Gå til innhold

Har jeg bruk for en "airfryer"?


Anbefalte innlegg

Jeg spiser en god del pølse med brød, og med Airfryer så smaker det som om det er grillet, uten at det blir brentsmak. 
Legger inn brødet i noen sekunder, så er det varmt og litt sprøtt, ikke kaldt og mykt, som folk flest spiser det.

Lager chips fra bunnen av, skjærer opp potet og putter i Airfryer.

Som nevnt, pizza blir som "ny".
Jeg steker frossen pizza i airfryer.  Coop sin passer perfekt. Ferdig på 9 minutter. 
Stekeovnen må varmes, og bruker 10 minutter (+varming)
Airfryer pizzan smaker bedre. 

Prøvde laks, men det egnet seg ikke, ble mye røyk, og luktet laks i lang tid.

Har prøvd å lage brownies, og resuultatet var som forventet, ikke det beste jeg har spist, men det ble spist.
Fikk den i slutten av august så harr ikke forsket så mye ennå. 

(Jeg har Phillips Airfryer med pizza- og baketilbehør.)

Mikroen brukes stort sett bare til å varme Fjordland produkter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte airfryer for ca 1 år siden, og den blir mye brukt. Navnet er misvisende, har ikke noe med fritering å gjøre, men er en liten varmluftovn som blir raskt varm. Det meste blir mye bedre når man lager det, eller varmer det opp, i en airfryer enn i en mikrobølgeovn.

Jeg bruker den til å bake fisk, kjøtt og grønnsaker, til å "toaste" eller tine brødskiver, og ellers alt som jeg ellers ville brukt stekeovnen til. Går mye raskere, sparer dermed strøm, men er ikke egnet for å tilberede storfamiliens middag. Et tips til bruk er å kjøpe bakepapir som man kan legge i for produkter som drypper mye, eller finne en ildfast form som passer oppi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trådstarter har sikker bestemt seg nå, siden tråden ble opprettet i april. Men for de som har funnet denne tråden nå, og som fortsatt lurer, så kan jeg si at jeg har blitt veldig glad i min:

  • Kjøtt blir saftigere og smaker bedre. Pølser overrasket meg spesielt, hvor smakfulle de blir når de ikke trekker i vann først (bare ikke stek de for lenge, da kan de sprekke. 180 grader i tre minutter, er perfekt på min. Da er de skikkelig gjennomvarme).
  • Pommes frites og andre ting som skal bli sprø, blir sprøtt
  • Leftovers, for eksempel gårsdagens pizzastykker, får nytt liv. Jeg synes pizzastykkene i arifryer dagen etter, smaker bedre enn pizzastykkene rett fra stekeovnen dagen før
  • Tar mye kortere tid å lage mat i den
  • Latterlig lett å rengjøre (rist, bunnplate og selve skuffen settes bare i oppvaskmaskinen (mulig ikke alle skuffene tåler det, så sjekk før du kjøper)
  • Bruker mindre strøm, både til oppvarming (som ikke behøves), hvor mye plass som skal varmes opp, og steketid. I en stekeovn må man varme opp et ganske stort område til 200-250 grader uansett hvor lite man skal lage.
  • Utallige bruksområder, dvs. veldig mye mat kan varmes i en airfryer. Finnes både YouTube-kanaler og nettsider med ekstremt enkle oppskrifter. Man kan til og med bake kaker i den (min har innlegg for muffins og for en rund kake)

Ulempen er at den tar plass på benken, men har man litt plass i et skap, kan den stå der når den ikke er i bruk (jeg lar min stå ute hele tiden da jeg bruker den ganske ofte). Ellers kan den jo stå omtrent hvor som helst, så lenge det er litt plass mellom airfryeren og veggen bak (der den blåser ut luften).

Jeg er ikke plaget med stekeos fra min. Kommer kanskje an på hva man lager, men det kan jo være forskjell på typen filtre som finnes i de.

Noen sier de bråker, og det er en vifte som skal gå i den, men de få minuttene den må stå på, plager ikke meg. Mulig noen modeller bråker mer enn min.

Min airfryer er av typen Onyx (5 litersvarianten), som kanskje ikke er så kjent i Norge. Men de er kjent for å lage kjøkkenutstyr av høy kvalitet med lang holdbarhet. Kan kun kjøpes på nett.

Er man single (som meg), er en 5 litersvariant tilstrekkelig. Er man flere, bør man gå for en større for å slippe å lage mat i to omganger. Finnes jo airfryere som er delt i to, så man kan lage to forskjellige ting samtidig også.

Endret av Nukleosid
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Er man single (som meg), er en 5 litersvariant tilstrekkelig. Er man flere, bør man gå for en større for å slippe å lage mat i to omganger. Finnes jo airfryere som er delt i to, så man kan lage to forskjellige ting samtidig også.

Min er ca 3,5 liter, funker greit når man er 1 til 2 personer. Kunne ønske en litt større av og til, men har jo alltids stekeovnen.

Hvis man kjøper en "dobbel" airfryer, sjekk at modellen kan ha ulik temperatur på høyre og venste side. Ikke alle kan det, og det begrenser mulighetene for bruk.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 minutter siden):

Er ikke poenget med airfryer at det ikke blir fritert på den måten at det danner seg akrylamid som er kreftfremkallende?

