Gå til innhold

EU-kommisjonen godkjenner Microsofts oppkjøp av Activision


Anbefalte innlegg

Har aldri sagt ei heller insinuert at Microsoft har kjøpt opp mindre enn andre. Virker heller som det er du som ikke tar poenget. Har man lov til å kjøpe andre selskaper, så bør man også ha lov til det uavhengig av kostnad. Jeg har sagt ifra starten av at jeg bare bryr meg om at Xbox kommer tilbake der den var tidligere, så ja, du trenger ikke prate med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Colin. skrev (Akkurat nå):

Har aldri sagt ei heller insinuert at Microsoft har kjøpt opp mindre enn andre. Virker heller som det er du som ikke tar poenget. Har man lov til å kjøpe andre selskaper, så bør man også ha lov til det uavhengig av kostnad. Jeg har sagt ifra starten av at jeg bare bryr meg om at Xbox kommer tilbake der den var tidligere, så ja, du trenger ikke prate med meg.

Det er ofte lov å kjøpe andre selskaper - men ikke alltid. Det er dette som heter antitrust. Systemet er altså, blant annet, slik at det i utgangspunktet er lov å kjøpe andre selskaper, men det finnes grenser. Og akkurat hvor disse grensene skal være er da den viktige diskusjonen. Om du mener at "enten kan ingen kjøpe noe, eller så må alle kunne kjøpe alle", så er et standpunkt det går an å ha - men ingen kapitalistiske samfunn opererer altså sånn. Heldigvis.

Men antitrust-lovene vi har i dag har en blindsone når det gjelder vertikal integrasjon - og det kan skape store problemer. Blindsona går på at mange forstår at det er et problem om Microsoft hadde kjøpt Sony og Nintendo, for de er konkurrenter når det gjelder konsoller. Det ville vært horisontale oppkjøp. Du var jo selv enig i at det hadde vært et problem om Microsoft kjøpte opp de selskapene (så noen grenser mener du visst det skal være). Men for få ser problemet med at Microsoft eier hele stacken.

Ikke sant, hvis Sony skal tilby streaming (som nok blir framtida uansett) som vi kan spille på andre enheter enn Playstation, så må de basere seg mye på andre. De har en del spill in-house, men de må likevel lisensiere mange spill. I tillegg må de leie servertjenester (av enten Amazon eller Microsoft), og de vil ikke kontrollere noe av hardwaren eller operativsystemene folk vil streame på, altså telefoner, laptopere, etc.

Microsoft vil være i en helt annen posisjon: Ikke bare vil de kontrollere enorme deler av det vi tidligere tenkte på som tredje-parts spill (og særlig om de ikke stopper med Activision). I tillegg har de server-infrastruktur og kontroll over Windows + Surface-enheter. De kan for eksempel nekte å selge server-tjenster til Sony (eller å prise dem grusomt høyt). Dette vil tvinge Sony til å gå til Amazon - men siden Amazon vet Sony ikke kan gå til Microsoft, kan de ta mer for tjenesten. Og alt dette mens Windows "får det gratis". Det er dette som er vertikal integrasjon: At Microsoft eier spillstudioene, konsoll/streamingtjenester, lokale operativsystemer og hardware og server-operitsystmer og -hardware (mens Sony kun har en liten del av denne vertikale stacken).

Vi ser et annet eksempel på dette med Apple Music vs Spotify på iPhone. Begge tar ca 100 kr fra brukerene sine i måneden, men Spotify må betale 30 % av sin hundrelapp til Apple - mens Apple får beholde hele hundrelappen selv.

(Lina Kahn, nåværende leder for konkurransetilsynet i USA, er én av få som forstår dette - men dessverre er det grid-lock i det politiske systemet som gjør at hun ikke får gjort noe med det. 🤷🏻‍♂️)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (1 time siden):

De som ikke er fan av eksklusiver er som oftest PC-elitists som ønsker samme goder som det konsollene kan levere. Ingenting hadde gjort Xbox mer ettertraktet enn om de gjorde TES6 eksklusivt til Xbox for en periode. Trenger ikke komme opp med noe orginalt for å ta dette grepet, det ville solgt enormt med Xbox-konsoller.

Jeg har Series X, PS5, Switch og PC, så jeg har definitivt ikke noe mot konsoll. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil ha eksklusive spill. Gjør det spillene bedre på noen som helst måte? Bidrar det til bedre kvalitet og øker kreativiteten?

For meg høres det ut som fanboysnakk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til at Xbox har levert færre gode spill de siste årene er at divisjonen ble vanstyrt både innenfra og utenfra.

