Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Katt som er blitt et kjempeproblem på privat eiendom


Juggel

Anbefalte innlegg

Abigor skrev (3 timer siden):

Skaff deg egen større katt.

image.png.63f583fa505a67d7b1aefc66eb9eda26.png
 

image.thumb.png.58c7fdc09998deb1728185c7f272418f.png

(For ordens skyld: dette er fra en katteeier som er fortvilet så det er ikke noe ‘morsomt’ med det men tar det med som et innspill til at ‘størst i gata’ ike nødvendigvis er av det gode (det heller).)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MK3 skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal ikke hunder får være ute på samme linje som katter?

Dette ville jo ikke vært et problem om det ikke var for at hunden skal bli førerhund. Jeg har to katter. Naboen har 8 hunder. Det har ikke vært et problem på 7 år. Katten trekker naturlig vekk fra hundene når de går løst ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, tigerdyr said:

Hund derimot...

Nemlig:

Hunder forfulgte rådyrkalv til den kollapset - Aftenposten
Så hunder spise på levende rådyr • Budstikka
Vettskremt rådyrkalv jaget til døde av to løse hunder
Hund rev rådyr til døde i skolegård - NRK Hedmark og Oppland - Lokale nyheter, TV og radio
Hunden tygget i hjel sine eiere. Nå krever mer enn en kvart million tyskere at den må få leve.
En person alvorlig skadd etter at hund angrep flere i Drammen | ABC Nyheter
Sauer drept av hund – inne i fjøset – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
Jente (8) angrepet av hund i Kirkenes - NRK Finnmark - Lokale nyheter, TV og radio
Hund jaget og drepte seks lam og ei søye – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
Hunder gikk til angrep på lam – 12 døde
Hunder i russland
Gutt drept av hunder: - En helt ufattelig tragedie
Kvinne døde i hundeangrep i Sverige | ABC Nyheter
Rottweileren drepte gutten (1) i stuen hennes. Nå skal hun fortelle hva som skjedde.
Bergensavisen - Jente (10) fikk skader i ansiktet etter hundebitt
Hund rev av øret på 91-åring | ABC Nyheter
Lensmann: – Det var ikke noe pent syn - Nyheter - Tønsbergs Blad
fvn.no > Ble angrepet av hunder
Hunder som biter - baatplassen
Løshund jager elg på egenhånd i Nord-Trøndelag. Blir skutt om ingen melder seg - nyheter - Dagbladet.no
«Turgåere fant rådyr som skrek i smerte, liggende i snøen med avbitte bakben»
Folkeopplysningen – Ulv – NRK TV 23:50
 
 
Endret av trikola
Oppdaget noen dobbeltoppføringer, jobber med saken
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 timer siden):

Tvert imot. Det er naturlig for katter. Helt siden katter ble venner med mennesker har katter oppholdt seg i nærheten. De gjør en viktig jobb med å holde smådyr borte. 

Det er neppe naturlig for katter at det skal bo 10 av dem langs en stripe på noen hundre meter. Stamfaren til tamkatt var en art som levde i ørkenområder i midtøsten, Felis sylvestris lybica:

https://forskning.no/dyreverden-evolusjon-spor-en-forsker/hvem-stammer-huskatten-fra/2062719

«Hannenes territorium er større og overlapper gjerne flere hunners. Afrikanske hanner kan ha et territorium som strekker seg opp mot 4,3 km², mens den europeiskes normalt er mindre enn 3 km². Begge kjønn forsvarer territoriet mot artfrender av samme kjønn

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Villkatt
 

Når gårdbrukere har holdt katt i 10000 år så har disse antagelig i stor grad vært bruksdyr (på samme måte som hund). Man har hatt en bondegård, et kornlager eller en båt med et mus/rotteproblem, og så har man anskaffet en katt som holdt bestanden nede. Jeg tviler på at det har vært vanlig spesielt lenge å ha langt høyere tetthet av katter enn hva som trengs for å holde mus og rotter i sjakk. Fantes det mange «kattekvinner» med 60 katter i middelalderen? Det tviler jeg på. Fantes det byer hvor familien fikk seg katt fordi barna maset? Kanskje. Men særlig lengre tilbake enn det så bodde vel de fleste ganske spredt så hvis man fikk seg en huskatt for kos og nytte så hadde den et ok territorie å utfolde seg i?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tamkatt

»Noen katter er svært sosiale, mens den typiske katt heller foretrekker å være den eneste katten i husstanden, eller å leve alene i naturen.«

https://snl.no/katters_atferd

Sitat

Fjerner man kattene vil det dukke opp andre dyr. 

