Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen sa "hva er det som lukter brent neger her!?"


Gjest e8d0c...6b7

Anbefalte innlegg

2 hours ago, qualbeen said:

Hvis han ikke innser at ord kan såre og krenke andre, tennes det en liten varsellampe hos meg. 

Når kjæresten har formidlet at venninnen ble svært støtt av dette, og tok det svært ille opp, hadde jeg forventet et lite snev av innsats på å prøve å reparere situasjonen. I klartekst: et aldri så lite «unnskyld, det var ikke meningen å krenke» (eller lignende utsagn). 

Basert på den sparsomme informasjon vi har fått til nå, har vedkommende ikke klart å si dette. Hverken ovenfor venninnen, og ei heller ovenfor kjæresten sin. Min varsellampe uler, blinker og hyler nå! Dette er ikke bra! 🚨

Jeg regner med at også du har noen mislykkede forsøk på å være morsom bak deg, uten at det trenger å bety at du ikke forstår at ord kan være sårende og krenkende for andre, nødvendigvis.

Hvorfor han ikke ville si "unnskyld", skal fuglene vite.

Kanskje er kjæresten og hun andre verdens snilleste engler og fyren en dust. Kanskje er han lei av at dama skal lage drama av alt og står på sitt. Eller kanskje er hele episoden bare oppspinn fra noen som ønsket å lage en juicy tråd.

Jeg vet hva jeg tenker. 😁

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e8d0c...6b7 skrev (På 19.5.2023 den 2.34):

Jeg er så innmari flau nå at det ikke går an, jeg hadde en afrikansk venninne over (hun lukter godt) og vi spilte kort, og typen skulle komme over samme dag, hun skulle gå snart uansett, så fort han ser henne roper han "hva er det som lukter brent neger her!?" Jeg ble sååå flau på vegne av han, jeg ble sjokkert og fikk ikke ut ord , visste ikke hva jeg skulle si, hun dro hjem og jeg ble helt stum. Jeg visste ikke at han hadde slike holdninger til andre raser, vurderer nå derfor om jeg burde slå opp med han pga dette? Han har ikke sagt unnskyld og ser ikke noe feil med det han sa. Hva hadde du gjort ? Jeg har også nå blitt fjernet av hun jenta overalt på sosiale medier, uten noe varsel. 

Typen er 20 år jeg er 19.

Anonymous poster hash: e8d0c...6b7

Bare å slå opp med denne rasisten. Slik hets mot oss med feil farge er virkelig ikke greit. Registrer at flere bagatelliserer dennne rasismen som vanlig. 

Jeg skjønner godt at hun ikke vil snakke med deg, det ville ikke jeg gjort heller, før du hadde dumpet den rasistiske kjæresten din! 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (40 minutter siden):

Jeg regner med at også du har noen mislykkede forsøk på å være morsom bak deg, uten at det trenger å bety at du ikke forstår at ord kan være sårende og krenkende for andre, nødvendigvis.

Hvorfor han ikke ville si "unnskyld", skal fuglene vite.

Kanskje er kjæresten og hun andre verdens snilleste engler og fyren en dust. Kanskje er han lei av at dama skal lage drama av alt og står på sitt. Eller kanskje er hele episoden bare oppspinn fra noen som ønsket å lage en juicy tråd.

Jeg vet hva jeg tenker. 😁

Ekstremt mange! 😬🤫

Derfor vil jeg være forsiktig med å stemple personen til å ha rasistiske meninger/motiver. Det hele han ha vært forsøk på humor, icebreaker, etc. 

Når kjæresten tar det opp i etterkant, hadde jeg uansett forventet en slags forklaring eller en unnskyldning. Hvis det var forsøk på humor; kan han ikke si det til henne da?! 

(Men vi har vel ikke hørt så mye fra trådstarter, så litt vrient å vite hvilken vei historien har tatt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Dette er åpenbart en rasistisk kommentar, det finnes ingen valide unnskyldning for å si noe slikt til en fremmed med mørk hud.

Om han har venner med mørk hud hvor de kan ha en slik sjargong unnskylder ikke slike kommentarer mot fremmede.

Du er ung, finn deg noen andre.

Lenke til kommentar

Det er uakseptabelt å si noe slikt, og det skulle vært en sykt god grunn til å ikke bare slå opp med en gang.

