Gå til innhold

[LØST] Hvilke minneslotter bør jeg bruke?


Azidops

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg ny pc med følgende deler:
Hovedkort: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
CPU: AMD Ryzen 9 7900X
CPU kjøler: Noctua NH-D15
RAM: Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 32GB

Jeg lurer på hvilke minnesloter jeg skal benytte. Hovedkortet har 4 slotter
- DIMM_A1
- DIMM_A2
- DIMM_B1
- DIMM_B2

RAMen jeg har kjøpt kommer i to brikker a 16GB. Jeg har lest meg fram til det er å foretrekker å sette minnebrikkene i  DIMM_A2 og DIMM_B2 men kjøleren er et svært beist med to kjøleribber og to vifter, der 1 er obligatorisk. Problemet oppstår når jeg setter på vifte nr. 2. Da dekker den over DIMM_B1 og DIMM_B2 slik at det ikke er fysisk plass til det foretrukne oppsettet. Ønsker jeg å kjøre kjøleren med 2 vifter så er det bare DIMM_A1 og DIMM_A2 som er ledige. Er det greit å plassere RAM-brikkene i slotene eller bør jeg fjerne den ene viften?

 

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med vifte nr. 2 installert er det bare A1 og A2 som er ledig. Sett fra CPU så står slotene slik: 
A1, A2, B1, B2. Spørsmålet er altså om det er ok å benytte A1 og A2 eller om jeg må fjerne vifte #2 (og dermed ikke få brukt den) for å kjøre den anbefalte setup med A2 og B2

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Det vil fysisk virke om du tar bort en av viftene, som du sier. Bankene er normalt satt opp slik at du ikke kan sette to brikker rett ved siden av hverandre og ha full tilgang til minnet. Du ødelegger ikke noe om de passer rett ved siden av hverandre så du kan vel enkelt teste om det funker.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Det vil fysisk virke om du tar bort en av viftene, som du sier. Bankene er normalt satt opp slik at du ikke kan sette to brikker rett ved siden av hverandre og ha full tilgang til minnet. Du ødelegger ikke noe om de passer rett ved siden av hverandre så du kan vel enkelt teste om det funker.

Så det vil virke, men de vil få redusert funksjon?

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (Akkurat nå):

Du vil ikke få utnyttet full båndbredde så PCen vil få lavere ytelse enn optimal så nei du må sette dem i A2 og B2.

Ok, takk. Så da må jeg vurdere om jeg vil ha vifte #2. Er det noen som har kjennskap til Noctua NH-D15 og om begge viftene må være installert?

Lenke til kommentar
  • Azidops endret tittelen til [LØST] Hvilke minneslotter bør jeg bruke?

Vær klar over at enkelte viftedesign kan være på en slik måte at innsuget kan være litt merkelig, så om du fjerner den ytterste viften så bør du også sjekke om den ribben som er nærmest ikke er vesentlig varmere enn den andre når maskinen har vært i bruk en stund.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er minimal forskjell med 1 vifte i forhold til 2. Det holder med vifte i midten. Tester har vist at det med vanlig effekt, omtrent som den din CPU har, er ca 1-2 grad(er) C forskjell på 1 og 3 vifter for idle og last (maksimal temperatur).

Det er langt viktigere å montere minnet optimal enn å ha to vifter. I alle fall med den prosessoren du har.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Video om ytelsesforskjell på Ryzen-pc mellom single og dual channel. Legg merke til hvor mye 1% og 0.1% fps faller på single channel i flere spill. Variasjon mellom AVG (Gjennomsnitt) og de to andre verdiene sier noe om hvor ujevn bildeflyten er i testen.

I kompetetive spill som Fortnite, Apex og Warzone så er forskjellene små, men mer grafiske spill spill som Splitgate så kan en oppleve fps dropp på helt nede i 10 fra flere hundre fps bare med å plassere minnet feil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...