Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen sa "hva er det som lukter brent neger her!?"


Gjest e8d0c...6b7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (27 minutter siden):

Ja, åpenbart! Og enda godt ingen her inne er raske med å slenge rundt seg med rasismebeskyldninger heller.

Enten misliker han folk med feil farge, eller så synes han det var en morsom vits (som uansett var rasistisk og nedlatende). At rasismekortet brukes litt for ofte for tida kan jeg være enig i, men nettop derfor er det også viktig å poengtere når noe faktisk er rasistisk (på den ene eller den andre måten).

Det betyr ikke at han bør henges i nærmeste tre. Det betyr ikke at han er et dårlig menneske. Men det betyr antakelig at han er dårlig kjærestemateriale per dags dato, spesielt når han ikke er åpen for å ta kritikk på det.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres fake ut spør du meg. Spesielt siden TS ikke har svart eller kommet med oppdateringer.

MEN, om det er ekte; hvor lenge har TS og typen vært sammen egentlig? To dager? Om typen faktisk er en rasist, så kommer denne typen holdninger fort til syne hos folk; om de har vært sammen over en litt lenger periode (flere uker eller måneder), så har jeg ingen tro på at dette kom som en overraskelse på TS. Det burde i hvert fall ikke det.

Likevel, mitt råd er: snakk sammen, grundig og alvorlig. Hva var dette for noe? Det behøver ikke å ligge noe ondt bak, men det kan også være bevisst rasisme. Og for begges del så bør dere komme til bunns i det.

Det kan også ha vært et forsøk på å være morsom. For min egen del elsker jeg å kødde med alle mulige "betente" og politisk ukorrekte temaer, så jeg har ingen problemer med å tro at dette kan være et mislykket forsøk på humor. Det er tross alt ikke alle som har nok antenner til å vite når man bør holde kjeft. Derfor mener jeg at TS og typen bør ta seg en grundig samtale, og at det blir helt feil av dere her inne å umiddelbart dømme han som et rasistisk monster. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Høres fake ut spør du meg. Spesielt siden TS ikke har svart eller kommet med oppdateringer.

MEN, om det er ekte; hvor lenge har TS og typen vært sammen egentlig? To dager? Om typen faktisk er en rasist, så kommer denne typen holdninger fort til syne hos folk; om de har vært sammen over en litt lenger periode (flere uker eller måneder), så har jeg ingen tro på at dette kom som en overraskelse på TS. Det burde i hvert fall ikke det.

Likevel, mitt råd er: snakk sammen, grundig og alvorlig. Hva var dette for noe? Det behøver ikke å ligge noe ondt bak, men det kan også være bevisst rasisme. Og for begges del så bør dere komme til bunns i det.

Det kan også ha vært et forsøk på å være morsom. For min egen del elsker jeg å kødde med alle mulige "betente" og politisk ukorrekte temaer, så jeg har ingen problemer med å tro at dette kan være et mislykket forsøk på humor. Det er tross alt ikke alle som har nok antenner til å vite når man bør holde kjeft. Derfor mener jeg at TS og typen bør ta seg en grundig samtale, og at det blir helt feil av dere her inne å umiddelbart dømme han som et rasistisk monster. 

Alt kan snakkes om, men det virker jo som trådstarter allerede har forsøkt dette. En tjueåring som ikke tåler å bli kritisert ville nå jeg holdt meg langt unna, monster eller ikke. Da risikerer man at holdningene fortsetter langt oppi åra og det er i alle fall ugreit, tro meg (da er litt rasisme det minste problemet).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke biologiske raser hos mennesker. Alle mennesker er genetisk 99,9% like.

Quote

– Det finnes hudfarger, men det finnes ikke raser. Det er sosialt konstruert. Svaret er fullstendig klart, og det burde være allmennkunnskap, sier Schierup, som er professor i genetikk ved Aarhus Universitet i Danmark.

Krenkende adferd er det kanskje, men rasisme er det ikke og man burde unngå å bruke terminologier basert på for lengst avkreftede myter.

Uansett tror jeg at dette er trolling og troll er i så fall en rase fra eventyrland.

https://forskning.no/genetikk-kultur-sosiologi/forskere-avliver-myte-det-gir-ikke-mening-a-dele-opp-mennesker-i-raser/1707251

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

og at det blir helt feil av dere her inne å umiddelbart dømme han som et rasistisk monster. 