Jeg vil også anbefale å si ifra til familien/foreldrene til typen. Godt mulig at denne typen holdninger kommer fra foreldrene, men det er også mange foreldre som ville blitt sjokkert å høre barnet prate på denne måten så det kan være verdt å si ifra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Derfor vil jeg være forsiktig med å stemple personen til å ha rasistiske meninger/motiver. Det hele han ha vært forsøk på humor, icebreaker, etc. 

Å si "hva er det som lukter brent neger her!?" til en fremmed mørkhudet er hverken forsøk på humor eller icebreaker - det er rein rasisme, enkelt og greit.

Med en slik uttalelse, til en fremmed med mørk hud er både en rasistisk mening og rasistisk motiv - slik er standarden i samfunnet og slik må det være.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fivebigcities said:

Eller kanskje er hele episoden bare oppspinn fra noen som ønsket å lage en juicy tråd.

 

37 minutes ago, qualbeen said:

(Men vi har vel ikke hørt så mye fra trådstarter, så litt vrient å vite hvilken vei historien har tatt)

 

Veldig bra at dere er våkne, så jeg sjekket litt. Det ble opprettet en identisk første post på kvinneguiden, tror rundt 07:00 på fredag 19, (etter hva cachen fra google sier). Og denne tråden ble laget 02:34 på fredag 19.

Så det er ikke utenkelig at noen sitter å humrer av det vi skriver her. Jeg kan innrømme at jeg ble lurt. Når jeg leser første post igjen, så er det en del ting som ikke går helt opp i kabalen, for å si det sånn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (26 minutter siden):

 

 

Veldig bra at dere er våkne, så jeg sjekket litt. Det ble opprettet en identisk første post på kvinneguiden, tror rundt 07:00 på fredag 19, (etter hva cachen fra google sier). Og denne tråden ble laget 02:34 på fredag 19.

Så det er ikke utenkelig at noen sitter å humrer av det vi skriver her. Jeg kan innrømme at jeg ble lurt. Når jeg leser første post igjen, så er det en del ting som ikke går helt opp i kabalen, for å si det sånn.

"hva er det som lukter brent neger her!?" 

Lurt eller ikke lurt. Fortsatt en rasistisk uttalelse.

Kjipt å være rasist uansett; sosialt nederste del på "rangstigen".

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

 

 

Veldig bra at dere er våkne, så jeg sjekket litt. Det ble opprettet en identisk første post på kvinneguiden, tror rundt 07:00 på fredag 19, (etter hva cachen fra google sier). Og denne tråden ble laget 02:34 på fredag 19.

Så det er ikke utenkelig at noen sitter å humrer av det vi skriver her. Jeg kan innrømme at jeg ble lurt. Når jeg leser første post igjen, så er det en del ting som ikke går helt opp i kabalen, for å si det sånn.

Hvis noen har lurt oss med en slik sak, bryr det meg ikke nevneverdig. Jeg mener imidlertid det godt kan ha skjedd som beskrevet, har det ikke skjedd med trådstarter, har lignende ting skjedd med andre.

Mener man noe annet bør man strengt talt begrunne det mer enn løse hint og antydninger om at man selv er så smart.

Uansett hvor smart man er, er det lett å gå i den fella at man finner tegn på det man ser etter (i dette tilfellet: førstepost er kanskje fake). Jeg har en kompis som er Mensa-medlem som jeg til tider må korrigere på slikt.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Veldig bra at dere er våkne, så jeg sjekket litt. Det ble opprettet en identisk første post på kvinneguiden, tror rundt 07:00 på fredag 19, (etter hva cachen fra google sier). Og denne tråden ble laget 02:34 på fredag 19.

Så det er ikke utenkelig at noen sitter å humrer av det vi skriver her. Jeg kan innrømme at jeg ble lurt. Når jeg leser første post igjen, så er det en del ting som ikke går helt opp i kabalen, for å si det sånn.

Har egentlig ikke noe å si om OP løy eller ikke. Jeg syntes også det hørtes ekstremt usannsynlig ut, men det har til slutt ikke mye å si for utfallet av tråden.

Man får en diskusjon igang og folk som leser tråden i ettertid får se hva folk her inne synes er ok eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar

ser noen likhetstrekk mellom disse trådene. Det må da bare være vås.

"(hun lukter godt)" 🤣

Tråden bør stenges, dette er jo bare ment for å få et visst ord på fremsiden av Diskusjon.no, og hver gang noen kommenterer går vi i fella.

