Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vinterdekk vs sommerdekk og drivstoffbruk


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, Megalomania said:

Piggfrie vinterdekk får jeg mindre forbruk enn sommerdekkene (ganske lik dimmensjon). Har nå piggdekk og forbruket skjøt i været.

Det hørtes rart ut.  Hvor mye endring mener du det faktisk dreier seg om? Hvilke dekk hadde du før og hva har du nå? Har du sjekket at du har riktig dektrykk? Kan det være at du med piggdekk legger deg opp til en annen kjørestil, kanskje du tør å ligge med høyere fart eller mer aggresiv på gassen (bevisst eller ubevisst) enn med piggfrie dekk?

Lenke til kommentar

Det skiller seg mellom dekk modellene. Jeg sjekket noen piggfrie og sommerdekk i samme dimensjon (jeg så på 205/55-16), og mange av de vanligste premium dekkene har EU merking B eller C. Så det virker som det skiller mer på merker og dimensjon enn om det er vinter eller sommer.

Om det er fare for glatte veier så er det best med vinterdekk, er det varmt så er det best grep med sommerdekk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

La ikke forbruk av drivstoff avgjøre dekk. Bytt til sommerdekk hvis faren for vinterføre er over. Ellers har du ikke optimalt veigrep, og dekkene slites raskere fordi de er tilpasset kulde, og gummien blir mykere i varmt vær. Om økonomi er viktig for deg, ta unødig slitasje på vinterdekkene med i beregningen.

Men det er lov, så du kan kjøre på vinterdekk hvis du ikke rekker å bytte ennå.

Lenke til kommentar
On 4/21/2023 at 4:53 PM, germanwhip said:

Er generelt sett mer støy fra vinterdekk enn sommerdekk også

Hvis man snakker piggdekk så er det riktig, men med piggfritt er min erfaring det motsatte de siste 20-25 årene jeg har hatt det. Piggfrie dekk har mykere gummiblanding som støyer mindre enn sommerdekk, men det finnes selvsagt variasjoner der også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
liehen skrev (12 minutter siden):

Hvis man snakker piggdekk så er det riktig, men med piggfritt er min erfaring det motsatte de siste 20-25 årene jeg har hatt det. Piggfrie dekk har mykere gummiblanding som støyer mindre enn sommerdekk, men det finnes selvsagt variasjoner der også.

Deler samme erfaring. Alt jeg har hatt av Hakkapelita f.eks har støyet mye mindre enn alle sommerdekk jeg har hatt, i div størrelser og stortsett bra merker (Michelin/Conti/Dunlop etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bshagen said:

Deler samme erfaring. Alt jeg har hatt av Hakkapelita f.eks har støyet mye mindre enn alle sommerdekk jeg har hatt, i div størrelser og stortsett bra merker (Michelin/Conti/Dunlop etc)

Jeg har hatt samme erfaring, men mine nye fire Nokian Hakka Black 3 støyer ikke nevneverdig mer enn vinterdekkene gjorde. De gamle SportContact'ene bråkte vesentlig mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...