Gå til innhold

Hvordan lager man perfekt ostesmørbrød?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nysgjerrig3 skrev (21 minutter siden):

Hei! Jeg trenger tips for å lage gode ostesmørbrød. Og hvilket brød og hvilken ost anbefaler du?

Hvitt broed, jarlsberg og servelat eller skinke.

Urter, estragon, timian, oregano, basilikum, rosmarin, hvitloek og salt, etter humoer.

Er en stund siden, husker ikke steketemperatur og tid.

Husker at de ble best, paa ikke for sterk varme og kort steketid.

Kan noen hjelpe med det?

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes enormt mange versjonar, men nokre stikkord. 

  • Loff, gjerne utan skorpe. 
  • Smørbrødet blir best om brødet har fått mest mogleg smak. Så smør tjukt med smør på begge sider, majones er også å anbefale for ei mindre fettete overflate, sjølv likar eg å ha litt ost også på utsida for å få litt sprøstekt ost på utsida. 
  • Lag ostesmørbrødversjonen av andre gode osterettar, til dømes pizza ved å legge til tomatsaus og pepperoni, du kan også gå i retning av mac & cheese ved å bruke cheddar, eller pasta carbonara ved å bruke parmesan. 
  • Du kan også gå i retning av bruschetta ved å steike/riste brødet med olje, kvitløk og basilikum før du topper det med ei tjukk skive av mozzarellaost. 
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det er konkret ostesmørbrød og ikke toast er min oppskrift:

4x skiver brød til 2 ostesmørbrød, gjerne vanlig kneip (loff er nei).

Sterk bodsennep påført i tynt lag, som «smør» på skivene.

3x skiver høvlet ost, eller 1,5 skiver av ferdig-skivet typen fordelt jevnt.

 

Smør på begge sidene av brødskivene og rett i en veldig varm, men ikke for varm, stekepanne. Kikk under brødskivene underveis for å se etter ønsket stekegrad (jeg liker mine litt godt stekt) Vend skivene og stek like lenge på den andre siden. Er brødskivene godt stekt er alltid osten i midten varm(!) og flytende. Kikk gjerne inn mellom for å se at osten faktisk er smeltet.

Valgfritt litt grillkrydder på toppen, begge sider, før steking. Også valgfritt er bruken av lokk i stekepanna for jevnere varme, men på høy varme tar det ikke mange minuttene på hver side uansett.

Sett brødskivene loddrett/vertikalt gjerne inntil noe i noen øyeblikk slik at osten kjøler seg litt og stekeskorpen blir sprø uten at varm kondens & damp mykner stekeskorpen. Jeg digger sprø & knasende ostesmørbrød, men hver sin smak.

Noen kan syntes det blir kjedelig med bare ost, men prøv gjerne med kjøttpålegg inni og flere sorter krydder / flere typer oster. Am. Cheddar er nydelig. Men nå nærmer vi oss toast-land.

 

Toast derimot blir noe annet syntes jeg og da er toastjern et must 😊 Spe på gjerne med tomatsuppe/rett i koppen så har du en grei & kjapp middag en dag og veldig godt. Kosemat hvis humøret er litt på bånn.

God middag! ^^

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For en knasende sprø og alltid vellykket toast er det noen enkle grep som tåler et hav av variasjon.

Utgangspunkt: 
1 egg per toast + evt en spiseskje eller to med melk, visp med en gaffel.

Fint, (hvitt) brød, gjerne men ikke nødvendigvis loff. Jättefranska er billig og bra.

Fyll på med det du liker, men bruk en lett-smeltende ost eks en cheddar - så mye du tror du trenger, og legg på 50% ekstra. (2-4 skiver per toast). Jeg legger gjerne til en eller annen skinke og sennep.

Sett sammen toast og dypp i eggemiksen

Smelt dugelig med ekte smør i panne på medium varme og stek toast til passe sprø (start på litt høyere varme for farge og sett ned etter hvert)

 

Endret av ps5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (26 minutter siden):

For en knasende sprø og alltid vellykket toast er det noen enkle grep som tåler et hav av variasjon.

Utgangspunkt: 
1 egg per toast + evt en spiseskje eller to med melk, visp med en gaffel.

Fint, (hvitt) brød, gjerne men ikke nødvendigvis loff. Jättefranska er billig og bra.

Fyll på med det du liker, men bruk en lett-smeltende ost eks en cheddar - så mye du tror du trenger, og legg på 50% ekstra. (2-4 skiver per toast). Jeg legger gjerne til en eller annen skinke og sennep.

Sett sammen toast og dypp i eggemiksen

Smelt dugelig med ekte smør i panne på medium varme og stek toast til passe sprø (start på litt høyere varme for farge og sett ned etter hvert)

 

Den tok jeg ikke. 

Sett sammen toast og dypp i eggemiksen?

Dypper du broedskivene i eggemiksen, som i arme riddere?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Karltorbj said:

Den tok jeg ikke. 

Sett sammen toast og dypp i eggemiksen?

Dypper du broedskivene i eggemiksen, som i arme riddere?

Korrekt, dette er hemmeligheten for sprøhet og smak - hver gang.  Men merk at de skal dyppes, ikke dynkes (altså ikke være gjennomvåte).

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...