Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen sa "hva er det som lukter brent neger her!?"


Gjest e8d0c...6b7

Anbefalte innlegg

Gjest e8d0c...6b7

Jeg er så innmari flau nå at det ikke går an, jeg hadde en afrikansk venninne over (hun lukter godt) og vi spilte kort, og typen skulle komme over samme dag, hun skulle gå snart uansett, så fort han ser henne roper han "hva er det som lukter brent neger her!?" Jeg ble sååå flau på vegne av han, jeg ble sjokkert og fikk ikke ut ord , visste ikke hva jeg skulle si, hun dro hjem og jeg ble helt stum. Jeg visste ikke at han hadde slike holdninger til andre raser, vurderer nå derfor om jeg burde slå opp med han pga dette? Han har ikke sagt unnskyld og ser ikke noe feil med det han sa. Hva hadde du gjort ? Jeg har også nå blitt fjernet av hun jenta overalt på sosiale medier, uten noe varsel. 

Typen er 20 år jeg er 19.

Anonymous poster hash: e8d0c...6b7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelp! Seriøst? 

Med mindre dette er en spesiell humoristisk referanse jeg ikke tar, så tenker jeg rødt flagg! 

Innimellom sier folk de rareste og dummeste ting. Det skjer. At han i ettertid ikke innser dette, og ikke en gang beklager seg ovenfor deg, skremmer meg!

Hvilke andre holdninger ligger lagret under overflaten?

Jeg hadde ikke klart å leve et godt liv med en slik person, tror jeg.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med qualbeen.

Han er 20 år gammel og sier sånne ting, uironisk og seriøst og tilogmed direkte til og i påhør av andre? Det lukter umodent lang vei og det er fullt forståelig at du ble flau og målløs. At han attpåtil ikke ser noe galt i å si sånne ting og nekter å unnskylde seg sier dessverre en del negative ting om ham.

Jeg hadde definitivt ikke følt meg vel med en partner som har sånne holdninger og får seg til å gi uttrykk for dem uten anger. Jeg skal ikke si hva du  eller bør gjøre, men jeg ville tatt det opp med ham og gitt klart uttrykk for at jeg ble flau over å ha en kjæreste som oppfører seg sånn og krevd at han skjerper seg. Hvis ikke burde han ikke bli overrasket over å ende opp som singel.

Jeg er ikke så god til å ordlegge meg når det gjelder sånne ting, det er nok en mye bedre måte å ordlegge seg på enn dette, mer taktfullt og mindre "truende", men jeg ville absolutt truet med å gjøre det slutt.
Jeg vet ikke hvor mye han betyr for deg, hvor dypt det går eller om du ønsker å slå opp, men hvis han har rasistiske holdninger som oppførselen hans tyder på, så... vel, som mann hadde jeg begynt å seriøst tvile på forholdet hvis jeg hadde en kjæreste som ga uttrykk for sånne holdninger uironisk og seriøst.

Det du definitivt BØR gjøre, i hvertfall hvis du ønsker å gjenoppbygge vennskapet med denne jenta, er å prøve å få tak i henne og be om unnskyldning - ikke for deg selv, men på hans vegne, gjøre det klart at du ikke ante at typen din har sånne holdninger og at du overhodet IKKE har det og ikke ønsker å miste vennskapet hennes.

Ønsker deg "lykke og bedring" :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg ville vel ha tenkt at om han er i stand til det der, kan han også gjere andre ting som kan vere verre. Eg hadde ikkje følt meg trygg på han.

Alle kan gjere feil, men reaksjonen hans når han blir konfrontert viser slik eg forstår det at han gjorde dette bevisst og med vitande vilje.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres mer ut som et utrolig kleint forsøk på å være morsom. Også bommet han totalt fordi han har dårlige sosiale antenner og/eller er totalt historieløs og/eller mangler empati. Og siden han ikke engang forstår omfanget av bommerten i ettertid er han neppe skarpeste pæra i skuffen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du bør kanskje liste opp saklig for deg selv hva du ser etter hos en partner. Hvor lenge har du kjent ham? Har han nok sosiale ferdigheter med empati og forståelse?

Dere er unge og noen er veldig umodne til de er 25 år. Dvs fokus på å være populær, fokusere mye på seg selv. Noen smisker og sjarmerer for å få utløp for egne behov for sex og det å ha en flott dame å vise fram...

Rasismekort er lite relevant her. Det handler om å ikke forstå når man sier noe idiotisk, aller viktigst å ikke forstå når man har bommet i ettertid og da ordne opp i det.

Jeg vil justere litt på N-4KO som sier

"Det du definitivt BØR gjøre, i hvertfall hvis du ønsker å gjenoppbygge vennskapet med denne jenta, er å prøve å få tak i henne og be om unnskyldning - ikke for deg selv, men på hans vegne, gjøre det klart at du ikke ante at typen din har sånne holdninger og at du overhodet IKKE har det og ikke ønsker å miste vennskapet hennes."

Du trenger ikke unnskylde på hans vegne. Det er ikke ditt ansvar, du kan viderebringe en reell unnskyldning, men dere er jo ikke der? Regner med dere har pratet sammen og om det ikke har kommet noen beklagelse elller reel skam/flauhet... Selv om han var full eller annet, fravær av evne til å reparere en stor tabbe er det alvorlige her.   Da velger du å være sammen med en kødd som gjerne kan ødelegge dine vennskap og sette deg i pinlige situasjoner. 

