Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilket merke til kombi vask/tørk?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet i egen leilighet og må da kjøpe meg en kombinert vaskemaskin/tørketrommel.

Hvilke merker er dugelige? Miele er i utgangspunktet utelukket fordi det blir for dyrt for mitt budsjett. Har regnet med +/- 10 000 kroner.

Det er 20% rabatt for DNB-kunder p.t. derfor forslagene under  er fra power. 😛

Har foreløpig sett meg ut denne fra AEG:
AEG 7000-SERIENS L7WBL962E2 KOMBI VASK/TØRK - Power.no

Alternativt denne fra Bosch:
BOSCH SERIE 4 WNA134L0SN KOMBI VASK/TØRK - Power.no

Det er ikke aktuelt med separate maskiner, da badet er lite og fordi jeg uansett kun tromler sengetøy og håndklær. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Trulss said:

Jeg synes kombimaskiner er noe dritt, og de har vel ikke lo-filter.

Selv hadde jeg heller kjøpt tørkestativ og viftovn.

Tørkestativ, + vifte er den aller verste løsningen, da outsourcer du lofilter-jobben til lungene dine.

Til trådstarter: LG og Bosch lager de beste kombimaskinene. Velg en uten plastikk i trommelen. 100% stål skal det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (30 minutter siden):

Jeg synes kombimaskiner er noe dritt, og de har vel ikke lo-filter.

Vanlige kombimaskiner har ikke lofilter for tørkefunksjonen fordi de kondenserer ved hjelp av kaldtvann, og loen blir med vannet ut i avløpet. AEG har noen påkostede kombimaskiner, som f.eks. L9WDG165C, som har eget lofilter for tørk fordi de bruker varmepumpeteknologi for tørking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal være litt oppmerksom på tidsforbruket. Nye tørketrommler har ofte lang tørketid som følge av varmepumpen. De gamle uten varmepumpe tørket ofte klærne langt raskere. Ingen er vel interessert i å slite ut tøyet unødvendig på tørking. Jeg har hatt kombimaskin og den brukte lang tid og tøyet var fullt av lo når det kom ut.

Husk at åpent kjøp er gull verdt!

Lenke til kommentar

Vær klar over at nye maskiner ofte må kjøres på de råeste programmene for å gjøre ordentlig rent, eller i det minste må justeres på standard-programmene. De er så energieffektive ellers at du kan slite med å få ting rent, men det er jo forskjell på treningstøy og barneklær og pent brukte voksenklær. Du kan jo vurdere å bruke stoff som Vanish for å hjelpe til.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Før hadde Miele ekstra vekt i bunnen for å stabilisere maskinene ved sentrifugering. Vet ikke om de fremdeles gjør det.

Vet ikke om de har vektlodd i tillegg til å fylle bunnen med vann, men de er i snitt rundt 20kg tyngre enn andre maskiner.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min LG. Hadde Bosch tidligere som var ok, men LG er mye bedre på tørk. Det er riktignok en mye nyere modell også. 

Til de som ikke anbefaler kombi: jeg ser ingen grunn til å fraråde det. Veldig praktisk på undertøy og treningstøy, og med LG kan jeg også tørke skjorter mens de bare ble knurvet på min forrige modell.

Det er veldig praktisk i farten med kombi ☺️ Så passer det ikke til alt.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Me har hatt ei Miele kombimaskin i sju år og synest den fungerer veldig bra. Ingen feil eller problem så langt. Stillegåande og stabil (100 kg). Ingen erfaringar med at plagg blir dårleg vaska på nokre av programmene, og den er blitt brukt til vask a baby/barnekle. Det er veldig greit å ha såpebehaldarar i maskina. Me kan bruka såper frå Miele eller fylle på eit par behaldarar med andre såper. Den kostar ein del, men eg håpar me får igjen for det med levetid. I bruk har eg i alle fall ingenting å utsetje på den

Me hadde eit lite bad med stellebord og dusjkabinett, så me valgte kombi og samtidig få litt skap-plass. Tørkefunksjonen blir ikkje alltid brukt, me heng det stort sett opp, men fint å ha av og til, spesielt til sengekle. Tørking slit meir på kleda, samt at det går meir lo i avløpet, så me tørker ikkje meir enn nødvendig. Det meste blir hengt opp på badet.

Svenske Råd og Rön hadde ein stor test av kombimaskiner då me kjøpte, så eg kan anbefale å sjekke der. Trur eg betalte nokre tikroner for å få tilgang til heile testen med detaljerte poeng.

Den har litt mindre kapasitet enn dedikerte maskiner, men det er sjeldan me har så store vaskebehov at det må gå fleire rundar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...