Ja, og det har fordeler og ulemper. 
«Katten er spesielt tilpasset jakt på smågnagere. De viktigste bytteartene på våre breddegrader er forskjellige arter mus, ung brunrotte, spurvefugler og ung kanin. Mer sjelden tar katter stor brunrotte, ekorn, stor kanin, hare, and, fasan, fisk, frosk, firfisleog slanger. Katten tar neppe slanger som et byttedyr, men for å unngå at slangen kan true den selv eller kattens avkom. Ved å se flere studier i sammenheng er det beregnet at frittgående katter i Europa og Nord-Amerika i snitt spiser 69 prosent smågnagere, 21 prosent fugler, 1,6 prosent reptiler, mens resten består av frosk, fisk og virvelløse dyr. I tillegg kan katten fange insekter som for eksempel nattsvermerenår den er ute på jakt.»

https://snl.no/katters_atferd

I tillegg må man regne med at rovdyr som går etter noe av det samme som katt blir fortrengt - enten ved at de må konkurrere med en jeger som bor varmt og alltid er velernært, eller ved at katten aktivt jager dem vekk. Grevling, rev, pinnsvin etc. (Både grevling og rev kan dog drepe katt)

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme diskusjon her som jeg ser over alt når det gjelder katter. Enten det er på Facebook, her i borettslaget eller om det er leserinnlegg i lokalavisen.

De som ikke har katt plages med at bed, plen og resten av hagen er full i kattebæsj. De som eier katt har ingen forståelse for at slikt er plagsomt, og de mer eller mindre ler av hele situasjonen. Dette gjør det hele mer anspent, og det blir unødvendige konflikter i nabolaget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PolarD skrev (29 minutter siden):

Men, hunder får ikke springe fritt. Har du en statistikk på hvor mye vilt en løshund tar? Noen få avisartikler er jo ikke et kjempebra grunnlag?

2017: «Rundt 100 sauer og tamrein blir drept av hunder hvert eneste år, men det er store mørketall, sier Statens naturoppsyn.»
https://www.nrk.no/trondelag/hundeangrep-gjor-bondene-fortvilte-1.13579236

Oslo har hatt ekstraordinær båndtvang i år grunnet fare for rådyr:

https://www.dagbladet.no/nyheter/aldri-opplevd-liknende/78484194

19. februar 2003:

»I Oslo har rundt 20 rådyr mistet livet på grunn av løshunder hittil i år.»

https://www.aftenposten.no/oslo/i/zA34q/20-raadyr-drept-av-hunder

 

Hunder som ikke er under kontroll av eier og hunder som slippes løs når det er båndtvang fører til skade og død blant sau, rein og rådyr. Det må hundeeiere ta til seg. Båndtvangen er ikke frivillig, øv på innkalling med bikkja. Øv mer. Vær klar over at en hund som «får ferten» av spennende vilt tenderer til å lukke ørene. Det er hundens natur og så er det eierens oppgave å ta hensyn til hundens natur slik at man ikke blir til urimelig last for andre.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (18 minutter siden):

Samme diskusjon her som jeg ser over alt når det gjelder katter. Enten det er på Facebook, her i borettslaget eller om det er leserinnlegg i lokalavisen.

De som ikke har katt plages med at bed, plen og resten av hagen er full i kattebæsj. De som eier katt har ingen forståelse for at slikt er plagsomt, og de mer eller mindre ler av hele situasjonen. Dette gjør det hele mer anspent, og det blir unødvendige konflikter i nabolaget.

Jepp. Kattepiss har en særdeles stram lukt som «sitter i». Kanskje fordi de er ørkendyr som sparer på vannet?

