Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe bil med heftelser.


Yessmann

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort en muntlig avtale om å kjøpe en bruktbil privat. Men pokker og - ser nå at bilen har heftelser. I annonsen står selvsagt at denne vil bli slettet ved overtagelse. Selvsagt, men hvordan gjøres dette i praksis? Jeg må være 100% sikker på at panten vil forsvinne før jeg tør kjøpe bilen.

Jeg har avtalt å hente bilen på tirsdag. Tenkte å bruke straksbetaling. Men jeg må vel i forkant få et dokument fra banken der banken erklærer at hele billånet er nedbetalt og at panten vil bli fjernet. Men hva om han trenger penger fra meg før han kan betale restgjelden? Jeg kan jo ikke betale for bilen for så å stole på at han vil innfri restgjelden i ettertid? 

Endret av Yessmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valmeth skrev (Akkurat nå):

Du betaler til kontonr for lånet, og ikke til nåværende eier. Gjøres mens du har en ansatt i aktuell bank på telefon.

Greit nok, men da tar jeg jo en risiko. Hva om jeg betaler ned restlånet f.eks. på 40% av bilens verdi og selger så aldri dukker opp med bilen ved avtalt overtagelsestidspunkt? Da er de pengene tapt for meg.

Lenke til kommentar

Når det står at heftelser vil bli slettet i annonsen, så er jo det uansett en del av avtalen.

Jeg ville ventet til heftelser har blitt slettet. Etter at jeg hadde fått bekreftelse på at dette har skjedd, så vill jeg ha betalt beløpet til selger. 

Hvis man har betalt inn på en annen konto enn den kontoen som man skal gjøre opp kjøpet på, så har man i prinsipp ikke betalt. Da eier man ikke bilen, selv om man har betalt. Man må sørge for å innfri ens egen del av avtalen, etter at man ser at heftelsene er slettet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Yessmann said:

Greit nok, men da tar jeg jo en risiko. Hva om jeg betaler ned restlånet f.eks. på 40% av bilens verdi og selger så aldri dukker opp med bilen ved avtalt overtagelsestidspunkt? Da er de pengene tapt for meg.

Hadde aldri gjort det med mindre jeg kunne betale inn der og da når jeg har bilen og selger foran meg, samt banken på tlf. 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 minutter siden):

Greit nok, men da tar jeg jo en risiko. Hva om jeg betaler ned restlånet f.eks. på 40% av bilens verdi og selger så aldri dukker opp med bilen ved avtalt overtagelsestidspunkt? Da er de pengene tapt for meg.

Du gjør jo selvsagt dette når du er hos selger og har bestemt deg for å kjøpe bilen.

Selger ringer baken på forhånd og ber dem være tilgjengelige på tlf tirsdag kl X grunnet salg av bilen. Så når du skal betale ringer dere opp banken, får dem til å bekrefte at kontonr stemmer og alt er bare velstand.

Hvis selger derimot ikke er interessert i å snakke med banken, eller for den del godtar å gjøre det slik, dropper du handel med vedkommende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HTMLGURL skrev (1 minutt siden):

Hadde aldri gjort det med mindre jeg kunne betale inn der og da når jeg har bilen og selger foran meg, samt banken på tlf. 

Høres ut som det beste selger og jeg kan gjøre er å møtes fysisk i banken og ta alt av oppgjør der.

Alternativet er at jeg mottar et dokument fra banken der de erklærer at panten slettes når restbeløp på kr. xx er betalt. Da kan vel selger godta å bare motta beløp over restgjeld (f.eks. 60% av bilens salgsverdi) og så må jeg betale restgjelden i ettertid. Det bør gå greit for ham for når han er kvitt bilen, har han heller ingen forpliktelser overfor banken lengre..?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Ja og naar den er borte, saa er det greit.

Hadde ikke tenkt paa aa overta den, med den registrert.

Problemet er at det tar noen dager før panten er borte fra Brønnøysund. Jeg må nok akseptere at den står fortsatt på tirsdag, MEN jeg må ha et dokument fra banken om at panten vil bli slettet ved innfrielse av lånet.

Endret av Yessmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (12 minutter siden):

Når det står at heftelser vil bli slettet i annonsen, så er jo det uansett en del av avtalen.

Jeg ville ventet til heftelser har blitt slettet. Etter at jeg hadde fått bekreftelse på at dette har skjedd, så vill jeg ha betalt beløpet til selger. 

Hvis man har betalt inn på en annen konto enn den kontoen som man skal gjøre opp kjøpet på, så har man i prinsipp ikke betalt. Da eier man ikke bilen, selv om man har betalt. Man må sørge for å innfri ens egen del av avtalen, etter at man ser at heftelsene er slettet.

Fra Brønnøysund sine sider:

"Når du betaler et krav der det er tinglyst pant, vil det alltid gå litt tid før heftelsen blir slettet. Den som er panthaver må først sende slettemelding til oss. Det tar normalt tre til fem arbeidsdager fra vi har mottatt slettemeldingen til heftelsen er slettet hos oss. Når heftelsen er slettet, sender vi melding til kredittopplysningsbyråene om dette."

Det er altså umulig å få slettet panten innen tirsdag. Men et dokument fra banken om at panten *vil bli* slettet ved innfrielse av lånet, må vel være godt nok?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bil med 69k i heftelser. Bilen kostet også dette. Sånn foregikk det.

jeg møtte selger. Så på bilen. Han ringte santander, satte på høyttaler. Fortalte at han ønsket å høre hva gjenværende heftelser på skiltnummer var. jeg kjøpte bilen. Ringte santander, oppga lånenummer, betalte direkte inn til dem. 

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøpte bil med 69k i heftelser. Bilen kostet også dette. Sånn foregikk det.

jeg møtte selger. Så på bilen. Han ringte santander, satte på høyttaler. Fortalte at han ønsket å høre hva gjenværende heftelser på skiltnummer var. jeg kjøpte bilen. Ringte santander, oppga lånenummer, betalte direkte inn til dem. 

Så du fikk ikke noe bekreftelse fra Santander om at de vil slette heftelsen ved innfrielse av lån? It goes without saying?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (38 minutter siden):

Selger sier nå han skal innfri lånet på mandag. Da kan vel jeg bare kontakte banken selv på mandag og be dem sende meg dokumentasjon på at lånet er innfridd og at heftelsen vil bli slettet?

IKKE overfør direkte til selger. Kun til banken med lån, men du kan evt betale det som er over lånesum direkte til selger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Loko skrev (2 minutter siden):

IKKE overfør direkte til selger. Kun til banken med lån, men du kan evt betale det som er over lånesum direkte til selger

Hvorfor ikke? Hvis jeg har mottatt en bekreftelse fra banken om at lånet er innfridd, så kan jeg vel betale hele kjøpesummen til selger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 timer siden):

Så du fikk ikke noe bekreftelse fra Santander om at de vil slette heftelsen ved innfrielse av lån? It goes without saying?

Lånet følger skiltnummer. Salgssummen på bilen var lik lånet på bilen. Dette bekreftet selger mens jeg var og tittet på bilen med å ringe santander på høyttaler. Jeg betalte summen rett inn til santander. Tror ikke jeg fikk noen bekreftelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...