Gå til innhold

EU-kommisjonen godkjenner Microsofts oppkjøp av Activision


Anbefalte innlegg

Mr. Pants skrev (3 timer siden):

Deathloop og Ghostwire var ikke ferdigutviklet da MS kjøpte Bethesda.

Hi-Fi Rush kom uansett ut bare noen få måneder før Redfall.

Er for så vidt enig i at mange av Xbox sine annonserte spill ble annonsert altfor tidlig.

90% på veien ferdig. Absolutt ingenting ble påvirket av oppkjøpet. Samme gjelder Redfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. Pants skrev (8 timer siden):

Å kalle Halo Infinite "pillråttent" er... tja... litt av en mening.

Kjernespillbarheten er faktisk det beste i Halo noensinne, samt grafikken naturligvis. Resten er godkjent,å kalle det pillråttent er 100% useriøst hatprat.

Ellers er det hyggelig at MS fikk en liten W, men det eneste jeg bryr jeg meg om er kvaliteten på hva som gis ut. Sånn apropo Halo synes jeg det er litt snodig at ikke Phil & Co bruker noen av de enrome ressursene til å bygge videre på det solide fundamentet, det masse ting de kunne gjort for å krydre både kampanje og multiplayer. Noen brukbare Fallout-remakes vil jeg tro også hadde fristet en del spillere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (1 time siden):

90% på veien ferdig. Absolutt ingenting ble påvirket av oppkjøpet. Samme gjelder Redfall.

Vi er egentlig ikke så uenige. Det jeg reagerte mest på var den selektive hukommelsen til fyren jeg svarte i det første innlegget mitt. Kan ikke si A uten å si B. Eventuelt kan ikke utelate A uten å utelate B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, LarZen said:

Ja og det ville vært katastrofe for britene.

Det er nok ikke bare britene dette vil være katastrofe for. Microsoft er på ingen måte interessert i å vise verden at et helt land kan klare seg uten Microsoft så det er slett ikke gitt at det er CMA som kommer til å gi seg her.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr. Pants said:

Jepp. De er nødt tii å overtale CMA på et vis. ...og det blir ikke lett sånn som CMA har posisjonert seg.

Vi må heller ikke glemme at britene faktisk trodde det var lurt å melde seg ut av EU 🤣🤣🤣 Det er ikke godt å vite hva de kan finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, rabler said:
11 hours ago, LarZen said:

Som sagt, dette er langt fra over. Skal bli spennende i dag også når representanter fra CMA mye mulig vil bli grillet av politikere.

Tror det her kommer til å løse seg jeg..men engelskmenn risikerer å få GamePass m/xCloud uten ActivisionBlizzard spill…

Følgene vil nok bli større enn som så. Så vidt jeg har skjønt vil følgen av å trosse CMA være at Microsoft ikke lenger er et gyldig firma i UK og de vil dermed ikke ha lov til å drive virksomhet der i det hele tatt.

hehe kommer aldri til å skje. Hele det offentlige apparatet må kaste Windows, M365 etc. Man kan gjerne tro at det bare er å kjøre Linux, macOS, men i praksis er det umulig på kort sikt.

Og ja, alt av Azure skytjenester.... lol

Endret av NinjaVal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
alike skrev (12 timer siden):

Det er som jeg har sagt tidligere, kan man ikke vinne med å være best på kvalitet må man hindre motparten å kunne selge spill ved å kjøpe opp utviklere.

Dette er et godt poeng. Dette blir dessverre vanligere og vanligere siden risikoen ved å tjene penger i en monopolsituasjon er lavere. Slikt er honning i ørene på investorer som får mer og mer å si innenfor spillutvikling.. dessverre.

Lenke til kommentar

Er Tango som utviklet Ghostwire og Hi-Fi Rush ikke hele Bethesda. Flink gjeng, men hørte at Ghostwire hadde en del problemer på GP. Noe som er rart siden spillet var ute på PS/PC i over ett år. Sleng på RedFAll så er det åpenbart MS må gjøre kvalitetskontroll før de slipper de nye spillene ut i det friet.