Forstår at dere ikke bor sammen og forholdet er nytt?

Skulle det vise seg at han har visse holdninger du ikke kan akseptere, må du ta et valg...

Husk at fravær av å rette opp feil også er en holdning, slike forhold er farlig og nedbrytende. Da bør man ut før man selv blir ødelagt.

Det første året i et forhold har mange sider, ofte er forelskelsen litt blendende første halvår og man er da litt mer "trangsynt". Dvs man forsterker ensidig positive sider.

Hadde dere vært i 30-årene ville mine innspill vært noe annerledes, for da er man faktisk mer moden og det forventes enda mer av ulike sider.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 19.5.2023 den 4.57):

Høres mer ut som et utrolig kleint forsøk på å være morsom. Også bommet han totalt fordi han har dårlige sosiale antenner og/eller er totalt historieløs og/eller mangler empati. Og siden han ikke engang forstår omfanget av bommerten i ettertid er han neppe skarpeste pæra i skuffen.

Dette. Og det er jo ille nok.

Virker veldig «edgelord».

Lenke til kommentar
Entern skrev (9 timer siden):

Dette. Og det er jo ille nok.

Virker veldig «edgelord».

Ja, jeg tenker det må være lov å bomme på humor innimellom. Jeg sier sikker mye tåpelig, dersom man tolker det rent bokstavelig, og fjerner det fra den humoristiske kontekst jeg prøvde å plassere setningen i. 

At man ikke i ettertid kan forstå at vedkommende ble fornærmet? At man ikke forstår at partner (og eventuelt andre) synes dette var ekstremt flaut?! Nei, det skremmer meg, rett og slett.

Jeg gjør masse feil, og noen gang forstår jeg det kanskje ikke selv. Men hvis noen poengterer det ovenfor meg, så velger jeg å ta det til meg. Det smerter, men jeg må lytte på slike innspill. Legge seg flat, beklage, og prøve å lære! 

I et samfunn trenger vi gjensidig korreksjon hele tiden. Kanskje spesielt i ung alder? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er overveiende sannsynlig at kjæresten til TS bare er god gammaldags idiot med rasistisk tankegods. Men altså, en type som terroristen Philip Manshaus fra Bærum sa vel sånne ting på sitt mest radikaliserte. Noe å tenke på...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg tenker det må være lov å bomme på humor innimellom. Jeg sier sikker mye tåpelig, dersom man tolker det rent bokstavelig, og fjerner det fra den humoristiske kontekst jeg prøvde å plassere setningen i. 

At man ikke i ettertid kan forstå at vedkommende ble fornærmet? At man ikke forstår at partner (og eventuelt andre) synes dette var ekstremt flaut?! Nei, det skremmer meg, rett og slett.

Jeg gjør masse feil, og noen gang forstår jeg det kanskje ikke selv. Men hvis noen poengterer det ovenfor meg, så velger jeg å ta det til meg. Det smerter, men jeg må lytte på slike innspill. Legge seg flat, beklage, og prøve å lære! 

I et samfunn trenger vi gjensidig korreksjon hele tiden. Kanskje spesielt i ung alder? 

Ja det er det jeg og reagerer mest på. At han sa noe komplett idiotisk er én ting, det gjør alle, men at han ikke fatter at han sa noe fornærmende og idiotisk? Det er veldig merkelig oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Og hvis han ikke mente noe galt med det, så er det ikke noe vits å lage noe styr ut av det heller.

Hvis han ikke innser at ord kan såre og krenke andre, tennes det en liten varsellampe hos meg. 

Når kjæresten har formidlet at venninnen ble svært støtt av dette, og tok det svært ille opp, hadde jeg forventet et lite snev av innsats på å prøve å reparere situasjonen. I klartekst: et aldri så lite «unnskyld, det var ikke meningen å krenke» (eller lignende utsagn). 

Basert på den sparsomme informasjon vi har fått til nå, har vedkommende ikke klart å si dette. Hverken ovenfor venninnen, og ei heller ovenfor kjæresten sin. Min varsellampe uler, blinker og hyler nå! Dette er ikke bra! 🚨

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kva du skal gjere blir sjølvsagt heilt opp til deg. 

Om du har det i deg å vise litt storsinn så burde du grave litt i kvifor han sa dette, og om nødvendig forklare kvifor det ikkje er greitt. Sjølv om du ender opp med å slå opp så er det verdt eit forsøk å prøve å få han til å endre oppførselen sin. Ein tydeleg beskjed om at dette ikkje var greitt kan utgjere stor forskjell. 

Deretter bør du sjølvsagt ta oppigjen kontakten med veninna, om ikkje anna for å demonstrere at du ikkje deler tankegodset til typen din. 

Lenke til kommentar

Bare å komme seg vekk fortest mulig, for fyren er med sine nåværende holdninger ingenting å samle på. Det eneste som kan hjelpe er at atferden hans får konsekvenser, noe du nå har en gyllen mulighet til å levere (eller ikke levere).

 

For min del er jeg av den oppfatning at det er betydningen av ordbruk som er viktig (ikke ord i seg selv). Nettop derfor har jeg også nulltoleranse for slikt, enten det er ment nedrakkende eller humoristisk. Ingen av delene er greit på noen som helst måte.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...