Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på motorolje, vanlig vs premium. Serviceoppfølging av bil.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før så var det et poeng å øke smøringsevnen på oljen ut fra slitasje/kilometer på motor.

0w-30 er vel i en kategori som ikke smører optimalt på lange ferieturer om sommeren?? 

Jeg sporer vel litt av. Kommer nok til å kjære på Castrol sin standard olje, i fravær av Professional varienaten.

Lenke til kommentar

Oljens evne til å smøre reduseres ganske lite over tid i seg selv. Ved bruk spaltes forbindelsen og smørevnen reduseres. Småkjøring gjør at oljen er i rett arbeidstemperatur kort tid, det samme gjelder for motoren, og da kreves mer av smøringen i tillegg. I tillegg har man forurensning av oljen, som kommer ved bruk. Det reduserer også smøreevne, og forurensning skjer raskere ved småkjøring. Det er derfor man har tid OG kilometer som bytteintervall. 

At det kan være hensiktsmessig med oftere oljeskift enn 1 gang i året kan være det, hvis du har et uheldig bruksmønster hvor du kjører opp mot de totale kilometerne per oljeskift per år, og i tillegg da nesten bare småkjører. Typisk 9 000 km i året med småkjøring på kald motor. Når det er sagt så er moderne motorer godt rustet for å gå langt per oljeskift. Legeringer og effektive tetninger gjør at forurensningen blir redusert, behovet for smøring blir mindre når det er harde overflater med lite friksjon osv. Innsprøytning gjør også underverker for forurensning av oljen. Å bytte to ganger per år er i overkant vil jeg si, men kanskje man kan gå ned til 10 måneder for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke forskjellen på "vanlig" og "premium" Castrol, og har heller ikke noe formening om det ene er bedre enn det andre. Viktigste er at det er et merke som er anerkjent. At spesifikasjonene er riktige. Og at viskositet er innenfor det produsent anbefaler.

Forskjellen på 0w-30 og 5w-30 er vel i teorien at 0w er tynnere i kulden. Derimot så vil 0w-20 være tynnere også når den er varm, så det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Før så var det et poeng å øke smøringsevnen på oljen ut fra slitasje/kilometer på motor.

0w-30 er vel i en kategori som ikke smører optimalt på lange ferieturer om sommeren?? 

Jeg sporer vel litt av. Kommer nok til å kjære på Castrol sin standard olje, i fravær av Professional varienaten.

Ja, disse tynne oljene gjør ikke noe godt for motoren sin del (eller girkasser, samme "tullet" der), så jeg ville undersøkt litt hva den specen til Ford egentlig betyr, og vurdert å heller benytte en litt tykkere olje. Spesielt siden du ikke har AdBlue så har du vel bare en DPF/cat som kan ryke om det er feil olje...
I mellomtiden kjører du på en som holder Ford-speccen. Skulle ikke forundre meg om du kunne kjørt med en olje som holder spec til Euro5, der finner du ofte 5W-20 evt 5W-30 som ikke gjør vondt for DPF, men dette blir gjetning fra min side.

Mitt merkeverksted, samt en meget erfaren tekniker hos Royal Purple i USA) anbefalte meg å bruke "gammel spec" olje til min Aisin Warner automat. Begge påsto at den nye spec oljen egentlig er samme oljen bare tynnere og med mindre smøreevne, og har mikroskopisk innvirkning på forbruk/utslipp, men merkbar innvikrning på levetid og funksjon. Girkassen er den samme.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 minutt siden):

Oljens evne til å smøre reduseres ganske lite over tid i seg selv. Ved bruk spaltes forbindelsen og smørevnen reduseres. Småkjøring gjør at oljen er i rett arbeidstemperatur kort tid, det samme gjelder for motoren, og da kreves mer av smøringen i tillegg. I tillegg har man forurensning av oljen, som kommer ved bruk. Det reduserer også smøreevne, og forurensning skjer raskere ved småkjøring. Det er derfor man har tid OG kilometer som bytteintervall. 

At det kan være hensiktsmessig med oftere oljeskift enn 1 gang i året kan være det, hvis du har et uheldig bruksmønster hvor du kjører opp mot de totale kilometerne per oljeskift per år, og i tillegg da nesten bare småkjører. Typisk 9 000 km i året med småkjøring på kald motor. Når det er sagt så er moderne motorer godt rustet for å gå langt per oljeskift. Legeringer og effektive tetninger gjør at forurensningen blir redusert, behovet for smøring blir mindre når det er harde overflater med lite friksjon osv. Innsprøytning gjør også underverker for forurensning av oljen. Å bytte to ganger per år er i overkant vil jeg si, men kanskje man kan gå ned til 10 måneder for eksempel.