Hvis du vil ha nyanser, bør du gå andre steder. Å umiddelbart dømme folk som rasistiske monstre, er etter hvert blitt hva internett er til for. Fatter du ikke det, så er du simpelthen et rasist-tryne selv. 😉

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 minutter siden):

Hvis du vil ha nyanser, bør du gå andre steder. Å umiddelbart dømme folk som rasistiske monstre, er etter hvert blitt hva internett er til for. Fatter du ikke det, så er du simpelthen et rasist-tryne selv. 😉

Jeg er redd du har rett, dessverre. Jeg føler internett og teknologi har kommet til et nivå hvor det gjør mer skade enn nytte for både enkeltmennesker og oss som samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Entern said:

Å i det hele tatt si det ordet til en person fra Afrika med mindre man vet at personen synes det er ok viser at man mangler noe viktig.

Hvordan vet du at det er en person?

Jeg hadde blitt rasende hvis du kalte meg for person. Jeg er et menneske, ikke en person. En person er en agent av staten og det har jeg aldri samtykket til selv om mine foreldre har inngått en slik kontrakt med staten. Jeg vil hevde at den kontrakten er inngått på falske premisser og dermed ikke gyldig.

En person er en spiller, aktør, legal entitet, altså FORNAVN ETTERNAVN i store bokstaver.

Det aller verste er begrepet privatperson som er direkte selvmotsigende. "Når kom Per hjem? - Han kom en gang på dagnatta, det gjorde han ja det var solregn ute da og overskyetskyfrihimmel så langt man kunne se."

Quote

Hva betyr privat? Privat (fra latin privus, ”egen, særskilt”) brukes i dagligspråket som motsats til offentlig. Begrepet beskriver en individuell sfære hvor den enkelte borger selv kontroller hvilken informasjon, hvilke følelser, tanker og personlige egenskaper vedkommende ønsker å dele med andre.

Privat kan man være, men enten er man underlagt staten eller så er man det ikke, ikke både adskilt offentlig og offentlig representant samtidig.

Siden du er så påpasselig med hva andre kan si til hvem uten å mangle vesentlige ting bør du være svært forsiktig med hvem du kaller en person. Hvis ikke er du en hykler og det er noe av det simpleste man kan være.  Altså en som har en standard for andre og en standard for seg selv.

Du kan få kalle meg en skallefaen, brillenerd, eller pensjonist (20-åringenes tittel for et mennesker som har fylt 30 år). Person får du ikke kalle meg.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Hvordan vet du at det er en person?

Jeg hadde blitt rasende hvis du kalte meg for person. Jeg er et menneske, ikke en person. En person er en agent av staten og det har jeg aldri samtykket til selv om mine foreldre har inngått en slik kontrakt med staten. Jeg vil hevde at den kontrakten er inngått på falske premisser og dermed ikke gyldig.

En person er en spiller, aktør, legal entitet, altså FORNAVN ETTERNAVN i store bokstaver.

Det aller verste er begrepet privatperson som er direkte selvmotsigende. "Når kom Per hjem? - Han kom en gang på dagnatta, det gjorde han ja det var solregn ute da og skyetskyfrihimmel så langt man kunne se."

Privat kan man være, men enten er man underlagt staten eller så er man det ikke, ikke både adskilt offentlig og offentlig representant samtidig.

Siden du er så påpasselig med hva andre kan si til hvem uten å mangle vesentlige ting bør du være svært forsiktig med hvem du kaller en person. Hvis ikke er du en hykler og det er noe av det simpleste man kan være.  Altså en som har en standard for andre og en standard for seg selv.

Du kan få kalle meg en skallefaen, brillenerd, eller pensjonist (20-åringenes tittel for et mennesker som har fylt 30 år). Person får du ikke kalle meg.

Hvis du er over 30 men under 40 kan jeg vel alltids kalle deg «ungdom» siden jeg er i midten av 40-åra:lol:

Lenke til kommentar

Sliter med å tro at dette faktisk har hendt. Det er bare enkelte ting man ikke sier, bevisst, ut høyt. Denne troner listen ganske høyt altså. Den krenkede ville vel gått til avisen og det hadde blitt en sak av det også? Det er jo temmelig alvorlig.

Men hvis det faktisk skjedde, og det ikke finnes et snev av rasisme i deg har han jo nå vist seg fra sin sanne side. Her er det bare å slå opp.

Men jeg sitter litt igjen med følelsen at tidenes troll har vært innom her 🤣 «hun lukter godt» 😂

Endret av thatguy83
🤣
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (36 minutter siden):

Sliter med å tro at dette faktisk har hendt. Det er bare enkelte ting man ikke sier, bevisst, ut høyt. Denne troner listen ganske høyt altså. Den krenkede ville vel gått til avisen og det hadde blitt en sak av det også? Det er jo temmelig alvorlig.