Men det med Bethesda/Zenimax er jo en greie og, da. MS har np Beth/Zen og med det ahr nok utviklere og store spill til å konurere med Sony og Nintendo, so ActBlizz er bare alt for stort.

Lenke til kommentar

Som en person som elsker hva Microsoft har gjort med f.eks. AoE, så er jeg fortsatt skeptisk til dette. Konsolidering av markedsmakt fører sjeldent til økt innovasjon og nyskapning. ActiBlizz er fucked fra før, vi må bare godta det. Jeg liker økt konkurranse, dette var en uheldig avgjørelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (17 timer siden):

Kjernespillbarheten er faktisk det beste i Halo noensinne, samt grafikken naturligvis. Resten er godkjent,å kalle det pillråttent er 100% useriøst hatprat.

Ellers er det hyggelig at MS fikk en liten W, men det eneste jeg bryr jeg meg om er kvaliteten på hva som gis ut. Sånn apropo Halo synes jeg det er litt snodig at ikke Phil & Co bruker noen av de enrome ressursene til å bygge videre på det solide fundamentet, det masse ting de kunne gjort for å krydre både kampanje og multiplayer. Noen brukbare Fallout-remakes vil jeg tro også hadde fristet en del spillere.

Det Xbox/Bethesda trenger er egentlig ikke flere IP-er, men mer arbeidskraft.

F. eks Fallout og The Elder Scrolls blir holdt tilbake fordi det bare er ett studio som arbeider med RPG-spill i disse franchisene. Hvis vi antar at TES VI kommer ut rundt 6 år etter Starfield kan det hende vi blir nødt til å vente helt til 2035 før Fallout 5 kommer. 

Det kan hende at de kan frigjøre noe arbeidskraft i ABK dersom oppkjøpet går gjennom, men vi vet jo at COD-maskineriet krever mye ressurser og at disse studioene sannsynligvis vil fortsette å jobbe med COD selv etter Xbox tar over.

Lenke til kommentar
13 hours ago, shockorshot said:

Som en person som elsker hva Microsoft har gjort med f.eks. AoE, så er jeg fortsatt skeptisk til dette. Konsolidering av markedsmakt fører sjeldent til økt innovasjon og nyskapning. ActiBlizz er fucked fra før, vi må bare godta det. Jeg liker økt konkurranse, dette var en uheldig avgjørelse.

Sony og Nintendo har jo mye mer overtak i markedet enn det Microsoft har per dags dato, eller hva? Hvis Microsoft får gjennomslag for dette, så vil det føre til økt(!) konkurranse mellom disse. Som Xbox-eier har man jo alt å vinne på dette oppkjøpet dersom de får eierskap over disse store titlene det er snakk om. Det forutsetter selvsagt at Microsoft også begynner å prioritere Xbox i mye større grad nå kontra PC. Man må ha noe eksklusivt å kunne tilby for konsollen for at folk skal være villige til å gå til innkjøp av Xbox. Trist nok er ikke Xbox per nå så veldig attraktivt, og det sier jeg også som Xbox-fan gjennom tidene. Jeg håper virkelig dette går igjennom og at Microsoft gjør mange store titler eksklusive til Xbox.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (9 timer siden):

Sony og Nintendo har jo mye mer overtak i markedet enn det Microsoft har per dags dato, eller hva? Hvis Microsoft får gjennomslag for dette, så vil det føre til økt(!) konkurranse mellom disse. Som Xbox-eier har man jo alt å vinne på dette oppkjøpet dersom de får eierskap over disse store titlene det er snakk om. Det forutsetter selvsagt at Microsoft også begynner å prioritere Xbox i mye større grad nå kontra PC. Man må ha noe eksklusivt å kunne tilby for konsollen for at folk skal være villige til å gå til innkjøp av Xbox. Trist nok er ikke Xbox per nå så veldig attraktivt, og det sier jeg også som Xbox-fan gjennom tidene. Jeg håper virkelig dette går igjennom og at Microsoft gjør mange store titler eksklusive til Xbox.