Høres fornuftig ut det resonnementet. Årsaken til at jeg "maser" om 2 skift i året er at kostnaden er beskjeden, vinningen er potensielt stor, og ingen fare for noe negativ påvirkning. "Better safe than sorry".
Nå kjenner jeg ikke til denne Ford-varianten av 1.6 PSA-Ford-BMW, men andre varianter av denne motoren er dessverre litt notorisk for å "sote ned" pga lavt oljevolum vs høy effekt..
Hadde det vært feks den 3.2literen fra Mitsubishi som ble nevnt over her har den nesten 10 liter oljevolum så der er det unødvendig å bytte mer enn 1 gang i året med mindre man kjører ekstremt på noe vis.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Næh. Fremdeles blir oljen godt møkkete og mister en hel del smøreegenskaper før de når 1 år på en diesel som bedriver småkjøring (som er aktuelt i dette tilfellet).

"Møkkete" er misledende. Oljen blir svart av sot, ikke møkk.

Sitat

Men for all del. Motorene pleier å holde ut garantitiden med å følge 1 år, etter det er man prisgitt et nøye oljeskift og service-regime.

Så du sier at snittlevetiden til en motor er 5 år?

 

Du snakker som om det ikke finnes folk som har peiling på dette. Transportselskaper pleier å ha 40.000 km-intervall på oljeskift på lastebiler, noe som tillates av få varmesykluser og lite vann i oljen. De mest konservative bilprodusentene sier 15.000 km, men det er mange kyndige som mener at selv dette er for ofte, avhengig av bruksmønster.

Derfor var det noen glupe folk som fant opp service-indikatoren på oljeskift, så slipper man å høre på hvilken som helst fyr med internett-tilkobling i heimen om hva som er best.

Lenke til kommentar

Dette er interessant. Interessant er også at olje har stor variasjon i pris. Identisk kanne fra Castrol på 4 liter koster mellom kr 500-1100 kr mellom butikkene. Prisdifferanse på over 50% prosent.... Så hva skal oljekvalitetene (ikke viskose) sammenlignes med opp mot andre da, pris blir vel en dårlig målestokk? Castrololjen selges til fullstendig jojopriser her.

Vel, skal ikke bruke masse tid på dette. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 minutter siden):

Dette er interessant. Interessant er også at olje har stor variasjon i pris. Identisk kanne fra Castrol på 4 liter koster mellom kr 500-1100 kr mellom butikkene. Prisdifferanse på over 50% prosent.... Så hva skal oljekvalitetene (ikke viskose) sammenlignes med opp mot andre da, pris blir vel en dårlig målestokk? Castrololjen selges til fullstendig jojopriser her.

Vel, skal ikke bruke masse tid på dette. 

Så lenge du holder deg innenfor riktig viskositet og standarder fra bilfabrikant så spiller det egentlig ikke noen rolle hvilken olje du velger.

Selv så har jeg kjørt med Mobil sine oljer i flere år på mine BMW'er, tidligere hadde BMW en avtale med Castrol som oljeleverandør, nå er det Shell som gjelder.

Jeg har også merket meg at oljeprisene har gått opp, sist gang jeg kjøpte 0W-30 20l dunk fra Mobil så betalte jeg rundt 1500,. tror jeg det var, nå er jo prisen nærmere 3-5000,- for 20 liter.

Jeg kjøper alltid i større kvanta da blir det billigere og jeg har til flere oljeskift.

Jeg bruker heller ikke BMW sine oljeservice intervaller på 30k, med DPF og EGR så blir det nok en del mer foruensing i motor.

BMW har jo også flere motorer hvor det blir slakk i kjede, dette mistenker jeg er pga høye skifteintervall og da blir oljen foruenset av Karbon og dritt og mister smøreevnen sin.

At motorer kan kjøre lenger i dag pga bedre olje, ja men under visse forutsetninger, alle klaringer i motor er jo mye finere også i dag enn for 30-40 år siden, noe som også gjør til at motoren holder lenger, men som sagt så stilles det høyere krav til olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (34 minutter siden):

ADblue du tenker på? edit glem det, vet Peugeout bruker Eolys

Nei. Ikke Adblue. En væske som som ble fylt på underfra bilen. Husker ikke hva det var, de hadde det bare få år på en motortype. Men ikke viktig her nå...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

"Møkkete" er misledende. Oljen blir svart av sot, ikke møkk.

