Gå til innhold

– Vi tapte konsollgenerasjonen som var verst å tape


Anbefalte innlegg

Tåka skrev (4 timer siden):

Hadde Xbox laget bedre kontrollere så hadde jeg kanskje brukt boxen men kontrolleren er helt ubrukelig for meg, hadde de hatt noe nærmest lik PS 5 kontrolleren så kanskje jeg hadde brukt konsollen mer, så de spillene fra MS blir kun spilt på pc.

Morsomt hvor forskjellige folk er. Jeg er motsatt. Er misfornøyd med ps5-kontrolleren. Xbox sin er så mye bedre. Både knappene og joystickene. I tillegg er adaptive trigger greiene til ps5 slitsomt, og selv når de er deaktivert så har triggerne en mushy feeling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baklengs inn i fremtiden. På 80- og 90-tallet kom spill med porter til det som var teknisk forsvarlig til maskiner og konsoller. Selv Nintendo hadde ikke problemer med å dele på karakterene sine.

Mario reklame for Atari

Quote

Mario Brothers, new from Atari!

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Mario reklame for Atari

Fra 1983, før Nintendos første konsoll..? Det er vel ikke så rart. Etter de startet med konsoller har det vel knapt vært tredjeparts mariospill å snakke om? Hvis vi skal snakke om konsumentfiendtlige holdninger så kan vi vel konkludere med at Nintendo definitivt er verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Fra 1983, før Nintendos første konsoll..? Det er vel ikke så rart. Etter de startet med konsoller har det vel knapt vært tredjeparts mariospill å snakke om? Hvis vi skal snakke om konsumentfiendtlige holdninger så kan vi vel konkludere med at Nintendo definitivt er verst.

Nintendos første konsoll kom i 1977. Family Computer kom i 1983. Europa lagget 3-5 år etterpå hvor det først ble Nintendo-spilling i 86, 87, 88.

Mario var på en god del systemer.

Konsollspill er gårsdagens nyheter uansett. Hvorfor selge et konsollspill for 800 kr når du kan få folk til å betale 800 kr i uka eller 800 kr om dagen for den saks skyld for å spille et mobilspill. Utviklingskostnadene er lavere og inntektene er større. Det når også flere folk fordi det er milliarder av folk som har en telefon og kun hundretalls millioner som har konsoller. Hvorfor vente med å spille til du kommer hjem når du kan spille mobilspill på buss, tog eller hurtigbåt. Det er kjedelig å ta hurtigbåt i tre timer, men hvis du har mobilspill merker du det ikke en gang. Nintendo treffer bedre med sin Switch enn både Playstation og XBox. Mange vil spille når de kjeder seg, ikke nødvendigvis hjemme. Det var derfor min generasjon spilte på 70- og 80- tallet også. Det var kjedelig med kun 1 kanal på TV-en og videofilmer (Betamax/VHS) kun på helger og i bursdager. Kabel-TV var selvsagt en ting etter hvert. Parabolantenner også, men da hadde vi for lengst blitt oppslukt i spillenes verden.

Bare for å tømme mer vann på argumentet om at de ikke godtok porter etter at de hadde en konsoll. Her er en offisiell port av Super Mario Bros flere år etter at de hadde konsoller.

 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Microsoft kommer etter hvert til kun å bli skytjenester. Det skal være et diagram som viser utviklinga siste 10 år internet i Microsoft. Jeg har postet det før på forumet, men jeg finner det ikke igjen nå.

Stans i utvikling og salg av mus og tastatur ble nettop annonsert, et felt Microsoft har satset på i 40 år, hva blir det neste.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Donkey Kong said:

Spencers poeng er at det var i nettopp den generasjonen folk begynte å "låse seg" til en konsoll gjennom spillbiblioteker.

Og jeg tror han har et poeng. Til sammenligning kan vi se til PC, og hvor vanskelig det har vært for Epic Store, EA Origin (nå nedlagt), Uniplay osv. å få spillere bort fra bibliotekene sine i Steam.

Det er jo møkkasystemer. Kan ta med rock star club i samme slengen. Det er synd at det bare er steam som gjør det riktig.

Lenke til kommentar
mkri96 skrev (8 minutter siden):

En stor del av det som rævkjørte xbox var vell gratis online multiplayer på PS3 vs 360. Kan nok ha skapt en loyalitet for PS konsoller som varte inn i de neste generasjonene.

Neppe... PS3 online var så elendig, hvertfall i starten, at selv om det var gratis var xbox live milevis bedre.

Lenke til kommentar
mkri96 skrev (13 minutter siden):

En stor del av det som rævkjørte xbox var vell gratis online multiplayer på PS3 vs 360. Kan nok ha skapt en loyalitet for PS konsoller som varte inn i de neste generasjonene.

Nei, det er nok ikke grunnen. X360 gjorde det ganske bra.

Problemene startet da MS holdt pressekonferanse om XBone. De ville at fysiske spill skulle være være avhengig av å aktiveres regelmessig online for å kunne spilles. Salg av brukte fysiske kopier skulle foregå gjennom butikker. De mistet veldig mange, og kom seg aldri helt tilbake.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Donkey Kong said:

Spencers poeng er at det var i nettopp den generasjonen folk begynte å "låse seg" til en konsoll gjennom spillbiblioteker.

Og jeg tror han har et poeng. Til sammenligning kan vi se til PC, og hvor vanskelig det har vært for Epic Store, EA Origin (nå nedlagt), Uniplay osv. å få spillere bort fra bibliotekene sine i Steam.

mnjæ, ingen som kjøper egen dedikert pc for å spille spill fra Epic Store når man har hele katalogen sin i Steam (på hovedPCen).

hadde PS-eiere hatt mulighet til å bruke GamePass på sine konsoller, så hadde de gjort det uten å blunke

Lenke til kommentar
Spillredaksjonen skrev (17 timer siden):

Phil Spencer tror ikke lenger at det å lage gode spill er nok til å bringe spillere til Xbox.