Det er aaaaaaaaalt for snevert å kun se på konsollmarkedet. Man må ha litt perspektiver her...

Sony har børsverdi på $116 milliarder.

Microsoft sin er $2,32 billioner, eller $2 324 milliarder - altså over 20 ganger så mye som Sony.

Prisen for Activision ligger på $69 milliarder, så over halvparten av hele Sony!

Microsoft har ingen unnskyldning for å ikke klare å konkurrere i spill-markedet, uten å måtte kjøpe opp alt. De har allerede fått kjøpe ZeniMax (Bethesda). Hva blir det neste? De kan vel like gjerne kjøpe Sony også.

Vi må se på hvilken makt vi ønsket at de største firmaene skal besitte. Holder det ikke med at de kontrollerer Windows, Office/Teams/Outlook, Azure, er tungt inne i OpenAI (ChatGPT etc), pluss, pluss, pluss??

Jeg skjønner at det er mulig å se at Playstation gjør det bedre enn Xbox og tenke at dette oppkjøpet er helt greit. Og kanskje man til og med tenker at "Sony har da også kjøpt noen studioer!". Men Sonys tre største kjøp (Insomniac, Gaikai og Bungie) kosta til sammen litt over $4 milliarder, og Microsofts tre største UTEN Activision (ZeniMax, Mojang og Rare) kosta godt over $10 milliarder! Hvis Activision går igjennom, har Microsoft gjort oppkjøp for over 17 ganger så mye som Sony!

Microsoft har allerede ALT de trenger for å konkurrere gjennom streaming: De har rikelig med studioer, mer enn nok penger for å (over)betale for lisenser fra tredjeparter, og "gratis" hosting gjennom Azure.

Hvis ikke anti-monopol-lovene er gode nok til å fange opp vertikal integrasjon, må de oppdateres asap zulu.

Endret av Erlend-
Typo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Erlend- said:

Jeg skjønner at det er mulig å se at Playstation gjør det bedre enn Xbox og tenke at dette oppkjøpet er helt greit. Og kanskje man til og med tenker at "Sony har da også kjøpt noen studioer!"

Som du sier, Sony har også kjøpt studioer. Ser ikke problemet med at Microsoft også gjør det samme for å forbedre sin posisjon i konsoll-markedet. Fakta er at Sony og Nintendo gjør det bedre på konsoll-markedet, og Microsoft trenger eksklusiver nå. At Microsoft er et større selskap helhetsmessig har ingenting å si for hvem som gjør det best i konsoll-markedet. De som kan levere de beste spillene til sin konsoll eksklusivt, vinner. Microsoft bør gjøre de største spillene eksklusive til Xbox. Og da mener jeg med muligheten for å bare spille de på Xbox og ikke PC heller. Da vil Xbox komme tilbake der den hører hjemme. Nå er den for min del mest brukt til multiplattform-spill, noe som er svært trist mtp hvor bra 360-æraen var.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (5 minutter siden):

Som du sier, Sony har også kjøpt studioer. Ser ikke problemet med at Microsoft også gjør det samme for å forbedre sin posisjon i konsoll-markedet. 

Størrelsen på studio er det som gjør det til et problem.

Om sony hadde kjøpt Nintendo så ville du nok reagert på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Størrelsen på studio er det som gjør det til et problem.

Om sony hadde kjøpt Nintendo så ville du nok reagert på det.

Javel, hvorfor? Har det at studioene kostet mer automatisk ført til mer kvalitet og mer intensiv for å kjøpe Xbox kontra Playstation for forbrukerne? Nei. Prisen har ingenting å si, det er bare et dårlig argument som brukes for å forsvare at et selskap skal få lov til å kjøpe studioer, mens et annet ikke. Enten er man for at alle burde få lov til det, eller at ingen burde få lov til det.