Jeg har blitt møtt med «jammen, møkk er jo bare god gjødsel??» når jeg eller ungene graver i beddet og sitter med en fersk fin kattebæsj mellom fingrene. Avføring fra rovdyr (hund og katt) skal ikke i kompost. Derfor er det heller ikke noe fordel i kjøkkenhagen.

https://hageselskapet.no/hagestoff/jord-og-gjodsel/13-tips-om-kompost

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/smitte-fra-mat-vann-dyr/flere-artikler/smitte-fra-dyr-forekomst-og-risiko/

De hundeeierene som går forbi huset og lar en fin ruke ligge igjen mens de plystrer og ser en annen vei er heller ikke spesielt populær. Spesielt de som lar hunden løpe inn på gårdsplassen eller plenen min for å drite.

 

Jeg er en bondetamp. Når man bor på landet så har folk hund og katt (og kyr). Disse gjør fra seg der det passer. Og det går som regel fint - tettheten er så lav at om jeg har en utekatt eller går tur med hunden og han driter i skogen så er ikke det veldig mye mer «dritetrykk» enn det som ville dyr har uansett. Og sjansen for at en annen skal gå akkurat samme sted før ruka er brutt ned er ganske liten.

Når man tar med seg disse vanene og forventningene inn i bystrøk så blir det friksjon.

Jeg har foreslått «cat-pooling» og «dog-pooling». At gata har en katt og en hund på deling. Det vil redusere trykket betydelig. Dyret vil alltid ha noen kjente som passer seg. Utgifter vil reduseres proporsjonalt. Det er opplagt ikke for alle (og dyret bør vennes til dette fra ung alder). En enklere variant er at man heller enn å anskaffe seg kjæledyr blir «avlastingsfamilie». Spesielt for hunder så kan man alliere seg med en hundeeier og låne hunden deres i noen helger/uker i året. Win-win.

-k

 

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke mye kjekt å få kattebæsj i klipperen heller.

Synes egentlig det er litt rart at det ikke er mer ansvar for å eie en katt. Slipp den ut og lat som ingenting.

Jeg gir grei beskjed til naboen når katten deres har vært her i hagen vår, da har de med å plukke opp etter katten umiddelbart. Dette er en ordning som har vært ok 

De siste årene har naboen tilrettelagt mer i egen hage, så da er det svært sjeldent katten er over til oss. Kanskje alle katteeiere burde vært pålagt noe slikt. Ha sand, kattedo, planter og andre ting som gjør det mer fristende for kattene å oppholde seg der.

Lenke til kommentar

Å skaffe seg katt er egentlig å skaffe hele nabolaget et dyr de ikke har bedt om. Jeg er glad i dyr, og har hund selv, og jeg klarer ikke å skremme dyr eller gjøre noe som plager dem. Her hopper katten til naboen inn gjennom vinduet og stryker seg inntil klærne jeg henger til tørk på stativet. Den er her og rundt hos andre naboen hele tiden, og han begynte å sprute vann på den. Hjalp det? Nei. Så jeg har egentlig to husdyr hvor av ett jeg ikke har skaffet meg selv.

I huset rett over gaten har de noen slags rasekatter og de har stort utebur til den. De går også på tur med dem i bånd. Jeg syns folk må skaffe seg de kattene som trives med å ha det sånn. Ikke katter som farter rundt og skaffer seg ti eiere i området. Så tenk litt på hvordan dere bor når dere velger rase?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (34 minutter siden):

De som ikke har katt plages med at bed, plen og resten av hagen er full i kattebæsj.

Og lekeplass. 

Både sandkassen, grusen på lekeplassen, og plen på fellesareal må vi foreldre plukke opp kattebæsj fra, og det er ikke nok med et par dugnader i årer -- det krever konstant oppmerksomhet på fluer, lukt, og ikke rent sjeldent oppdages det først når klær eller sko allerede er skitne av avføringen til kattene.
Jeg pleier å rake lekeplassen jevnlig mens barna leker for å få fjernet litt, og det er mer hver gang. Etter hvert så har foreldre sluttet å bruke lekeplassen, og den er tydelig nedprioritert på vedlikeholdsbudsjettet.
Folk går heller til nærmeste barnehage for å slippe å forholde seg til katteavføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøk igjen å gå i dialog med eieren. Som katteeier selv synes jeg det er skammelig at eierne bare avfeier det. 

Hadde jeg fått en slik melding her, hadde gjort noen forsøk i det minste, og i samarbeid med deg. De kan følge med litt og utstyre deg med spray med vann i første omgang som du sprayer i ansiktet på katten (kun vann i ansiktet, ikke sitronvann e.l.). På sikt bør den da koble deg, eiendommen din og ubehaget slik at den holder seg unna.