Det er vel ikke akkurat sånn at de har testet ut denne tesen. Hvis de faktisk greier å levere en rekke med eksklusive godspill tror jeg det vil trekke en del folk. Jeg spiller primært på Xbox men følte at Sony hadde ordnet såpass mange ypperlige titler at jeg kjøpte en Playstation, noe jeg ikke angrer på. Nå vil jo nye generasjoner med gamere også komme så det er ingen grunn til at de kan satse på å kapre flere, noe jeg tror de gjør mens de forsøker å fordempe forventningene litt.  

Lenke til kommentar
5 hours ago, mkri96 said:

En stor del av det som rævkjørte xbox var vell gratis online multiplayer på PS3 vs 360. Kan nok ha skapt en loyalitet for PS konsoller som varte inn i de neste generasjonene.

ja det var en god grunn til at jeg valgte ps3, gratis online spilling. så hadde man jo extra dyr hard disk plus det var riping av spill disken og rrod. rundt 2009-2010 kom stor spillene til ps3 også, så det var et enkelt valg å gå for ps3 istede for xb360 på den tiden.

Lenke til kommentar

Når spill kommer både på Xbox og PC på dag en hva er poenget med å ha Xbox da hvis man har en PC som kan kjøre spillene ? Lag dem eksklusive til konsoll og kanskje gi dem ut på PC (3/4 år seinere)

Sonys fremstøt mot ACT/Blizzard hvor content kommer først på PS er også en skudd for det sviktende salget av Xboxer

Lenke til kommentar
Whackedorange skrev (3 minutter siden):

Når spill kommer både på Xbox og PC på dag en hva er poenget med å ha Xbox da hvis man har en PC som kan kjøre spillene ? Lag dem eksklusive til konsoll og kanskje gi dem ut på PC (3/4 år seinere)

Sonys fremstøt mot ACT/Blizzard hvor content kommer først på PS er også en skudd for det sviktende salget av Xboxer

Er vel det som også er strategien til Microsoft som tross alt er absolutt størst på PC fronten at de skal selge spill og Game Pass. For min del er det enklere med en konsoll etter at jeg fikk barn😅 hadde verken PS4 eller Xbox One (Kjøpte en brukt One X billig for å kunne se 4K blu-rays) Nå har jeg både Xbox SX og PS5. Xboxen er absolutt mest brukt her og synes Series kontrolleren passer bedre i hånden, men føles litt kjip i forhold til DualSense, men den er litt stor for min hånd. Har en Elite Series 2 som er i en helt annen liga enn de andre da😅

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 timer siden):

Etter de startet med konsoller har det vel knapt vært tredjeparts mariospill å snakke om? 


Det ble vel egentlig full stopp etter Philips-fadesen.

Nintendo ønsket å utvikle en CD-basert konsoll, og samarbeidet med Sony, et samarbeid som gikk skeis, og førte til at Sony lanserte konsollen selv, som Playstation, og Nintendo i stedet inngikk et samarbeid med Philips.

Nintendo endret så mening enda en gang, og gikk bort fra hele CD-konseptet, og under oppløsningen av samarbeidet med Philips fikk sistnevnte lisensavtale for å benytte flere av Nintendos karakterer, blant annet Mario og Zelda.

Det førte til tidenes tre dårligste Zelda-spill, og Hotel Mario var ikke stort å skryte av heller, og etter dette ble det slutt på lisensiering fra Nintendo.

De har dog hentet inn andre utviklere noen ganger, for eksempel ble Zelda-spillene Minish Cap og begge Oracles (Seasons og Ages) utviklet av Capcom (helt korrekt Flagship), ikke av Nintendo.

De første Nintendo-konsollene fra 1977 hadde forøvrig noen få innebygde spill, Pong, Tennis og lignende, ikke noe Mario der.
NES kom først i Japan i 1983, som Famicom, i USA i 1985, og i Skandinavia i 1986, som et av de første stedene i Europa.

Super Mario Bros ble sluppet samtidig med konsollen i USA og Europa, men de første som ble solgt kom med Ice Climber pakket med konsollen.
Mario Bros, basert på arkadespillet, ble lansert noen måneder senere.

Greia med Atari, var at Nintendo hadde et langt forhold til Atari på den tiden.
Atari solgte faktisk en Atari Donkey Kong arkademaskin, lenge før konsollene kom.

På starten av åttitallet lisensierte Nintendo ut flere av arkadespillene til diverse selskaper, men planen var at Nintendo Famicom egentlig skulle selges som Atari i blant annet USA, men avtalen gikk i vasken.

Nintendo hadde ved et "uhell" lisensiert Donkey Kong til Coleco, for å bruke under utvikling av noe annet, og når daværende Atari-sjef Ray Kassar fikk høre at Colecos konsoller spilte Donkey Kong på CES 1983, et spill Atari allerede hadde kjøpt rettighetene til gjennom avtalen med Nintendo, antok Atari at Nintendo hadde brutt avtalen.

En del møter reddet den avtalen, men Kassar måtte gå av kort tid senere, og den nye avtalen med Nintendo ble vel aldri signert, så til slutt bestemte Nintendo seg for å lansere konsollen under egen merkevare. Det var også en medvirkende årsak til at det tok flere år fra Nintendo lanserte Famicom, til den ble lansert som NES i USA og Europa.

Atari gikk som kjent konk i stedet.

https://www.timeextension.com/features/flashback-remember-when-atari-turned-down-nintendo-and-sega

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...