Endret av kote
Lenke til kommentar
kote skrev (48 minutter siden):

ser noen likhetstrekk mellom disse trådene. Det må da bare være vås.

"(hun lukter godt)" 🤣

Tråden bør stenges, dette er jo bare ment for å få et visst ord på fremsiden av Diskusjon.no, og hver gang noen kommenterer går vi i fella.


Enhver tråd som spør om råd har en sjanse for å være oppspinn.

Du ga jo et svært klokt svar i den tråden du linker til, har du angst for at du ble lurt? Er vel strengt talt ingen som har kommet til skade dersom du ga et godt råd i en fiktiv sak.

Jeg må ha lest over 20 innlegg i sjangeren "jeg tror tråden er fake", ingen av dem har vært overbevisende.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Aiven said:

Du ga jo et svært klokt svar i den tråden du linker til, har du angst for at du ble lurt? Er vel strengt talt ingen som har kommet til skade dersom du ga et godt råd i en fiktiv sak.

Takker for det, og du har et godt poeng. Tråden trenger kanskje ikke stenges, men tittelen bør endres fordi det sannsynligvis er ment for å provosere. Det blir litt 4chan-stemning her hvis slik åpenlys clickbait får passere. ¯\_(ツ)_/¯

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1bf78...6a3

Hahaha. Unnskyld at jeg ler, men dette må være noe av det mest komiske jeg har lest i dag. Hvis dette faktisk skjedde så er det jo en ganske tåpelig ting å si, men også en ganske hysterisk overreaksjon å slette venninna, som ikke har gjort noe galt, fra sosiale medier. Setter en femtilapp på at det er fake.

Anonymous poster hash: 1bf78...6a3

Lenke til kommentar
11 hours ago, Aiven said:

Mener man noe annet bør man strengt talt begrunne det mer enn løse hint og antydninger om at man selv er så smart.

Derfor jeg ikke prøver å være bastant. Fordi jeg har ikke bevis.

Synes det er greit å komme med løse hint og antydninger, som andre gjorde, som en liten advarsel, slik at vi ikke trenger å ta tråden kjempeseriøst og eventuelt kaste bort tid, og/eller bruke energi og stresse med å krangle. Det kan hende Norge er det mest tolerante landet i hele verden, så at vi skulle bli lurt til å snakke om rase på denne måten er faktisk veldig fornærmende synes jeg når vi gjør en så god jobb med å være inkluderende her i Norge.

Men selvfølgelig har du også ett poeng om at noen av oss ikke har rett til å sitte på hesten vår og si hva som er fake eller ikke.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (44 minutter siden):

Derfor jeg ikke prøver å være bastant. Fordi jeg har ikke bevis.

Synes det er greit å komme med løse hint og antydninger, som andre gjorde, som en liten advarsel, slik at vi ikke trenger å ta tråden kjempeseriøst og eventuelt kaste bort tid, og/eller bruke energi og stresse med å krangle. Det kan hende Norge er det mest tolerante landet i hele verden, så at vi skulle bli lurt til å snakke om rase på denne måten er faktisk veldig fornærmende synes jeg når vi gjør en så god jobb med å være inkluderende her i Norge.

Men selvfølgelig har du også ett poeng om at noen av oss ikke har rett til å sitte på hesten vår og si hva som er fake eller ikke.

Jeg mener tvilen bør komme tiltalte til gode. Å bli anklaget for å trolle hvis man ikke gjør det kan være vondt og sårende. Derfor vil jeg heller godta en falsk tråder som ekte, enn stemple en ekte tråder som falsk. Dette er en problemstilling som stadig dukker opp her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/19/2023 at 2:34 AM, Guest e8d0c...6b7 said:

Jeg visste ikke at han hadde slike holdninger til andre raser,

 

Er det mulig at han bare tullet? Det er tross alt du som kaller venninen din en annen rase her.

Ordet neger er forøvrig ikke rasistisk for de fleste nordmenn. I mesteparten av verden er det også korrekt å si neger, og strengt forbudt å si svart.

Det avhenger altså av kulturen og personen.

Men en tåpelig ting å si var det, når han ikke kjenner vedkommende. Det hadde jeg heller ikke tolerert uten videre.

Hadde typen eller dama til en venn av meg kommet inn i rommet og sagt at her lukter det et eller annet av meg hadde jeg ikke tatt lett på det. Sånt gjør man bare ikke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...