Katteeier burde jo også kanskje ha en sandkasse på egen eiendom dersom katten deres går til andre.

Vet ikke om dette gjelder akkurat katten som er tema, men et problem også for oss ansvarlige katteeiere, er uansvarlige katteeier som ikke kastrerer hannkattene sine. Disse streifer mye rundt og markerer heftig i tillegg til å være "ivrige" på hunnkattene.

Kom på en ting til: du kan også høre med den lokale Dyrebeskyttelsen om tips om eierne ikke tar noe tak.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (28 minutter siden):

Og lekeplass. 

Både sandkassen, grusen på lekeplassen, og plen på fellesareal må vi foreldre plukke opp kattebæsj fra, og det er ikke nok med et par dugnader i årer -- det krever konstant oppmerksomhet på fluer, lukt, og ikke rent sjeldent oppdages det først når klær eller sko allerede er skitne av avføringen til kattene.
Jeg pleier å rake lekeplassen jevnlig mens barna leker for å få fjernet litt, og det er mer hver gang. Etter hvert så har foreldre sluttet å bruke lekeplassen, og den er tydelig nedprioritert på vedlikeholdsbudsjettet.
Folk går heller til nærmeste barnehage for å slippe å forholde seg til katteavføring.

Sandkasse (og blomsterbed med løs jord) er noe av det vanskeligste. Sikkert fordi kattene er trent til å gjøre fra seg i en kasse med sand hjemme.

Har hadde vi sandkasse med lokk når barna var små. Jeg forstår at det kan være vanskelig på en felles lekeplass med stor sandkasse.

-k

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (20 minutter siden):

Forsøk igjen å gå i dialog med eieren. Som katteeier selv synes jeg det er skammelig at eierne bare avfeier det. 

Hadde jeg fått en slik melding her, hadde gjort noen forsøk i det minste, og i samarbeid med deg. De kan følge med litt og utstyre deg med spray med vann i første omgang som du sprayer i ansiktet på katten (kun vann i ansiktet, ikke sitronvann e.l.). På sikt bør den da koble deg, eiendommen din og ubehaget slik at den holder seg unna.

Katteeier burde jo også kanskje ha en sandkasse på egen eiendom dersom katten deres går til andre.

Vet ikke om dette gjelder akkurat katten som er tema, men et problem også for oss ansvarlige katteeiere, er uansvarlige katteeier som ikke kastrerer hannkattene sine. Disse streifer mye rundt og markerer heftig i tillegg til å være "ivrige" på hunnkattene.

Kom på en ting til: du kan også høre med den lokale Dyrebeskyttelsen om tips om eierne ikke tar noe tak.

Det er flott å høre at noen katteeiere forstår problemet.

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, PolarD said:

Katter er en stor fare for det lokale fuglelivet, men også for hareunger og andre smådyr. Burde derfor være forbudt å ha løse.

En nabo forer fugler hele året. Det fører til store mengder fugler som sitter på tak, terrasse osv og driter på vinduer og overalt. Et helvetes leven når de driver og skriker og skratter. Helt unødvendig alt dette. Jeg hadde heller ønsket at de hadde 5 katter. Mye mindre trøbbel sånn. Jeg ser av og til en katt som jakter på fuglebrettet deres, og det gir meg håp. Kanskje jeg skulle hatt 2-3 katter selv så kunne de tatt noe av disse fuglene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk som ikke har råd til å kastrere katten sin burde ikke hatt katt. Ukastrerte mannlige katter er jo tyrannosaurus rex i miniatyr. Ellers har jo katter en fantastisk funksjon å holde gnagere vekk, som eller kan komme seg inn i hus og forårsake skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

En nabo forer fugler hele året. Det fører til store mengder fugler som sitter på tak, terrasse osv og driter på vinduer og overalt. Et helvetes leven når de driver og skriker og skratter. Helt unødvendig alt dette.

Jeg er enig i at foring av ville dyr kan være problematisk. Et nett til småfuglene midtvinters er greit. Å lokke 100 måker, duer i boligstrøk er ikke noe særlig. Å gi loff til ender er visst ikke bra dem.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...