Den hadde ledere som ikke forstod hvorfor Xbox 360 gjorde det så bra og som trodde de hadde funnet løsningen på det som egentlig var et ikke-eksisterende problem. Samtidig var det ledere og aksjeholdere utenfor Xbox-divisjonen som ønsket å vingeklippe den til fordel for andre initiativer innad i Microsoft. 

Etter at Phil Spencer klarte å få Satya Nadella på sin side har det imidlertid snudd for Xbox. Kanskje var det oppkjøpet av Minecraft i 2014 som fikk ledelsen på andre tanker? Uansett har de kjøpt opp en god del talentfulle studioer som har resultert i at Xbox sin samling av førstepartsutviklere er på sitt sterkeste noensinne.

Jeg er i utgangspunktet imot ABK-oppkjøpet. Delvis fordi det er unødvendig for MS å kjøpe opp en så stor utvikler og delvis fordi det er mange andre mindre investeringer (Asobo, Certain Affinity, Iron Galaxy, osv.) som Microsoft kan gjøre istedenfor.

Nå er det ingen garanti for at ABK-oppkjøpet vil føre til (tilnærmet) monopol i spillindustrien dersom det går gjennom, men jeg ser helt klart at det er et av de potensielle utfallene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, RRhoads said:

Et spill blir verken dårligere eller bedre med eksklusivitet.

Du tror ikke at om et selskap kan fokusere på å produsere et spill til én gitt plattform øker sannsynligheten over de slipper å fokusere på teknikaliteter som å sikre seg at spillet kjører godt på alle plattformer? Hvor mange ganger ser vi ikke et spill som kjører bra på én plattform mens på en annen er det så å si ikke spillbart? Tid og ressurser som utviklerne må bruke på å sikre at opplevelsen blir like bra på alle plattformer? Å tro at et selskap som kan bruke tiden sin til å spesialisere spillet til én plattform ikke har bedre forutsetninger for å lage et bedre spill enn de som også må fokusere på at spillet skal kjøre greit på alle andre plattformer, er naivitet på sitt beste. Men du får tro hva du ønsker å tro. Opp igjennom tiårene har som regel de aller beste spillene vært de som har vært debutert eksklusive til én gitt plattform. 

Lenke til kommentar
Colin. skrev (18 minutter siden):

Du tror ikke at om et selskap kan fokusere på å produsere et spill til én gitt plattform øker sannsynligheten over de slipper å fokusere på teknikaliteter som å sikre seg at spillet kjører godt på alle plattformer? Hvor mange ganger ser vi ikke et spill som kjører bra på én plattform mens på en annen er det så å si ikke spillbart? Tid og ressurser som utviklerne må bruke på å sikre at opplevelsen blir like bra på alle plattformer? Å tro at et selskap som kan bruke tiden sin til å spesialisere spillet til én plattform ikke har bedre forutsetninger for å lage et bedre spill enn de som også må fokusere på at spillet skal kjøre greit på alle andre plattformer, er naivitet på sitt beste. Men du får tro hva du ønsker å tro. Opp igjennom tiårene har som regel de aller beste spillene vært de som har vært debutert eksklusive til én gitt plattform. 

Ressurser. Et spill som når flere potensielle kunder vil selge bedre og kan gis et større budsjett. 

Mine favorittspill er nesten utelukkende multiplattdormspill, pluss noen få PS-titler som er eller var eksklusive. 

Regner med at du har Playstation 5?

 

Lenke til kommentar

Eksklusivitet er bra, men at du ser det på en annen måte, la meg si det sånn at jeg forstår ditt synspunkt selv om jeg ikke er enig. 

Har bare XBSX. Selv om jeg ikke har PS5 eller Switch, så kan jeg allikevel lett forstå at disse kundegruppene er mer fornøyde med sine valg-muligheter innen spill, da mange at spillene som tilbys på disse konsollene er nettopp eksklusive og har mer kvalitet. Jeg hadde PS4 i forrige generasjon, og den tror jeg ble brukt i mindre enn 24 timer totalt. Xbox sine eksklusiver har alltid appellert mer til meg, og nå når Xbox ikke kan levere eksklusiver med kvalitet, så er det trist. Forza Horizon 3 f.eks som ble levert igjennom gamepass, var samme spill som Forza Horizon 2. Annet enn det og Psyconauts 2 som jeg spilte litt, så har jeg ingen veldig gode spill-minner fra gamepass biblioteket. Det er det som er så rart, for man skulle tro at med så mange spill tilgjengelig, at noe bra måtte finnes, men det er svært lite å skryte av. Når Xbox sitt gameshow starter i juni, håper jeg virkelig på noe som ekte fans av Xbox vil ha. Fable for min del f.eks. Det er på tide at Xbox blir fokuset igjen, og at man lar spillene bli laget for den som første prioritet med eksklusivitet.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (1 time siden):

Eksklusivitet er bra, men at du ser det på en annen måte, la meg si det sånn at jeg forstår ditt synspunkt selv om jeg ikke er enig. 