Som jeg sa over:  Navnet airfryer er misvisende, har ikke noe med fritering å gjøre, men er en liten varmluftovn som blir raskt varm. Det kan nok dannes akrylamider i en airfryer også, hvis man lar poteter etc ligge så lenge at overflaten brunes.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (46 minutter siden):

Er plass hovedproblemet, så er det på tide å få mer plass..

Jeg savner plass, og vurderer å lage en øy, sånn som mange kjøkken har nå til dags.
jeg har plass til det. 

Lager jeg en øy på mitt kjøkken, så kommer jeg ikke inn på kjøkkenet. Så lite er det 😂

Men til mitt bruk er det greit nok med benkeplass. Jeg kan bare ikke ha alt fremme og ready for action til enhver tid.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Er ikke poenget med airfryer at det ikke blir fritert på den måten at det danner seg akrylamid som er kreftfremkallende?

Det er sunnere med airfryer både pga hjerte og kreft.

Litt derfor vi kjøpte, men vi bruker den for lite, foretrekker panne og ovn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vurderer innkjøp av Airfryer. Har sett litt på denne fra Ninja. (Foodi Dual Zone )

Noen som har erfaringer med denne? Syns det virket veldig med "Dual Zone" som gjør at man kan tilberede 2 retter til ulik temperatur, og synkronisere dette.

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/airfryer/ninja-foodi-dual-zone-airfryer-af300eu/244981

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 23.11.2023 den 10:56 AM):

Jeg observerer at Bosch i sine siste modeller reklamerer med "Air Fry"-funksjon i sine ordinære ovner. Etter alt maset om at Air Fryer i praksis bare er en varmfluftovn med olje i bunnen så tenker jeg litt på å kjøpe noe sånt heller.

https://www.youtube.com/watch?v=Y49ao3ns-88

Da faller flere av fordelene med en airfryer bort. Det at de er så små, gjør de raskere og mer energieffektive. Jo større rom som må varmes opp, jo tregere blir de, og jo mer energi (strøm) bruker de.

Varmelementet kommer heller ikke så nær maten i en stor ovn, slik at de ikke så lett blir "fried" som i en airfryer. Å varme opp gårsdagens pizzarester, for eksempel; i en arifryer smaker de bedre enn når de kom nystekt fra en vanlig varmluftsovn dagen før.

Jeg har både airfryer og en ovn  med varmluftfunksjon, og noen ting bare "funker" bedre i en airfryer.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å varme frosne rundstykker i en air fryer? Til sammenlikning i en vanlig varmluftovn er dette gjort fra kald ovn på rist (og bakepapir hvis jeg har med noe kjøtt som pålegg) og 190°C i 12 minutter.

Leste litt om dem (og omtrent druknet i alternativer) siden jeg snublet over denne tråden, og en air fryer kan være et produkt "jeg ikke visste at jeg trengte".
Største bekymringen er plassen, og alle de funksjonene (og touchpanelet :yucky: ) man tilsynelatende blir dyttet på med de større modellene.

Alt jeg egentlig trenger er nok plass i bredden / dybden og justering av temperatur hvis en air fryer kan gjøre det jeg trenger den til: å være en kompakt varmluftsovn.

Kikker på en Onyx 8 liter.
https://onyxcookware.no/products/onyx-cookware-airfryer-8l

EDIT:
Eller Onemoon OA9
https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/airfryers-og-frityrkokere/airfryers/onemoon-oa9-airfryer-ovn/p-1929777/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (20 timer siden):

Hvordan er det å varme frosne rundstykker i en air fryer? Til sammenlikning i en vanlig varmluftovn er dette gjort fra kald ovn på rist (og bakepapir hvis jeg har med noe kjøtt som pålegg) og 190°C i 12 minutter.

Har ikke forsøkt akkurat det selv, men i følge andre så kan man varme frosne rundstykker på 180 grader i 6-10 minutter, sikkert avhengig av størrelsen på rundstykkene.

PaladinNO skrev (20 timer siden):

Jeg har 5-liters utgaven av den, og er veldig godt fornøyd med den. Har riktignok ikke testet så mange andre airfryere, men jeg har ikke opplevd noe negativt med denne.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (20 timer siden):

jeg er mer skeptisk til non-stick belegget. Det er jo ikke helse frembringende akkurat. 

Er ikke farlig så lenge det ikke varmes opp til over 260 grader celsius, da kan det avgi røyk som om den innåndes kan føre til at man føler seg forbigående dårlig. Normal temperatur ved bruk av airfryer ligger på i underkant av 200. En stekepanne kan bli mye varmere enn det om man er litt uforsiktig. Men det er da høyere temperatur enn man trenger.

Får man i seg biter av et ødelagt non-stick belegg, vil det passere rett gjennom tarmsystemet, og tas ikke opp av kroppen.

I tillegg er moderne non-stick belegg laget av langt mindre skadelige stoffer enn før, og det skal "godt gjøres" å behandle det på en måte som er helsefarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...