Maa kanskje laane litt da, men det betaler jo, leia. 

Hadde i hvert fall, vaert veldig forsiktig, i disse tider.

 

 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (43 minutter siden):

Boeyer meg i ydmykhet for kompetansen din, ser du vet, hva du snakker om.

Ser det blir noe annet. naar du tenker langsiktig, men fremtiden, kjenner ingen.

Hvis innlegget ditt er stilet til meg så bør du ikke anta at jeg har noen som helst kompetanse innen økonomi utover at jeg prøver å betale regningene mine i tide.

Ingen kjenner framtiden. Vi kan lære av fortiden og håpe at den sier oss noe om framtiden, men ingen kan garantere at det blir slik.

Statistikere kan si at (gitt en ideell terning) og uendelig mange kast så burde man få like mange 1-ere som 6-ere. I praksis så er terningen neppe helt ideell, og de færreste har tid til å kaste den uendelig mange ganger.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (54 minutter siden):

Jeg er nok litt gammeldags. Bankakskjer, hvis en skal tenke langsiktig, har alltid jeg hoert. Da kan jeg vel velge, et fond, som ligger paa det sikkerhetsnivaaet?

Tja, ironisk nok er jo den aller siste børsuroen vi hadde nettopp en bankkrise. Det så vi også på 80-tallet, så banker er ikke nødvendigvis bombesikkert det. "Sikkert som banken" gjelder nok med for privatpersoner enn det gjør for aksjekursene. Du kan gjerne velge fond som investerer i banker, men det er faktisk mer usikkert enn et som investerer i alle bransjer over hele verden. Et ordinært globalt indeksfond har spredd investeringer over alle børsnoterte selskaper i hele verden. Da er du mindre eksponert for bransjespesifikke ting.

knutinh skrev (14 minutter siden):

Ingen kjenner framtiden. Vi kan lære av fortiden og håpe at den sier oss noe om framtiden, men ingen kan garantere at det blir slik.

Nei, men nå er det en gang sånn at fortiden er alt vi har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nei, men nå er det en gang sånn at fortiden er alt vi har.

Er den det da? De jypplingene som spådde bankkrisen i USA i 2008 baserte seg vel mer på å overprøve vedtatte sannheter enn å skue tilbake i historien (kilden min er en dramatisert Hollywoodfilm som sikkert har svakheter).

Jeg foreslår ikke at trådstarter skal finne alvorlige feil ved finanssystemet som vi kjenner det, men jeg tenker at selv for legfolk så er det rom for å mene noe om utfallet av f.eks Ukraina-krigen, og hva det kan bety for mat- og energipriser?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...