Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på motorolje, vanlig vs premium. Serviceoppfølging av bil.


Anbefalte innlegg

Musefella skrev (13 timer siden):

Tenkte på det, men er litt redd for at man kan få kopi olje.

Er et gedigent problem i Øst-Europa og Russland i hvert fall 

Ser at Jula fortsatt selger Mobil 1 ESP 4l for 650kr, så det kan jo være et alternativ.

Høyst tvilsomt, iallefall fra Eurodel som er ett Norsk firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Enig, det bruker jeg å gjøre, btw kjøpte 20l SUPER 3000 XE 5W-30 i 2019 fra motoroljer.no (Delti AG samme eier som dekkonline, men eksisterer desverre ikke nå lenger)

Ja, de ga seg de. Der har vært diverse rimelige leverandører, men de fleste har gitt seg. Oljelageret er og en side, men litt begrenset utvalg i Fuchs-oljer og ikke rasende billige lenger.
Hos autodoc fikk jeg faktisk en 20l med JWS 3324 (lettløpsolje til nyere Aisin automater, koster gjerne 3-400,-/l hos merkeforhandlere) til rundt 80.-/l eller 1.600,- for dunken, levert på dør. Hadde det vært noe feil med den oljen hadde jeg merket det fort, de girkassene er nokså følsomme for spec på oljen.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (6 minutter siden):

Høyst tvilsomt, iallefall fra Eurodel som er ett Norsk firma.

Nå henter rett nok Eurodel det meste av slike varer fra nettopp ØstEuropa, men har ennå ikke hørt om noe tull med oljer kjøpt via de. Heller ikke tennplugger, som også er et stort problem ift piratkopiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (Akkurat nå):

Tviler på at det er så norske, den norske eieren virker for meg å være en stråmann og de faktiske eierne er ifra Latvia.

De er norsk-registrert, så sånn sett er de så norske som noen andre. Men eierskapet er nok noe østeuropeisk. De henter det meste av deler fra østeuropa, og har kun et lite lager her i Norge.
Spiller egentlig ingen rolle, så lenge de er norsk registrert og faktisk forholder seg til Norsk kjøpslov. Og det gjør de.
Verre er det med Skruvat, hvor du må sende retur til Sverige. Iallefall måtte man det tidligere. Og når det meste man bestiller derfra er feilvare, så blir det problematisk... Jeg brukte halvannet år på å få returnert og oppgjort noe feile deler.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (12 minutter siden):

De er norsk-registrert, så sånn sett er de så norske som noen andre. Men eierskapet er nok noe østeuropeisk. De henter det meste av deler fra østeuropa, og har kun et lite lager her i Norge.
Spiller egentlig ingen rolle, så lenge de er norsk registrert og faktisk forholder seg til Norsk kjøpslov. Og det gjør de.
Verre er det med Skruvat, hvor du må sende retur til Sverige. Iallefall måtte man det tidligere. Og når det meste man bestiller derfra er feilvare, så blir det problematisk... Jeg brukte halvannet år på å få returnert og oppgjort noe feile deler.

Jeg tenkte mest på risikoen ved å få kopi/forfalskede oljer og andre deler.

Da er det en viss trygghet i at det er et fransk selskap med åpent eierstruktur og at hovedlagre for Norden er i Sverige tenker jeg.
Kontra Eurodel som ikke like åpne på dette området, eneste man vet med sikkerhet der er at hovedmennene bak selskapet befinner seg i Latvia.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte mest på risikoen ved å få kopi/forfalskede oljer og andre deler.

Da er det en viss trygghet i at det er et fransk selskap med åpent eierstruktur og at hovedlagre for Norden er i Sverige tenker jeg.
Kontra Eurodel som ikke like åpne på dette området, eneste man vet med sikkerhet der er at hovedmennene bak selskapet befinner seg i Latvia.

Ah, sånn ja. Ja, det er absolutt noe å ha et våkent øye på. Forfalskninger er blitt et stort problem overalt.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (33 minutter siden):

Jeg tenkte mest på risikoen ved å få kopi/forfalskede oljer og andre deler.

Da er det en viss trygghet i at det er et fransk selskap med åpent eierstruktur og at hovedlagre for Norden er i Sverige tenker jeg.
Kontra Eurodel som ikke like åpne på dette området, eneste man vet med sikkerhet der er at hovedmennene bak selskapet befinner seg i Latvia.

Da hadde de nok ikke holdt så lenge i det Norske markedet og selv om kopiene er begynt å bli ganske gode etterhvert så er det som regel muligheter for å sjekke ektheten.

Spesielt gjelder dette da tennplugger som er nevnt over, NGK har blant annet hatt problemer med dette i flere år, men på sidene deres finner man ut hva man skal se etter, derfor kjøper jeg aldri slike ting på eBay blant annet.

 

Btw, Mobil sine oljer kan man kjapt sjekke her.