Har bare XBSX. Selv om jeg ikke har PS5 eller Switch, så kan jeg allikevel lett forstå at disse kundegruppene er mer fornøyde med sine valg-muligheter innen spill, da mange at spillene som tilbys på disse konsollene er nettopp eksklusive og har mer kvalitet. Jeg hadde PS4 i forrige generasjon, og den tror jeg ble brukt i mindre enn 24 timer totalt. Xbox sine eksklusiver har alltid appellert mer til meg, og nå når Xbox ikke kan levere eksklusiver med kvalitet, så er det trist. Forza Horizon 3 f.eks som ble levert igjennom gamepass, var samme spill som Forza Horizon 2. Annet enn det og Psyconauts 2 som jeg spilte litt, så har jeg ingen veldig gode spill-minner fra gamepass biblioteket. Det er det som er så rart, for man skulle tro at med så mange spill tilgjengelig, at noe bra måtte finnes, men det er svært lite å skryte av. Når Xbox sitt gameshow starter i juni, håper jeg virkelig på noe som ekte fans av Xbox vil ha. Fable for min del f.eks. Det er på tide at Xbox blir fokuset igjen, og at man lar spillene bli laget for den som første prioritet med eksklusivitet.

Hva har dette med oppkjøpet av Activision å gjøre?

Er det Activision som skal lage nye spill i seriene som Microsoft allerede hadde?

Hvordan skal kvaliteten øke?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Iki said:

Hva har dette med oppkjøpet av Activision å gjøre?

Er det Activision som skal lage nye spill i seriene som Microsoft allerede hadde?

Hvordan skal kvaliteten øke?

Fordi med flere titler så kan man gjøre flere eksklusive? Og så kan man gjøre noen multiplatt. Han spurte om jeg hade PS5, jeg svarte. Jeg har forklart hvordan kvaliteten skal øke.🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Colin. skrev (6 timer siden):

Eksklusivitet er bra, men at du ser det på en annen måte, la meg si det sånn at jeg forstår ditt synspunkt selv om jeg ikke er enig. 

Har bare XBSX. Selv om jeg ikke har PS5 eller Switch, så kan jeg allikevel lett forstå at disse kundegruppene er mer fornøyde med sine valg-muligheter innen spill, da mange at spillene som tilbys på disse konsollene er nettopp eksklusive og har mer kvalitet. Jeg hadde PS4 i forrige generasjon, og den tror jeg ble brukt i mindre enn 24 timer totalt. Xbox sine eksklusiver har alltid appellert mer til meg, og nå når Xbox ikke kan levere eksklusiver med kvalitet, så er det trist. Forza Horizon 3 f.eks som ble levert igjennom gamepass, var samme spill som Forza Horizon 2. Annet enn det og Psyconauts 2 som jeg spilte litt, så har jeg ingen veldig gode spill-minner fra gamepass biblioteket. Det er det som er så rart, for man skulle tro at med så mange spill tilgjengelig, at noe bra måtte finnes, men det er svært lite å skryte av. Når Xbox sitt gameshow starter i juni, håper jeg virkelig på noe som ekte fans av Xbox vil ha. Fable for min del f.eks. Det er på tide at Xbox blir fokuset igjen, og at man lar spillene bli laget for den som første prioritet med eksklusivitet.

Tror vi bare får være enige om å være uenig i noe av det vi mener.

Jeg er enig i at Xbox trenger eksklusiver for å selge flere konsoller, men tror det er bedre at de bruker sine egne studioer enn å bare kjøpe opp andre. Som du sier, Fable, ja takk til det. Flere åpen verden spill for min del. Nye IPer, og ikke bare oppfølger på oppfølger. Gode singelplayerspill.

Lenke til kommentar

Vanstyrte Microsoft kjøper vanstyrte Activision/Blizzard, og kombinasjonen skal bli knall?

Forskjellen i Xbox360-æraen er at man hadde folk høyt oppe i systemet som brydde seg om spill mer enn $$$, og da laget man bra spill, og så ble det $$$ etterpå. Hvis man bare tenker $$$ fra dag en, så blir det dårlige spill. Oppkjøp gir mye mening for bean-counters, for da blir det mindre konkurranse, så da håper bean-counterene at de kan lage dårlige spill, og fortsatt tjene $$$. Drømmen til bean-counters er at du har captive audience som kjøper samme spillet om og om igjen, og de kan bruke så lite penger som mulig og tjene så mye som mulig - FIFA, Pokemon, COD osv. Bean-counters synes også det er knall å satse på eksisterende IPer, da de anser dette som lav risk, skummelt å satse på noe nytt. 

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...