Gå til innhold

The Gathering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Interessen for TG daler alle steder. Her fra forumet var det en egen rekke frem til 2013, som jeg var en del av 5 ganger, og det var liv i en TG-tråd nesten året rundt. Nå er det ikke noe igjen. Og det er mye færre deltagere her i år. Jeg har ikke noen nøyaktig tall, men det skal visstnok være mellom 2k og 3k. Tidligere var det maks rundt 5.5k, og det var alltid utsolgt. Jeg håper arrangøren tar i et tak og reklamerer mer for det, for det tror jeg er hovedårsaken til at det er så få nå. Pandemien har selvfølgelig også veldig mye å si, men nedgangen startet faktisk før pandemien. Jeg tror det er mulig å komme tilbake til storhetstiden, jeg kan ikke skjønne at interessen for gaming har gått ned.

Stemningen her nå er dog fortsatt like god som den alltid har vært, til tross for færre deltagere. Jeg kan se om jeg kan få postet noen bilder etterhvert, for å gi et lite bidrag til å kanskje få med flere folk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om noen som skal og før var det ganske mange.

For 30 år siden var det skaping som sto i fokus, program,merere musikere, grafikere, mens i dag er det spill, esport, uautorisert kopiering og annet lavmål som står i første rekke.

TG var en gang stor kultur, det er det ikke nå.


Hvis man først skal dra et sted i påska så er det på Revision i Tyskland og ikke TG.
 

Quote

Revision is a demoparty which takes place on Easter in Saarbrücken, Germany. It is the successor of the Breakpoint party series, and retains many of the organizing staff. The event was established in 2011, after Breakpoint had announced its end in 2010.

The party hosts around 800 people from around the world each year. It is currently the largest pure-demoscene event in the world.

https://2023.revision-party.net/

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

For 30 år siden var det skaping som sto i fokus, program,merere musikere, grafikere, mens i dag er det spill, esport, uautorisert kopiering og annet lavmål som står i første rekke.

TG var en gang stor kultur, det er det ikke nå.


Hvis man først skal dra et sted i påska så er det på Revision i Tyskland og ikke TG.

Hvilken datafest finner jeg minst partypoopere på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TG i Hamer har jeg ikke vært på. Husker noen stygge dødsulykker på vei til og fra dit (lokalavisen). Ofte unge uerfarne på vei. Den gang var E6 mye mer trafikkfarlig mellom Gardermoen og Hamar, grunnet mange uoversiktlige av og påkjøringer.

Kjør pent. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Datatreff som TG har jeg til gode å delta på, men jeg trodde dette fortsatt var populært. Hva er det som gjør at interessen har avtatt da? Det er kanskje ikke artig nok da fokus er på spill og spille kan man gjøre hjemmefra?

Jeg har litt på følelsen at PC-gaming generelt heller ikke er i den oppsvingen jeg trodde. Det virker litt rart, da til og med pensjonister har hørt om gaming i disse dager. Fortnite og RGB, er det ut allerede? Litt passé?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Verm said:

Datatreff som TG har jeg til gode å delta på, men jeg trodde dette fortsatt var populært. Hva er det som gjør at interessen har avtatt da? Det er kanskje ikke artig nok da fokus er på spill og spille kan man gjøre hjemmefra?

Jeg har litt på følelsen at PC-gaming generelt heller ikke er i den oppsvingen jeg trodde. Det virker litt rart, da til og med pensjonister har hørt om gaming i disse dager. Fortnite og RGB, er det ut allerede? Litt passé?

Som jeg skrev over: pandemien har nok mye av skylda. Folk har generelt vært trege til å komme tilbake til sosiale arrangementer. Men nedgangen starta før, forrige TG (som var i 2019) var heller ikke utsolgt. Nå tror jeg det må skapes blæst, dagens ungdom som liker gaming må få vite at TG er en ting en kan reise på. Jeg er ganske sikker på at den potensielle interessen der ute er stor nok til å selge over 5k billetter igjen.

Lenke til kommentar
dølledøck skrev (34 minutter siden):

tg94, masse amiga 😍


Var der, men var bedre de to årene før, i Skedsmohallen.
Var én gang i Hamar litt utpå 90-tallet, det holdt, og var innom der en gang på 2000-tallet igjen.

Så ble det Dreamhack i Elmia i stedet ... og så ble man vel litt for gammel til å ligge i sovepose på datatreff med andre nørder.

Har inntrykk av at det har gått nedover med årene, det vil si, deltakelsen gikk kraftig oppover noen år, samtidig som nivået gikk nedover.
Så ble vel alt fokus på e-sport i stedet .... og blæh, rett i dass 🚽 .....  

Å betale 1400,- for en klappstol og æren av å se andre spille dataspill ... står jeg over denne påsken også, men lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik™ skrev (29 minutter siden):

For fire år siden var det en teori om at det var for dårlig satsing på e-sport som var hovedgrunnen til dalende interesse. 


Det er nok fullt mulig at jeg ikke er i målgruppen til The Gathering lengre, i og med at jeg deltok i '92 ?

Jeg ville dog tippe at dagens ungdom med interesse for e-sport heller sitter hjemme å ser på sånt, eller PewDiePie-whatever, enn å være til stede i Vikingskipet, men dette har jeg lite peiling på?

For mange år siden var det et helt annet miljø, som nevnt ovenfor, med demoer, koding, musikk osv. 
Nå høres det mer ut som et seminar om AI, med en ispedd esport-konkurranse og Rocket League hele døgnet?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det er fortsatt et stort fokus på det kreative, så vidt jeg vet. Nå er ikke jeg særlig kreativ da, så jeg har ikke satt meg inn i det. Koding og mekking er det veldig lite fokus på, og ingen snakker om hvor bra nettet er lengre.

Det du sier om at dagens ungsom heller sitter hjemme og ser på e-sport er nok et viktig poeng, tror jeg. Og det er disse jeg tror det er mulig å få med seg til vikingskipet hvis de bare får ordentlig greie på at TG er en ting.

Lenke til kommentar

Hele samfunnet er jo i forandring, og det inkluderer også "dataparty"-folka. Det samme føler jeg i stor grad skjer med IT-utdanningene. Folk graver seg ikke ned like mye teknisk som før og har gjort seg mye mer avhengig av høynivå-verktøy som i stor grad abstraherer kompleksitet. Før i tiden satt gjerne folk å tastet inn assembler-kode for å hente ut siste dråpe av ytelse på en CPU og de eksperimenterte med hardware for å finne nye måter å bruke den på. I dag er dette mer eller mindre helt borte på folkelige dataparty. Klarer du å slå på og av utstyret ditt kvalifiserer du, og klarer du å starte opp et spesifikt spill er du nesten overkvalifisert.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Verm said:

Jeg har litt på følelsen at PC-gaming generelt heller ikke er i den oppsvingen jeg trodde. Det virker litt rart, da til og med pensjonister har hørt om gaming i disse dager. Fortnite og RGB, er det ut allerede? Litt passé?

Det er mindre dødt utenfor Norges grenser eller over fjorden, men det er ikke hva det en gang var.
 

Quote

Skäms ni över att ni har en konsol på tv bänken?

Tjo!

Konstig fråga kanske, men jag märkte förra helgen vid en middagsbjudning att ens vänner tyckte det var konstigt att en 25+ man har en spelkonsol.

Har ni märkt av att folk tycker ni är konstiga för ni sysslar med spel?

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...