Nintendo konkurrerer direkte med både Sony og Microsoft i konsollmarkedet, med sin egen konsoll. Studioene som har blitt kjøpt opp av Microsoft og Sony konkurrerer ikke direkte i konsoll-markedet med sin egen konsoll i det de ble kjøpt. Det blir derfor ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (Akkurat nå):

ført til mer kvalitet

Nei. Kvalitet er faktisk uvesentlig. 

Det som har noe å si er størrelsen på firma, eller rettere sagt hvor mye dette firmaet selger.

Colin. skrev (4 minutter siden):

Enten er man for at alle burde få lov til det, eller at ingen burde få lov til det.

Du ser ikke forskjell på å betale for 1 million kunder og det å betale for 1 billion kunder?

Colin. skrev (5 minutter siden):

Nintendo konkurrerer direkte med både Sony og Microsoft i konsollmarkedet, med sin egen konsoll. Studioene som har blitt kjøpt opp av Microsoft og Sony konkurrerer ikke direkte i konsoll-markedet med sin egen konsoll i det de ble kjøpt. Det blir derfor ikke sammenlignbart.

Hva har det med saken å gjøre?

Om Activision blir en del av Microsoft, og spillene blir eksklusive, så konkurrerer de direkte med Sony og Nintendo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Iki said:

Nei. Kvalitet er faktisk uvesentlig. 

Det som har noe å si er størrelsen på firma, eller rettere sagt hvor mye dette firmaet selger.

Du ser ikke forskjell på å betale for 1 million kunder og det å betale for 1 billion kunder?

Hva har det med saken å gjøre?

Om Activision blir en del av Microsoft, og spillene blir eksklusive, så konkurrerer de direkte med Sony og Nintendo. 

Noe som er bra for konkurransen mellom Microsoft, Sony og Nintendo. Bare bra om Activision kan hjelpe Microsoft til å komme tilbake i konsoll-markedet ved å selge mer Xbox-konsoller, er du ikke enig? Det som er viktig er at alle 3 konkurrenter kan levere sine egne særegne opplevelser og være en faktor i konsoll-markedet. Spillereglene må være like for alle når det kommer til oppkjøp av studioer. Bare fordi Microsoft har råd til det, så skal det bli brukt imot dem?😆

Lenke til kommentar
Colin. skrev (27 minutter siden):

Noe som er bra for konkurransen mellom Microsoft, Sony og Nintendo. 

Det er ikke bra om et firma sitter på mesteparten av markedet. 

De kan da bestemme priser, gi ut dårligere produkter, osv.

Colin. skrev (29 minutter siden):

Bare bra om Activision kan hjelpe Microsoft til å komme tilbake i konsoll-markedet ved å selge mer Xbox-konsoller, er du ikke enig? 

Microsoft er ikke interessert i å selge konsoller. De er interessert i å selge abonnement på gamepass og lignende. 

Colin. skrev (31 minutter siden):

Bare fordi Microsoft har råd til det, så skal det bli brukt imot dem?😆

Det er ikke snakk om prisen på selskapet, men størrelsen.

Hele poenget ditt er jo at de 3 må kunne konkurrere mot hverandre, så hvorfor synes du det er greit at en av dem skal få et monopol? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iki said:

Det er ikke bra om et firma sitter på mesteparten av markedet. 

De kan da bestemme priser, gi ut dårligere produkter, osv.

Microsoft er ikke interessert i å selge konsoller. De er interessert i å selge abonnement på gamepass og lignende. 

Det er ikke snakk om prisen på selskapet, men størrelsen.

Hele poenget ditt er jo at de 3 må kunne konkurrere mot hverandre, så hvorfor synes du det er greit at en av dem skal få et monopol? 

Jeg er uenig i at det blir et monopol. Sony og Nintendo har fortsatt sterke titler som vil kunne konkurrere i konsoll-markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...