Men hvis det faktisk skjedde, og det ikke finnes et snev av rasisme i deg har han jo nå vist seg fra sin sanne side. Her er det bare å slå opp.

Men jeg sitter litt igjen med følelsen at tidenes troll har vært innom her 🤣 «hun lukter godt» 😂

Vanskelig å si om det er fake. Har merket meg litt økning på helt anonyme innlegg med litt underlige trådstarter. Ikke hører man mer fra enkelt av de anonyme trådstarterene heller. 

Men, man får ta utgangspunkt i at det er ekte. Så får heller de som lage falske tråder bare for å fyre opp under en dabett på falske premisser, se at det gis seriøse svar...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, fivebigcities said:

Å umiddelbart dømme folk som rasistiske monstre, er etter hvert blitt hva internett er til for. Fatter du ikke det, så er du simpelthen et rasist-tryne selv.

Jeg ser hva du mener. Det er også en betydelig andel av de som prøver å vise at de ikke er rasister, som snakker mest om raser og hva som skjer mellom raser.

 

2 hours ago, Kajac said:

Jeg føler internett og teknologi har kommet til et nivå hvor det gjør mer skade enn nytte for både enkeltmennesker og oss som samfunn.

Personlig, er jeg dypt, dypt takknemlig for at jeg lever i internett alderen. Livet mitt hadde nok blitt noe helt annet, ganske negativt, hvis jeg ikke hadde alt det internett har å by på. Istedet er livet mitt veldig bra og positivt. Jeg vet også at ekstremt mange andre er veldig glad for at de har internett. Og nei, jeg mener ikke fordi de kan se på kattevideoer. Men informasjon og kunnskap som øker livskvaliteten mange hakk.

At det er sterke krefter som blir satt i gang på internett, og bruker det til sin fordel, er en bivirkning som kommer til å være der. Og som jeg svært ofte har snakket om på diverse fora.

Teknologi som helhet, kan jeg være enig i at gir en god del utfordringer for sivilisasjonen.

 

2 hours ago, BadCat said:

Det finnes ikke biologiske raser hos mennesker.

Jeg lurer på når jeg skal slutte å lære. Synes dette er en liten 'mind blow'. Takk!

 

 

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg lurer på når jeg skal slutte å lære. Synes dette er en liten 'mind blow'. Takk!

Man blir aldri utlært.

Et stort problem er at så mye av det man har lært på skolen, hørt om i media og fremdeles hører om i hverdagen er rett og slett feil eller utdatert. Man går rundt og tror det ene og det andre og så viser det seg at det ikke er slik i det hele tatt.

Selv om mennesker har egen tankekraft blir det ofte som på komputere. Garbage in = garbage out.

Professoren har rett i at det burde være allmennkunnskap da det har vært kjent i snart 100 år at mennesker ikke kan deles inn i biologiske raser. Egentlig må man tilbake til 1890 eller tidligere for å kunne unnskylde seg for ikke å vite bedre, men i alle fall ikke noe senere enn 1930.

I praksis må jeg lære alt på nytt og det føles ekkelt når man innser at ting man har lært og påstått videre viser seg å være feil. Det føles omtrent som når Neo kobles fra tanken i "The Matrix".  Totally blown mind.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1bf78...6a3
BadCat skrev (3 timer siden):

Det finnes ikke biologiske raser hos mennesker. Alle mennesker er genetisk 99,9% like.

Krenkende adferd er det kanskje, men rasisme er det ikke og man burde unngå å bruke terminologier basert på for lengst avkreftede myter.

Uansett tror jeg at dette er trolling og troll er i så fall en rase fra eventyrland.

https://forskning.no/genetikk-kultur-sosiologi/forskere-avliver-myte-det-gir-ikke-mening-a-dele-opp-mennesker-i-raser/1707251

Hvis raser ikke finnes, hvordan kan rasisme i det hele tatt finnes da? 

Anonymous poster hash: 1bf78...6a3

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Guest 1bf78...6a3 said:

Hvis raser ikke finnes, hvordan kan rasisme i det hele tatt finnes da? 

Anonymous poster hash: 1bf78...6a3

Det kan ikke det Det er hele poenget.

Xenofobi eksisterer. Rasisme gjør ikke det.

Quote

Xenofobi (av gresk ξένος (xenos), «fremmed», og φόβος (phobos), «frykt»), eller fremmedfrykt, er betegnelsen på avsky, angst eller fobi for alt som er fremmed

 Det var vel i 2007/2008 jeg innså dette. Jeg hadde en utenlandsk kjæreste og hun sa til meg. "Du er ikke rasist, du lider av Xenofobi, antakelig på grunn av oppdragelse og hva du har hørt av andre."

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...