 

https://www.mobil.com/en/sap/our-products/mobil-anti-counterfeit

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skifter olje selv en gang i året, på våren. Min erfaring er at det er på vinteren at oljen blir mest ødelagt. 

Ved å skifte oljen selv kan jeg lett se om det er nødvendig med oftere skift. 

Hvis man har plass og verktøy, er det ikke vanskelig å bytte filter og olje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (52 minutter siden):

Jeg skifter olje selv en gang i året, på våren. Min erfaring er at det er på vinteren at oljen blir mest ødelagt. 

Ved å skifte oljen selv kan jeg lett se om det er nødvendig med oftere skift. 

Hvis man har plass og verktøy, er det ikke vanskelig å bytte filter og olje. 

Ja, kaldstarter er enhver motors største fiende, om det er mye start/stopp om vinteren kan man også risikere at det blir en del kondens i olja og vann smører jo dårlig.

Lenke til kommentar

Voldsomt som noen overkompliserer ting. Jeg kjøper den billigste olja jeg får tak i lokalt som oppfyller de nødvendige spesifikasjonene. F.eks. BMW LL-04. Bytter heller oftere enn oppgitt intervall. Veldig ofte har det blitt Biltema-olje. Og på alle bilene jeg har hatt som jeg har kjørt til de ble vraka så har det ikke vært pga. motoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Voldsomt som noen overkompliserer ting. Jeg kjøper den billigste olja jeg får tak i lokalt som oppfyller de nødvendige spesifikasjonene. F.eks. BMW LL-04. Bytter heller oftere enn oppgitt intervall. Veldig ofte har det blitt Biltema-olje. Og på alle bilene jeg har hatt som jeg har kjørt til de ble vraka så har det ikke vært pga. motoren.

Ja, fungerer helt greit det.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Voldsomt som noen overkompliserer ting. Jeg kjøper den billigste olja jeg får tak i lokalt som oppfyller de nødvendige spesifikasjonene. F.eks. BMW LL-04. Bytter heller oftere enn oppgitt intervall. Veldig ofte har det blitt Biltema-olje. Og på alle bilene jeg har hatt som jeg har kjørt til de ble vraka så har det ikke vært pga. motoren.

Skal jeg kjøpe 20l 5W-30 med LL04 spec til min 550D hos Biltema så koster det meg 1798,- da kjøper jeg heller 20l MOBIL SUPER 3000 FORMULA V 5W-30 fra oljetorget til 1829,-

Så veldig billig er ikke BT sin olje lenger altså.

Jeg kjøper alltid 20l dunker.

Forøvrig er jeg enig med deg.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/26/2023 at 11:47 PM, plankeby said:

Merkelig, får ikke opp Edge varianten som fyller Ford wss-m2c950-a.

Ser Mobil Super 3000 fyller Ford kravet. Hvordan stiller den seg opp mot Castrol sin Magnatec eller Edge? 🤔

Mobil olje forbinder jeg med lavpris, Europris og lignende som selger.... 

Den spesifikasjonen hos Castrol finnes bare i Castrol Magnatec Professional D (Eller Ford - Castrol Magnatec Professional D), 0w-30. Brukes i Ford Focus 2.0l diesel fra september 2014 og Ford Mondeo 2.0l diesel fra 2015.

Mobil oljen sammenlignet med Castrol sin er ganske identisk. Samme viskositet ved 100°C, samme innhold sulfatert aske (0,78/0,77 wt%). Castrol har ikke HTHS viskositeten oppgitt i sitt produktdatablad men Mobil sin er 2.96..

Endret av Lloyd Disco
Lenke til kommentar

Biltema har oljer som tilfredsstiller de fleste krav. Ingen vanlige biler trenger "spesial-olje", utover rett spesifikasjon. Det er helt det samme hva du kjøper.

Ikke betal 1000,- for en pen kanne, når Biltema har akkurat samme olja i stygg kanne for under halv pris.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 3.5.2023 den 16.15):

Voldsomt som noen overkompliserer ting. Jeg kjøper den billigste olja jeg får tak i lokalt som oppfyller de nødvendige spesifikasjonene. F.eks. BMW LL-04. Bytter heller oftere enn oppgitt intervall. Veldig ofte har det blitt Biltema-olje. Og på alle bilene jeg har hatt som jeg har kjørt til de ble vraka så har det ikke vært pga. motoren.

Jupp, samme her. Bytter også oftere, gjerne 3-4-5tusen km før intervaller. Det samme med oljefilter, hver gang.

Lenke til kommentar

Har alltid hatt bensinmotorer som har kunnet ta API-Sx eller en av VW speccene som står på den billigste biltama oljen. Mulig ulempe er litt høyere viskositet enn orginalt (5w40), men så lenge entusiastmiljøene rundt disse bilene anbefaler eller ikke ser noe problem med litt høyere viskositet så er det godt nok for meg. Bytter i god tid før intervallet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...