Så du sier at snittlevetiden til en motor er 5 år?

 

Du snakker som om det ikke finnes folk som har peiling på dette. Transportselskaper pleier å ha 40.000 km-intervall på oljeskift på lastebiler, noe som tillates av få varmesykluser og lite vann i oljen. De mest konservative bilprodusentene sier 15.000 km, men det er mange kyndige som mener at selv dette er for ofte, avhengig av bruksmønster.

Derfor var det noen glupe folk som fant opp service-indikatoren på oljeskift, så slipper man å høre på hvilken som helst fyr med internett-tilkobling i heimen om hva som er best.

Ærlig talt høres det ut som at du har en dårlig dag, og burde vurdere en stund borte fra tastaturet?

Du vet ikke mye om meg og min kunnskap og erfaring om smøreoljer, men du skriver som om du likevel vet en hel del.
Jeg er såpass trygg på det jeg skriver om at for meg er det uproblematisk og igrunn mest underholdende slik du holder på, men ikke glem at du faktisk er admin her inne også. Litt saklighet forventes av en admin. Just sayin.
Ha en fin kveld (ja, jeg mener det).
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Det heter vel eolys-væske på disse psa motorene(?).

Mnjanei. Hehe. PSA, inklusive alle andre som brukte dieselmotorer fra PSA (hovedsaklig 1,5/1,6 og 2,0) benyttet eolys fram tilogmed Euro5, meg bekjent. Ved Euro6 er det AdBlue som har blitt standarden der.
Men denne 1.5 som trådstarter har, er ikke helt lik PSA-motorene. Den er endret på flere detaljer, av Ford, og bruker hverken Eolys eller AdBlue. Bla.a innsug og eksos er ganske omfattende ombygget, uten at jeg vet så mye detaljer. Dette var ukjent for meg inntil i dag, så her er jeg på ukjent mark. Men ja, denne er litt annerledes.

Derfor tenker jeg at trådstarter skal holde seg til den oljen Ford sier den skal ha, for å holde seg på trygge siden ift levetid på DPF og annet. Ifølge en bekjent som kan mer om disse oljene enn meg så sier den "standarden" som Ford har satt der en olje som er så godt som fri for svovel- og Kalium-rester, noe som er litt spesielt.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

1 gang i året er passende så lenge man ikke kjører 30 000km+ i året

Er ikke spesielt fan av magnatec olja til castrol, men edge har jeg god erfaring med.

Ja, om man får tak i Edge med denne speccen så er det sterkt å foretrekke. Edge er i min verden syntetisk, Magnatec er mineralsk som base. Ikke at Magnatec er noe dårlig olje, men Edge har et helt annet utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt høres det ut som at du har en dårlig dag, og burde vurdere en stund borte fra tastaturet?

Du vet ikke mye om meg og min kunnskap og erfaring om smøreoljer, men du skriver som om du likevel vet en hel del.
Jeg er såpass trygg på det jeg skriver om at for meg er det uproblematisk og igrunn mest underholdende slik du holder på, men ikke glem at du faktisk er admin her inne også. Litt saklighet forventes av en admin. Just sayin.
Ha en fin kveld (ja, jeg mener det).
 

Når du antyder at bilprodusenter driver med planned obsolence, motorer varer ut garantitiden og ikke mer, og du går motsatt vei av rådene jeg har hørt fra kyndige folk i industrien så er du virkelig på tynn is når du ikke har noen form for dokumentasjon.

Jeg er ikke irritert, bare satt ut.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 timer siden):

Ja, om man får tak i Edge med denne speccen så er det sterkt å foretrekke. Edge er i min verden syntetisk, Magnatec er mineralsk som base. Ikke at Magnatec er noe dårlig olje, men Edge har et helt annet utgangspunkt.

Merkelig, får ikke opp Edge varianten som fyller Ford wss-m2c950-a.

Ser Mobil Super 3000 fyller Ford kravet. Hvordan stiller den seg opp mot Castrol sin Magnatec eller Edge? 🤔 At jeg har brukt Castrol på nåværende og forrige Ford er litt tilfeldig. Castrol er mer hyllevare i butikker og virker mer troverdig for meg enn Biltema og mer ukjente navn på oljer.

Mobil olje forbinder jeg med lavpris, Europris og lignende som selger.... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...